نشانک

جلد چهارم ژان کریستف – بررسی کل رمان

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

جلد چهارم ژان کریستف در دو قسمت نوشته شده است:

  1. درخت آتش
  2. روز نو

جلد اول ژان کریستف

جلد دوم ژان کریستف

جلد سوم ژان کریستف


در جلد چهارم کتاب هم، ژان کریستف دوباره مهاجرت می کند. این بار هم برخلاف میل خود مجبور می شود که به کشور دیگری برود و این سفر برای او بسیار گران تمام می شود.

مشکلات هم چنان گریبان گیر کریستف هستند و او همچنان در حال مبارزه است.

ژان کریستف حالا پیر شده است. تقریبا همه او را در سراسر اروپا می شناسند و آثار او را در کنسرت ها اجرا می کنند. اما نویسنده بازهم طی یک سری از اتفاقات شخصیت ژان کریستف را بهبود می دهد و او را به درجه خاصی از استادی در موسیقی می رساند تا اینکه…

این رمان داستان زندگی ژان کریستف را بیان می کند. داستانی که از تولد کریستف آغاز می شود و با مرگ او پایان می پذیرد. در قسمتی از پشت جلد چهارم کتاب می خوانیم:

ژان کریستف هنوز، هم نفس و هم پیمان نسل های امروزی است. و اگر این بار هم بمیرد، باز متولد خواهد شد، و هر بار به صحنه رزم خواهد آمد، و همیشه با زنان و مردان آزاده در هر کشور پیمان برادری خواهد بست، و با آن ها که می رزمند و رنج می برند و به پیروزی دست می یابند هم پیمان خواهد شد.

نقد و بررسی جلد چهارم ژان کریستف از رومن رولان

درباره جلد چهارم ژان کریستف

اگر بررسی جلد های قبلی این کتاب را در سایت خوانده باشید، می دانید که من همواره منتظر نقطه اوج کتاب کتاب بودم.

و در جلد چهارم این اتفاق رخ داد. شروع جلد چهارم فوق العاده بی نظیر بود و قسمت های بسیار بسیار خوبی داشت. اما این نقطه اوج خیلی خیلی کوتاه بود.

خیلی سریع و در همان اوایل کتاب ناگهان قهرمان داستان، یعنی ژان کریستف مرتکب یک خطای فوق العاده نفرت انگیز شد! اتفاقی که باعث شد از کریستف متنفر شوم و کتاب را به سختی به پایان برسانم. هرچند که کریستف خودش را به خاطر این اتفاق خیلی ملامت می کرد اما بی اخلاقی کریستف تحمل ناپذیر بود.



در این کتاب آنقد منتظر قسمت های خوب بودم که کل کتاب را تمام کردم و انتظارم برآورده نشد.

شما هم اگر این کتاب را خواندید منتظر نباشید که کتاب به جایی برسی که شما را شگفت زده کند. سعی کنید از اتفاقات و لحظه ها در طول کتاب لذت ببرید.



درباره کل کتاب 

به اعتقاد من این کتاب قسمت های خوب کم نداشت، اما قسمت های متوسط و بد فراوانی هم در آن بود. (در بیشتر فضای کتاب نویسنده به بررسی مشکلات در جامعه فرانسه می پرداخت. از هنر و سیاست گرفته تا رفتار روزنامه ها و مردم. و خب باید بگم که این فضا برای من جذابیت چندانی نداشت.)

اساس این کتاب موسیقی است که نقد هنر، حکومت، جامعه و قسمت های عاشقانه هم در آن دیده می شود.

فکر می کنم بهترین تعریف از این رمان را خود رومن رولان گفته است:

در ژان کریستف به وظیفه خود عمل کرده ام. در آن دوران که فساد اخلاقی و اجتماعی سراسر فرانسه را گرفته بود، می خواستم در جان های پاکِ به خاکستر نشسته آتشی برافروزم و خفته ها را بیدار کنم.

جلد چهارم ژان کریستف

قسمت هایی از جلد چهارم ژان کریستف

در این جهان آدمی کمتر می تواند دوست و همدمی داشته باشد. همسر ما و چند نفر که از روی اجبار نام دوست به آن ها می دهیم، ظاهرا مونس و همدم ما هستند، اما هیچ کدام به مقام والای دوست نمی رسند. و اگر کسی بتواند در زندگی خود حتی یک دوست واقعی پیدا کند، به سعادت دست یافته است. و اگر چنین دوستی از دست برود، فاجعه بزرگی خواهد بود. و بعد از او زندگی آدمی تهی می شود. و آن وقت انسان از خود می پرسد که چرا به دنیا آمده ام و برای چه زندگی می کنم؟

هنرمندان بزرگ کودکانی هستند که بزرگ نمی شوند، و دوست دارند که راز خود را با یک زن در میان بگذارند و پیشانی خود را به دامان پر از مهر و محبت زن بسایند.

جلد چهارم ژان کریستف - خلاصه کتاب

حیوانات ظاهرا به رنگ محیط خود در می آیند. و اخلاق و رفتار هر یک به صاحبشان شباهت می یابد. اگر کسی نفهم و ابله باشد، اخلاق و رفتار گربه او با گربه یک آدم باهوش و فهمیده فرق می کند. حیوانات اهلی و دست آموز، در خانه یک آدم موذی، موذی و بدجنس می شوند و در خانه یک آدم خوب و مهربان، خوب و مهربان خواهند شد.

معتقد بود که بنی آدم هم به شک نیاز دارد و هم به یقین. که شک پایه های ایمان دیروز را سست می سازد و جای ایمان فردا را باز می کند. که وقتی شما یک تابلوی نقاشی را از نزدیک ببینید، زیبایی رنگ های آن را در نمی یابید، اما وقتی از دور به آن نگاه می کنید، آن رنگ ها پیوسته و هماهنگ به نظر می آیند. و کریستف نیز از دور دگرگونی های امروز را می نگریست و زیبایی این تغییرات را می فهمید.

اطلاعات کتاب

  • جلد چهارم ژان کریستف
  • نویسنده: رومن رولان
  • ترجمه: محمد مجلسی
  • انتشارات: دنیای نو
  • تعداد صفحات جلد چهارم: ۱۵۳۶ الی ۱۹۲۳
  • تعداد صفحات ۴ جلد: ۱۹۲۳
  • قیمت ۴ جلد: ۸۳۰۰۰ تومان

نظرات خود را در مورد این کتاب با ما به اشتراک بگذارید.