نشانک

برشی از کتاب های معروف

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

در این مطلب از وب‌سایت معرفی کتاب کافه‌بوک، برشی از کتاب های معروف یا جملات بزرگان را در منتشر کرده‌ایم. امیدواریم با خواندن این جملات و پاراگراف‌ها بتوانید کتاب مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید.

رام‌ترین نوع بی‌شعورها، بی‌شعورهای آب‌زیرکاهند. البته منظور این نیست که این نوع بی‌شعورها کم‌خطرتر از بقیه بی‌شعورهایند، بلکه منظور این است که زیاد به چشم نمی‌آیند. بی‌شعورهای آب‌زیرکاه با مشاهده واکنش جامعه نسبت به بی‌شعورهای تمام‌عیار ترجیح می‌دهند که پشت نقابی از مهربانی و خونسردی پنهان شوند، اما در عین حال همواره می‌دانند که چگونه این خنجر غلاف‌شده را به‌موقع بیرون بکشند و بدون اینکه هیچ‌کس تصورش را بکند، کار خودشان را بکنند.

– کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب بیشعوری ]

کتاب دوستانى هم هستند که از ترسِ اینکه گنجینه‌ى کتابشان را براى همیشه از دست بدهند، هرگز کتاب امانت نمى‌دهند. (یک ضرب المثل قدیمى عربى اندرز مى‌دهد که «کسى که کتاب امانت مى‌دهد، یک احمق است؛ اما کسى که کتاب را پس مى‌دهد، احمق‌تر است.») من به پیروى از توصیه‌ى هنرى میلر همیشه اهل امانت دادن کتاب بوده‌ام: «کتاب‌ها هم مثل پول دائما باید در گردش باشند. تا جایى که بشود، قرض بدهید و قرض بگیرید؛ هم کتاب را و هم پول را! مخصوصا کتاب را؛ کتاب‌ها به مراتب بیشتر از پول، چیزى براى عرضه کردن دارند. کتاب فقط یک دوست نیست، بلکه مى‌تواند دوستان بسیارى برایتان به ارمغان بیاورد. زمانى که با ذهن و روحتان صاحب کتابى هستید، ثروتمندید. اما وقتى آن را به شخص دیگرى بدهید، سه برابر ثروتمندید.»

– از متن کتاب تولستوی و مبل بنفش اثر نینا سنکویچ

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب تولستوی و مبل بنفش ]

چرا مرا دوست نداری؟ همان اندازه سوال غیرممکنی است (هرچند کمتر آزاردهنده است) که پرسیدن این که چرا دوستم داری؟ در هردو مورد، در چارچوب عشق، رودرروی اراده ضعیف قرار می‌گیریم، در مقابل این واقعیت که عشق، موهبتی است که به ما هدیه شده، موهبتی که هرگز نه می‌توانیم و نه لیاقتش را داریم که تشخیص‌اش بدهیم. در پرسش‌هایی از این دست، مجبوریم یا به سوی خودبینی کامل تمایل پیدا کینم یا از طرف دیگر، به حقارت مطلق: مگر چه کرده‌ام که مستحق عشق باشم؟ پرسشی که عاشق شریف و فروتن می‌پرسد؛ کار بدی نکردم. مگر چه کرده‌ام که از عشق محروم باشم؟

– کتاب جستارهایی در باب عشق اثر آلن دوباتن

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب جستارهایی در باب عشق ]

گیاهخواری صرفا ژستی نمادین نیست. همچنین تلاشی برای منزوی ساختن خود از واقعیت‌های زشتِ جهان هم نیست، که خود را بدونِ مسئولیتی در قبال ستم و کشتارِ سرتاسر جهان پاکیزه نگاه داریم. گیاهخواری گامی علمی و کارآمد است که با انتخاب آن می‌توان هم به کشتن حیوانات خاتمه داد و هم به وارد ساختن رنج به آن‌ها.

– کتاب آزادی حیوانات اثر پیتر سینگر

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب آزادی حیوانات ]

من از خودم می‌پرسم چرا حقیقت باید ساده باشد. تجربه من کاملا خلاف این را به من یاد داده است، حقیقت تقریبا هیچ وقت ساده نیست، و اگر چیزی بیش از حد واضح و آشکار به نظر می‌رسد، اگر عملی به ظاهر از منطق ساده‌ای پیروی می‌کند، معمولا انگیزه‌های پیچیده‌ای پشت سر آن هست.

– کتاب تونل اثر ارنستو ساباتو

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب تونل ]

یکی از دلایلی که چرا داستان برای بشر ضروری است این است که داستان بسیارزی از نیازهای خودآگاه و ناخودآگاه را برآورده می‌سازد. اگر داستان فقط روی ذهن خودآگاه تاثیر داشت، اهمیتی مانند ارزش کتاب‌های تشریحی داشت. اما اهمیت دیگر داستان این است که روی ضمیر ناخودآگاه نیز تاثیر می‌گذارد.

– چگونه کتاب بخوانیم اثر مارتیمر جی. آدلر و چارلز لینکلن ون دورن

[ لینک مرتبط: چگونه کتاب بخوانیم ]

در باور عشق و شناخت حقیقت آن، مرد ممکن است فریب بخورد؛ اما زن… زن حقیقت عشق را زود تشخیص مى دهد با حس نیرومند زنى، و اگر دبّه در مى آورد از آن است که عشق هم برایش کافى نیست ، او بیش از عشق مى طلبد، جان تو را.

– سلوک اثر محمود دولت آبادی

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب سلوک ]

زن ها، گاهی اوقات حرفی نمی زنند چون به نظرشان لازم نیست که چیزی گفته شود! تنها با نگاهشان حرف می زنند… به اندازه یک دنیا با نگاهشان حرف می زنند. اگر زنی برایتان اهمیت دارد، از چشمانش به سادگی نگذرید! به هیچ وجه…

– سوءتفاهم اثر سیمون دوبوار

آخر واقعا چطور می‌شود آدم خوشحال باشد از اینکه ساعت ۶:۳۰ با زنگ ساعت بیدار بشود، از تخت بیاید بیرون، لباس بپوشد، زورکی چیزی بخورد، بریند، بشاشد، مسواک بزند، شانه کند، و بعد از یک نبرد طولانی با ترافیک، برسد جایی که درواقع زور می‌زند برای کس دیگری کلی پول دربیاورد و درنهایت هم ازش می‌خواهند بابت این فرصتی که در اختیارش گذاشته شده، قدردان باشد؟

– هزار پیشه اثر چارلز بوکوفسکی

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب هزار پیشه ]

فقط زندگی در جهانی را تصور کن که در آن آیینه نباشد. تو درباره ی صورتت خیالبافی می کنی و تصورت این است که صورتت بازتاب آن چیزی است که در درون تو است.
و بعد وقتی چهل ساله شدی، کسی برای اولین بار آیینه ای در برابرت می گیرد. وحشت خودت را مجسم کن!
تو صورت یک بیگانه را خواهی دید و به روشنی به چیزی پی خواهی برد که قادر به پذیرفتنش نیستی: صورتِ تو، خودِ تو نیست.

– جاودانگی اثر میلان کوندرا

پسر، موقعی که آدم می‌میرد، این مردم خوب آدم را از چهار طرف محاصره می‌کنند. من امیدوارم که وقتی مُردم، یک آدم بافهم و شعوری پیدا بشود و جنازه‌ی مرا توی رودخانه‌ای، جایی بیندازد. هرجا که می‌خواهد باشد، ولی فقط توی قبرستان، وسط مرده‌ها، چالم نکنند. روزهای یکشنبه می‌آیند و روی شکم آدم دسته گل می‌گذارند، و از این جور کارهای مسخره. وقتی که آدم زنده نباشد، گل را می‌خواهد چه کار؟ مرده که به گل احتیاجی ندارد… آدم تا زنده است باید از کسی که دوستش دارد گل هدیه بگیرد…

– ناتور دشت اثر سلینجر

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب ناتور دشت ]

«مردم همیشه شکایت می‌کنند که چرا کفش ندارند تا اینکه یه روز آدمی رو می‌بینن که پا نداره و بعد غر می‌زنن که چرا ویلچر اتوماتیک ندارن. چرا؟ چی باعث می‌شه که به طور ناخودآگاه خودشون رو از یه سیستم ملال‌آور به یکی دیگه پرت کنن؟ چرا اراده فقط معطوفه به جزئیات و نه کلیات؟ چرا به جای اینکه «کجا باید کار کنم؟» نمی‌گیم «چرا باید کار کنم؟» چرا به جای «چرا باید تشکیل خانواده بدم؟» می‌گیم «کی باید تشکیل خانواده بدم؟»

– جزء از کل اثر استیو تولتز

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب جزء از کل ]

زمانِ حال چیز خنده دارى است؛ اصولا نمى‌تواند وجود داشته باشد. به مجرد اینکه از آن آگاه مى‌شویم، سپرى مى‌شود و دیگر حال نیست. این طورى ما مدام در گذشته زندگى به سر مى‌بریم، حتى هنگامى که در حال رویاپردازى درباره‌ى آینده هستیم.

– کتاب دیدن از سیزده منظر اثر کالم مک کان

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب دیدن از سیزده منظر ]

-چرا رنجم می‌دهی؟
-چون دوستت دارم.
آنگاه او خشمگین می‌شد.
-نه، دوستم نداری. وقتی کسی را دوست داریم، خوشیش را می‌خواهیم نه رنجش را.
-وقتی کسی را دوست داریم، تنها یک چیز را می‌خواهیم: عشق را، حتی به قیمت رنج.
-پس، تو به عمد مرا رنج می‌دهی؟
-بله، برای این که از عشقت مطمئن بشوم.

– بارون درخت نشین اثر ایتالو کالوینو

بسیاری از افراد معتقدند هنگام مواجهه با مرگ، تغییرات ماندنی و چشمگیر در آنان بیشتر می‌شود. وقتی حدود ده سال روی بیمارانی که به علت سرطان رودرروی مرگ قرار گرفته بودند، کار کردم، متوجه شدم بسیاری از آن‌ها به جای اینکه تسلیم یاس و ناامیدی شوند، به نحو شگفت‌انگیز و مفیدی متحول می‌شوند. زندگی خود را با رعایت حق‌تقدم‌ها دوباره برنامه‌ریزی می‌کنند و دیگر به چیزهای بی‌اهمیت بها نمی‌دهند. قدرت نه گفتن پیدا می‌کنند و کارهایی را که واقعا دوست ندارند انجام نمی‌دهند. با افرادی که دوست‌شان دارند صمیمانه‌تر ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها از حقایق اساسی زندگی، تغییر فصول، زیبایی طبیعت و آخرین کریسمس یا سال جدیدی که پشت سر گذارده‌اند، از صمیم قلب قدردانی می‌کنند.
حتی بعضی از افراد با نگاه جدیدی که به زندگی پیدا کرده بودند، می‌گفتند ترس آن‌ها از مردم کمتر شده است، قدرت ریسک بیشتری پیدا کرده‌اند و از بابت طردشدگی، کمتر نگرانند. یکی از بیمارانم اظهارنظر خنده‌‌داری می‌کرد: “سرطان، روان‌رنجوری را درمان می‌کند.”
بیمار دیگری می‌گفت: “حیف که تا حالا منتظر ماندم. حالا که سراسر بدنم را سلول‌های سرطانی فرا گرفته، تازه یاد گرفتم چطور زندگی کنم!”

– خیره به خورشید نگریستن اثر اروین د یالوم

اگر انسان ماجراجویی پیشه کند، بی تردید تجربه هایی کسب می‌کند که دیگران از آن محرومند. ما برای در پیش گرفتن این سفر، شیر یا خط انداختیم. شیر آمد؛ یعنی باید رفت. و ما رفتیم. اگر خط هم می‌آمد و حتی اگر ده بار پشت سر هم خط می‌آمد، ما آن را شیر می‌دیدیم و به راه می‌افتادیم.
انسان میزان همه چیز است. نگاه من است که به همه چیز معنا می‌دهد. ما می‌خواستیم اینگونه باشد و شد. مهم نبود که آیا شتابزده تصمیم گرفتیم یا نه. مهم آن بود که گام در راهی می‌گذاشتیم که دوست داشتیم. ما به راه افتادیم و رفتیم و رفتیم. هنگامی که باز گشتیم دیگر آن آدم پیشین نبودیم. عوض شده بودیم، سفر نگاه ما را به اوج ها برده بود. بزرگ تر شده بودیم…

– خاطرات سفر با موتور سیکلت اثر ارنستو چه گوارا 

مهمترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها. ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم.

– دنیای سوفی اثر یوستین گردر

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب دنیای سوفی ]

شاعران، مانند کارآگاهان، مى‌دانند که حقیقت مشقت بار است: حقیقت، تصادفى اتفاق نمى‌افتد، بلکه تراش مى‌خورد و به عمل مى‌آید تا وارد هستى مى‌شود؛ محصولى است از زمان، فاصله و پیوند. شاعر باید این احتمال را در نظر داشته باشد که پیش از بروز یک واژه، یا انعقاد یک جمله، یا گشایش یک قافیه راه درازى را باید طى کند، و حتى با وجود همه‌ى این‌ها هم هیچ چیز تضمین شده نیست، حتى واژه‌هایى که معناى اولیه‌ى خود را به مخاطره انداخته‌اند. شعر، گاهى در غیر منتظره‌ترین لحظه رخ مى‌نماید و شاعر، باید به این معما ورود کرده و از آنجا شروع به بازسازى شعر کند.

– دیدن از سیزده منظر اثر کالم مک کان

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب دیدن از سیزده منظر ]

پدرم الکلی بود و در سن چهل سالگی مرد. چند هفته قبل از مرگش، یک شب مرا به نزد خود خواند و تاریخچه‌ی زندگی خود را برای من حکایت کرد، یعنی تاریخچه‌ی شکستش را. ابتدا از مرگ پدرش، یعنی پدربزرگم با من شروع به صحبت کرد. پدرش به او چنین گفته بود: “من فقیر و ناکام می‌میرم، ولی همه‌ی امیدم به تو است، شاید تو بتوانی آنچه را که زندگی به من نداده است، از او بگیری!” پدر من نیز وقتی حس کرد که اجلش فرا رسیده است به من گفت که حرفی به جز تکرار آنچه پدرش به او گفته بوده است، ندارد: “من نیز ای فرزند عزیزم، اینک فقیر و ناکام می‌میرم. امیدم به تو است و آرزومندم بتوانی آنچه را که زندگی به من نداده است، تو از او بگیری! “بنابراین آرزوها هم مثل بدهی‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند. من اکنون سی و پنج سال دارم، و می‌بینم در همان نقطه‌ای هستم که پدر و پدربزرگم بودند. من نیز آدمی هستم شکست خورده و زنم پا به زا است. فقط همین حماقتم باقی هست که معتقد شوم، فرزندم خواهد توانست آنچه را که زندگی به من نداده است از او بگیرد. من می‌دانم که او نیز نخواهد توانست از این سرنوشت محتوم بگریزد، او نیز از گرسنگی خواهد مرد، یا از آن بدتر نوکر دولت خواهد شد!

– نان و شراب اثر اینیاتسیو سیلونه

من بارها زنبور قورت داده‌ام. و سالی حداقل دو بار یه پرنده می‌خوره به سرم. همیشه وقتی دارم سر یکی داد می‌زنم می‌خورم زمین. وقتی پیانو می‌زنم محاله درش رو انگشت هام بسته نشه. امکان نداره شب بخوام از رو ریل قطار رد بشم و یهو یه قطار بوق زنان نیاد طرفم، محاله موقع رد شدن از وسط محوطه‌ی چمن فواره‌ها کار نیفتن. هر نردبانی ازش رفتم بالا یه پله‌ش زیر پام شکسته. محاله ممکنه روز تولدم مریض نشم. هر بار سفر می‌کنم یه روز بعد از جشن می‌رسم به شهر. آخه آدم ممکنه به چندتا زن چاق بگه باردار شدنت مبارک؟

– کتاب ریگ روان اثر استیو تولتز

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب ریگ روان ]

من نمیخوام نیمه‌ی پر لیوان رو ببینم. خوش بینی باعث میشه حالت تهوع بگیرم و منحرفانست. انسان بعد از هبوط این دنیا فقط لیاقت بدبختی رو داره.

– اتحادیه ابلهان اثر جان کندی تول

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب اتحادیه ابلهان ]

برای مردم تفکر همچون باری طاقت فرساست. بنابراین همان قدری که کار حرفه ای شان ایجاب می‌کند می اندیشند و همانقدری که برای تفریحاتِ مختلفشان لازم است و نیز برای گفتگو و بازی، که ازین رو باید طوری ترتیب داده شوند که آن‌ها بتوانند با حداقل اندیشه ی ممکن کارشان را پیش ببرند ولی اگر در اوقات فراغتشان چنین تسهیلاتی نداشته باشند به جای اینکه کتابی به دست بگیرند و قدرت اندیشه شان را محک بزنند، ساعت ها کنار پنجره ولو ‌می‌شوند و به پیش پا افتاده ترین اتفاقات چشم می دوزند و به این ترتیب واقعا برای‌مان می‌شوند مصداق این سخن آریوستو که: چه رقت آورند ساعاتِ بیکاریِ نادانان!

– متعلقات و ملحقات اثر آرتور شوپنهاور

عشق پدرم هرگز از دل مادرم بیرون نرفت.
او عشق به پدرم را به سرزندگی تابستان آشنایی‌شان نگه داشته است. زندگی را پس زده تا این کار را بکند. گاهی روزهای زیادی فقط با هوا و آب زنده است. از آنجا که تنها گونه‌ی پیچیده‌ی حیات است که این کار را می‌کند، باید روی موجودی که او هست نامی گذاشت. دایی جولیان یک بار برایم گفت که آلبرتو جاکوماتی نقاش و مجسمه‌ساز می‌گوید گاهی برای نقاشی یک صورت باید از خیر کل اندام گذشت. برای نقاشی یک برگ باید منظره‌ای را فدا کرد. ممکن است در ابتدا به نظر برسد داری خودت را محدود می‌کنی، اما بعد از مدتی می‌فهمی با داشتن نیم سانت از چیزی بیشتر احتمال دارد احساس خاصی از این جهان را حفظ کنی تا که وانمود کنی تمام آسمان را به تصویر می‌کشی.
انتخاب مادرم یک صورت یا یک برگ نبود. انتخاب او پدرم بود و برای حفظ یک احساس خاص، دنیا را فدا می‌کرد.

– تاریخ عشق اثر نیکول کراوس

دنیا مملو از آدم های تنها، ناکام، عصبانی و ناخشنودی است که نمی توانند به هیچ آدم خشنود و شادمانی نزدیک و با او صمیمی شوند. عمده ترین مهارت های اجتماعی آنان نیز شکایت، سرزنش و انتقاد است که به سختی می توان با چنین مهارت هایی با دیگران کنار آمد.

– کتاب تئوری انتخاب اثر ویلیام گلسر

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب تئوری انتخاب ]

سوالی که ناراحتم کرده این است که اگر خدا نباشد، چه کسی حاکم بر سرنوشت انسان است و به جهان نظم می‌دهد؟
بزدومنی با عصبانیت در پاسخ این سوال کاملا بی‌معنی گفت: “انسان خودش بر سرنوشت خودش حاکم است.”
خارجی به آرامی جواب داد: “ببخشید، ولی برای آنکه بتوان حاکم بود باید حداقل برای دوره‌ی معقولی از آینده، برنامه‌ی دقیقی در دست داشت. پس جسارتا می‌پرسم که انسان چطور می‌تواند بر سرنوشت خود حاکم باشد در حالیکه نه تنها قادر به تدوین برنامه‌ای برای مدتی به کوتاهی مثلا هزار سال نیست بلکه حتی قدرت پیش‌بینی سرنوشت فردای خود را هم ندارد؟”

– مرشد و مارگریتا اثر میخائیل بولگاکف

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب مرشد و مارگریتا ]

صبح یکى از روزهاى آوریل کـه هیچ تفاوتى با روزهاى دیگر نداشت ناگهان به‌چیزی‌ پى بردم. من با ریسک هدر دادن زندگی‌ام  روبرو بودم. متوجه شدم که روزها یکى پس از دیگرى مى گذرد. از خودم پرسیدم؛ امّا من از زندگى چه مى خواهم؟ خب، مى خواهم شاد باشـم. امّا هـرگـز بـه اینکه چه چیزى مرا خوشحال مى کرد فکر نکرده بـودم. من افسـرده یا گرفتار بحران میانسالى نبـودم امّا از دل مردگى رنج مى بردم.

– کتاب پروژه شادى اثر گرچین رابین

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب پروژه شادی ]

اگر زمان منتظر ما می‌ایستاد تا ما به بلوغ برسیم، قطعا زندگی با نقص‌های کمتری را تجربه می‌کردیم. نمی‌دانم زندگی بدون واژه‌ی «افسوس» چه شکلی خواهد بود! شیرین‌تر است یا مزه‌ی یکنواختی دارد!؟

– تنهایی پر هیاهو اثر بهومیل هرابال

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب تنهایی پرهیاهو ]

به چشم هات اعتماد نکن. اون‌ها فقط محدودیت‌ها رو نشون میدن. با فهم و درکت نگاه کن، دنبال چیزی بگرد که می‌دونی و راه پرواز رو خواهی دید. محدودیتی در کار نیست!

– جاناتان مرغ دریایی اثر ریچارد باخ

سنگی را اگر به رودخانه ای بیندازی، چندان تاثیری ندارد. سطح آب اندکی می شکافد و کمی موج بر می دارد. صدای نامحسوس “تاپ” می آید، اما همین صدا هم در هیاهوی آب و موج هایش گم می شود. همین و بس. اما اگر همان سنگ را به برکه ای بیندازی… تاثیرش بسیار ماندگارتر و عمیق تر است. همان سنگ، همان سنگ کوچک، آب های راکد را به تلاطم در می آورد. در جایی که سنگ به سطح آب خورده ابتدا حلقه ای پدیدار می شود؛ حلقه جوانه می دهد، جوانه شکوفه می دهد، باز می شود و باز می شود، لایه به لایه. سنگی کوچک در چشم به هم زدنی چه ها که نمی کند. در تمام سطح آب پخش می شود و در لحظه ای می بینی که همه جا را فرا گرفته. دایره ها دایره ها را می زایند تا زمانی که آخرین دایره به ساحل بخورد و محو شود.

– ملت عشق اثر الیف شافاک

[ لینک: معرفی کتاب ملت عشق ]

دلش برای ماهی بزرگی که صید کرده بود سوخت. با خود گفت که این ماهی، ماهی عالی و عجیبی است و می داند که من چقدر پیرم. تا به حال ماهی به این پر زوری نگرفته ام، ماهی به این غریبی نگرفته ام. شاید می داند که نباید از آب بیرون بپرد. اگر پرید یا وحشیگری درآورد بیچاره ام می کند. اما شاید هم پیش از این چند بار به قلاب افتاده، می داند که راه جنگیدنش همین است. از کجا می داند که فقط با یک نفر طرف است، یا آنکه طرفش پیرمرد است؟ اما عجب ماهی بزرگی است، اگر گوشتش خوب باشد در بازار خیلی پول می شود. طعمه را هم مثل ماهی نر خورد، کشیدنش هم به ماهی نر می ماند، در جنگیدنش هم نشانی از ترس نمی بینم. نمی دانم نقشه دارد یا او هم مثل من وامانده است؟

– پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی

[ لینک: معرفی کتاب پیرمرد و دریا ]

مهم ترین درسی که از مادربزرگم آموختم این بود:
اگر می خواهی چیزی را نابود کنی، اگر می خواهی صدمه و آسیبی به چیزی برسانی، کافی است آن را محدود کنی، کافی است آن را محصور کنی. آن وقت می بینی که خود به خود خشک می شود، پژمرده می شود و می میرد!

– بعد از عشق اثر الیف شافاک

[ لینک: معرفی کتاب بعد از عشق ]

اگر نظر مخالف شما را عصبانی می‌کند، نشان آن است که شما ناخودآگاه می‌دانید که دلیل خوبی، برای آنچه فکر می‌کنید درست است، ندارید. اگر کسی اصرار کند که جمع دو با دو برابر پنج است یا ایسلند روی خط استوا قرار دارد شما بیشتر احساس دلسوزی می‌کنید تا خشم؛ مگر این‌که آنقدر کم از حساب و جغرافی بدانید که نظر او عقیده‌ی شما را به لرزه درآورد!

– برتراند راسل

رفیق، زندگی را بدان‌گونه که مردمان به تو عرضه می‌دارند مپذیر. پیوسته به خود بقبولان که زندگی، زندگی تو یا دیگران، می‌تواند زیباتر از این باشد. به هیچ روی آن زندگی دیگر را مپذیر؛ آن زندگی آینده را که شاید تسلی‌بخشمان باشد و یاریمان دهد تا آسان‌تر به رنج‌های این یک گردن نهیم. از روزی که رفته‌رفته دریابی که مسئول بیشتر رنج‌های زندگی نه خدا بلکه بشر است، دیگر بدان ها تن در نخواهی داد.

– مائده های زمینی اثر آندره ژید

‌مردم جوری وانمود می کنند و حرف می زنند که انگار همه چیز را می دانند، اگر جرأت کنى و سؤالی بپرسی متوجه مى شوى که آن ها هیــچ چیز نمی دانند!

– پائولو کوئیلو

اگر خواستید از حقیقتی دفاع کنید، اول مطمئن شوید که آن، صرفأ همان دیدگاهتان نباشد که به شدت مایلید حقیقت داشته باشد!

– نیل دگراس

حضور مرگ همه موهامات را نیست و نابود میکند. مابچه مرگ هستیم و مرگ است که ما را از فریب های زندگی نجات میدهد، و در ته زندگی اوست که ما را صدا میزند و بسوی خودش میخواند – در سن هائی که ما هنوز زبان مردم را نمیفهمیم اگر گاهی درمیان بازی مکث می کنیم، برای این است که صدای مرگ را بشنویم…

– بوف کور اثر صادق هدایت

[ لینک مرتبط: معرفی کتاب بوف کور ]

اگه یه دختر فوق العاده باشه، بدست آوردنش راحت نیست، اگه راحت باشه، پس فوق العاده نیست. اگه ارزشش رو داشته باشه، تو ازش دست نمیکشى، اگه دست بکشى تو ارزشش رو نداشتى. حـقیقـت اینه که همه قراره اذیتت کنن، کسـى رو پیدا کن که بدست آوردنش، ارزش اذیت شدنو داشته باشه!

– باب مارلى

این همان اصلی‌ست که همه چیز را به حرکت در می آورد و در کیمیا به آن “روح جهان” می گویند. وقتی که انسان با تمام وجود چیزی را آرزو می کند، به “روح جهان” نزدیک تر است و “روح جهان” نیرویی همواره مثبت است. سپس افزود: روح در انحصار آدمیان نیست و هر آنچه که روی زمین یافت می شود روح دارد، خواه سنگ باشد، خواه گیاه، خواه حیوان یا حتی اندیشه. هر چه در سطح زمین است بطور مداوم در حال تغییر است، چون زمین هم زنده است و زمین هم روح دارد و ما به ندرت می دانیم که زمین در جهت منافع ما کار می کند. شما باید بفهمید که در مغازه بلور فروشی، حتی گلدان ها هم در جهت موفقیت شما حرکت می کردند.

– کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو

ثروتِ سریع مساله ای است که امروزه پنجاه هزار جوان قصد دارند حلش کنند، جوان هایی که همه در وضعیت شما هستند. شما یک واحدِ این رقم اید. خودتان حساب کنید چه تقلایی باید بکنید و مبارزه چقدر وحشیانه است. باید مثل عنکبوت های زندانی همدیگر را بخورید چون بدیهی است که پنجاه هزار سِمَتِ خوب موجود نیست. می دانید در این مملکت چطور باید ترقی کرد؟ یا با درخششِ نبوغ یا با شگرد فساد. یا باید مثل یک گلوله توپ میان این توده آدم راه باز کنید، یا این که مثل طاعون به جان شان بیفتید. شرافت به هیچ دردی نمی خورد. همه در مقابل قدرت نابغه کمر خم می کنند. البته ازش متنفرند، سعی می کنند بدنامش کنند، چون همه را برای خودش برمی دارد و به کسی چیزی نمی دهد، اما اگر پایداری کند بالااخره جلوش زانو می زنند؛ در یک کلمه، اگر نتوانید زیر لجن دفنش کنند زانو می زنند و می پرستندش.

– کتاب باباگوریو اثر انوره دو بالزاک

[ لینک مرتبط: کتاب باباگوریو ]

تقدیر به آن معنا نیست که مسیر زندگیمان از پیش تعیین شده، به همین سبب اینکه انسان گردن خم کند و بگوید چه کنم “تقدیرم این بوده” نشانه ی جهالت است، تقدیر همه ی راه نیست، فقط تا سر دوراهی هاست، گذرگاه مشخص است، اما انتخاب گردش ها و راه های فرعی دست مسافر است، پس نه بر زندگی ات حاکمی و نه محکوم آنی.

– ملت عشق اثر الیف شافاک

[ لینک مرتبط: کتاب ملت عشق ]

تنها کاری که باید انجام دهیم این است که درک کنیم همه‌مان بنا به دلیلی به این جهان آمده‌ایم که باید نسبت به آن خود را متعهد کنیم. آن‌گاه است که می‌توانیم بر رنج‌های بزرگ و کوچک خود بخندیم و بدون ترس پیش برویم و آگاه باشیم که در هر گام ما مقصودی و منظوری نهفته است.

– پائولو کوئیلو

[ لینک مرتبط: کتاب خیانت از پائولو کوئیلو ]

من فکر نمی‌کنم که اندوهِ یک آدم به هنگامِ ترکِ چیزی ناشی از این باشد که دارد چیزی را که دوست دارد ترک می‌کند. اندوهِ آدم ممکن است ناشی از نقطه‌ی مقابلش باشد. آدم احساس می‌کند که پیوند‌ها چه آسان پاره می‌شود، و نیز اینکه دیگران چه آسان از آدم جدا می‌شوند… آدم با اندوه شبهِ روابطی را به یاد می‌آورد که شکل گرفته بودند و با اندوهِ پیشاپیش شبهِ روابطی را می‌بیند که شکل خواهند گرفت. در واقع آدم هم به آزادی نیاز دارد و هم به وابستگی، اما هر کدام بجای خود، و آدم با ناراحتی در می‌یابد که جاها را با هم قاطی کرده است.

– فرانتس کافکا

وقتی در سفر کتابی با خودت به همراه می بری، یک چیز عجیبی اتفاق می افتد؛ کتاب شروع می کند به جمع آوری خاطراتت. بعدها کافی است که تو فقط لای آن کتاب را باز کنی تا دوباره به همان جایی برگردی که کتاب را اولین بار خوانده ای. یعنی با خواندن اولین کلمات، همه چیز را به یاد می آوری: عکس ها، بوها، همان بستنی ای که موقع خواندن می خوری…! حرفم را باور کن، کتاب ها درست مثل نوارهای چسبناک مخصوص گیر انداختن مگس هستند. خاطرات به هیچ چیزی مثل صفحات چاپی نمی چسبند.

– کورنلیا فونکه

مشکل اینجاست که همیشه انتخاب تو از بین دو تا بد است. مهم هم نیست که کدام را انتخاب کنی، هر کدام شان ذره ای از تو را می خورند تا آنجا که دیگر چیزی باقی نماند. بیشتر آدم ها در بیست و پنج سالگی تمام می شوند. و بعد تبدیل می شوند به ملتی بی شعور که رانندگی می کنند، غذا می خورند، بچه دار می شوند، و هر کاری را به بدترین شکل اش انجام می دهند. مانند رای دادن به کاندیدای ریاست جمهوری ای که آن ها را یاد خودشان می اندازد.

– کتاب ساندویچ ژامبون نوشته چارلز بوکفسکی

[ لینک مرتبط: معرفی ساندویچ ژامبون ]

اگه عقایدتو با تفکر و مطالعه به دست بیاری، کسی نمی‌تونه بهشون توهین کنه. کسی چیزی بر خلافشون بگه عصبانی نمیشی، یا میخندی یا به فکر فرو میری.

– برتراند راسل

همچنین ما هر هفته، شنبه‌ها یک قسمت از کتاب‌های معروف را در قسمت پاراگراف خواندنی منتشر می‌کنیم. نظر شما در مورد برشی از کتاب های معروف چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

لینک » عکس‌نوشته‌های مختلف از میان کتاب‌ها

برشی از کتاب های معروف

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 1629
دوست نداشتم: 479
میانگین امتیازات: 3.4

چاپ کتاب

103 دیدگاه در “برشی از کتاب های معروف

حسن سری پایین آورد و دست بر دستگیره در گذاشت تا خارج شود . اما خانم گفت ؛ راستی صبر کن .
حسن به جای قبلی خود برگشت و با احترام ایستاد .
خانم از پشت میزش بلند شد و کمی نزدیکتر آمد و پرسید ؛ شنیدم به آن جوان روس گفتی که درد را مردانه تحمل می کند . خواستم بپرسم مگر زنها درد را چگونه تحمل می کنند ؟!!
حسن از بابت اینکه خانم این جمله او را شنیده تمام تنش عرق کرد . این اصطلاحی بود که همیشه مردها به کار می‌بردند اما استفاده این جمله در برابر عظمت خانم او را شرمنده کرد . پس از کمی این پا و آن پا کردن جواب داد ؛ چون مردها بابت جنگ بیشتر مورد ضرب و شتم ، زخم و جراحت قرار می گیرند طاقتشان از خانمها بالاتر است . برای همین چنین جمله ای بین مردها رواج دارد .
خانم سری تکان داد و ضمن تاملی کوتاه به سخنان حسن ، به آرامی به پشت میز برگشت و گفت ؛ امشب که به خانه رفتی ، با خواهرت صحبت کن ، میدانم که سه فرزند دارد ، درست است ؟
حسن گفت ؛ بله خانم یک پسر و دو دختر .
خانم ادامه داد ؛ بسیار خوب، پس با او از درد بدترین زخمی که خورده ای بگو سپس بگذار او هم از درد سه مرتبه به دنیا آمدن خواهر زاده هایت بگوید .کمی سبک سنگین کن . آنوقت میفهمی که دردی را که زنها تحمل می کنند مردها در تمام دوران عمرشان تجربه نمی‌کنند .
تکه ای از کتاب «بلور، دخت ایرانی»

اگر سایتتون تبدیل به یه اَپ میشد فوق‌العاده میشد

گلچین فوق العاده و با سلیقه ای بود
سپاس

سلام میشه بگین واسه کدوم کتابه
همین متن ای کتاب پربار زمانه….
کسی میتونه غلطاشو بگه ممنون میشم

سلام
من غلط هاشو اینجوری نوشتم
شما هم بگین
محبوب
عشق ورزیدن
نهان
برابر
شناسنامه سازی
تکراری

سلام یه متنی رو دیدم و دنبال کتابش میگردم. میتونید بهم کمک کنید؟ (ای کتاب پربار زمانه . ای نت و ملودی و ترانه . ای تو تصوری همدلانه و جاودانه . ای آتشین طبع . ای غزل . ای تو نگاه بی بدل .
من دیگر زندگی ندارم . کی شود که بمیرم از دست این زندگانی ؟به نوعی تحت فشار است ذهن من و اعصاب من . چرا لب بام است
آفتاب من ؟گوهر مقصود کجاست ؟ گریه ی مهبوب کجاست ؟ کلا کجاست لحظه ای زیستن جانانه ؟لحظه ای امساک بی بهانه ؟
نوشتن باید منظم و منسجم شود . من به مرغ عشق بدل شده ام و آواز می خوانم)

سلام یه متنی رو دیدم و دنبال کتابش میگردم. میتونید بهم کمک کنید؟ (ای کتاب پربار زمانه . ای نت و ملودی و ترانه . ای تو تصوری همدلانه و جاودانه . ای آتشین طبع . ای غزل . ای تو نگاه بی بدل .
من دیگر زندگی ندارم . کی شود که بمیرم از دست این زندگانی ؟به نوعی تحت فشار است ذهن من و اعصاب من . چرا لب بام است
آفتاب من ؟گوهر مقصود کجاست ؟ گریه ی مهبوب کجاست ؟ کلا کجاست لحظه ای زیستن جانانه ؟لحظه ای امساک بی بهانه ؟
نوشتن باید منظم و منسجم شود . من به مرغ عشق بدل شده ام و آواز می خوانم

سلام من هم دنبال منبع کتابم لطفا اگه پیدا کردین به من هم بگین

سلام منم دنبال همینم ولی ی غلطش محبوبه ن مهبوب

سلام. منم دنبال منبع این متن میگردم لطفا کمک کنید

سلام پیدا کردین؟
میشه ب منم بگین منبعشو؟!

سلام من ۶ تا غلطشو پیدا کردم ولی مطمئن نیستم ک درست باشه

سلام منم دنبال همین کتاب هستم اگه چیزی پیدا کردین حتما بگین ممنون

ی غلطش میشه محبوب اگ بقیش پیدا کردید ب منم بگید ممنون

ببخشید این متن( درمیان جمعیت هم می‌توان خیلی تنها بود، تنهایی باتری هایم را شارژ می کند. وقتی اوضاع واقعا سخت می‌شود تنها میشوی و تنهایی می‌تواند خیلی ترسناک باشد. همیشه رقیقی داشتم که می‌توانستم..) از یه کتاب هست
و نمیدونم اسم کتاب و نویسندش چیه
شما نمیدونید بهم بگین🥲

خیلی فوق العاده بود ممنونم🙏🏻🌹

سلام.. من میخام عضو کانال تلگرامتون بشم اما لینکش مشکل داره.. چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید…

واقعا که با ارزش بود خیلی ممنونم که وقت گذاشتید

موزیک خوب، کتاب خوب، دیدن یه دوست باحال حال آدم رو رف رش میکنه و الان این سایت محشر. مرسی 💐

عالی بود…..سپاس ازسایت خوبتون🌱💚

جالبه!!پس دور هم کتاب میخونید و قسمت های جالب رو منتشر میکنید اما مخاطب ها این رو بدونید شما با خوندن چند خط از هر کتاب حتی به دنیای اون هم نزدیک نمیشید کتاب بالاتر از دانش…بلکه خود زندگیه

سلام،آیا کتابی هست که این محتواییکه الان گذاشتید در سایتو در قالب کتاب دراورده باشنش؟؟؟مثلا کتابیکه موضوعی نداشته باشه و فقط جملات معروف و زیبا درونش چاپ شده باشد

سلام – بعید می‌دونم همچین کتابی وجود داشته باشه. (البته اگر بشه در درجه اول بهش گفت کتاب!)

سلام من یک کتاب دیدم که اسمش هست تو می توانی عالی باشی اگر … از انتشارات نسل نواندیش است که جملات معروف و داستان های معروف نیم صفحه ای داره و یک کتاب دو جلدی هم هست به اسم هزار داستان که داستان های معروف یک صفحه ای داره که خواندنشون جالبند

کتاب یادداشت های یک مرد فرزانه از ریچارد باخ. و کتاب دوجلدی جملات ۸ریشتری ترجمه ی آقای امیررضا آرمیون انتشارات ذهن آویز. کتاب های من منم ،تو تویی،من و ما ، و زندگی کن هم مجموعه داستان های کوتاهی هستند که مفاهیم فوق العاده ای داشتن.

سلام
لطفا کتاب های مذهبی را هم معرفی کنیدمثل سه دقیقه در قیامت، آنسوی مرگ، توحید مفضل، معراج السعاده، صحیفه سجادیه،
یا خاطرات دفاع مقدس مثل خاک های نرم کوشک، من زنده ام، نور الدین پسر ایران، دختر شینا، آب هرگز نمی میرد و…

سلام .. با این حال که موقعی که یه کتابی رو به صورت کامل میخونی و مطالعه میکنی به طور کامل میری توی دل اطلاعات اون کتاب ؛ اما این کار گزیده کردن از بخش های کتاب هم واقعا عالی و اطلاعات ادمو واقعا بالا میبره ..
واقعا ممنونم ازتون یه دنیاااااااااااا و لطفا شعر هم بزارین .. در ضمن من خودم حرفهای ناب خیلی از نویسنده ها و شاعرهارو خوندم و حفظ کردمشون اگه کمک خواستین واستون میفرستم ..

کمال سپاسگزاری رو ازتون دارم، امیدوارم که هیچ کس سرسری نخونه و همه عمیق به نوشته ها فکر کنند؛ پیشنهاد من برای شما، نظرسنجی و کمک گرفتن در مورد انتخاب کتاب ها و در میون گذاشتن تجربه های نایاب مردم به همدیگه س، امیدوارم که همیشه به این عمل فرهنگی ادامه بدین

سلام خسته نباشید
میشه لطفا یه بخشیم برای معرفی کتاب های کمیک بذارین؟ بعضی از اونا واقعا جذاب و آموزندن مثل کمدی منطق یا تاریخ ترسناک…ممنون

سلام – ما در کافه بوک صرفا کتاب هایی که میخونیم رو معرفی می کنیم – امیدواریم بتونیم کتاب های کمیک رو هم بخونیم و معرفی کنیم.

کتابهاخیلی مفیدوتاثیرگذاراست لطفادرزمینه روانشناسی هم معرفی داشته باشید

عالی دست مریزاد

بخند به روح مرده ی من که . تا زنده بود تورا خنداند……امیررضا

بسیار ایده جالب و خوبی بود . لطفا پیج اینستاگرام و تلگرام هم بزارید

بسیار عالی و مورد استفاده شدید

عآاااااااااالی بود
واقعا خیلی خوب یود لذت بردم ممنونم از زحماتتون

بسیارعالی خیلی چیزا ازتون یادگرفتم سپاس

عالی بود و پر محتوا سپاس

مرسی واقعا..ادم گاهی ب این پاراگرافا نیاز داره، تا بتونه خودشو دوباره پیدا کنه!!☺💛✌

واقعا عالی
اگه میشه از کتاب های انگیزشی هم بزارید ممنون

لطفا به قسمت کتاب های موفقیت در سایت مراجعه کنید.

سلام بر دوستان فرهیخته ی اهل مطالعه .
بسیار عالی بود تشکر و سپاس از زحماتتون

سپاس …کتابهای پرمحتوای هستن که لیست گرفتم برم بخرم

مهدی
با سلام و عرض ادب . کمال تشکر و قدردانی را دارم.

مطالب بسیار عالی وقابل تامل .واقا لذت بردم موفق باشیدسایت کافه بوک حرف نداره.

با سلام

سایت و مطالب آن خیلی عالی و ساده و روان چیدمان شده و خیلی عالیست و مراجعه کنند خودشو در خونه خودش احساس می کنه

“همانند خونه مادر بزرگ ها” خیلی عالی – متشکرم

سلام ببخشید من ١٢سالمه و میخواستم کتابی بهم پیشنهاد کنید که ناسب سنم باشه

امیدوارم روز به روز پیشرفت کنید و مطالبتون بیشتر بشه

سلام خیلی ممنون از اینکه برشی از کتاب هارو در اختیار می گذارید لطفا تکه ای از کتاب سفر به اعماق زمین رو در سایت تون قرار بدین ممنون

خیلی عالی بود ممنون……سخن برتراند راسل از کدوم کتاب هست؟

واقعا لذت بردم از چنین سایتی.حس قدم زدن در کتابفروشی ی کتابخانه رو به آدم میده

امیدوارم هیچ سایتی مثل ساىت کافه بوک راه اندازى نشه .ىنى همین روندى که دارین روپیش ببرین .هر جا اسم کتاب اومد همه بگن “کافه بوک” روندتونو ادامه بدین که هیچ سایتی مثل شما نیست در زمینه کتاب .در آینده حرف های زیادی ازتون میشنوىم .(:

ممنون از انرژی مثبت شما – امیدواریم بتونیم همچنان ادامه بدیم و حتی کارهای بهتری هم انجام بدیم.

عالی . حال بدمو عوض کرد ممنون

سلام
ممنون از کافه کتاب
چکیده و معرفی کتابهای مورد علاقم رو تو سایت شما دنبال می کنم.

سلام امروز درحالی که به صورت سرگردان دنبال چندتا کتاب خوب میگشتم
به طور اتفاقی با این سایت آشنا شدم که واقعا عالی و بی نظیر هستش و از همه مهمتر به روز
سایت خیلی خوب و فوق العاده دارین امیدوارم موفق باشین وهمینطور ادامه بدین.

سلام. ممنون از کلام انرژی بخش شما دوست گرامی
امیدواریم بتونیم در انتخاب کتاب به شما کمک کنیم.

خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم حیف نیست همچین سایتی که فقط در زمینه کتاب فعالیت میکنه جایی ازش نامبرده نشه! برشی از کتاب هایی که گذاشتین رو خوندم حالمو خوب کرد 🙂 موفق باشید

کافه بوک فوق العاده است… از معدود وب‌سایت‌های خوب که امیدوارم هر روز بهتر شه.

سلام
سایت شما خوب بنظر میاد
من نوجوانم و حدود. ۱۴ ۱۵ سالمه میخواستم چند تا کتاب که مناسب سنم باشند رو بهم معرفی کنید ممنون

سلام.
ممکنه سلیقه شما با کتاب های پیشنهادی از طرف ما تفاوت داشته باشه. اما فکر می کنیم این کتاب ها مناسب باشند:
مهار ناشدنی زندگی بی حد و مرز
مردی به نام اوه
فرمین موش کتاب خوان
البته شما می توانید معرفی کتاب های دیگر را هم در سایت بخوانید و کتاب ها را انتخاب کنید

برو توی کتابفروشی. کتابای که به نظرت جال میان رو انتخاب کن. فقط کافیه چند صفحه ای ازش رو بخونی. اگر محوش شدی و نتونستی ازش دل بکنی اون کتاب مناسبه تو هستش.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *