نشانک

زندانی لاس لوماس

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب زندانی لاس لوماس اثر کارلوس فوئنتس نویسنده‌ مکزیکی‌ ‌و یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان اسپانیایی‌زبان است. نخستین داستان‌های کوتاه فوئنتس در سال ۱۹۵۴ منتشر شد. پس از چند سال از همسر اول خود جدا شد و با یک روزنامه‌نگار ازدواج کرد. سه فرزند داشت که دوتای آن‌ها را زمانی که در قید حیات بود از دست داد.

پشت جلد کتاب آمده است:

آن شب خواب وحشتناکی دیدم. خواب دیدم این جماعت تا ابدالاباد توی خانه‌ی من می‌مانند، یکسر این می‌رود و آن یکی می‌آید، نسل پشت نسل، بی‌توجه به سرنوشت وکیل شیک‌پوشی که من باشم، یعنی این بچه قرتی لاس لوماس د‌چاپولتیک. آن‌قدر می‌مانند تا من بمیرم. شما هم بخواهید یا نخواهید باید گوش کنید. اگر من زندانی لاس لوماس هستم، شما زندانی تلفن من‌اید؛ به من گوش می‌دهید.

دیگر کتاب‌های کارلوس فوئنتس که در کافه‌بوک معرفی شده‌اند:

کتاب زندانی لاس لوماس

زندانی لاس لوماس داستانی است از احوال جامعه مکزیک و انقلاب مکزیک و بازتاب آن در جامعه. فوئنتس از جمله نویسندگانی است که به خوبی به کنه انقلاب آشنا است. او هیچ‌گاه از موافقان انقلاب نبود چرا که به خوبی آگاه بود که انقلاب نه تنها فرزندان خود را می‌خورد بلکه باعث پرورش عده‌ای تازه به دوران رسیده نوکیسه نیز می‌گردد.

زندانی لاس لوماس داستان یکی از این نوکیسه‌گانی است که به لطف نابسامانی‌های اقتصادی – سیاسی جامعه به ثروتی رسیده است. نوکیسه‌گانی که فارغ از آشوب‌ها و نابسامانی‌های اجتماع در محدوده‌ای خاص، دنیای رنگی خود را ساخته‌اند و از پشت پنجره‌های قصرهای زیبای خود ناظر دنیای آدمیان بدبخت هستند.

این گروه فرصت‌طلب که روز به روز بر ثروتشان افزوده می‌شود و ضمن این از جامعه سنتی خود فاصله می‌گیرند و بر شکاف بین خود و قشر فقیر جامعه می‌افزایند. اما نکته جالب این‌که فوئنتس ضمن نقد این قشر تازه به دوران رسیده از طبقه فرودست جامعه نیز طرفداری نمی‌کند. فوئنتس در این داستان این سوال را در ذهن خواننده خود ایجاد می‌کند که:

اصولا انسان‌هایی که از روستا به شهر آمده‌اند آیا در خور توجه و همدردی هستند یا نه؟

روستائیانی که از زمین و کار و ریشه و هویت خود کنده می‌شوند و در اطراف شهرها به زاغه نشینی روی می‌آورند… بیکاری، فقر، فساد و هزاران بدبختی دیگر که دامان هر دو دسته را می‌گیرد. موردی که در جامعه خودمان نیز شاهد آن هستیم.

آثار فوئنتس به رغم غنای ادبی بسیار از مسائل بومی و اجتماعی و سیاسی قابل توجهی نیز بهره‌مندند. در واقع آثار فوئنتس دارای لایه‌های بسیاری است که آگاهی بر آن‌ها نیازمند دقت و تمرکز فراوان است.

در انتهای کتاب نیز، مصاحبه‌ای طولانی و جذاب با نویسنده کتاب آمده است.

نشر ماهی درباره داستان کتاب زندانی لاس لوماس چنین توضیح می‌دهد: وکیل زبر و زرنگی سر بزنگاه، با استفاده از رازی که متعلق به دیگری است، یک‌شبه ثروت هنگفتی به جیب می‌زند. وکیل قرار است همچنان باقی زندگی‌اش را در عیش و عشرت و افزایش ثروت سپری کند که حادثه‌ای همه‌ی نقشه‌هایش را به‌هم می‌ریزد و مسیر زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

[ معرفی کتاب: رمان شب‌های روشن – نشر ماهی ]

زندانی لاس لوماس

جملاتی از متن کتاب زندانی لاس لوماس

داستانی که می‌خواهم تعریف کنم آن‌قدر باورنکردنی است که شاید بهتر باشد از همان اول شروع کنم و یکراست تا پایان ماجرا بروم. اما گفتنش آسان است. همین که دست‌به‌کار می‌شوم، می‌بینم ناچارم از معمایی شروع بکنم. آن‌وقت می‌فهمم مشکل یکی دوتا نیست. آه، گندش بزنند! کاریش نمی‌شود کرد. این داستان با رازی شروع می‌شود. اما باور کنید امید من این است که شما وقتی به آخرش می‌رسید همه‌چیز را درک کرده باشید، مرا درک کرده باشید.

روز واقعه در سانتا ائولالیا حضور داشته بود و از حقیقت ماجرا خبر داشت. اما از نظر او این ماجرا صرفا چیز خنده‌داری بود و اهمیتی نداشت. فقط به درد وراجی‌های دوستانه می‌خورد. بنابراین از اطلاعات گران‌قیمتی که دستش بود استفاده‌ای نکرد‌. من استفاده کردم و همان‌وقت فهمیدم که اطلاعات سرچشمه‌ی قدرت است، اما مهم این است که راه استفاده از آن را بدانی، یا اگر موقعیت اقتضا نمی‌کند از آن استفاده نکنی. سکوت هم می‌تواند مایه‌ی قدرت شود.

امروز که همه‌چیز شتابان تنزل می‌کند، با حسرت به یاد روزهایی می‌افتیم که اوضاع رو به ترقی داشت. آدمْ مبتذل و راضی باشد بهتر است تا مفلوک و فرهیخته. این را دیگر من نباید به شما بگویم.

هیچ‌کس نمی‌تواند گذشته‌یِ دیگری را ردیابی کند. اهل کجایی؟ ننه بابات کی هستند؟ هر کدام از این سوال‌های ما ممکن است زخمی باشد که التیام ندارد، زخمی که نمی‌گذارد دوست داشته باشیم و یا دوستان داشته باشند.

مشخصات کتاب

  • عنوان: زندانی لاس لوماس
  • نویسنده: کارلوس فوئنتس
  • ترجمه: عبدالله کوثری
  • انتشارات: ماهی
  • تعداد صفحات: ۱۴۴
  • قیمت چاپ دوم: ۷۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: سحر محبتیان 

نظر شما در مورد رمان زندانی لاس لوماس چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید، حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب دیگر از نشر ماهی:

  1. رمان به امید دیدار در آن دنیا
  2. رمان گتسبی بزرگ
  3. رمان پدرو پارامو