نشانک

من لوسی بارتون هستم

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

من لوسی بارتون هستم اثری از الیزابت استروت، برنده جایزه پولیتزر است که از سوی انتشارات کوله پشتی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

این کتاب سه عنوان مختلف کسب کرده است:

  • پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز
  •  پرفروش ترین کتاب آمازون
  • نامزد نهایی جایزه من بوکر سال ۲۰۱۶ 

در قسمتی از پشت جلد کتاب می خوانیم که:

مادرم باز با همان لحنی که در کودکی با ما صحبت می‌کرد گفت: «ببین لوسی بارتون، سگ لعنتی! من از اون سر مملکت نکوبیدم بیام اینجا که تو بِهم بگی ما آشغالیم. اجداد من و اجداد پدرت جزء اولین کسایی بودن که به این کشور اومدن.

در مقدمه کتاب آمده است:

من لوسی بارتون هستم با قدرت شگرفی در انتقال احساسات و بیان درونیات شخصیت های داستانی اش، خواننده را از پیله ی تنهایی درونش بیرون می کشد و مرتب این واقعیت را گوشزد می کند که همه ی ما انسانیم و با یکدیگر یکسان و برابریم. 

من لوسی بارتون هستم - خلاصه من لوسی بارتون هستم

داستان کتاب من لوسی بارتون هستم

همان‌ طور که از عنوان کتاب مشخص است، شخصیت اصلى رمان، زنى به نام لوسى بارتون است.

لوسی دختریست از خانواده ای بسیار فقیر که کودکی بسیار سختی را در کنار بی محبتی ها و رفتار نادرست والدینش سپری کرده. اما با علاقه زیاد به کتاب می تواند با مطالعه، بورسیه دانشگاه بگیرد. با این اتفاق روند زندگی لوسی بارتون تغییر می کند و از خانواده خود جدا می شود و…

در ادامه داستان، لوسی مریض و در بیمارستان بستری می شود.

مادرش بعد از پانزده سال به بیمارستان میاد و به مدت پنج روز در بیمارستان از او مراقبت می کند.  این اتفاق باعث می شود خاطراتی بازگو شود تا شاید بتوان گذشته را فراموش کرد اما…

من لوسی بارتون هستم

درباره کتاب من لوسی بارتون هستم

یه کتاب دیگه که منو مطمئن میکنه چقدر پدر و مادر بودن مسئولیت سنگین و وحشتناکی دارد. اینکه نتونید زندگی کسی رو طوری هدایت کنید تا سالم بزرگ بشه، واقعا دردناکه و باید عذاب وجدان داشته باشیم که مرتکب چنین اشتباهی بشیم.


کتاب قوی نبود. مثل یه مستند یا شرح حال از زندگی زنی که دوران کودکی بدی داشته و نهایتا خانوادش رو ترک میکنه یا در واقع فرار میکنه از گذشتش. چون سراسر فقر و تحقیر و عقده های عاطفی بوده. و یقینا این حس ها و تجربه های وحشتناک تو زندگی زناشویی و برخوردش با بچه هاش تاثیر میذاره.


به نظرم موضوع رو لابه لای یه سری اتفاقات مخفی کرده بود و این کشش داستان رو کم میکرد. ترجمه قوی هم نداشت. جزو کتابای پیشنهادی من قرار نمی گیره اما می ارزه اگر تایم خالی داشته باشید بخونینش و بازم تاکید میکنم خصوصا پدر و مادرای جوان یا کسایی که تصمیم دارن بچه دار بشن بخونن.

من لوسی بارتون هستم - معرفی کتاب من لوسی بارتون هستم

قسمت هایی از متن کتاب

ساختمان مدرسه‌ی ابتدایی ما زیاد بزرگ نبود و جایی برای راه انداختن کتابخانه نداشت. اما در کلاس درس‌مان تعدادی کتاب بود که اجازه داشتیم به خانه ببریم و مطالعه کنیم. کلاس سوم که بودم با خواندن کتابی تصمیم گرفتم یک روزی خودم هم کتاب بنویسم…

ساده‌لوحانه است که فکر کنیم وقتی از کسی جدا می‌شویم دیگر از یاد و خاطره‌های او هم خلاص می‌شویم. این طور نیست. هرگز نمی‌شود کاملاً جدا شد.

واقعیت زندگی ما با برداشتی که دیگران از آن دارند زمین تا آسمان متفاوت است.

به‌ جز جرمی، تنها دوست دیگری که در مدت زندگی در آن منطقه داشتم یک زن سوئدی قدبلند بود به نام مولا؛ ده سالی از من بزرگ‌تر بود، اما مثل من بچه‌ کوچک داشت. یک روز که می‌خواست بچه‌هایش را به پارک ببرد، جلو در خانه‌ ما ایستاد به صحبت کردن از زندگی شخصی‌اش؛ در مورد اینکه مادرش با او رفتار خوبی نداشته است، حرف زد و تعریف کرد. وقتی بچه‌ اولش را به دنیا آورده بوده، دچار افسردگی شده و متخصص روان‌پزشک گفته است که ریشه غم و اندوهش در کمبود محبتی است که در کودکی از جانب مادرش حس می‌کرده و…

هیچ‌وقت نباید پیش خودمان خیال کنیم مردم را به‌طور کامل می‌شناسیم. این یک مسئله ساده به‌نظر می‌رسد. ولی هر چه می‌گذرد من بیشتر به عمق آن پی می‌برم.

واقعیت این است که پول خیلی مهم است، پول به انسان قدرت می‌دهد. چه در زندگی زناشویی و چه در تمام مراحل زندگی. نظر شخصی من یا دیگران در مورد پول هر چه باشد ولی حقیقت این است که پول در زندگی خیلی تاثیر دارد.

مامان وقتی تو یه رمان می نویسی می تونی اون روبازنویسی کنی، اماوقتی با یکی بیست سال زندگی کردی مثل یه رمانه که دیگه نمی شه بازنویسیش کرد!

اطلاعات کتاب

  • کتاب من لوسی بارتون هستم
  • نویسنده: الیزابت استروت
  • ترجمه: مریم سرلک
  • انتشارات: کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۱۴۴
  • قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان

این مطلب با همکاری فریبا مرتضی پور نوشته شده است.