نشانک

کتاب رهبری عملگرا

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب رهبری عملگرا – تسخیر قلوب، اذهان و فتح مسابقات – کتابی بسیار زیبا در زمینه کتاب های مدیریتی از کارلو آنچلوتی، کریس بردی و مایک فورد است.

کارلو آنچلوتی: به یاد اولین رهبر بزرگ زندگیم، پدرم، جوزپه

آنچلوتی، در ابتدای مقدمه زیبایی که برای کتاب رهبری عملگرا :

به عنوان پسربچه ای که در مزرعه ای در شمال ایتالیا بزرگ شد، آیا حتی تصورش را می کردم که روزی در این صنعتِ جهانی میلیاردری، رهبر باشم؟ قطعا نه. تمام چیزی که می خواستم انجام دهم، فوتبال بازی کردن بود.

مطالب مرتبط:


کتاب رهبری عملگرا - رهبری - ژوزه مورینو - پپ

کتاب رهبری عملگرا

این کتاب بازتاب افکار و فلسفه های کارلو آنچلوتی، فوتبالیست و مربی مطرح جهان در مورد رهبری است. درس هایی که در یک فضای فوتبالی آموزش داده می شود اما در هر مکان دیگری هم می توان از آن استفاده کرد. چرا که رهبران بزرگ، در هر جایی که باشند ویژگی های مشترکی دارند.

آنچلوتی در مورد سبک رهبری خود چنین می گوید:

سبک من در رهبری، بخشی از خودِ من است، مطالق با سیرت من و ارکان اصلی شخصیتم.

کتاب رهبری عملگرا در سه بخش اصلی نوشته شده است:

  1. الگوی دوران رهبری
  2. ماموریت اصلی
  3. یادگیری برای رهبری کردن

قسمت جالب این کتاب، نظر افراد مختلف در مورد کارلو آنچلوتی است. بخش هایی که افراد نظر خود را در مورد این مربی فوق العاده بیان می کنند و حال و هوای کتاب را نیز عوض می کنند. از جمله این افراد می توان به اسم های زیر اشاره کرد:

  • کریستیانو رونالدو
  • زلاتان ابراهیموویچ
  • دیوید بکام
  • جان تری
  • سر آلکس فرگوسن
  • پائولو مالدینی

کریس بردی نیز در مقدمه کتاب رهبری عملگرا به نکات جالبی اشاره می کند:

به ثمر نشستن این کتاب، چند سال زمان برد. چرا که هر سه نفر ما – کارلو آنچلوتی، مایک فورد و من – می خواستیم اثر از جامعیت کاملی برخوردار باشد. کار را با این تعریف آغاز کردیم که نمی خواهیم کتاب چگونه باشد؛ قرار نبود این کتاب یک بیوگرافی متداول باشد، قرار نبود مخاطبانش فقط فوتبالی ها باشند، قرار نبود یک کتاب آموزشی در زمینه ی تجارت باشد و مطمئنا قرار هم نبود کتاب افشاکننده راز یا اطلاعات شخصی باشد.

کارلو آنچلوتی و کتاب رهبری عملگرا

درباره کتاب رهبری عملگرا

اگر علاقه مند به بحث های رهبری و مدیریتی در سازمان ها و جاهای مختلف هستید و یا اگر دوست دارید دید وسیع تری نسبت به روابط بین فردی پیدا کنید، خواندن این کتاب خوب را در اولویت قرار دهید. افکار، عقاید و فلسفه کارلو برای رهبری، زیبا، جذاب و بسیار قابل تحسین است. من به شخصه از این سبک رهبری فوق العاده لذت می برم و اگر قرار باشد زمانی نقش رهبر داشته باشم، حتما از سبک و شیوه رهبری کارلو الهام میگیرم. (یا اگر قرار باشد دنباله رو یک رهبر باشم، دوست دارم رهبرم کسی شبیه کارلو باشد.)


کتاب به هیچ وجه شامل بحث های خشک مدیریتی و رهبری نیست. همه چیز در قالب مثال و داستان بیان می شود و مخاطب از خواندن کتاب خسته نمی شود. فصل ها کوتاه هستند و نکات مهم بعد از هر فصل دسته بندی شده اند. قسمت هایی هم که شامل نظر افراد مختلف در مورد کارلو است تنوع بیشتری به کتاب داده است.

آنچلوتی خود در مورد کتاب رهبری عملگرا چنین می گوید:

اکنون، وقتی به گذشته می نگرم می توانم ببینم که فقیر اما خوشحال بودیم و خانواده ام، سرچشمه بسیاری از درس هایی بودند که آموختم و در این کتاب آن ها را می خوانید. چیزهایی مثل احترام، وفاداری، ارزشِ پول، سخت کوشی و اهمیت خانواده، این بذرها، خیلی زود در ذهنم کاشته شدند، رشد کردند و سپس زمانی که به عنوان بازیکن حرفه ای فوتبال و سپس مربی، کارم را آغار کردم، شکوفا شدند.


علاوه بر همه این ها، اگر عشق فوتبال باشید، از کتاب رهبری عملگرا لذت بی نهایت می برید. اطلاعات فوتبالی خوبی به دست خواهید آورد، بازیکنان مختلفی را بهتر خواهید شناخت و حتی از پیچیدگی برخی تصمیم ها آگاه خواهید شد.

ترجمه این کتاب هم یک ترجمه خوب و روان بود و اگر در قسمت هایی از کتاب اصطلاحات فوتبالی به کار رفته باشد یا اطلاعات فوتبالی لازم باشد، مترجم به کمک شما می آید. لذت خواندن درس های زیبای این کتاب را از دست ندهید.

کارلو آنچلوتی نویسنده کتاب رهبری عملگرا

قسمت هایی از متن کتاب رهبری عملگرا

رهبری قابل آموختن است، اما تقلید کردنی نیست.

امروزه، به اندازه کافی دیده ام که بدانم هرگز نباید فکر کرد برای مربیگری، تجربه ی بازیکن بودن، کافی است. تجربه ی بازیگری شما را قادر می سازد تا رابطه ی خوبی با بازیکنانتان داشته باشید و بتوانید نیازهایشان را درک کنید اما دیگر جنبه های مربیگری، باید مطالعه و یادگیری شود.

کارتان را با بهترین توانایی خو انجام دهید و بگذارید دیگران شما را قضاوت کنند، چرا که در هر صورت این کار را می کنند.

من آدمی نیستم که خیلی راحت عصبانی و برآشفته شوم. متوجه شده ام که آرام ماندن به من کمک می کند تا شرایط را درک کنم و مورد تحلیل قرار دهم.

کلید همه چیز در زمین مسابقه، هویت تیم است.

مردم وقتی در مورد فوتبال صحبت می کنند، اغلب به نظر می رسد عقیده شان این است که؛ “تهاجمی بازی کردن” خوب است و “بازیِ تدافعی” بد. اما این درست نیست. اگر تیمی از لحاظ دفاعی خوب بازی کند ولی در فاز تهاجمی خوب عمل نکند، یا برعکس آن، این نشانه ای است برای آن که یک مربی بد در آن تیم حضور دارد. تیم باید چه در زمان حمله و چه در موقع دفاع، قوی باشد.

روش من این نیست که برای منفعتی، رقبا یا داوران را بدنام کنم. من با تیمم در داخل زمین می جنگم و نه جای دیگری.

وقتی هیچ چیز نداشته باشید متوجه نمی شوید که چقدر فقیر هستید.

قسمتی از متن کتاب رهبری عملگرا
نظر کریستیانو رونالدو در مورد کارلو

همیشه این تصور را داشتم که کارلو با آن چهره ی زمختش (که در تمام تصاویر از او دیده بودم) آدم سفت و سختی است. بنابراین وقتی برای اولین بار او را ملاقات کردم، متعجب شدم زیرا انتظار چنین انسان مهربانی را نداشتم.

نظر ابراهیموویچ در مورد کارلو

من با بهترین ها کار کرده ام و می گویم؛ کارلو بهترین است.

رابطه ای که با کارلو داشتم، هرگز با هیچ مربی دیگری تجربه نکردم.

نظر فرگوسن در مورد کارلو

او یک جنتلمن است، جنتلمنی هدفمند. این طرزِ رفتارِ آرام، به او این اجازه را می دهد تا خوب گوش کند. افرادی که می دانند چگونه باید درست گوش فرا دهند، چیزهای زیادی می فهمند. کارلو آدمی نیست که در رختکن حکمفرمایی کند، ولی وقتی چیزی می گوید همیشه ارزش گوش کردن را دارد.

مشخصات کتاب

  • کتاب رهبری عملگرا
  • نویسنده: کارلو آنچلوتی – کریس بردی – مایک فورد
  • ترجمه: امیرحسین فاضلی مقدم
  • انتشارات: کتاب کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۳۲۸
  • قیمت: ۱۸۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب رهبری عملگرا چیست؟ لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

چند کتاب دیگر از نشر کتاب کوله پشتی: