نشانک

جاناتان مرغ دریایی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب جاناتان مرغ دریایی رمانی کوتاه ولی بسیار پرمعنا و خواندنی اثر ریچارد باخ، خلبان و نویسنده آمریکایی است که در سال ۱۹۷۰ منتشر شده است.

قبل از هرچیز باید اشاره کنیم که معرفی کتاب جاناتان مرغ دریایی بر اساس ترجمه کاوه میرعباسی (نشر نی) است و رمان تنها سه بخش دارد. اما چندی پیش، نویسنده کتاب، ریچارد باخ بنابر دلایلی ادامه رمان را نوشت و بخش چهارمی هم از به کتاب خودش اضافه کرد.

در ابتدای کتاب آمده است:

پیشکش به جاناتان مرغ دریایی راستین، که درون همگی‌مان می‌زید.

خلاصه داستان جاناتان مرغ دریایی

این کتاب در مورد جاناتان لیوینگستون، یک مرغ دریایی است که دوست ندارد مثل هزاران مرغ دریایی دیگر فقط به فکر خوردن و خوابیدن و گذران زندگی باشد. جاناتان می‌خواهد به شکل حرفه‌ای پرواز را یاد بگیرید. به همین خاطر دور از دیگران مراغ دریایی، تنها به تمرین مشغول است.

در قسمتی از متن کتاب می‌خوانیم:

اغلب مرغ‌های دریایی دغدغه‌شان فقط این است که ابتدایی‌ترین شیوه‌های پرواز را یاد بگیرند: چگونه خود را از کرانه به خوراک برسانند و برگردند. برای اغلب مرغ‌هایی دریایی، سیر کردن شکم بر اشتیاق به پرواز می‌چربد. اما برای این مرغ دریاییِ خاص، خوردن مهم نبود، بلکه به پرواز اهمیت می‌داد. بیش از هر چیز دیگر در دنیا. جاناتان لیوینگستون شیفته‌ی پرواز بود.

مدتی بعد جاناتان متوجه می‌شود که دیگران به شکل عجیبی به او نگاه می‌کنند و تلاش‌های او برای یادگیری پرواز را درک نمی‌کنند. حتی پدر و مادرش هم نگران او می‌شوند که فقط تمرین می‌کند و هیچ غذا نمی‌خورد و یک مشت پر و استخوان شده است. از جاناتان می‌خواهند که همرنگ جماعت باشد و مانند دیگران زندگی کند. اما جاناتان هدف والاتری دارد و در جواب مادرش چنین می‌گوید:

باکم نیست که یک مشت پر و استخوان بیش‌تر نباشم، مادر. فقط می‌خواهم بدانم در هوا چه کاری ازم برمیاد و چه کاری ازم ساخته نیست، همین و بس. جز این خواسته‌ای ندارم.

جاناتان مرغ دریایی

جاناتان هر روز با شوق بیشتر تمرین و انوع تکنیک‌های پرواز را کشف می‌کرد. اما یک روز ارشد گله او را به وسط مرغان دریایی که برای شورای بزرگ دور هم جمع شده بودند فراخواند و گفت:

جاناتان لیوینگستون مرغ دریایی، یک روز می‌فهمی بی‌مسئولیتی عاقبت خوشی ندارد. زندگی ناشناخته و ناشناختنی است، و ما چیزی از آن نمی‌دانیم جز این‌که به‌دنیا آمده‌ایم تا شکم‌مان را سیر بکنیم، و تا جایی که برای‌مان امکان دارد زنده بمانیم.

و به این ترتیب جاناتان مرغ دریایی از گله طرد شد.

اما طرد شدن جاناتان تازه شروع اصلی ماجراهایی زیبا و خواندنی است که بدون شک الهام‌بخش هر خواننده‌ای است.

در قسمتی از متن کتاب می‌خوانیم:

جاناتان مرغ دریایی روزهای بعد را در انزوا سپری کرد، ولی پروازکنان تا دوردست و فراسوی صخره‌های بلند می‌رفت. از تنهایی غصه نمی‌خورد، فقط از این بابت اندوهگین بود که سایر مرغان دریایی حاضر نیستند به شکوه پرواز، که در انتظارشان است، باور بیاورند؛ حاضر نیستند چشمان‌شان را باز کنند و ببینند.

[ لینک: ملت عشق ]

جاناتان مرغ دریایی اثر ریچارد باخ

درباره کتاب جاناتان مرغ دریایی

جاناتان مرغ دریایی یک رمان کوتاه، پرمغز، سرشار از امید و مناسب برای همه‌ی افراد است که شما هم حتما باید آن را مطالعه کنید!

بدون شک داستان جاناتان الهام‌بخش همه‌ی آدم‌هایی است که به نحوی متفاوت هستند و جامعه به همین دلیل متفاوت بودن حاضر نیست آن‌ها را بپذیرد. الهام‌بخش آدم‌های طرد شده‌ای که به دنبال هدفی رفته‌اند که همگان قادر به درک آن نیستند. الهام‌بخش آدم‌هایی که به مسئله‌ی زندگی فکر می‌کنند و می‌خواهند معنایی برای آن پیدا کنند. الهام‌بخش آدم‌هایی که از انگشت‌نما شدن ترسی ندارند و به هر طریقی هدف والای خود را دنبال می‌کنند.

در این رمان با مرغ دریایی‌ای روبه‌رو هستیم که حاضر نیست تحقیر دیگران را بپذیرد و عصیانگر می‌شود. به مخالفت می‌پردازد و از کاری که کرده است پشیمان نمی‌شود.

از متن کتاب:

سابقه نداشت مرغان دریایی در پاسخ به «شورای بزرگ» سخنی بگویند و اعتراض بکنند، ولی صدای جاناتان بلند شد. چنین خروشید: «بی‌مسئولیتی؟ برادران! رفتار چه کسی مسئولانه‌تر است از مرغی دریایی که برای زندگی مفهومی والاتر و مقصودی برتر یافته و از پی آن‌ها می‌رود؟ هزارن سال دنبال کله‌ی ماهی‌ها به هر کنج و گوشه‌ای سرک کشیده‌ام، ولی حالا دلیلی برای زیستن داریم: یادگیری، کشف، نیل به آزادی!»

کتاب یک جنبه‌ی عرفانی نیز دارد که برای فاش نشدن بیشتر داستان کتاب به آن اشاره‌ای نمی‌کنیم. در خواندن جاناتان مرغ دریایی شک نکنید و مطمئن باشید این کتاب کوچک برای همیشه در گوشه‌ای از ذهن شما ماندگار خواهد شد.

[ لینک: معرفی کتاب پیرمرد و دریا ]

قسمت های جذاب کتاب جاناتان مرغ دریایی

قسمت دیگری از متن کتاب جاناتان مرغ دریایی

یگانه قانون حقیقی همان است که به آزادی منجر می‌شود. قانون دیگری وجود ندارد.

مشخصات کتاب

  • جاناتان مرغ دریایی
  • نویسنده: ریچارد باخ
  • ترجمه: کاوه میرعباسی
  • انتشارات: نی
  • تعداد صفحات: ۹۴
  • قیمت: ۸۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد جاناتان مرغ دریایی چیست؟


معرفی چند رمان خوب دیگر:

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 531
دوست نداشتم: 197
میانگین امتیازات: 2.7

چاپ کتاب

44 دیدگاه در “جاناتان مرغ دریایی

بهترین ترجمه این کتاب کدومه ؟

این کتاب بیشتر جنبه آموزشی و مفهومی داره و باید آروم آروم خونده بشه، بعضی از جملات کتاب مفهومی و زیباست اما در کل برای کسانی که بیشتر به داستان و ماجرای اون اهمیت میدن مناسب نیست و احتمالا به نظرشون کسل کننده بیاد، چون داستان اوج و اتفاقی رو به دنبال نداره، و یه جورایی نخونده هم میشه پایانش رو حدس زد، بیشتر باید به مفهومش فکر کرد.
اینو واسه کسایی که هنوز نخوندن میگم که اگه دنبال ماجرا و هیجان در داستان میگردید این کتاب اینطور نیست. این کتاب حجم کمی داره و باید با تامل خونده بشه.

کتاب بسیار عالی هستش حتما حتما پیشنهاد میکنم،انگیزه خیلی خوبی ب ادم میده ،،من پس از یکبار خوندن دوست داشتم دوباره بخونم این کتاب رو 👌♥️

من دوست داشتم
مفهومی بود سعی کنین با تامل بخونید

سلام نشر نی قسمت چهارم رو منتشر کرده؟

با سلام….کتاب بسیارخوبی بود….در عین کوتاه بودن، مفاهیم عمیقی داشت

کتاب عالی بود واقعا 👍

سلام من وقتی این کتاب رو خوندم بسیار پشتکارم بیشتر شد. کتاب زیبایی است.

جاناتان مرغ دریایی
ترجمه هرمز ریاحی به مراتب از ترجمه کاوه میرعباسی بهتره. میرعباسی جوری ترجمه کرده انگار داره برای یه بچه قصه شب می خونه خوابش ببره.

😂😂😂😂😂😂

زندگی نامه خیلی از ماهاست.قوانین دست پا گیر رو ب سخره گرفتیم.به اعتقادات پدر مادر پشت کردیم.ب تفکری ک ب ما تحمیل کرده بودن پشت پا زدیم.و ب ازادی و آرامش رسیدیم.و هنوز راه کمال ادامه داره و نا تمام..و اون تحولات و تغییرات چقد زیبا و درد اور بود..ما هم طرد شدیم

بسیار زیبا و اموزنده و الهام بخش است.

ممنون سایت خوبی دارید

بهشت مکان نیست حتی زمان هم نیست بهشت یعنی رسیدن به کمال.جاناتان مرغ دریایی
اول اینکه خوندن این کتاب رو به همه پیشنهاد میکنم حتی اگه براتون خیلی مفید واقع نشه چیزی رو از دست ندادین چون زمان زیادی ازتون نمیگیره.
اما درمورد محتوای این کتاب به نظرم با این که کتاب کوتاه و روانیه اما خیلی حرفای مهمی رو میزنه و باید با تامل بیشتری خونده بشه تا مفهوم حرفهای عمیق اما ساده‌ش بهتر درک بشه.با احترام به نظر دوستانی که گفتن این کتاب منجر به تغییر نمیشه و حکم شعار داره باید بگم کتاب فقط میتونه روی نگرش و زاویه دید تاثیر بگذاره و حقیقت های جدیدی رو به شما معرفی کنه این انتخاب شماست که اون ایده هارو در حیطه ی عمل به اجرا دربیارید یا نه=)

کاملا با حرف شما موافقم
من به شخصه این کتاب رو جزوء یکی از بهترین کتابایی میدونم که تاحالا خوندم
به همه پیشنهاد میکنم حتما بخونیدش .

درود
منم معمولا هر کتابی رو میخونم اگه جذاب باشه نمیتونم ادامشو بذارم یه وقت دیگه
یه تشکر ویژه هم بکنم از مدیریت سایت و کلا سایتتون
آدم کتابی رو بخواد حتی توی گوگلم سرچ کنه اولین صفحه سایت شماست:)

خیلی خوشحالم که این کتاب رو به پیشنهادتون خوندم=)) مرسی ازتون

کتاب خیلی خوبیه و قطعا باید خوندش
اما نمیدونم چه چیزی باعث اینقدر تمجید شده،شاید جا نموندن از قافله و قدری ادا اومدن
چون باور ندارم این کتاب باعث کوچکترین تغییری در کسی بشه
کتاب توی تعداد صفحه محدود بهت میگه تغییر کن، برو دنبال هدفت و … اما نکته تمسخر امیزش برام این بود که میگه تغییر کن و بعد خط بعدیش میگه خب حالا تغییر کردی مبارکه، (برای تغییر های بنیادین از صفر به ۰.۱ باید چندصد صفحه خوند، چندین و چند ساعت بحث کرد و …)

در کل بنظرم کتاب حرف های قشنگی رو که روزانه میشنویم و خیلی عمیق تر با خودمون مرور میکنیم، در تعداد صفحه محدود، بدون هیچ عمق ادبی( زیبایی ادبی خاصی نداره و جملات کاملا ساده هستند) بیان میکنه و
عمیقا فکر نمیکنم باعث تغییر در کسی بشه،
چون کسی که در ذهنش به دنبال هدف والا تر و هرچیزی که توی این کتاب هست میگرده و روزانه باهاش دست و پنجه نرم میکنه، این کتاب بشدت براش ساده هست درست مثل جمله (کل جسم شما از نوک این بال تا نوک بال دیگرتان چیزی جز خیال نیست)
یعنی میخواین به من بگین این جمله بشدت شعاری تونسته تاثیری بر شما بذاره؟ (نکنه شما ازون ادمایی هستید که تا یه کلیپ موفقیت میبینید، حس میکنید دیگه همه چی تمومه و فردا اورست رو با دمپایی فتح میکنم؟!؟)
و کسی که اعتقادی به هدف والاتر نداره امکان نداره کتاب هایی خیلی قدرتمند تر هم در اونا تغییری ایجاد کنه
(خلاصه این کتاب رو صرفا داستان خوبی برا نوجوون ها و کم سن ها میدونم که یخورده بهشون خط فکری بده، و صدالبته اعتقاد دارم کتاب(داستان) ماهی سیاه کوچولو که متاسفانه به دلایل مشخصی روش مانور داده نمیشه رو بشدت، بشدت بهتر و تاثیر گذار تر از این داستان میدونم)
میبخشید که خیلی طولانی شد
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم

نظرتون کاملا صحیح و درسته و اینکه کمتر آدمایی هستن با خوندن این کتاب و در عین خلاصه بودنش تغییر عجیبی کرده باشن و من به اینکه همه آدما می تونن با یه جمله زندگیشون عوض شه کاملا مخالفم مگر اینکه زمینه و بسترش مهیا شده باشه. من جاناتان رو دوست دارم جاناتان برای من تمام راه رو روشن نکرد اما شروعش رو چرا و مثل یه تلنگر چون قطعا نمیشه یه زندگی درست عارفانه با یکی دو روز فکر کردن یا خوندن یه کتاب بدست اورد شاید نیاز باشه چندصد کتاب بخونیم تا به بخشیش برسیم و وقتی رسیدیم بخوایم بنویسیم شاید از جاناتان کمتر بشه و جاناتان رو نمیشه یه داستان جالب و رمان در نظر گرفت اما نتیجه گیریش هاش عالیه
ماهی سیاه کوچولو رو هم قبول دارم واقعا ساده تر و روان تر نوشته شده و شاید به همون زیبایی اما نمی تونه جای جاناتان رو بگیره

سلام.متوجه باشیم که کتاب در مورد نحوه رسیدن به کمال یا آمال و آرزوها صحبت نمیکنه بلکه غایتی رو که میشه بدست آورد بتصویر میکشه.برای رسیدن به این کمال؛ راه ها و چالش های زیادی هست که به هرکدوم باید جداگانه پرداخت

(( کل پیکرتان، از نوک این بال تا نوک آن بال، چیزی نیست مگر تجسم اندیشه تان))
فقط میتونم بگم که حتما به عنوان یه هدیه جذاب این کتاب تقدیم دوستام میکنم
ممنون بابت معرفی کتاب
سالم و سلامت باشین

سلام واقعا کتاب خوبی بود یه ریتم ارام و خوبی داشت وحس خوبی رو به ادم منتقل می کرد ودراخر از سایت خوبتون ممنونم که در انتخاب کتاب خیلی کمکم کرد

من مجبور شدم بخونم اما باخوندنش به حماقت قبل از خوندنش پی بردم

کتابیه که لذت بخشه و خوندنش حس خوبی به آدم میده اما فکر نمیکنم به اندازه زیادی تاثیرگذار باشه.

فوق العاده بود.بی نظیر.
ممنونم ریچارد دیوید باخ بابت این کتاب.من ۵سال پیش این کتاب رو تهیه کرده بودم و تا امروز سعااااادت نداشتم بخونمش ،میگم سعادت چون واقعا باور دارم سعادت میخواد خوندنش.
کاش زودتر از اینها میخوندمش.

بچه ها واقعا خسته نباشید، من از اونام که کتاب از من جدا نمیشه، ولی این آخرها تو انتخاب کتاب خوب مونده بودم که به لطف سایت خوبتون این مشکل حل شد
پیروز و شاد باشین

زنده باشید – خوشحالیم که در انتخاب کتاب به شما کمک کردیم.

وااااااای خدایا چقدر این کتاب خوب بود…..خوندنش ارزش داره…..ی جمله ای تو کتاب وریا نوشته بود : کتابی که به تو تلنگر نزنه و باعث تغیییر تو زندگیت نشه رو بزار کنار….ولی جاناتان از اونایی که واقعا متحول میکنه ادم رو…محدود نبودن رو….ارمان و هدف داشتن رو…..خواستن رو…..

سلام از کجا میشه کامل این کتاب رو تهیه کرد؟ ممنونم

سلام – شما می تونید کتاب رو از کتاب فروشی ها و یا از طریق نشر نی تهیه کنید.

این کتاب عالیه. به همه کسانی که یه زمانی دنبال رویاهایشان بودن و الان ازش خسته شدن یا دیگه امیدی به ادامه ی مسیرشون ندارن توصیه میکنم حتما این کتاب رو بخونن.من خودم فصله چهارم رو نخوندم ولی همون سه فصل اینقدر عالی بودن که مطمئنم هیچ وقت فراموش نمیکنم.از گروه کافه بوک هم ممنونم که این کتاب رو معرفی کردن.و اگه میشه چن تا کتاب با همین زبان شیرین و مفهوم عمیق معرفی کنین❤

سلام و خسته نباشید من تازه دارم کتابخوانی رو شروع میکنم میخواست بدونم این کتاب برای شروع خسته کننده نیست ؟ و لطفا چند کتاب هیجان انگیز مانند ناهمتا اثر ورونیکا راث معرفی کنید با سپاس فراوان از سایت خوبتون❤❤❤❤❤

سلام – این کتاب برای شروع یک گزینه خیلی خوب می تونه باشه… و لطفا برای کتاب های بیشتر به قسمت رمان های خارجی مراجعه کنید.

من امروز شروع کردم و بیست صفحه ی اول و خوندم و واقعا لذت بردم
کلی میتونین با جاناتان ارتباط برقرار کنید

کتاب خیلی قشنگی بود من که عاشقش شدم بیشتر از همه بخش چهارمشو دوست داشتم….. بعضی از انتشارات قسمت اخرو چاپ نکردند ولی انتشارات آتیسا قسمت آخرو هم چاپ کرده….در کل کتاب خیلی خوبی بود.

حقیقتا کتابی است که ارزش فکر کردن را دارد . مفاهیمی را به ما یادآور می شود که مدت هاست از یاد برده ایم. خواندن این کتاب را به جویندگان حقیقت پیشنهاد میکنم

کودوم نشر قسمت چهارم رو هم چاپ کردن؟

سلام
جاناتان مرغ دریایی رمان کوتاهی
داستان مرغ دریایی که نماینده ی نوع بشریت هست
و خواستن توانستن را تفسیر می کند

حتما دوستان بخونن

بنظرم جاناتان مرغ دریایی همونقدر تاثیر گذاره که ۱۹۸۴ و مزرعه حیوانات هستن،البته اولی درباب عرفان و خودشناسی و دومی درباب سیاست

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *