نشانک

کتاب زندگی نامه ارنستو چه گوارا

رفیق – زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

رفیق – زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا به بررسی زندگی انقلابی مشهور ارنستو چه گوارا می پرداز که توسط خورخه کاستانیدا نوشته شده است و بیژن اشتری آن را ترجمه کرده است. این کتاب را انتشارات ثالث در اختیار مخاطبان قرار داده است.

چه گوارایی که در این کتاب به تصویر کشیده شده است یک ابرمرد معصوم عاری از اشتباه نیست بلکه انسانی است با تمام نقطه ضعف ها و قدرت های یک انسان معمولی و جذابیت کار نویسنده یعنی خورخه کاستانیدا نیز همین است. کاستانیدا در این کتاب از تحقیقات بسیار و مصاحبه با افراد زیادی استفاده کرده است. افرادی که به هر نحوی با زندگی چه گوارا در ارتباط بوده اند.

کتاب رفیق – زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا همچنین شامل عکس هایی مختلف از زندگی چه گوارا از کودکی تا به هنگام مرگ می شود که در آخر کتاب آورده شده است.

رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - کتاب رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - خلاصه کتاب رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا را در کافه بوک بخوانید

کتاب رفیق – زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا

این کتاب به خوبی نوشته شده است و تمامی صفحات کتاب شامل ارجاعات نویسنده به منابع مختلف را شامل می شود. در جاهایی هم که منابع نامعتبر یا شایعاتی نیز وجود داشته، نویسنده سعی کرده است در قالب پاورقی به بررسی آن ها بپردازد. این موارد نشان می دهد که با یک کتاب خوب و واقعی از زندگی چه گوارا روبه رو هستیم.

کتاب در یازده فصل نوشته شده است و در مجموع ۶۸۸ صفحه است. سر فصل های کتاب عبارتند از:

  1. کودکی، جوانی و آسم در آرژانتین
  2. سال های عشق و بی خیالی در بوئنس آیرس، دانشکده پزشکی، پرون و چیچینا
  3. اولین خون، مهم پیدا کردن راه است نه زنده ماندن
  4. زیر آتش همراه فیدل
  5. مردِ ما در هاوانا
  6. مغز انقلاب، فرزند اتحاد شوروی
  7. به زیبایی مردن چه فایده دارد، سوسیالیسم باید زنده بماند
  8. همراه فیدل، نه ازدواج نه طلاق
  9. قلب تاریکی چه گوارا
  10. چه کسی در بولیوی به او خیانت کرد؟
  11. مرگ و احیا

نویسنده در کتاب به خوبی توضیح می دهد که چرا ارنستو چه گوارا تا این حد مشهور شده است و به یک چهره جهانی بزرگ تبدیل شده است. او نه تنها انقلاب کوبا بلکه همه کارهایی را چه گوارا انجام داده به خوبی بررسی می کند و در آخر کتاب دلیل تبدیل شدن چه گوارا را به یک چهره جهانی به خوبی تحلیل می کند.

رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - کتاب رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - خلاصه کتاب رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا را در کافه بوک بخوانید

در مورد این کتاب

برای من زندگی نامه ها همیشه جذابیت خاص خودش را دارند. شما می توانید به طور کامل یک زندگی را تجربه کنید و می توانید به راحتی خودتان را جای همان فرد قرار دهید. مخصوصا اگر این زندگی نامه مربوط به ارنستو چه گوارا انقلابی باشد.

وقتی کتاب را می خوانید غرق در باورهای ارنستو می شوید. غرق در این می شوید که یک فرد تا چه حد به باورهای خودش ایمان داره و تا چه اندازه برای باروهای خودش حاضره که فداکاری بکنه.

در کنار آشنا شدن با شخصیت و زندگی چه گوارا در این کتاب شما با تاریخ نیز آشنا خواهید شد. شکل گیری انقلاب کوبا را می خوانید. حکومت بر کشور کوبا را می خوانید. بحران های پیش آمده و سفرهای چه گوارا را می خوانید. و بسیاری از موارد دیگر…

چیزی که در این کتاب فکر من رو خیلی درگیر کرد این بود که رخ دادن یک انقلاب یک موضوع هستش و حفظ کردن آرمان های این انقلاب یک موضوع دیگر. حالا این انقلاب می تواند هر چیزی باشد. چه انقلاب در کشور کوبا و یا در هر جای دیگر. چه انقلاب در تفکر یک فرد چه در اخلاق یک فرد. و به نظر من رخ دادن انقلاب بسیار ساده تر از حفظ آن است. شما به راحتی می توانید افکار جدید و انقلابی را در خود ایجاد کنید اما پایبندی به این باورها و افکار کار چه گواراها می باشد. در انقلاب کوبا هم همین موضوع را مشاهده می کنید که آرمان های انقلاب چگونه بعد از رخ دادن آن رنگ می بازد. و وقتی کتاب را تمام می کنید باز هم حسرت این را می خورید که تقریبا تمامی کارها و باورهای چه گوارا برای کوبای بعد از انقلاب نادیده گرفته می شود و از بین می رود.

زندگی نامه ها کتاب های فوق العاده ای هستند و هر کس بنابر پیشینه ذهنی خودش می تونه برداشت های مختلفی از اون داشته باشه به همین خاطر خواندن این کتاب رو به همه افراد توصیه می کنم. مخصوصا به کسانی که جرات پایبندی به افکار خود را دارند.

رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - خلاصه زندگی نامه چه گوارا در کتاب رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا

قسمت هایی خواندنی از کتاب

چه گوارا در نامه خداحافظی اش که با لحنی تلخ و مرموز خطاب به والدینش نوشته، با کلمات روشن و واضحی به این ویژگی خود اشاره کرده است: قدرت اراده ای که من با دقتِ یک هنرمند آن را صیقل و جلا داده ام بر پاهای ضعیف و ریه های خسته ام فایق خواهد آمد.

او از دوران جوانی که در کوردووا راگبی بازی می کرد تا زمان اعدامش در جنگل های بولیوی همیشه بر این باور بود که با صرف خواستن و اراده کردن می تواند به هرچیزی دست یابد. از نظر او هیچ مانعی، هرچقدر هم بزرگ، تاب ایستادگی در برابر قدرت اراده اش را نداشت.

اگر یک نفر وجود داشت که معتقد بود صرف خواشتنِ دنیا کافی است تا دنیا مال او شود – و این گونه هم شد – این فرد چه گوارا بود. و اگر زمانی در تاریخ وجود داشت که میلیون ها نفر این گونه می اندیشیدند، این زمان دهه شصت میلادی بود.

سلیا در مورد بیماری پسرش احساس گناه می کرد و همین احساس زجر و گناه باعث شد تا وی همه عشق و توجه خود را به پای پسرش بریزد. به این ترتیب رابطه ای ناگسستنی مبتنی بر عشق و فداکاری میان مادر و پسر شکل گرفت. چه گوارا تحت مراقبت های دائمی مادرش ساخته و از دیگران متمایز شد. این تمایز به حدی زیاد بود که دوستان و آشنایان خانواده که او را از کودکی می شناختند از مشاهده تفاوت های رفتاری و فیزکی فاحش او با برادرها و خواهرهایش متعجب می شدند.

این پسر مبتلا به آسم ساعات طولانی را در رختخواب صرف عشق سوزانش به مطالعه کتاب ها و ادبیات می کرد. او همه کتاب های کلاسیک کودکان را می بلعید: رمان های حادثه ای الکساندر دوما، رابرت لویی استیونسن، آناتول فرانس، جک لندن، ژول ورن، و امیلیو سالگاری. اما او همچنین سروانتس، آناتول فرانس، پابلو نرودا و اوراسیوکیروگا و نیز شعرای اسپانیایی ماچادو و گارسیالورکا را کشف کرد.

چه گوارا تا آخر عمر خویش این ظاهر نامرتب و شلخته را حفظ کرد. مردی که جذابیت فیزیکی، لبخند و ژست هایش میلیون ها نفر را مسحور وی ساخت، هرگز کوچکترین اهمیتی به شیوه لباس پوشیدن خود نمی داد.

‘ چه ‘ به هنگام عزیمت از گواتمالا در چمدان خود آخرین شوغاتی از این کشور را حمل می کرد و این سوغاتی نام مستعار ‘ چه ‘ بود که دوستان کوبایی اش در گواتمالا به وی اعطا کرده بودند. آن ها به دلیل ملیت آرژانتینی ارنستو گوارا و رفتار و منش ساده و روستایی وارش این نام مستعار را برای وی انتخاب کرده بودند.

او (چه گوارا) مردی بود که رهبری کردن در نبرد را دوست داشت. او همچنین دوست داشت که الگوی دیگران باشد. او هرگز به زیر دستانش نمی گفت بروید جلو و بجنگید، بلکه همیشه میگفت دنبال من بیایید و بجنگید.

رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - خلاصه کتاب رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا - قسمت های جذاب کتاب رفیق - زندگی و مرگ ارنستو چه گوارا را درکافه بوک بخوانید

چه همکاری خود را با رهبر آینده کوبا به عنوان یک پزشک معمولی آغاز کرد، به عنوان یک خارجی آواره که هیچ تجربه نظامی و سیاسی قبلی نداشت. اما همین فرد طی زمان نسبتا کوتاهی مبدل به سومین چهره شاخص انقلاب حماسی کوبا شد.

چه درباره سفرش به ژاپن نوشت: ‘ما باید همیشه به خاطر داشته باشیم که داشتن عزم و اراده در دنیای امروز اهمیتش بیشتر از داشتن مواد خام است. هیچ دلیلی وجود ندارد که کشور ما قادر به توسعه صنایع آهن و فولادش نباشد.’ از نظر چه راز موفقیت اقتصادی ژاپن در قدرت اراده مردم این کشور بود.

من یکشنبه گذشته برای کار داوطلبانه رفتم و وقتم تلف شد! و در آنجا اتفاقی رخ داد که قبلا هرگز در حین کار داوطلبانه برایم رخ نداده بود: هر ۱۵ دقیقه یک بار به ساعتم نگاه می کردم تا ببینم ساعات کاری ام چه موقع به پایان می رسد تا بتوانم زودتر محل را ترک کنم، دلیلش هم این بود که این کار برایم بی معنا شده بود.

چه رضایت داده است که از مقام وزارتی خود در وزارت صنایع کوبا استعفا دهد اما حاضر نشد هیچ پست دیگری را بپذیرد. زیرا اگرچه اندیشه ها و ایده های اقتصادی او شکست خورده اما همچنان به این نظرات پایبند است. او معتقد است که کار کردن برای چیزی که به آن اعتقاد ندارد کار نادرست، ناصادقانه و عبثی است.

آخرین حرف های چه گوارا قبل از اعدامش به این شرح بود: می دانم قصد کشتن مرا دارید، من نباید هرگز زنده به دست شما می افتادم. به فیدل بگویید که این شکست به معنای پایان یافتن انقلاب نیست، انقلاب در جای دیگری پیروز خواهد شد. به همسرم بگویید که این ماجرا را فراموش کند، دوباره ازدواج کند و شاد باشد، و مواظب باشد که بچه ها در تحصلاتشان موفق باشند. از سربازان جوخه تیرباران بخواهید که خوب هدف گیری بکنند.

اینستاگرام کافه بوک