نشانک

چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

اگر شما هم عاشق کتاب و یا به اصطلاح کرم‌کتاب باشید، یکی از سوالاتی که ممکنه همیشه در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید این است که چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

در این مطلب قصد داریم پنج نکته کوتاه و کاربردی را با هم مرور کنیم تا به یک فرد کتاب‌خوان‌تر تبدیل شویم. در نگاه اول شاید این نکات ساده و بدیهی به نظر برسند، اما با رعایت همین نکات ساده، در طی یک بازه زمانی مثلا یک یا دو ماهه می‌توانید مشاهده کنید که تعداد صفحات بیشتری مطالعه کرده‌اید.


چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

۱- کتاب‌هایی را مطالعه کنید که به آن‌ها علاقه دارید و برای شما جذاب هستند.

شاید اولین جوابی که برای این سوال به ذهن بیشتر ما خطور کند، این باشد که: تندخوانی یاد بگیریم!

تندخوانی جواب غیرمرتبطی نیست و چه بسا خیلی هم برای مطالعه بیشتر مفید باشد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تندخوانی همیشه یک مزیت نیست و ممکن است با سلیقه بسیاری از افراد کتاب‌خوان در تضاد باشد. (مخصوصا افرادی که برای لذت کتاب می‌خوانند.) همه‌ی کتاب‌خوان‌ها این موضوع را تجربه کرده‌اند که بعضی مواقع ما کتاب‌هایی می‌خوانیم که بسیار جذاب هستند و انگار نویسنده کتاب را فقط به خاطر خود ما نوشته است و اصلا دوست نداریم تمام شوند. تلاش می‌کنیم با حداقل سرعت کتاب را مطالعه کنیم و تک‌تک کلمات مزه‌مزه کنیم. حتی ممکن است بعد از اتمام کتاب، دوباره خواندن آن را از اول شروع کنیم. در چنین مواردی تندخوانی فقط کار را خراب می‌کند!

تندخوانی شاید برای مطالعه بیشتر در زمان کوتاه مفید باشد اما قطعا برای اینکه بیشتر کتاب بخواینم و به کتاب علاقه‌مند شویم، اولین راه مطمئن این است که کتاب‌هایی را بخوانیم که به آن‌ها علاقه داریم.

وقتی کتاب جذابی را برای مطالعه انتخاب کنید، علاوه بر اینکه متوجه گذر زمان نمی‌شوید از خواندن کتاب هم لذت می‌برید و تصمیم می‌گیرد بیشتر و بیشتر هم بخوانید.

چند کتابی که در همین لحظه می‌توانم به آن اشاره کنم که با خواندن آن‌ها متوجه گذر زمان نمی‌شدم عبارتند از:

۲- نترسید و عذاب وجدان نگیرید، کتاب را نیمه رها کنید!

وسوسه شدیدی که بین بیشتر کرم کتاب‌ها وجود دارد این است که نمی‌توانند کتاب را تمام نکرده رها کنند، حتی اگر به شدت از آن کتاب متنفر باشند. نیمه رها کردن کتاب در ذهن این افراد چیزی شبیه خیانت به کتاب است، چیزی شبیه بی‌احترامی به کتاب.

اما این نکته را فراموش نکنید: اگر کتابی را بخوانید که به آن علاقه‌ای ندارید، هم میزان مطالعه شما پایین می‌آید (مثلا به جای اینکه کتاب را در ۵ روز تمام کنید در ۱۰ روز تمام می‌کنید.) و هم علاقه شما به کتاب کمتر می‌شود. (ترس از اینکه بازهم به کتاب‌های بد برخورد کنید بیشتر می‌شود.) پس این وسوسه ذهنی را در خود کاهش دهید و کتابی که خوب نیست یا شما را جذب نمی‌کند رها کنید.

به این فکر کنید که خواندن این کتاب در این برهه زمانی مناسب حال من نیست و بعدا در شرایط دیگری به سراغ آن خواهم رفت. و یا به طور کلی خود را ارزشمندتر از کتاب بدانید! به این فکر کنید که کتاب مد نظر چیزی به من اضافه نخواهد کرد. یا حتی به این فکر کنید که می‌توانستم وقت خودم را صرف کتاب ارزشمند‌تری کنم.

باور کنید تعداد کتاب‌هایی که می‌توانید از خواندن آن‌ها لذت ببرید، بسیار بیشتر از آن است که حتی فکرش را هم بکنید.

ناگفته نماند خود من هم در گذشته نمی‌توانستم کتابی را نیمه رها کنم. به خوبی به یاد دارم که تاوان سنگینی هم به خاطر آن دادم! مشغول خواندن کتاب ژان کریستف شدم (چهار جلدی) و بعد از جلد اول متوجه شدم که این کتاب برای من کتاب جذابی نیست. اما خواندن آن را ادامه دادم و در نهایت پس از پایان کتاب متوجه شدم که درست فکر می‌کردم و ژان کریستف واقعا کتاب مورد علاقه من نیست!

3- زمان مشخصی را برای کتاب خواندن در نظر بگیرید.

در طول شبانه‌روز زمان‌های خاصی را مشخص کنید و حتما در این ساعات مطالعه کنید. این طوری ذهن شما شرطی می‌شود و خودبه‌خود در آن زمان مغز، شما را به سمت کتاب می‌برد. اگر برای مدت زیادی این کار را انجام دهید کتاب خواندن به بخشی از زندگی شما تبدیل می‌شود و اگر روزی مطالعه نکنید، شبیه این خواهد بود که چیزی را گم کرده‌اید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که قرار نیست حتما در بازه‌ زمانی یک یا چند ساعته مطالعه کنید. کمال‌گرایی را کنار بذارید و در زمان‌های کوتاه هم کتاب بخوانید.

کتاب‌های زیادی هم هستند که می‌توانید در بازه‌های زمانی کوتاه بخوانید و لذت ببرید. به عنوان مثال کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد یک کتاب عالی است که شما می‌توانید در فواصل زمانی ۱۰ یا ۱۵ دقیقه‌ای آن را مطالعه کنید.

4- عواملی که باعث می‌شود حواستان پرت شود را کنار بگذارید.

خیلی خیلی ساده است. موبایل را کنار بگذارید، لپ‌تاپ را خاموش کنید، میز مطالعه یا محل مطالعه را خلوت کنید و به طور کلی هرچیزی که باعث می‌شود فکر شما منحرف شود، کنار بگذارید.

وقتی قسمت زیبایی از کتاب را می‌خوانید صرفا آن را علامت بزنید، مجبور نیستید حتما آن را در استوری اینستاگرام منتشر کنید یا مثلا برای دوست ارسال کنید و یا هر چیز دیگری. فقط به خواندن کتاب فکر کنید نه چیز دیگری.

5- خوش بگذرانید.

سوال چطور بیشتر کتاب بخوانم؟ را فراموش کنید و از کتاب خواندن لذت ببرید. روی این موضوع تمرکز نکنید که حتما باید ساعات زیادی مطالعه کنم یا مثلا امسال باید ۱۰۰ کتاب بخوانم و یا هر چیز دیگری. برای خود دغدغه فکری و فشار ذهنی ایجاد نکنید.

اتفاقات کتاب را تصویرسازی کنید، احساسات خود را خالی کنید، بخندید، شخصیت‌های کتاب را تشویق کنید، تنفر خود را نسبت به شخصیت‌های منفی کتاب نشان دهید، اگر جمله‌ی زیبایی می‌خوانید برای نویسنده دست بزنید، حاشیه نویسی کنید و خلاصه هر کاری که باعث می‌شود اوقات خوشی را با کتاب داشته باشید انجام دهید.

البته این مورد هم خیلی به مورد اول ربط دارد. شما اگر کتابی را انتخاب کنید که مناسب حال شماست و از خواندن آن لذت ببرید قطعا می‌توانید لذت هم ببرید و اوقات خوبی با آن کتاب داشته باشید.

چطور بیشتر کتاب بخوانم؟ (در قالب اینفوگرافی)

چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

آیا شما هم به این سوال فکر کرده‌اید که چطور بیشتر کتاب بخوانم؟ در این زمینه چه پیشنهادی دارید؟ چه راهکارهایی برای بیشتر خواندن توصیه می‌کنید. لطفا نظر خود را کامنت کنید و ما و همه‌ی دوستان دیگر در این زمینه کمک کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 289
دوست نداشتم: 137
میانگین امتیازات: 2.11

چاپ کتاب

22 دیدگاه در “چطور بیشتر کتاب بخوانم؟

واقعا با همه موارد موافقم.
اصلا تند خوانی رو دوست ندارم و نمی‌فهمم چرا بعضیا کتاب رو سریع تموم میکنن 🙁
برای من تموم لذت کتاب به غرق شدن تو تک تک کلماته:)))
اون مورد پنجمی رو هم همیشه دارم😂⁦♥️⁩

یکی از کارهایی که به من کمک کرده، اینه که در فلان بازه‌ی زمانی (برای مثال یک ماه)، همزمان دو کتاب رو به‌صورت موازی میخونم؛ مثالا یه رمان و یه غیر رمان. به این دلیل که گاهی در طول روز حس میکنم الان تو mood ِ فلان کتاب نیستم؛ خیلی خوب پس میرم اون یکی رو میخونم!

اول یه تشکر بکنم بابات سایت بسیار زیباتون واقعاً خیلی سایت خوبی دارید یعنس من انقدر تو سایتتون گشتم بعضی مقاله هاتون رو خوندم که حفظ شدم و هرچی تو گوگل میخوام سرچ کنم کافه بوک رو میاره به عنوان پیشنهاد و از طرفی این مقاله تون هم عالیییی بود کل متن سر شار از انرژی بود و من چند لحظه پیش کتاب بیشعوری رو در اواخر صفحاتش ول کردم چون دیدم دیگه دارم زجر میکشم با ادامه دادنش ولی حس خوبی نداشتم که با خوندن این مقاله شما کلی حالم خوب شد و همین الان میخوام شب های روشن داستایفسکی رو شروع کنم

همیشه بالا ها باشید😘🙋🙋🙋🙋🙋

سلام
ممنون از مقاله و تجربه معرکه‌ای که در اختیار ما گذاشتین
من خیلی با شخصیت های اصلی کتاب ها همذات پنداری میکنم و به جای اون‌ها زندگی میکنم
مثل تمام شخصیت ها هیجانات، غم ها، شیطنت ها و خنده را تجربه میکنم
ولی ایرادی که در کتابخوانی دارم:
همین همذات پنداری باعث میشه بپرم توی خاطره‌ای از خودم که شبیه اتفاق توی کتاب بود و یا کتاب خوندن متوقف میشه تا از فکر در بیام یا دیگر متوجه متن کتاب نیستم
واسه‌ی شما هم این اتفاق میوفته ؟
برای این مشکل من راهکاری دارین ؟

نکات خیلی مفیدی هستند.
اما من هر چه قدر هم که از کتاب متنفر باشم بازم نمیتونم رهاش کنم

منم همینجوری بودم
ولی به اینم توجه کن که وقتی که کتابی رو که دوست نداری میخونی چیزی گیرت نمیاد و فقط وقتتو داری تلف میکنی

واسه پیشنهاد دومتون ممنون عالی بود روی یه کتاب گیر کردم که وجدانم نمیذاشت کنارش بذارم حالا فهمیدم مشکل خیلیامونه .ممنون با خیال راحت بستمش

مثل من که به خاطر گیر کردن رو دوتا کتاب اتحادیه ابلهان و مردی به نام اوه ۲ ماه هیچ کتابی نخوندم و جالب اینجاس همش با خودم میگفتم وقتی همه تعریف میکنن حتما خوبه و باید بخونم 😐 ولی من کوچکترین لذتی نمی بردم ازین دوتا کتاب 😐 همینطور نصفه مونده ان. الان راحت میزام کنار

من عاشق کتاب مردی به نام اوه هستم
مخصوصا دست به کار بودن شخصیت اصلی

منم با کتاب جنایت و مکافات درگیرم
منی که کتابارو توی کمتر از یه هفته تموم میکردم، با خوندن این کتاب کند و بی میل شدم
خیلی وقته سمتش نرفتم تا تمومش کنم ولی نمیتونم این حقیقت که خیلی ها این کتابو تحسین میکنن رو نادیده بگیرم
بنظرتون ادامه بدمش؟

من زمانی که شروع به خواندن کتاب کردم فقط این دغدغه را داشتم که هر چه سریع تر کتاب ها را تمام کنم تا بتوانم کتاب های بیشتری بخوانم اما گذر زمان باعث کمرنگ تر شدن این دغدغه شد و اکنون تمام تلاشم لذت بردن و درک حداکثری از کتاب و البته به کار بردن نکات خوب ان در زندگی شخصی و روابطم است.

مقاله ی بسیار مفیدی بود. من به شخصه در حال حاضر مشکل من کتاب نخوندن هستش نه بیشتر خوندن.. علاقه دارم مطالعه کنم ولی مدام تنبلی می کنم و باید اون کتابی که انتخاب می کنم اونقدر جذاب باشه که منو پای خوندنش نگه داره.. ولی از مطالب این مقاله استفاده خواهم کرد و در نهایت از سایت بسیار مفیدتون متشکرم

سلام. پیشنهاد دوم عالی بود. چون چند هفتس که رو کتاب باشگاه مشت زنی قفل شدم و نمیتونم بخونم و در عین حال نمیتونم رهاش کنم. یه پریمیشن لازم بود که شما محبت کردین.

مقاله جالبی بود مخصوصا پبشنهاد دوم که کتابی را که بهش علاقه ندارید نیمه کاره رها کنید تعطیلات عید مرا امسال یک کتاب بسیار بد بنام ناخودآگاه اثر آنتونی ایستوپ کلا خراب کرد البته خود کتاب زیاد بد نبود ترجمه تحت اللفظی مترجم کار رو سخت میکرد ولی بهرحال تمامش کردم ضمنا به دوستان کتابخوان پیشنهاد میکنم اگه میتونن سراغ کتابهای الکترونیکی نرن چون در همون اول کار شمارو از ادامه راه دلسرد میکند

واقعا نکته ی خوبی رو اشاره کردید خیلی بده کتاب الکترونیکی من که به شخصه اوله کتابو میخونم نور صفحه اذیتم میکنه میزارمش کنار پیشنهاد میکنم خوده کتابو تهیه کنید.

سلام کلا نمشه گفت پشنهاد خوبیه چون کسانی ام هستن در خارج زندگی میکنن کتابایی الکتریکی کار ما رو خیلی راحت تر کرده

انصافا مطلب بسیار مفید و پر کاربردی گذاشتین دست مریزاد 👏👏👏👏
با توجه به اینکه امروزه در دنیایی مجازی مطالب زیادی پیش روی ما قرار میگیرند که خواندن خیلی از آنها صرفا هدر دادن وقت است

من با مورد اول خیلی موافقم و پیشنهادم اینه که اگه از سبک نوشتن یه نویسنده خوشتون اومد میتونید کارهای دیگه اون رو هم مطالعه کنید دقیقا مثل یه فیلم خوب که من اگه از یه بازیگر یا کارگردان خاصی خوشم بیاد بقیه کارهاش رو هم بررسی میکنم که اگه خوب باشه بببینم.با تشکر

راه حل پنجم خیلی جالب بود😂😂😂 مرسی از شما بابت سایت خوبتون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *