نشانک

انسان در جستجوی معنی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب انسان در جستجوی معنی با عنوان اصلی Man’s search for meaning اثر دکتر ویکتور فرانکل است که در آن از تجربه‌ای صحبت می‌کند که منجر به کشف لوگوتراپی شد. این تجربه، اسیر بودن در اردوگاه کار اجباری در زمان نازی‌ها است. پدر، مادر، برادر و همسر او یا در اردوگاه‌ها جان سپردند و یا به کوره‌های آدم‌سوزی فرستاده شدند.

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است:

دکتر فرانکل روانپزشک و نویسنده، گاهی از بیماران خود که از اضطراب‌ها و دردهای کوچک و بزرگ رنج می‌برند و شکوه می‌کردند می‌پرسید، «چرا خودکشی نمی‌کنید؟» او اغلب می‌توانست از پاسخ بیماران خط اصلی روان‌درمانی خویش را بیابد. در زندگی هرکسی، چیزی وجود دارد. در زندگی یکنفر عشق وجود دارد که او را به فرزندانش پیوند می‌دهد؛ در زندگی دیگری، استعدادی که بتواند آن را به کار گیرد؛ در زندگی سومی شاید تنها خاطرات کشداری که ارزش حفظ کردن دارد. یافتن این رشته‌های ظریف یک زندگی فروپاشیده، بشکل یک انگاره استوار، از معنا و مسئولیت، هدف و موضوع مبارزه‌طلبی «لوگوتراپی» است، که تعبیر در فرانکل «از تحلیل اگزیستانسیالیستی» نوین (هستی درمانی) است.

اساس کتاب انسان در جستجوی معنی لوگوتراپی است که در سراسر کتاب به بررسی جنبه‌های مختلف آن پرداخته شده است. تجربه‌های نویسنده هم در اردوگاه کار اجباری نیز در راستای کمک به فهم لوگوتراپی می‌باشد. در ادامه چند قسمت از متن کتاب را در مورد لوگوتراپی مرور می‌کنیم:

لوگوتراپی در مقایسه با روانکاوی روشی است که کمتر به گذشته توجه دارد و به درون‌نگری هم ارج چندانی نمی‌نهد، در ازاء توجه بیشتری به آینده، وظیفه و مسئولیت و معنی و هدف دارد که بیمار باید زندگی آتی خود را صرف آن کند. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۴۲)

این وظیفه لوگوتراپی است که بیمار را در یافتن «معنا» در زندگی، اندیشه‌های پنهانی وجود و معنای نهفته‌ی آن یاری کند. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۵۶)

لوگوتراپی سعی و کوشش دارد که بیمار را کاملا از وظیفه‌ی مسئولیت‌پذیری خود آگاه سازد. از این رو این وظیفه را بر عهده‌ی بیمار می‌گذارد که خود «انتخاب» کند. انتخاب اینکه در برابر چه کسی و چه چیزی تا چه جد مسئول است. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۶۹)

لوگوتراپی با در نظر گرفتن گذرایی هستی و وجود انسانی به جای بدبینی و انزوا، انسان را به تلاش و فعالیت فرا می‌خواند. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۹۲)

گوردون و. آلپورت، روان‌شناس آمریکایی، در قسمت دیگری از مقدمه خود بر این کتاب می‌گوید:

خواندن این کتاب را که واژه‌هایش چون گوهر می‌درخشد و بر ژرفترین مشکلات بشر می‌تابد، از همگان خواستارم. زیرا کتابی است دارای ارزش ادبی و فلسفی و پیش‌گفتاری است پرجذبه بر ارزنده‌ترین جنبش روانشناسی روزگار ما.

