نشانک

کتاب مردی به نام اوه

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب مردی به نام اوه اولین رمان نویسنده سوئدی، فردریک بکمن است که به بیش از ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

از جمله افتخارات این کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرفروش ترین کتاب سال سوئد 
  • از پروفروش ترین های سایت آمازون در سال ۲۰۱۶
  • رتبه یک نیویورک تایمز

در قسمتی از پشت جلد کتاب مردی به نام اوه می خوانیم:

بکمن در این رمان تراژیک – کمیک احساس هایی مثل عشق و نفرت را به زیبایی به تصویر می کشد و انسان و جامعه مدرن را در لفاف طنزی شیرین و جذاب نقد می کند.

تقدیم به همراه همیشگی ام، مارسل
باشد که خنده ات ابدی
و گریه ات چون رگبار بهاری زودگذر باشد.

کتاب های فردریک بکمن:

کتاب مردی به نام اوه

ماجرای رمان در مورد مردی نام اُوِه است که همسرش سونیا را از دست داده است. رابطه اوه و سونیا بسیار خاص و بی نظیر بود به طوری که در قسمتی از کتاب آمده است:

اگر کسی ازش می پرسید زندگی اش قبلا چگونه بوده، پاسخ می داد تا قبل از این که زنش پا به زندگی اش بگذارد اصلا زندگی نمی کرده و از وقتی تنهایش گذاشت دیگر زندگی نمی کند.

اوه یک پیرمرد ۵۹ ساله و عبوس است که به علت داشتن سن زیاد،  از سر کار هم اخراج شده است. به همین خاطر چندان با دنیای بیرون هم ارتباط برقرار نمی کند و مدام اوقات تلخی دارد.


اوه به دنبال این است که زودتر این دنیا را ترک کند و زودتر پیش همسرش برود، همسری که عاشقانه او را دوست دارد. سرانجام اوه احساس می کند کاری برای انجام دادن ندارد، پس تصمیم میگرد خودکشی کند. اما هر بار که تصمیم به خودکشی میگیرد فردی یا اتفاقی به طور ناخواسته مانع او می شود و…

اولین دفعه که برای شام بیرون رفتند و اوه اعتراف کرد که درباره سربازی بهش دروغ گفته، سونیا گفت: «می گن بهترین مردها از نقص هایشان زاده می شوند و اگر اشتباهی نمی کردند، بهترین نمی شدند.»

معرفی کتاب مردی به نام اوه

درباره کتاب مردی به نام اوه

اولین چیزی که در مورد این کتاب نظر مخاطب را جلب می کند جمله روی جلد کتاب است. جمله ای از مجله آلمانی اشپیگل:

کسی که از این رمان خوشش نیاید بهتر است هیچ کتابی نخواند.

من وقتی با این جمله روبه رو شدم به نحوی جورایی از کتاب بیزار شدم و ذهنیت بدی نسبت به آن پیدا کردم. چون به طور کلی مخالف جملاتی از این قبیل بر روی جلد کتاب ها هستم، و فکر می کنم صرفا به خاطر تبلیغات می باشد.

اما وقتی شروع به خواندن کتاب کردم، در همان صفحات اول – وقتی که اوه می خواهد یک آی پد بخرد –  عاشق شخصیت اوه شدم. وقتی بیشتر جلو رفتم جمله مجله اشپیگل زیاد به نظرم بی ربط نیامد. (هرچند که هنوز مخالف نوشتن آن جمله روی جلد کتاب هستم.)

کتاب مردی به نام اوه به صورت جدی دو داستان را به خوبی روایت می کند:

  • داستان یک عشق ناب و حقیقی
  • داستان مواجه نسل گذشته با آینده

اما کتاب مردی به نام اوه برای ما ایرانی‌ها جذابیت خاص دیگری هم دارد: کاراکتر دوم کتاب، زنی ایرانی به نام پروانه است!

برای من، از وقتی پروانه وارد داستان کتاب شد جذابیت کتاب دوچندان شد، چون دوست داشتم ببینم فردریک بکمن از ایرانی ها چه تصویری به نمایش می گذارد. و باید بگم شخصیت پروانه، زنی خوش‌ قلب و دوست‌ داشتنی است که مسیر زندگی اُوه را عوض می‌ کند.

در آخر باید بگم اگر دنبال یک رمان خوب با لحن ساده و صمیمی هستید که آخر شب ها بخوانید و با یک احساس خوب به خواب بروید، قطعا کتاب مردی به نام اوه گزینه مناسبی خواهد بود. لذت خواندن این کتاب خوب را از دست ندهید.

کتاب مردی به نام اوه نوشته بکمن

فیلم مردی به نام اوه

همون طور که احتمالا می دانید، از روی کتاب مردی به نام اوه فیلمی هم ساخته شده که در سال ۲۰۱۷  نامزد جایزه اسکار در قسمت بهترین فیلم خارجی زبان می باشد. (رقیب فیلم فروشنده اثر اصغر فرهادی بود.)

مثل هر فیلم دیگه ای که از روی کتاب ساخته شده است، حوادث و اتفاقات این فیلم هم خیلی سریع و پشت سر هم اتفاق می افتد.

این فیلم ۱ ساعت و ۵۶ دقیقه ای، توانسته است نمره ۷٫۷ از ۱۰ را از سایت IMDB دریافت کرده است. (بیشتر از ۲۷۰۰۰ رای)

قسمت هایی از متن کتاب مردی به نام اوه

اوه پنجاه و نه سال دارد. اتومبیلش ساب است. با انگشت اشاره طوری به کسانی اشاره می کند که ازشان خوشش نمی آید که انگار آن ها دزد هستند و انگشت اشاره اوه چراغ قوه پلیس!

دنیایی شده که آدم را دور می اندازند قبل از اینکه تاریخ مصرفش تمام شود.

اوه چیزهایی را درک می کرد که بتواند ببیند و توی دست بگیرد. بتون و سیمان، شیشه و استیل، ابزار کار، چیزهایی که آدم می تواند با آن حساب و کتاب کند، زاویه نود درجه و دستور العمل های واضح را می فهمید، نقشه و طرح خانه را، چیزهایی را که آدم بتواند روی کاغذ پیاده کند. او یک مرد سیاه و سفید بود.

دوست داشتن یه نفر مثه این می مونه که آدم به یه خونه اسباب کشی کنه. اولش آدم عاشق همه چیزهای جدید میشه، هر روز صبح از چیزهای جدیدی شگفت زده میشه که یکهو مال خودش شده اند و مدام میترسه یکی بیاد توی خونه و بهش بگه که یه اشتباه بزرگ کرده و اصلا نمیتونسته پیش بینی کنه که یه روز خونه به این قشنگی داشته باشه، ولی بعد از چند سال نمای خونه خراب میشه، چوب هاش در هر گوشه و کناری ترک میخورن و آدم کم کم عاشق خرابی های خونه میشه. آدم از همه سوراخ سنبه ها و چم و خم هایش خبر داره. آدم میدونه وقتی هوا سرد میشه، باید چیکار کنه که کلید توی قفل گیر نکنه، کدوم قطعه های کف پوش تاب میخوره وقتی آدم پا رویشان میگذاره و چه جوری باید در کمدهای لباس را باز کنه که صدا نده و همه اینا رازهای کوچکی هستن که دقیقا باعث میشن حس کنی توی خونه خودت هستی.

معلوم است که سفر با اتوبوس ایده زنش بود. اوه اصلا نمی فهمید این کار چه فایده ای دارد. اگر مجبور بودند به جایی سفر کنند، می توانستند حداقل با ساب بروند، ولی سونیا اصرارش بر این بود که سفر با اتوبوس «رومانتیک» است و اوه در این میان به این موضوع پی برده بود که این «رومانتیک» ظاهرا خیلی مهم است.

کسی که بد است فرق دارد با کسی که می تواند بد باشد.

سونیا همیشه می گفت اوه «کینه ای» است. مثلا یک بار به مدت هشت سال از نانوایی محل خرید نمی کرد، چون خانم فروشنده فقط یک دفعه پولش را اشتباهی پس داده بود.

عشق از دست رفته هنوز عشق است، فقط شکلش عوض می شود. نمیتوانی لبخند او را ببینی یا برایش غذا بیاوری یا مویش را نوازش کنی یا او را دور زمین رقص بگردانی. ولی وقتی آن حس ها ضعیف می شود،حس دیگری قوی می شود. خاطره. خاطره شریک تو می شود. آن را می پرورانی. آن را میگیری و با آن می رقصی. زندگی باید تمام شود، عشق نه.

مردی به نام اوه اثر بکمن

مشخصات کتاب

  • کتاب مردی به نام اوه
  • نویسنده: فردریک بکمن
  • ترجمه: فرناز تیمورازف
  • انتشارات: نون
  • تعداد صفحات: ۳۷۶
  • قسمت چاپ هفتم: ۲۴۵۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب مردی به نام اوه چیست؟ آیا این کتاب را خوانده اید؟

معرفی چند کتاب خواندنی دیگر:

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

نقد و بررسی کتاب

قلم نویسنده

7

ترجمه

6

تاثیرگذاری و جذابیت کتاب

8

مشخصات ظاهری و قیمت

6

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 1291
دوست نداشتم: 318
میانگین امتیازات: 4.06

چاپ کتاب

125 دیدگاه در “کتاب مردی به نام اوه

اینکه شما مشتاق بودین ببینید نویینده چه تصویری از ایرانی بودن ارائه میده باید گفت که همسرشون ایرانی هستند

خلاصه که از دستش ندین. هم این و هم بقیه کتابای بکمن رو. یه چیز جالبی که کتابای بکمن دارن اینه که خیلی برای ما و دنیای ما ملموسه مثلا شغل یکی از شخصیت های کتاب برنامه نویسیه. یا همون اول کتاب اوه می‌ره به یه مغازه تا برای خودش آی پد بخره. خود فردریک بکمن هم از آثار مورد علاقش میگه لابه لای نوشته هاش. تا الان فهمیدم فن سرسخت فرانچایز جنگ ستارگانه:) بکمن نویسنده ایه برای نسل ما. دغدغه هاش مسائل امروز ، لحنش ساده. جوری که هم برای یه کتابخون تازه وارد که تو دنیای الان زندگی می‌کنه و دوست داره یجور دیگه به مسائل نگاه کنه و هم برای کلاسیک خونای قهار حرف برای گفتن داره کتاباش:) یادمه ابراهیموویچ ( یه فوتبالیست) می‌گفت من اونیم که سوئد رو آورد تو نقشه و تا قبل از اون کسی سوئد رو درست و حسابی نمی شناخت. اما حالا با وجود آدمایی مثل بکمن که هر بار رو بیشتر و بیشتر عاشق ادبیات و مخصوصا ادبیات سوئد میکنن ، ابراهیموویچ اصلا فک نکنم به چشم هم بیاد😉

پ.ن : جالبه بدونین بکمن شادوماد ایران زمین هم هست ( خانومش ایرانیه:) ) و خب اینم یه دلیلیه که باعث میشه عاشق بکمن بشم. چی از یه داماد نویسنده باحال درجه یک بهتر؟:)))
و جالب ترش این که یکی از شخصیت های این رمان هم ایرانیه و اتفاقا نقش مهمی رو هم تو داستان داره. انگار بکمن اونجاهایی که شخصیت پروانه ( همون شخصیت ایرانیه که گفتم) وارد داستان میشه از خانومش کمک گرفته و گفته اینجاهاش رو چی بنویسم😂 آخه رفتار های پروانه و کلا واکنش هاش و خصوصیاتش یجوریه که خواننده ایرانی باهاش آشناست و واقعا باهاش ارتباط میگیره. و خب چی از این بهتر؟

پ.ن۲ : کتابایی که با دیالوگ تموم میشن »»»»»

پ.ن۳ : با اینکه می‌دونم مردی به نام اوه کتاب محشریه و احتمال اینکه باهاش ارتباط نگیری کمه ولی هنوزم که هنوزه با جمله مجله اشپیگل که روی جلد رمانه مخالفم!
و ای کاش این جمله روی جلد رمان نبود. جمله اینه : «کسی که از این رمان خوشش نیاید بهتر است هیچ کتابی نخواند!» خب این جمله به خودی خود انتظارت از کتاب رو میبره تو آسمونا و شاید حتی اگه طی خوندن باهاش ارتباط بگیری ، با خودت بگی این بود شاهکاری که همه ازش تعریف میکردن؟ مطمئنم خیلیاتون سر این قضیه زخم خوردین پس پیشنهادم اینه که چه برای خوندن این کتاب و چه بقیه کتابا و کلا فیلم و سریال و.. با دید خنثی برین سراغش. اینطوری خیلی بهتره:)))

این رو هم تا یادم نرفته بگم هر طور که شده ۴۶ صفحه اول کتاب رو بخونین حالا چه صوتی چه الکترونیک چه چاپی فرقی نداره. واقعا نمونه یه داستان کوتاهه ؛ در حالی که قالب رمانه! این است بکمن:))) حتی میشه اونجا رو به عنوان پایان در نظر گرفت از بس که قویه. توییست ، پرداخت ، فلش بک ، کمدی ، همه چی داره تا آخر صفحه ۴۶. اما قول میدم پایان حساب نمی کنید اونجا رو چون داستان تازه شروع شده و یه ماجراجویی مفرح و ناب رو پیش رو دارین.

خیلیا میگن پایان این رمان کلیشه ای عه.. اما من تا اینجای کتابخونیم یه چیزی رو فهمیدم و اون اینکه این مهم نیست که پایان کلیشه ای باشه ؛ مهم اینه که چطور اون کلیشه رو درست و عالی اجرا کنه. خب خیلیا اگه آخر کتاب یه غافلگیری نداشته باشه میگن پایان ضعیف! در صورتی که اون کلیشه ای هم که فکرش رو میکنن ( اینکه همه چی گل و بلبل تموم میشه آخرش) رو نمیدونن نویسنده چطوری قراره اجرا کنه. مثلا شاید الان پایان یه کتاب به قول خارجیا هپی اند باشه اما تو واقعا نمیدونی تو صفحات پایانی کتاب چه اتفاقایی میفته و چه دیالوگایی رد و بدل میشه و چه احساساتی در میونه:) همون طور که مردی به نام اوه یه پایان خوب و شاعرانه رو تحویل من داد. مگر اینکه پایان به سبک فیلم پرنسسی های دیزنی باشه ( و آنها سال های سال با خوشبختی در کنار هم زندگی کردند😅) که خب این مورد رو متاسفانه یا خوشبختانه دیگه خیلی وقته شاهدش نیستیم:) در کل اینو میخواستم بگم که همه پایان ها قرار نیست فایت کلاب باشن. و به کار بردن کلیشه هم حقیقتا ایرادی نداره. اینکه چطوری اون کلیشه رو اجرا کنن مهمه. و السلام!

تازگیا مردی به نام اوه رو خوندم. رمان عالی بود بود واقعا. حس خوبی داد خوندنش هم اینکه از لحاظ نثر واقعا روان و جذابه و هم داشتن لحظات کمیک/تراژیک! شاید با خودتون بگین این دوتا که اصلا با هم در تضادن چطور میشه همچین چیزی؟ ولی این جادوی قلم فردریک بکمنه که یه همچین ترکیب نابی رو تو رمان هاش شاهد هستیم. اینکه تو یه سطر آدم رو به طرز فوق العاده ای میخندونه و تو سطر بعدی یهو میبینی داری گریه می کنی:))) کتاب دوتا خط روایی داره. یکی فصل های مربوط به حال و زندگی روزمره اوه و اون یکی فلش بک هایی که یه فصل درمیون به گذشته اوه میزنه و اتفاقایی تو لحظه میفته برای خواننده قابل درک تر میشه. یک سوم اول کتاب خیلی خوب بود با یه شروع خوب و اتفاقات هیجان انگیز ، اواسط کتاب یکم میفته رو دور تکرار و زیاد به اتفاقات کم اهمیت تر میپردازه که البته اونا هم بار کمدی و درام خوبی دارن. اما یک سوم پایانی کتاب بنظرم اوج کتابه که شخصیت پردازی ها کامل میشن و چقدر اون رگه انسانی داستان برجسته تر میشه و حس خوبی میده به خواننده و با یه پایان بندی خیلی خوب کارو تموم می‌کنه:) اون چه که لذت کتاب رو برای خواننده دو چندان می‌کنه لحن صمیمی بکمنه و همچنین روزمره نویسی هایی که میشه تو کتاباش حس کرد و از اونجایی که بکمن قبلا وبلاگ نویس بوده ، اتفاقات روزمره و روایت جزئیات و ریز به ریز احوال شخصیت ها و واکنش هاشون همیشه جزوی از کتابای بکمن هست که حتی میشه پا رو فراتر از این گذاشت و گفت یکی از مولفه های نوشتاریش:)
در مجموع تجربه دلچسبی بود و اگه اینطوری پیش بره گمونم هر بار که میرم خرید کتاب ، یکی دوتاش رو به بکمن اختصاص بدم:)))

کتاب خیلی خوبیه پر از حس خوب و لحظات کمیک حال خوب کن با یه پایان معرکه.. پر از زندگی بود این رمان:)))

واقعا کتاب بی نظیری بود چقدر باهاش اشک ریختم به شدت جذاب و دوس داشتنی واقعا قلب ادمو به لرزه در میاورد

ببخشید میشه بهترین مترجم این کتاب رو معرفی کنید؟

ترجمه فرناز تیمورازف بیشتر توصیه میشه تا سایر ترجمه ها

واییی که چه قدر این کتاب بی نظیره یکی از بهترین کتاب هایی هست که تا به حال خوندم، با بعضی از قسمت هاش اشک ریختم و از بعضی از قسمت هاش از ته دل خندیدم ممنون از سایت خوب کافه بوک

به جرات میتونم بگم یکی از بهترین کتاب هایی بود که تاحالا خوندم،اوایل داستان جذابیت زیادی برام نداشت اما هر چی جلو تر میرفتم بیشتر جذبش میشدم،شخصیت اوه و جیمی رو خیلی دوست داشتم و آخر داستان که اوه مرد خیلی گریه کردم مخصوصا اون قسمت که برای پروانه یه نامه یا به همون وصیت نامه نوشته بود،در کل خیلی دوستش داشتم 🙂

هشدار اسپویل بده حداقل ته داستانو گفتی

کتابشو نخوندم اما فیلمو دیدم و بهتون پیشنهاد میکنم ببینیدالبته قبل خواب چون بعد دیدن فیلم یه حس قشنگ میاد سراغتونو با اون حس قشنگ خوابت ببره خیلی میچسبه.😊🌠

دیشب اتفاقی فیلمشو دیدم، پیش خودم گفتم چقدر این خانمه شبیه خانمهای ایرانیه، خیییلی جالبه، الان که نظرات دوستانو خوندم متوجه شدم واقعا شخصیت داستان ایرانی بوده. تو فیلم‌ اسمشو نمیگفت….

بسیار زیباست حتما بخونید
اوه یک غول غارنشین مهربانه و شخصیت پروانه دقیقا زن ایرانیه که از وسط تحجر وارد یک کشور دیگه میشه اما عدم اعتماد بنفسش جلوی پیشرفتو نمیگیره

من دارم فایل صوتیش رو گوش میدم و اصن نمیفهمم چى به چیه !!

کتاب پیام خاصی نداره، برای کسانی خوبه که وقت زیادی برای مطالعه دارن و خوبه یک کتاب پرفروش را هم تجربه بکنن اما اگر وقت زیادی ندارین پیشنهاد می کنم دنبال کنابهایی باشین که از توش یه چیز مفید در بیاد. ضمنا کتاب برای رده نوجوان مناسبتره تا بزرگسال.

واسه این که خودت نمیخونیش،کتاب و باس مزه مزه کرد.
پیشنهاد میکنم pdf بخونی

کتابی بسیار زیبا و روان عامه پسند و مناسب برای کسای که تازه کتاب خوندن را شروع کردند.

عالی بود، از اون کتاباست که وقتی می خونی حالت خوب میشه.. دوس داری همیشه باشه و چند خط ازش بخونی..

کتاب تا اواسطش کسل کننده بود و خیلی جذب نمیکرد اما هرچه رد به پایان میرفت بهتر میشد و پایان قشنگ و احساسی داشت

من هم می خواهم تهیه کنم امانمیدونم خوب هست یانه

با سلام…کتاب ریتم کندی داره و اوایل آدم رو خسته میکنه ولی کم کم عاشق شخصیت اوه میشی….

جذابیت این کتاب اینه که اگر زندگی جذابیت های قدیمی از دست داده باز هم جذابیت های جدیدی هم داره

خداییش حال کردم داستان یک مرد قدیمی و جدی که قلب مهربونی داره!!!!!!
تو این کتاب چیزایی رو نشون میده که هرکی میخونه میگه دم هرچی قدیمی گرم!!!!!
درکل برید کتاب و بخونید حالشو ببرید…..

سلام
کتاب من از صفحه ١۶ وارد صفحه ٣٣ میشه و فصل ٣ هم نداره!
خواستم بپرسم بقیه چاپ ها هم اینطور هستن؟
کتاب از انتشارات نون هم هست. ممنون

سلام و درود دوست عزیز – ما همه چاپ‌ها رو بررسی نکردیم ولی اگر کتاب شما به این شکل هست یعنی مشکل داره.

اول فایل پی دی اف رو خوندم بعد صوتیش رو گوش کردم بعد فیلمش رو دیدم
فهمیدم که اصلا نفهمیدم
دوباره رفتم پی دی افش رو خوندم
الان هم ناراحتم که چرا تو کتابخونم ندارمش چون هر بار که خریدم بخشیدمش سه بار😂
انقده راجبش با همه صحبت کردم که دوستان به من میگن عاقبت خودت اوهِ میشه
پیشنهاد میکنم هرکی نخونده آب دستشِ بزاره زمین بره بخونه
چقدر حرف زدم😂
درضمن توضیحات سما هم خیلی باحال بود و کامل😍

گاهی بعضی ها پدرانه قصه میگن و باعث میشه احساس امنیت و وابستگی در خواننده ایجاد شه، این شگفت انگیزه که فردریک بکمن بدون اینکه تظاهر به پدر بودن کنه از صفحه ی ۱۱۷ به بعد منو طوری شیفته ی اوه کرد که دوست داشتم با این پیرمرد عبوس یه فنجون قهوه بنوشم 🙂
شخصیت سازی قدرتمند این کتاب و در عین حال تأثیر بقیه افراد روی این شخصیت قابل تحسینه…

من اول کتاب زبان اصلی رو خوندم ولی تا فصل ۳ . احساس کردم چقدر خسته کننده هستش . بعد از مدتی ترجمه اش رو خوندم بازم تا فصل سه . همش فک میکردم چقدر مزخرفه . تصیمیم گرفتم نخونمش ولی ادامه دادم . به نظرم یکی از بهترین رمانهای خارجی بود که خوندم . خیلی کتاب احساسی و جالبی بود . و بعضی قسمت هاش واقعا با کاراکتر اصلی احساس همدردی میکنی . توصیه میکنم ۳ فصل اول رد با حوصله برید جلو و به ریتم کندش اعتنا نکنید.

کتاب زیبایی بود حدود نیم ساعت پیش تمومش کردم اوایل برام زیاد جذاب نبود حتی تا ص ۲۱۱ هم که رفتم چندان برام جذاب نبود ولی تا آخر که رفتم منو جذب کرد و اون آخراش عالی بود.. سبک کتاب هم مثل کتاب پیرمردصد ساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد بود هر چند من اون کتاب رو بیشتر دوست دارم

داستان بیان کننده یک عشق ناب و حقیقی بین اوه و سونیا می باشد و شخصیت های متناقض این دو و دوست داشتن هم دیگری خیلی جذاب بود
و شناخت نویسنده از زن ایرانی و به تصویر کشیدن ان هم عالی بود
کلا از خواندن این کتاب لذت بردم

خیلی کتاب فوق العاده ای نمیدونم بعضیا چجوری میگن کسل کنندست به ما میگه جامعه مدرن بعضی موقع ها چقد میتونه بد و سنگدلانه باشه حتی ما خودمون میتونیم گاهی اوقات شبیه پیراهن سفید هایی باشیم ک اوه تو کل زندگیش ازشون ضربه خورده اونا با منطقشون دنیای رنگیه خیلیارو سیاه سفید کردن اینکه حتما لازم نیست مهربونیمون با لبخند نشون بدیم یا چون اوه عبوسه نمیتونه شریکه خوبی برای سونیا باشه اوه دوست داشتنی دوست دارم پیرمرد غرغرو.

من این کتاب رو ندارم ولی این طور که شما تعریف می کنید حتماً تهیه می کنم

دل نشین و ساده و پرحس خوب،هرخانومی دوست داره یه اووه همونجوری که سونیا رو دوست داشت دوستش داشته باشه

دیشب مطالعه کتاب رو آغاز کردم
از همون ابتدا یه جورایی جذبم کرد و الان که در محل کارم هستم دل تو دلم نیس برم خونه و شروع به خوندن کتاب کنم
ترجمه خوب و متن شیوایی داره

سلام من فیلمشو دیدم خیلی قشنگه

از چه زبانی به چه زبانی ترجمه شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این کتاب فارسی نوشته شده

به نظر منکه چیز خاصی نداره کسل کننده است

بنظر جذاب میاد باید تهیه کنم

جذاب بود مطالب ، تهیه میکنم کتاب رو

من این کتاب رو شروع کردم. اوایل کتاب برام جذاب نبود. ولی الان که به وسط کتاب رسیدم خیلی دوستش دارم. به نظر من کتابی هست که ارزش خوندن داره. امیدوارم بقیه دوستان هم بخونن و لذت ببرن.

سلام به دوستان …
می تونم به جرات بگم بهترین کتابی که خوندم همین کتاب بوده .
واینم بگم هرکس دیدگاه وعقاید خودشو داره ونظر هرکس برای دیگران محترمه.
اما جدایی از این .این کتاب در غالب طنز جذابیت خاص خودشو داره وارزش خوندن رو هم داره

برخلاف تبلیغات زیاد کتاب کاملاً عادی و متوسط است. از این ایده ها سابق بر این در ادبیات و سینما فراوان وجود داشته است. در سینمای ایران فیلم طعم گیلاس عباس کیارستمی مضمونی فراتر از این کتاب را دارد.

سلام من خیلی ناامید شدم یه کتاب که از این حال و هوا بیرونم بیاره میخوام بهم معرفی کنید ممنون

فیلم طعم گیلاس را ببینید

کتاب خوشه های خشم خیلی ب ادم روحیه میده و باعث میشه قدر زندگی رو بیشتر بدونیم وسختی ها رو راحتتر تاب بیاریم

سلام به تمامی دوستان

من این کتاب رو دیروز تموم کردم .کتاب شروعی طوفانی نداره اما شروعش به قدری جذاب هست که خواننده رو مجاب کنه به که خوندن ادامه داستان کشش پیدا کنه با پیشروی در داستان و پدیدار شدن یک کارکتر ایرانی در داستان “پروانه” خوانده بازم کشش پیدا میکنه به ادامه داستان اما وقتی به اواسط کتاب میرسی ، کتاب یک نواختی زیادی پیدا میکنه.هر چی به آخر داستان نزدیک تر میشیم اون حسی که باید به خواننده القا کنه بیشتر میشه و خواننده بیشتر با کتاب میتونه ارتباط برقرار کنه و واسه همینه که تازه آخرش دوست داری که بیشتر بخونیش و شاید واسه همین پایانش باشه که این کتاب دوست داران زیادی رو به خودش اختصاص داده.

*در مورد شخصیت اوه باید گفت که در اطراف ما کم نیستند چنین افرادی که نقاب بدخلقی به چهره زدند چون قلبشون و روحشون آسیب پذیر تر از خیلی های دیگه اس و با این ترفند سعی دارند در جامعه ای که سعی همه ضربه زدن به هم هست ، کمترین ضربه رو بخورن.

*این کتاب ارزش یک بار خوندن رو داره و بعد از اتمامش حتما تغیری در دیدگاهتون نسبت به آدم های اطرافتون و نسبت به کسی که در آینده خواهید بود ایجاد خواهد کرد. “ولی سخته دوباره خوندنش”

*فیلمش هم دیدم و به نظرم کتابش یه چیزه دیگه هست.دقیقا مثل فیلم بادبادک باز که کتابش خیلی خیلی بهتر و قدرتمند تر از فیلمش هست”

فیلم بادبادک باز که افتضاحه واقعا قابل قیاس با کتابش نیست. کلا اثر مواقع کتاب ها جذاب تر از فیلم ها هستند.

با توجه به آشناییم با افراد استثنایی ، شخصیت اوه برام آشنا بود و بسیار خوب پرداخت شده و نگاه کلیشه ای فرد ی که اختلال نافذ رشد داره واختلال ارتباط داره را بیان کرده نویسنده

اصلا دلم نمیخواست ک تموم بشه کتاب. این باعث شد ک آدمارو از روی ظاهر قضاوت نکنیم اوه با اون چیزی ک نشون میداد خیلی فرق داشت پیرمرد دوست داشتنی غرغرو

کتاب اونقدرام که ازش تعریف میکنن تعریفی و عالی نیست. به نظر من اولش جالب شروع شد چون با شخصی داریم روبرو میشیم که بخاطر اخلاق و رفتارش حتی خودمونم نمیتونیم تحملش کنیم. وسطای داستان بظرم واقعا داغون بود. پراز جمله های اضافی و توضیح اضافات و قلم واقعا بچگانه و کسل کننده. آخر داستان هم که یه جورایی با شخصت پنهان اوه آشنا میشیم خیلی شیرین و جالب میشه داستان و واقعا دراماتیک تموم میشه.

شخصیت پردازی و توجه ب جزئیات عالی ولی من اصلا نتونستم با داستان ارتباط برقرار کنم خیلی برام کسل کنندس

نگارش و شخصیت پردازی این کتاب عالیه ولی داستان جرا برای من انقد کسل کنندس آخه

بیان جالب و دقیق حالات فکری و احساسی شخصیت ها
طرح زیبای نکات ظریف روانشناسی
با متنی روان و دوست داشتنی
در یک کلام…فوق العاده😊
مثل بقیه کتاب های فردریک بکمن

این کتاب جزو معدود کتابهایی هستش که وااااقعا اصلا دلتون نمیخواد تموم بشه . خیییییلی عالیه و قلم نویسنده محشره 👏👏👏👏👏👏 واقعا ارزش خوندن رو داره😍😍😍

هم کتاب و هم فیلم عالی هستن. آدم با شخصیت اوه زندگی میکنه و لذت میبره. پیشنهاد میکنم حتما کتاب رو بخونین.

بنظرم اصلا کتاب جالبی نبود

منم کتاب رو هدیه گرفته بودم و اصلا خوشم نیومد .حیف وقت که بذاری و این رو بخونی .

من هنوز کتابشو نخوندن ولی دیشب فیلمشو دیدم…عاااشق شخصیت اوه شدم…‌مخصوصا اونجا که پرید روی ریل قطار تا اون شخص و نجات بده در حالی که بقیه آدمای(بقول خودش idot احمق) فقط فیلمو عکس میگرفتن بجا کمک کردن…
اونجایی هم که کلی جنگید و تلاش کرد تا سونیا رو به آرزوش برسونه و به عنوان معلم استخدام بشه..فوق العاده بووود

واقعا زیبا و جذاب و عاشقانه بود. فوق العاده بود

سلام کتابش چون ترجمه شده از بار ادبی اش اومده پایین
ولی فیلمش محشر بود برای من جزو ۵ فیلم احساسی برتر عمرم بود ولی باز سلیقه ها متفاوت هستن
برای کسی که کلا از این جور داستان ها خوشش نمیاد
با دیدن فیلم واقعا تحت تاثیر قرار می گیره

فیلم و دیدم ولی هنوز کتاب و نخوندم ، شخصیت پروانه تو فیلم به نظرم خیلی مثل زن های ایرانی نبود ، چون زن های ایرانی اون قدرام سمج نیستن و خودشون و به دیگران تحمیل نمیکنن ، یه جا هم اوه به پروانه میگه تو از جنگ جان سالم به در بردی با توجه به اینکه ای پد دارن معلومه نویسنده خیلی از ایران شناخت نداره چون در سال های اخیر جنگی اینجا رخ نداده

کتاب خوبی بود. هرچند که شروعش کشش نداشت و دو روز طول کشید که فصل های اول را بخونم… اما در ادامه جالب شد. یه حالت معما گونه بود که به مرور با شخصیت یه آدم ، با ترس ها و آرزوهاش و آنچه بهش گذشته بود آشنا میشی… مصداق این آموزه که زود قضاوت نکنیم. من که شخصیت در ظاهر نچسب اُوه را خیلی دوست داشتم. لحن و زاویه دید کتاب هم جالب بود

این کتاب برای کسانی که پشت کتابی نداشته باشند جذاب خواهد بود. پرداخت درستی به داستان کتاب نشده .کتاب به شدت پیش پا افتاده و حتی توهین امیز به خواننده هست.تشبیهات مسخره در طول کتاب که هیچ حسی در ما تولید نمیکنه و ربطی بین اونها نمیبینیم در کتاب وجود داره. نوشته ای به شدت اغراق امیز و سانتیمانتال که حتی توانایی این رو نداره که ما رو تا اخر کتاب همراه کنه. رابطه ی شکل نگرفته بین پدر و پسر-اوه و همسرش-سونیا و پدرش باعث زدگی خواننده از کتاب میشه.بهتره بریم کلاسیک ها و غول های ادبیات رو بخونیم تا به عمق فاجعه پی ببریم.

سلام،به نظرم ترجمه کتاب می تونست بهتر از این باش ,ترجمه اش طوری بود که نمی شد وارد داستان بشی و ازش لذت ببری!یک فاصله بود بین خواننده و داستان.

جالب نبود من موندم این چجوری جز پروفروش کتاب سال سوئدشده

سلام.با تشکر از اطلاعات جامعی که در سایت عالیتون گذاشتین.پیشنهاد سایت شما در زمینه دفاع مقدس چیه؟

در کمین گل سرخ از انتشارات روایت فتح/سلام بر ابراهیم از انتشارات ابراهیم هادی/ اگر هم کتاب طولانی دوست دارید مهتاب خین البته فصل اول را که زندگی حسین همدانی قبل از کردستان بود من آخر خواندم و از فصل دو شروع کردم

کتاب خیلی معمولی بود شروعش بنظرم جالبتر بود و فلش بکهایی که میزد اون بخشهاش برام جذابتر بود… هرچی به انتها نزدیک میشد بنظرم داستان خیلی فیلم هندی شد …برای یکبار خوندن خوبه…

ضمن تقدیر از خانم تیمورزاف ، بنظرم باید اعتراف کرد که ترجمه ی آقای حسین تهرانی قدری دلنشین تر و گیرا تر است
بهترین رمان خارجی ای بود که تا به حال خوندم

سلام به دوستان الان که کامنت میزارم ساعت چهارونیم صبح هیت هرگز کتابی به ابن قشنگی نخونده بودم واقعا عالی بود

من هم اول مثل خیلی ها جذبش نشدم ولی هرقدر به پایان نزدیکتر می شد برام جذابیت پیدا می کرد…
پیشنهاد می کنم کتاب های دیگه این نویسنده رو هم بخونید : بریت ماری اینجا بود
مادر بزرگ سلام می رساند و می گوید متاسف است
تمام آنچه پسر کوچولو یم باید درباره دنیا بداند
شهر خرس ، و من دوستت دارم
هرروز راه خانه دورتر و دورتر می شود
اگه بخونیدشون می فهمید این نویسنده تو هر کتاب دنیا رو از زاویه متفاوتی می دیده… :)))

چرا باید این کتاب بشه پرفروش ترین کتاب سال سوئد؟؟!!!
مثل یه تیکه یخ کوچیک هستش که اصلا اب نمیشه

نمیدونم به خاطر ترجمه بود یا خود متن سبک نویسنده اما در هر صورت کتابی نبود که آدم بخواد ورق بزنه و بهش جذب بشه.

En man som heter Ove به سوئدی که فیلمش هم موجود هست 😅. داستان زیبایی داره

سلام عالى بود الان تمومش کردم اوه بسیار آدم قابل احترام و بامزه اى بود اولش فقط قسمتایى که داستان اوه و پدرش بود رو دوس داشتم و قسمتایى که با سونیا بود ولى یکم که گذشت همش برام خوندنى شد . یه مفهوم جدیدى از عشق واقعى فهمیدم از سونیا و رونه و مفهوم نوع دوستى از پروانه .

اصلا از قلم بکمن خوشم نمیاد این دومین باریه که دارم یه کتاب ازش میخونم ولی بازم احساس بدی دارم.
ولی موضوع کتاب بنظرم خیلی قشنگ بود 🙂
من اصلا نتونستم با اوه و بقیه شخصیتا همذات پنداری کنم
دارم به این نتیجه می رسم یه سری از ملت ها و ادبیاتشون رو نمیتونم درک کنم بعضیا رو هم ب شدت دوس دارم مثل ادبیات انگلیسی.
مرسی از کافه بوک عزیز

من تعریف این کتاب رو خیلی شنیده بودم. به خاطر همین خوندمش ولی اصلا منو ترقیب به خوندن نمی کرد. انگار داشت یک زندگی روزمره و کسل کننده ی یه پیرمردو به تصویر می کشید.
خیلی سعی کردم که باهاش خو بگیرم ولی کلا با شخصیت پرشور و برون گرای من سازگار نبود

به اندازه ی پروانه از تموم شدن اوه ناراحت شدم ، فوق العاده بود

انقدر با کتاب صمیمی بودم که فصل آخر رو گذاشتم چند روز بعد خوندم که دیر تر تموم‌ شه

پیر مرد غر غرو ، اووه دوست داشتی

در حین خوندن انقدر با اوه احساس صمیمیت کردم‌ که اصلا دلم‌ نمی خواست تموم‌ شه. اوه تنها کتاب بود که دلم نمی خواست ببینم آخرش چی میشه ، دلم می خواستم هزار تا فصل دیگه هم داشته باشه و هی بخونم و بخونش.

دقیقا منم حس تورو داشتم. فوقالعاده بود. حتی آخر کتاب گریه ام گرفت

تنها کتابی بود که با خوندنش چند بار گریه کردم

از اون کتاباییه گه وقتی دستش میگیری نمیخوای زمین بزاریش. فوق العاده بود. مخصوصا فضای شرقی که داخل کتاب هست

واای که چقد این کتاب دوست داشتنی بود
انقدری شخصیت اوه رو دوست داشتم که دلم نمیخواست کتاب تموم بشه

رمان حال خوب کُنی هستش! با خوندنش حس خوب بهت منتقل میشه و یه لبخند رو لبت نقش میبنده.

تلفیقی زیبا از تراژدی و کمدی…. و در عین سادگی جذاب
کتابی که هم اشکتونو در میاره هم روده بر میشین 🙂
In memory of Sonia 🙁

عالی بود. من با خوندن این کتاب ، عاشق مطالعه شدم.

خواندن این رمان برای من یک تجربه عالی و لذت بخش بود . واقعا نمیشه اُوِه رو دوست نداااااشت….

بنظرم فوق العاده بود. بی نظیر بود. چقدر من اوه رو دوست داشتم. داستان بی نقصی بود. ممنونم از معرفیه این کتاب.

اوه مردی سرد و سخت و به درد بخور که در ظاهر اصلا قابل تحمل نیست ولی در واقعیت نهایت واقعیِ انسانیتِ.کسی که یه بچه خردسال ناخود آگاه دوستش داره و اون و پدر بزرگ صدا میزنه.خوب بود.

کتاب ساده ولی بامزه و تاثیر گذار

انقدر از خوندنش لذت بردم و عاشق شخصیت اوه شدم که سریع رفتم فیلمش و خریدم و دوباره لذت بردم ولی همیشه معتقدم اول کتاب بعد فیلم ….خیلی چیزها رو نمیشه توی فیلم نشون داد مثلا تصورات ذهنی اوه که فوق العاده بانمک بود….در عین حالی که برای تنهایی اوه واقعا ناراحت بودم ولی با رفتار و تصورات اوه خیلی خندیدم.عالیه

به نظرم این رمان از رمان های جذاب و دلنشین هستش که حس خیلی خوبی به خواننده میده. شخصیت اوه هم شخصیت خیلی دوست داشتنی ای واسه ی من بود.

من سه تا رمان سوئدی خوندم و همشون عالی بودن .. یه کوچولو طنز در متن کتاب خیلی دلنشین بود .
کتاب روونی هست و قصه خیلی راحت جلو می ره …
پیشنهاد می کنم بخونید و خودتون رو توی سن و سال و حال و هوای اوه قرار بدید. چیزی که شاید قصه ما هم بتونه باشه …

سلام کتاب فوق العاده ای بود
بهترین رمانی که تا به امروز خوانده ام
اگه از این رمان خوشتون اومده میتونید رمان بادبادک باز اثر خالد حسینی رو هم بخونید
به نظرم شباهت های زیادی دارند

خیلی حس خوبی بهم دست داد از خوندنش. شخصیت اوه خیلی دوست داشتنیه!
پیشنهاد میکنم فیلمش رو هم حتما ببینید

همیشه رمان های کلاسیک رو به رمان‌های معاصر ترجیح دادم اما بعضی وقت‌ها خوندن رمانایی مثل مردی به نام اوه عجیب می‌ چسبه. نثر ساده و دلچسب. یک رئال ملموس دوست داشتنی با شخصیت هایی آشنا و البته دوست‌داشتنی، در صدر اونها اوه، بعد پروانه و البته سونیا که هم نام خودم هم هست😊

سلام
اول از همه ممنونم از سایت خوبتون، من تا الان چند تا کتابی رو که گرفتم با توجه به مطالب سایتتون بوده و میتونم بگم واقعا اطلاعاتی که در زمینه هر کتاب میدین میتونه تصمیم گیری برای خرید کتاب رو راحتتر کنه…

و اما در مورد کتاب مردی به نام اوه، واقعا کتاب فوق العاده ایه، متن کتاب ساده است، شاید هیجان خاصی نداشته باشه، اما انقدر دوست داشتنیه و حس خوب میده که آدم دوست داره دنبالش کنه، آدم از خوندن خط به خطش لذت میبره، واقعا از اینکه این کتاب رو خوندم خوشحالم

سلام.
خوشحالم که سایت کافه بوک تونسته در انتخاب کتاب به شما کمک کنه.
موفق باشید

بی نظیره، اوه رو فقط باید دوست داشت، توصیف نویسنده درباره شخصیت اوه عالیه،جوری نرم اوه رو تعریف کنه که خواننده میتونه از یه شخصیت گنگ ابتدای داستان به کسی برسه که بتونه راحت افکارو رفتارش رو حدس بزنه،عشق اوه به همسرش آدم و شگفت زده می کنه، تعهد و احساس مسئولیتش نسبت به داشته هاش چیزی که همه باید داشته باشیم،،،
بعضی جاها قلبم از تنهایی اوه بدرد اومد و گریه کردم، بعضی جاها انقدر اوه با مزه بود که فقط خندیدم،،، اولین رمانی بود که با داشتن پایانی مثل … انقدر جذاب و عالی تمام شد، همه چیز رمان عالی،
ممنون که کتاب و معرفی کردید.

دارم میخونمش، خیلی اوه رو دوست دارم و دلم نمیخواد اتفاق بدی براش بیفته!

سلام. این کتاب را هم به پیشنهاد کافه بوک خریده بودم…من تا ۷۰% کتابو خوندم قسمت های جالبی داشت ولی حس میکنم یه ۱۰۰صفحه ای هم از کتاب کم میشد شاید بهتر جمع میشد یا بیشتر جذب کننده بود … راستش بعضی کارای اوه خیلی رو مخم بود :))))

در ادامه یادم رفت بگم کتابی که من خریدم ترجمه ای نبود که کافه بوک گفته بود، پیدا نکردم، شاید واسه همین گفتم ۱۰۰ صفحه ای ازش کم میشد :-p فیلمش هم خیلی خوب بود بعضی جاهاش گریه ت میگرفت 🙁

با این کتاب هم خندیدم و هم گریه کردم و عااشق اُوه شدم.خیلی خوبه و پیشنهاد میکنم که بخونید

کسی میتونه راهنمایی کنه کدوم ترجمه خوبه؟ من با ترجمه ی ایدین پورضیایی خریدم .چطوره؟

چرا من هر چی میخونم هی برام بی مزه تر میشه
من زیاد کتاب میخونم اما این‌کتاب اصلا جذاب نیست
کتابایی هستن ک خوابو از ادم میگیرن از بس جذابن ولی این کتاب ب این گرونی و پرفروشی خیلی برام عجیبه…همه هم خوششون میاد از این کتاب😑یعنی مشکل از منه؟

کتاب مردی به نام اوه در بیشتر آدم ها (نه همه آدم ها) حس خوب ایجاد می کنه و این حس خوب باعث شده که خیلی ها این کتاب رو دوست داشته باشند. اگر شما این کتاب رو دوست نداشتید مشکل از شما نیست. شما صرفا سلیقه تون با این کتاب هماهنگ نیست. همین.

این کتاب فوق العاده است.من خیلی از سبک نوشتار بکمن خوشم میاد.ضمن اینکه خیلی خندیدم آخراش که تموم شد مثل ابر بهار گریه کردم،بکمن منو عاشق شخصیت اوه کرد

منم دقیقا آخرش به گریه افتادم. کتاب لطیف و محشری بود.

من بعضی از قسمتاش واقعا بغضم میگرفت ادمایی مثل اوه زیادن

نمیدونم این کتاب تا چ حد تاثییر گذار و من نخوانده عاشقش شدم حس درونی بهم میگه بخونش تاثییر گذار و عاشقانه هست کاش همه ما ادم ها مهربان تر و عاشقانه زندگی میکردیم پر از وفا و مهربانی ،ان وقت دیگر هیچ مرد و زنی ن از هم میگریختند و ن خیانتی به هم میکردن ، زیبایی زندگی همه هموطنان عزیزم و خواننده های گل ارزوی من هست

کتاب خیلی قشنگ و پر نکات ریز و روانشناسانه ای هست اما فوق العاده نیست شاید موضوع کتاب بیشتر ازین کشش نداره برای جذب مخاطب، ولی در نوع خودش خوبه. راستش اون جمله روی جلد که “اگر کسی ازین رمان خوشش نیاید بهتر هست هیچ کتابی نخواند” رو دوست ندارم😶

غیرقابل توصیف
لحن طنز و کوبنده این کتاب فوق العادس
شخصیت اوه و مشکلاتش با همسایه اش از یک طرف عشق و علاقه عمیقش به همسر ش هم از طرف دیگه خواننده رو محو خوندن میکنه

زیبایی این کتاب وصف نا شدنیه، شروع دلچسب، پایان تاثیر گذار و احساسى لذت بخش از جنس عشق ، إنسانیت و هم رنگى إنسان ها با هر نژاد و گرایش و عقیده اى. ضمن خوندن این کتاب گهگاهی متوجه میشید گونه های شما از أشک تَر شده و گاهی هم احتمالا صدای در اتاقتون رو میشنوید که پدر یا مادرتون و یا شایدم هر دو نسبت به قهقه هاى سرسام آور شما معترض هستند. این کتاب رو بخونید تا شما هم پى به این ببرید که زندگى زیباس، زیباتر از آنچه که در آینه ها مى بینید.

تا قبل از این دید بدی نسبت به مردی هایی مانند اوه داشتم
ولی بعد از خوندن این کتاب احساس می کنم اوه های زیادی اطرافمون وجود دارند که دوست داشتنی هستند
کتاب ترجمه خیلی روان هم داشت

به نظرم کتاب خوبی باشه باید حتما بخونمش .

کاری که بکمن با خواننده می کند ، غافلگیری است! وقتی جمله ی منتقد روی کتاب رو خوندم که “کسی که از این رمان خوشش نیاید بهتر است هیچ کتابی نخواند” توقع داشتم با شروع کتاب شگفت زده بشم از سنگینی نثر کتابریال ولی دو فصل اول کتاب که از خریدش داشتم پشیمون میشدم، ولی تقریبا از نیمه ی کتاب شگفت زده شدم!
حجم عجیبی از خلاقیت وارد کتاب شدف بکمن برخلاف رولینگ همین شخصیت های روزمره ی زندگی رو عجیب نشون میده، نه اینکه افرادی با توانایی های خاص خلق کنه!
بعد از مدت ها باور به تخیلات را درک کردم.
جدا خوندن این کتاب رو به همه توصیه میکنم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *