نشانک

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

در قسمتی از متن کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها می‌خوانیم:

کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها از دو نظر از دایره‌المعارف بهتره:
اول این که کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها یکم از دایره‌المعارف ارزون‌تره و دوم این که پشت جلد اون با حروف درشت و آرامش بخش نوشته‌اند «هول نشوید!»

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها اولین کتاب از مجموعه‌ای پنج جلدی به قلم نویسنده بریتانیایی؛ داگلاس آدامز است. اتو استاپ زدن به معنای ایستادن کنار خیابان و دست تکان دادن برای ماشین‌های رهگذر است تا به صورت رایگان شما را به جایی برسانند.

در این کتاب آرتور دنت که یک انسان، یا بهتر است بگوییم تنها بازمانده انسان‌ها بعد از انفجار زمین به دلیل قرار گرفتن آن سر راه بزرگ راهی کهکشانی است، قبل از نابودی زمین توسط دوست چند ساله‌اش؛ فورد پریفکت، که معلوم می‌شود موجود فضایی است و پانزده سال پیش به منظور تحقیقات به زمین آمده و در آن گیر افتاده است، نجات پیدا می‌کند. آن‌ها راه خود را به سفینه‌های دیگر باز کرده، در گوشه‌ای از کهکشان اتو استاپ می‌زنند و راهی سفرهای فضایی می‌شوند.

کتاب سر تا سر پر از اتفاقات خلاقانه‌ای که زایده ذهن طناز نویسنده‌اند بوده و هر لحظه خواننده را غافلگیر کرده و از ته دل می‌خنداند.

در کتاب دوم، رستوران آخر جهان، آرتور و فورد با دو فرد دیگر هم سفر شده و قصد می‌کنند تا فردی که اداره دنیا را به دست دارد پیدا کنند. هر گوشه این کتاب نیز سر تا سر اتفاقاتی غافلگیر کننده و نشاط آور است. آن‌ها نهایتا در رستورانی آخر جهان، با مردی که دنیا را اداره می‌کند، ملاقات می‌کنند.

داگلاس آدامز نویسنده بریتانیایی است که راهنمای کهکشان و مجموعه آن را ابتدا به صورت فصل‌بندی‌های کوتاه و جدا از هم، منتشر کرد. کمی بعد، او این نوشته‌ها را منظم کرد و مجموعه‌ای پنج جلدی را در اختیار خوانندگان گذاشت.

بسیاری از منتقدان این آثار را از درخشان‌ترین طنزها و زیبا‌ترین آثار پست مدرن معاصر می‌دانند. این آثار که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به بازار راه یافت به سرعت به موفقیتی عظیم تبدیل شد و جوایز زیادی را برای خالق خود به همراه داشت.

[ لینک: رمان قمارباز – نشر چشمه ]

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها و دیگر کتاب‌های این مجموعه پنج جلدی ژانری خاص دارند. این کتاب سورئال فانتزی، علمی تخیلی و طنز است. کتابی که به سرعت پس از انتشار به کالت تبدیل شد. (کالت: اصطلاحا به معنای مغایر با جربان رایج و عرف جامعه. طرفداران این سبک افرادی هستند که چیزی خلاف بر موج جامعه را می‌پذیرند.) به عنوان مثال اکر در گوگل عبارت «پاسخ به زندگی، جهان و همه چیز» را جست و جو کنید، گوگل به شما عدد ۴۲ را جواب می‌دهد. عددی که برای اولین بار در همین کتاب برای پاسخ این پرسش داده شده بود.

داگلاس در همان اوایل کتاب زمین را به دلیل قرار گرفتن در راه بزرگ راه کهکشانی به کلی نابود کرده و بر خلاف دیگر نویسندگان یا فیلم نامه‌نویسان بخش زیادی از کتاب را صرف اماده سازی زمین برای نابودی نمی‌کتد.

آدامز آثاری خلق کرده است که عمیقا خواننده و مخاطب خود را می‌خنداند و به طنازی به هنجارهای جامعه نیشخند می‌زند. در کتاب‌های او مفاهیم مدرن غربی به مرفح‌ترین حالت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و شخصیت‌های داستان در عین تفاوت فاحش با دیگر شخصیت‌ها در هر داستانی، به سادگی با مخاطب ارتباط بر قرار می‌کنند. آدامز به شخصیت‌های داستان تخیلی خود، نیروهایی حتی تخیلی‌تر می‌بخشد. به عنوان مثال روبوتی در کتاب حضور پیدا می‌کند که از نا‌امیدی زیاد رنج می‌برد.

طنز و تخیل دو رشته از ادبیات هستند که گرچه ساده به نظر می‌رسند، توان زیادی از خالق خود می‌گیرند. ترکیب تخیل و طنز توسط داگلاس و در عین حال با کیفیت و غنی نگاه داشتن آن؛ او را در چشم منتقدین به پدیده‌ای کم نظیر در ادبیات بدل کرده است.

اتفاقات غافلگیرکننده و جالب و رنگ به رنگ در سرتاسر کتاب شما را از چنین خلاقیتی در یک نویسنده، انگشت به دهان باقی می‌گذارد.

در بخشی از کتاب ناتور دشت چیزی خواندم: «چیزی که در مورد یک کتاب خیلی قابل توجهه اینه که وقتی آدم کتابی رو تموم می‌کنه دوست داره با نویسنده اون کتاب، صمیمی بشه. تا هر وقت دلش خواست بتونه گوشی رو برداره و بهش زنگ بزنه

شاید آدامز از همان دسته نویسنده‌ها باشد. از آن‌هایی که هر وقت حس می‌کنی لازم است، بتوانی پیدایش کنی و ساعت‌ها را با او به خنده بگذرانی.

از این مجموعه پنج جلدی تنها همین دو جلد (راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها و رستوران آخر جهان) چاپ شده و هر دو کتاب رسالت خود را در خنداندن مخاطب به حد اعلا اجرا می‌کنند.

[ لینک: رمان جزء از کل – نشر چشمه ]

خلاصه کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها

جملاتی از متن راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها

اون سر دنیا، توی یه بخش ملال آور و کشف نشده‌ی یکی از نواحی بی‌اهمیت و از مد افتاده بازوی غربی کهکشان، خورشید زرد و کوچیکی می‌درخشه که هیچکس براش تره هم خرد نمی‌کنه.

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها در بسیاری از بخش‌های شرقی کهکشان با تمدن‌های خفن‌تر، جای کتاب دایره‌المعارف کهکشان رو گرفته. در کتاب راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها جای خیلی چیزها از قلم افتاده، بسیاری از اطلاعات این کتاب جعلی و من در آوردی هستن یا نا دقیق و غیر قابل اعتماد.

بذارین فرض کنیم آقای دنت تمام روز رو اینجا دراز بکشه، و بعد فرض کنیم تمام آدم‌هایی که اینحان تا غروب علاف بشن. خب حالا که این فرض‌ها رو قبول کردیم؛ آیا واقعا لازمه آقای دنت تمام روز رو اینجا دراز بکشه؟ اگر فرض کنیم آقای دنت تمام روز رو اینجا دراز بکشه، دیگه لازم نیست آقای دنت تمام روز رو اینچا دراز بکشه درسته؟

جملاتی از متن کتاب رستوران آخر جهان

اگر آدم‌ها بدون توقف لب‌هاشون رو تکون ندن، دهنشون زنگ می‌زنه. البته فورد بعد از چند ماه مشاهده و تفکر عمیق‌تر این تئوری رو گذاشته بود کنار و به این نتیجه رسیده بود که اگر آدم‌ها بدون توقف لب‌هاشون رو تکون ندن، مغزشون شروع میکنه به کار کردن!

اگر آدم رو بندازن توی یک گرداب با چشم انداز کامل، آدم می‌تونه یه نگاه کوتاهی به بی‌انتهایی غیر قابل تصور جهان بندازه. یه جایی توی این بی‌انتهایی یه فلش بی‌نهایت کوچیک به چشم می‌خوره که به یه نقطه میکروسکوپی اشاره می‌کنه که روش نوشته «این تویی!»

راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها و رستوران آخر جهان

مشخصات کتاب

  • عنوان: راهنمای کهکشان برای اتواستاپ زن‌ها
  • نویسنده: داگلاس آدامز
  • ترجمه: آرش سرکوهی
  • انتشارات: چشمه
  • تعداد صفحات: ۲۰۵
  • قیمت چاپ چهارم: ۱۷۵۰۰ تومان

مشخصات کتاب

  • عنوان: رستوران آخر جهان
  • نویسنده: داگلاس آدامز
  • ترجمه: آرش سرکوهی
  • انتشارات: چشمه
  • تعداد صفحات: ۲۱۷
  • قیمت چاپ سوم: ۱۹۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: اطلسی خرامانی

نظر شما در مورد این دو کتاب چیست؟ لطفا نظرات خود را در مورد این کتاب با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب دیگر از نشر چشمه:

  1. کتاب عقاید یک دلقک
  2. کتاب کجا ممکن است پیدایش کنم
  3. کتاب پروژه‌ی خونین او