[ لینک: کتاب درباره معنی زندگی ]

کتاب انسان در جستجوی معنی

محتوای کتاب انسان در جستجوی معنی

به طور کلی این کتاب به دو بخش تقسیم شده است:

  • بخش اول: تجاربی از اردوگاه کار اجباری

فرانکل در سال ۱۹۴۲ یعنی در ۳۷ سالگی به دست نازی‌ها اسیر شد و قطار او را به سمت شمال شرق به «آشویتس» این اردوگاه مرگ، این کشتارگاه سازمان یافته که ابزار مرگ شش میلیون یهودی از جمله خانواده‌ی فرانکل را تهیه دیده بود، به «آشویتس» که میدان تجربیات وحشتناک و آزمایشگاه واقعی این روانپزشک اگزیستانسیالیست «هستی‌گرا» بود، برد.

نویسنده در این بخش از ورودش به دنیای ترس و وحشت می‌گوید. از اینکه چه بلاهایی سر اسیران آمده است و آن‌ها چه سختی‌هایی کشیده‌اند. از رنج کشیده آدم‌های بخت‌برگشته‌ای صحبت می‌کند که هر لحظه ترس فرستاده شدن به کوره‌های آدم‌سوزی یا فرستاده شدن به اتاق گاز را داشتند. البته دکتر ویکتور فرانکل در ابتدای کتاب در مورد این تجارب چنین می‌گوید:

این کتاب در نظر ندارد که از اتفاقات و رویدادها گزارشی ارائه دهد، بلکه تجارب شخصی را منعکس می‌کند که میلیون‌ها انسان آن را لمس کرده و از آن رنج برده‌اند.

می‌توان گفت کتاب شرحی است از درون اردوگاه کار اجباری که به وسیله‌ی یکی از کسانی که جان سالم از آن به در برده است بازگو می‌شود. داستان به رویدادهای هولناک (که کمتر در حد باور مردم بوده) نمی‌پردازد، بلکه به زجرهای کوچک اشاره می‌کند و آنها را می‌شکافد.

  • بخش دوم: اصول اساسی در لوگوتراپی

در این بخش نویسنده مفاهیم و اصول اساسی در لوگوتراپی را بیشتر توضیح می‌دهد و نسبت به بخش اول بیشتر جنبه علمی دارد. فرانکل در این قسمت به دستاوردهای خود در آن سال‌های سخت اشاره می‌کند و در واقع شرح می‌دهد که چه چیزی باعث شد برخی از افراد، زنده از اردوگاه کار اجباری جان سالم به در ببرند. بخش دوم از فصل‌های مختلفی تشکل شده است. سرفصل‌های بخش دوم عبارتند از:

  • مفاهیم اساسی در لوگوتراپی
  • معناجویی
  • ناکامی وجودی
  • نوروزهای نئوژنیک یا اندیشه‌زاد
  • پویایی اندیشه‌ای
  • خلاء وجودی
  • معنای زندگی
  • جوهر وجود
  • معنای عشق
  • معنای رنج
  • مسایل فوق بالینی
  • لوگودراما
  • معنای مافوق
  • انتقال و گذرایی زندگی
  • لوگوتراپی به عنوان یک روش
  • عصبیت‌ها (نوروزهای) قومی
  • انتقاد از جبرگرائی مطلق
  • ایمان روانپزشکی
  • روانپزشکی انسانی شده

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب نیز آمده است:

اگر رنج را شجاعانه بپذیریم تا واپسین دم، زندگی معنی خواهد داشت. پس می‌توان گفت معنای زندگی امری مشروط نیست، زیرا معنای زندگی می‌تواند حتی معنی بالقوه درد و رنج را نیز در بر گیرد.

[ لینک: کتاب مامان و معنی زندگی ]

خلاصه کتاب انسان در جستجوی معنی

درباره کتاب انسان در جستجوی معنی

در خوب بودن این کتاب تردید نکنید و در اولین فرصت آن را مطالعه کنید. انسان در جستجوی معنی با وجود اینکه بخش اول آن بسیار تلخ است اما کتاب مهمی است. یکی از دلایل مهم بودن کتاب هم این است که نویسنده درباره تجربیات خودش صحبت می‌کند. درباره چیزهایی صحبت می‌کند که از نزدیک لمس کرده و دیده است. یکی دیگر از دلایل مهم بودن این کتاب این است که ویکتور فرانکل با وجود اینکه خودش نیز در آن شرایط سخت زندگی می‌کرد، برای دیگران سخنرانی انجام می‌داد و آن‌ها را تشویق می‌کرد تا به چیزی چنگ بزنند؛ به فرزندشان، به کسی که در انتظار آن‌هاست، به کتاب‌هایی که باید بنویسند و یا به هر چیز دیگری که برایشان مهم است. چنین آدمی با چنین روحیه قوی، قطعا فرد مناسبی است که درباره معنی زندگی صحبت کند.

صبحت‌های ویکتور فرانکل از اردوگاه کار اجباری و افرادی که از آن با امید و آرزو جان سالم به در برده‌اند، شگفت‌انگیز است. چطور انسان می‌تواند در یک شرایط فاجعه‌بار با وجود سختی‌های باورنکردنی به آینده امیدوار باشد و یا حتی معنایی برای زندگی خود متصور باشد. حتی فکر کردن به آن شرایط هم دلهره‌آور است، چه برسد به اینکه به شکل واقعی در آن شرایط حضور داشته باشید. به اعتقاد من، آدم‌هایی مثل ویکتور فرانکل و افراد دیگری که در آن شرایط امید خود را از دست نداده و همواره به یک معنی در زندگی چسبیده بودند، ابرانسان هستند.

در کنار این موضوعات باید به قدرت انسان‌های بزرگ هم احترام گذاشت. کسانی که در هر شرایطی خود را از دست نمی‌دهند و همیشه رو به جلو حرکت می‌کنند. اگر شما هم فکر می‌کنید زندگی سختی دارید، یا آینده را روشن نمی‌بینید، یا از دست مشکلات به تنگ آمده‌اید و یا هرچیز دیگری، پیشنهاد می‌کنم حتما این کتاب را مطالعه کنید.

انسان در جستجوی معنی واقعا کتاب شگفت‌انگیزی است که ارزش بارها و بارها خوانده شدن را دارد. این کتاب دید وسیع و خودآگاهی عمیقی به آدم می‌دهد که می‌توان بی‌نهایت از آن استفاده برد.

تلاش ما در کافه‌بوک این است که کتاب‌های مهم و تاثیرگذار را در بخش کتاب‌های پیشنهادی کافه‌بوک قرار دهیم تا مطمئن شویم که شما عزیزان حتما این کتاب‌ها را ببینید و مطالعه کنید. بدون شک کتاب انسان در جستجوی معنی هم جزء کتاب‌های پیشنهادی ما برای شماست. از خواندن این کتاب مهم و تاثیرگذار غافل نشوید.

به اعتقاد من، می‌توان کتاب را در این جمله خلاصه کرد. و یا مفهوم اصلی کتاب می‌تواند این جمله باشد که می‌گوید:

اگر اصلا زندگی دارای مفهومی باشد، پس باید رنج هم معنایی داشته باشد.

[ لینک: روانشناسی عزت نفس ]

انسان در جستجوی معنی اثر ویکتور فرانکل

جملاتی از متن کتاب انسان در جستجوی معنی

با بالا آمدن خورشید در سپیده‌دم منظره این اردوگاه سهمناک با چندین ردیف سیم خاردار، برج نگهبانی، نورافکن‌های چرخان و صف‌های دراز از زندانیان ژنده‌پوش و غمزده، در سپیده‌دم تیره دیده می‌شد. زندانیان در امتداد جاده‌های مستقیم متروک به دشوار خود را می‌کشیدند. به سوی کدامین مقصد در حرکت بودند، نمی‌دانستیم. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۲۲)

اکنون اگر کسی از ما در مورد حقیقت گفته داستایوسکی بپرسد که می‌گفت: «بشر موجودی است که می‌تواند به همه چیز عادت کند.»؛ پاسخ خواهیم داد، «بله، بشر موجودی است که به همه چیز خو می‌گیرد؛ اما نپرسید چگونه.» (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۳۴)

به بیشتر زندانیان لباس‌های ژنده‌ای داده بودند، که مترسک از آن خوشایند‌تر بود. در فاصله کلبه‌ها در اردوگاه جز کثافت چیزی به چشم نمی‌خورد، و هرچه بیشتر تمیز می‌کردیم، بیشتر به بر سر راهمان ریخته می‌شد. افسران و زندانیان مسئول، خوش داشتند که تازه واردان را به کار گروهی تمیز کردن آبریزگاه‌ها و بیرون ریختن مدفوع بگمارند اگر همان‌طور که معمولا روی می‌داد، به هنگام حمل مدفوع به روی تپه‌ها، مدفوع به سر و روی زندانیان می‌ریخت و نشانی از تنفر در چهره‌اش دیده می‌شد یا سعی می‌کرد آن را پاک کند، ضربات کاپو بود که بر پیکرش فرود می‌آمد. و از این رو کشتن واکنش‌های به هنجار تسریع می‌شد. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۳۸)

هرگز فراموش نمی‌کنم که چگونه یک شب با قرقر یکی از زندانیان از خواب جستم. او به شدت دست و پا می‌زد و گویا دچار کابوس وحشتناکی شده بود. از آنجا که همیشه، بویژه نسبت به کسانی که خواب‌های ترسناک می‌دیدند یا هذیان می‌گفتند حس ترحم داشتم. خواستم مرد بیچاره را از خواب بیدار کنم، اما ناگهان دستم را که می‌رفت او را تکان دهد پس کشیدم، چون از عملی که می‌خواستم انجام دهم، وحشت کردم. و در آن لحظه به این حقیقت رسیدم که هیچ خوابی هر چند هولناک نمی‌تواند به تلخی و گزندگی واقعیت زندگی اردوگاهی پیرامون ما باشد، و من ناآگاهانه می‌خواستم او را به آن زندگی بازگردانم. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۵۰)

اگر انسان در اردگاه کار اجباری با از بین رفتن ارزش‌ها، مبارزه نمی‌کرد و نمی‌کوشید عزت نفس خود را حفظ کند، احساس انسان بودن را – انسانی که دارای مغز است و از آزادی درونی و ارزش شخصی برخوردار است – از دست می‌داد. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۸۰)

ما که در اردوگاه کار اجباری زندگی می‌کردیم، به چشم می‌دیدیم مردانی را که به کلبه‌های دیگر می‌رفتند و دیگران را دلداری می‌دادند و آخرین تکه نانشان را هم به آنها می‌بخشیدند. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۰۱)

کسی که هدفی در آینده نمی‌دید، ناچار تسلیم واپس‌نگری می‌شد و اندیشه‌های گذشته را نشخوار می‌کرد که همین باعث سقوط او می‌شد. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۰۹)

من به جرات می‌گویم که در دنیا چیزی وجود ندارد که به انسان بیشتر از یافتن «معنی» وجودی خود در زندگی یاری کند. در این گفته نیچه حکمتی عظیم نفهته است که «کسی که چرایی زندگی را یافته است، با هر چگونگی خواهد ساخت.» (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۵۹)

معنای زندگی از فرد به فرد، روز به روز، ساعت به ساعت در تغییر است. از این رو آنچه مهم است معنای زندگی به طور اعم نیست، بلکه هر فرد می‌بایست معنی و هدف زندگی خود را در لحظات مختلف دریابد. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۱۶۷)

انسان از یکسو همان موجودی است که اتاق گاز و کوره‌های آدم‌سوزی آشویتس را ساخته و از دیگر سو همان موجودی که با جرات و شهامت با یاد نام خداوند و خواندن دعای «شما یسراییل» به کوره‌های آدم‌سوزی پا نهاده است. (انسان در جستجوی معنی – صفحه ۲۱۶)

[ لینک: کتاب راز سایه اثر دبی فورد ]

قسمت هایی از متن کتاب انسان در جستجوی معنی

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: انسان در جستجوی معنی
  • عنوان فرعی: معنی درمانی چیست؟
  • نویسنده: دکتر ویکتور فرانکل
  • ترجمه: دکتر نهضت صالحیان (فرنودی) – مهین میلانی
  • انتشارات: درسا
  • تعداد صفحات: ۲۵۵
  • قیمت چاپ چهل و چهارم – سال ۱۳۹۷: ۱۵۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: سروش فتحی

نظر شما در مورد کتاب‌ انسان در جستجوی معنی و کتاب‌های مرتبط با موضوع جنگ جهانی دوم و بخصوص اردوگاه‌های کار اجباری چیست؟ آیا با وجود تلخ بودن این کتاب‌ها، آن‌ها را مطالعه می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]


» معرفی چند کتاب خوب دیگر:

  1. فرار از اردوگاه ۱۴
  2. رهبر عزیز
  3. ۱۹۸۴
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

نقد و بررسی کتاب

قلم نویسنده

7

ترجمه

6

تاثیرگذاری و جذابیت کتاب

9

مشخصات ظاهری و قیمت

7

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 628
دوست نداشتم: 210
میانگین امتیازات: 2.99

چاپ کتاب

40 دیدگاه در “انسان در جستجوی معنی

هر انسانی که درک عمیقی داشته باشه میتونه از این کتاب به ژرف عمیق تری برسه … کتاب انسان در جستجوی معنا بسیار کتاب خوبیه مخصوصا که صحبت ها از زمان رنج هست، معنا دادن رو فرانکل تحمیل نکرده درکش کرده این خیلی جذابه

ترجمه زیبای این کتاب مهم، گیرایی محتوایش را دوچندان کرده است.

سلام اگه ممکنه چند خط از کتاب نقد کنید می‌خوام نقاط ضعف این کتاب و نویسنده رو بدونم

با خواندن این کتاب نه یک بار بلکه چندین بار، انسان را به فکر وا میدارد که در زندگی خود جستجو کند تا معنای آن را بیابد و این به خاطر تجربیات آقای فرانکل است که با ما به اشتراک گذاشته و چهره کار جالبی ست این نوع نوشتن و نوع نگاه به زندگی. بعد از خواندن کتاب نوع نگاهت به زندگی و مشکلاتی که داری تغییر میکند. هر بار که قرار است به مطالعه اش بپردازی، با فکر تمیز و خیال راحت نیروی تا هیچ چیزی تو را در حین مطالعه از کلمات و جملات دور نکند. اگر هر انسانی در مشکلات زندگی، فراتر از سطحی نگری فکر کرد و در آن روزهای سخت خوشبختی اش را در این ه ای نه چندان دور مشاهده کرد یعنی به معنای زندگی پی برده و به کمال انسانی رسیده است.

«زندگی یه معنی و هدفی داره اما ادم باید قبول کنه که نمیتونه بفهمتش » این از متن کتابه
بعد از اون همه صفحه خاطره گفتن و اینا وقتی میخواست نتیجه بگیره اینو گفت. انگار نشستی پا کتاب دینی دبیرستان.

اگر میخواین حتی به رنجهاتون هم معنا ببخشید حتما این کتاب رو مطالعه کنید.کتابی بسیار ژرف و گیرا

سلام
واقعا کتاب مفید و تاثیر گذاریه
وقتی دکتر فرانکل با چه حسرتی رسیدن به یک ملاقه سوپ روزانه یا لذت حمام کردن و نظافت و …را آرزوی زندانیان عنوان میکنه ،قدر داشته های خودش را که به نظر پبش و پا افتاده هست را میدونه و خدا را بخاطر نعمت ها و مهمتر از همه آزادیش را میدونه
من به شخصه در طول مدتی که این کتاب دستم بود ،ببستر سوپ درست میکردم و با اشتیاق با یاد حرفهای این روانشناس بزرگ میخوردم

این کتاب تاثیر گذار ترین کتاب زندگیم بوده و به شدت پیشنهاد میدم بخونین
یه کتاب کوتاه
با داستان روان
که قیمتش هم خیلی پایینه و هرکسی میتونه تهیه کنه
حتما بخونین

چقدر جالب بود که گفتید که برای خودتون همش سوپ درست میکردید🤣👍

خیلی خیلی جذاب بود
من یکبار صوتیشو گوش دادم
یکبار همراه با صوت خودم هم خوندم
یکبار هم فقط خوندمشـــــــــــــــ عالی بود

منم برای دومین بار در حال خواندن این کتاب هستم پیشنهاد میکنم حتما بخونید . کتاب خوندن خیلی خوبه البته کتاب خوب .

آیا این کتاب به عنوان دیگری هم چاپ شده؟ مثل -گذر از رنج‌ها.

خیلی جذاب و دردناک بود با تمام اتفاقاتش درد کشیدم و این درد آگاه شدن رو دوس دارم

حتی خوندنش هم آدم رو میخکوب میکنه چه برسه به تجربه ی واقعیش…
من که لذت بردم و بدون زجر کشیدن کلی تجربه کسب کردم که انسان تا وقتی نفس میکشه امید و همتش رو از دست نده

نظرتان در مورد آن همه انسانی که در همان اردوگاه سعی کردند با شرایط مبارزه کنند ولی از ما درامدند چیست؟
انهایی که از تیفوس و ضعف بدنی و… مردند
پس بنظرم اگر واقع بین باشیم، امیدواری همیشه هم کفاف نمیدهد. من فعلا ۱۰۰ ص از کتاب را خوانده ام و صادقانه بگویم هنوز خودم به شخصه اگر جای آنها بودم تصمیمم پایان دادن به چنین زندگی ای بود!
شرایطی که قرار بود به. این فاجعه باری، به مدت نامعلومی طول بکشه و سرانجامش هم نامعلوم باشه…

شما اصلا نفهمیدی کتاب رو که چی میخواد بگه…

سلام . اصولا کتاب همین رو میخواد بگه اینکه تا اخرین لحظه امیدت را نگه دار. حتی اگر بدونی بیماری . اون بیمار ها نمیدونستند خوب میشند یا میمیرند و به قول شما از سر انجام خود نا اگاه بودند پس باید همچنان دنبال معنا باشند شاید زنده موندند حتی اگر هم بمیرند تا اخرین لحظه تسلیم نشدند
اصولا کتاب میخواد تسلیم نشدن را بگه تا اخرین نفس امید داشتن
از طرفی تو بخشی از کتاب میخونیم که : روی تخته ها دراز کشیده بودند و هرچی کتک میخوردند بلند نمیشدند این ادم با اینکه زندست اما تسلیم شده یا به عبارتی معنای رنج خودش را درک نکرده

خیلی زیبا میگه : اگر زندگی معنایی داشته باشد پس رنج هم باید معنایی داشته باشد.

فعلا که وجود داریم پس چیزی باید باشه حتما ماورای زندگی عادی باید سعی در درک معنا کنیم سخته اما میشه
من هم نظرمو گفتم هم پاسخ دادم (:

اگرانسان به رویدادهاووقایع دشوار ورنجهایی که باآنهاروبرومی شودبه عنوان مرحله ای اززندگی ونه پایان زندگی بنگردمیتواندازآنهاپیروزوسربلندبیرون بیایدوبه موفقیت چنگ بیندازد.روبروشدن بامشکلات وشناسایی آنهاابتداازرعب اولیه رنجهاکاسته وسپس انسان رابرای حل وبرون رفت ازمشکلات پیش آمده آماده کرده ودرنهایت پیروزاین میدان انسان امیدوارومبارزخواهدبود.مشکلات باآگاهی یافتن وتغییرنگرش انسانهانسبت به آنها؛دیگرمشکل نخواهندبودوانسان میتواندثابت کندکه درهرشرایطی قادراست باکمک گرفتن ازنیروهای درونی خود؛ازمشکلات عبورنماید.
ممنون ازمعرفی این کتاب پرمحتواومفید.

من این کتاب رو برای پایان نامه ام که در مورد معنای زندگی است خوندم و به خاطر محتوای داستانی اش برام جالب بود

این کتاب واقعا به موقع به دادم رسید. زمانی که خودمو گم کرده بودم . واقعا کتاب تاثیر گذار و عالی ای بود. و توصیه میکنم حتما بخونید.
من با ترجمه صوفی فتیده خوندم که خوب بود.

این کتاب عالیه
مخصوصا اگه رنجی رو دارید تو زندگیتون تجربه می کنید این کتاب بهتون خیلی کمک می کنه
البته من این کتاب رو با ترجمه ی امیر لاهوتی خوندم که ترجمه ی خیلی خوبی داشت

کتاب بسیار با کیفیتی است علی الخصوص برا کسانی که تو زندگیشون رنج دارن و سختی میکشن یا درگذشته سختی دیدن …. با خواندن این کتاب شما قدردان تر , شادتر و شکرگذار شرایط هرچند سخت الآنتون میشید … اینو یادتون باشه تنها کسانی میتونن اوج واقعی لذت و شادی و سرخوشی رو تو زندگی لمس و تجربه کنن که اوج درد و رنج و سختی رو تو زندگیشون لمس و تجربه کرده باشند ……… شاد , پایدار و برقرار باشید

کتاب زیبا و مفهومی است اما ترجمه خوبی نداشت و مترجم خیلی از قسمتهای کتاب رو نتونست به خوبی منتقل کنه به همین دلیل یه جاهایی واقعا سردرد میگرفتم ازبس چندجمله رو بارها میخوندم که بفهمم منظورش چیه و آخرسر هم به نتیجه نمیرسیدم کتابیکه من خوندم ترجمه الهام مبارکی زاده بود

درسته اصلا ترجمه خوبی نداشت.

با احترام به نظر دوستان ترجمه بسیار ضعیف . درکل نثر دشوار کتاب نقابی است بر فقدان محتوا ،درک ناپذیر بودن بهترین حامی حرفی برای گفتن نداشتن است

خوندن این کتاب قلب آدم رو به درد میاره خصوصا اینکه ماجراها کاملا واقعی و بی رحمانه منصفانه س

این ترجمه ای که گذاشتید خیلی از نظر چاپی مشکل داره. و ترجمه خوش خانی هم نیست
بنده ترجمه آقای لاهوتی انتشارات جامی رو پیشنهاد میکنم که طرح جلد کتاب هم طرح نسخه انگلیسی کتابه و ترجمه روان تری داره.

واسه بچه های که میخوان برن خدمت خوبه تاثیرش میذاره

ممنون از پیشنهادتون چون من هم دنبتل ترجمه ی روان تر میگشتم

سلام من امروز این کتاب رو تموم کردم کتاب خوبى بود بخصوص از صفحه صد تا صدوسى و هشت رو خیلى پسندیدم و همچنین قسمت معنى عشق و معنى رنج رو .
امیدوارم همه بتونن معنى والاى زندگیشون رو پیدا کنن و اززندگى با هر فراز و نشیبى لذت ببرن. به قول مامانم باید سختى ببینى تا سنگ بشى. منظورش از سنگ شدن قوى شدنه نه سنگ دل شدن خخ

واقعا کتاب پر محتوا و بی نظریه پیشنهاد میکنم بخونینش 😊

کتاب بی نظیری بود و واقعا پرمحتوا

کناب فوق العاده ای هستش من این کتاب رو دوبار خوندم و اگر پیداش کنم برای بار سوم میخونمش

کتاب بسیار زیبا و مهمی بود در مورد آزاد بودن انسان در هر شرایطی و انتخاب خوب موندن و جنگیدن برای خوبی در بدترین شرایط محیطی

ایول واقعاااا کتاب عااااالیه

بخش اول کتاب که بیشتر کتاب رو هم شامل میشه بینظیره، تجربیات واقعى فرانکل زمانیکه در آشویتس زندانى شد، جاییکه هیتلر بیشترین یهودیها رو اونجا سوزوند، بسیار جذاب و آموزنده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *