کتاب در ستایش بطالت

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب در ستایش بطالت یا از دیدگاه من در ستایش آرامش و فراغت زندگی! مقاله‌ای کوتاه و خواندنی و البته وسوسه‌انگیز است که محوریت آن نگاه بشر امروزی به کار و زندگی را مورد بررسی قرار داده است.

البته شاید این نگاه، تحمیلی است توسط سرمایه‌داران و سودبرندگان این دیدگاه بر اکثریت. راسل در این مقاله خواستار این بوده که بشر جامعه امروزی از کار بیش از نیازش دست بردارد و با استفاده از اوقات فراغتش به طور بهینه پاسخگوی وجدان و آرامش فکری خودش باشد.

حال یک سوال: ما تا چه حد به این مورد آشنا و بلد هستیم؟ مایی که در اکثر مواقع فراموش می‌کنیم که برای زندگی بهتر است که کار می‌کنیم و آنقدر خود را غرق کار و روزمرگی می‌کنیم که اصل زندگی را فراموش می‌کنیم.

تصور این که اگر همه جامعه انسانی از اوقات فراغت کافی برخوردار باشد و بتواند کار مورد علاقه خودش را انجام بدهد و در واقع به قول شاملوی عزیز غم نان نیز این اجازه را به او بدهد، تمدن ما چیزی فراتر از تصوراتمون خواهد بود.

پشت جلد کتاب در ستایش بطالت آمده است:

برتراند راسل مقاله‌ی «در ستایش بطالت» را در سال ۱۹۳۲ نوشت. ایده‌ی راسل و نتیجه‌گیری مقاله به‌طور خیره‌کننده‌ای تحریک‌آمیز است. خسرانی عظیم به بار می‌آید، به گفته‌ی وی، از این باور که کار فضیلت است و فقط یک «ریاضت‌طلبی احمقانه» وادارمان می‌سازد اصرار بر کار زیاد داشته باشیم در حالی که دیگر نیازی به آن وجود ندارد… اکنون باید در یابیم که «سعادت و تنعم انسان در گرو کاهش نظام‌مند کار است.»

[ مطلب مرتبط: کتاب شیاطین – نشر نیلوفر ]

کتاب در ستایش بطالت

جملاتی از متن کتاب در ستایش بطالت

در دنیایی که هیچ‌کس مجبور نباشد بیش از چهار ساعت در روز کار کند، هر فرد شیفته‌ی کنجکاوی علمی می‌تواند این میل خود را ارضا کند، و هر نقاشی می‌تواند بدون گرسنگی کشیدن نقاشی کند، حال نقاشی‌هایش هر کیفیتی که می‌خواهد داشته باشد. نویسندگان جوان مجبور نخواهند بود با کارهای بازاری مهیج جلب توجه کنند تا به استقلال اقتصادی‌ای برسند که لازمه‌ی (خلق) آثار ماندگار است، و وقتی هم که سرانجام موعدش برسد، ذوق و توانایی (خلق چنین آثاری) را از دست داده باشند.

کار بر دو نوع است: یکی جابجا کردن ماده در سطح زمین یا در نزدیکی آن؛ و دیگری فرمان انجام چنین کاری به دیگران. نوع اول ناخوشایند است و کم‌اجرت؛ نوع دوم خوشایند است و پردرآمد. نوع دوم دامنه‌ای نامحدود می‌یابد: هم کسانی پیدا می‌شوند که دستور بدهند و هم کسانی که بگویند چه دستوری باید داده شود.

مشخصات کتاب

  • کتاب در ستایش بطالت
  • نویسنده: برتراند راسل
  • ترجمه: محمدرضا خانی
  • انتشارات: نیلوفر
  • تعداد صفحات: ۳۶
  • قیمت – سال ۱۳۹۵: ۳۵۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: سحر محبتیان

نظر شما در مورد کتاب در ستایش بطالت چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید، حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب دیگر از نشر نیلوفر:

  1. رمان شغل پدر
  2. رمان بازار خودفروشی
  3. کتاب در باب حکمت زندگی
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 108
دوست نداشتم: 87
میانگین امتیازات: 1.24

چاپ کتاب

7 دیدگاه در “کتاب در ستایش بطالت

به نظر بنده ، ترجه فراغت بهتره.علاوه بر فحوی سخن آقای راسل که به همین نکته اشاره داره ، بعضی از جاها این نشانه دقیقتر میشه. به عنوان مثال اونجایی از متن که اشاره میکنند به تفریح کردن و خوش گذرانی کردن به جای کارکردن ؛ که تفریح کردن و امثالهم شاید فراغت محسوب بشند ولی بطالت معنی نشند.

نکتۀ درخور توجه اینکه این مقالۀ راسل قبل از انقلاب با عنوان «در ستایش فراغت» به قلم آقای ابراهیم یونسی ترجمه شده، پس، اولاً نیازی به ترجمۀ مجدد آن نبود؛ در ثانی، در ترجمۀ مجدد، عنوان را غلط ترجمه کرده اند! شگفتا که مترجم محترم ظاهراً همۀ مقاله را خوانده و ترجمه کرده اما متوجه نشده که راسل «فراغت» را ستایش کرده، نه «بطالت یا بیکاری» را ! پیشنهاد میکنم که همان ترجمۀ قدیمی را بخوانید.
با سپاس از توجه شما.

دوست عزیز اتفاقا درست ترجمه کرده اند. idleness یعنی بطالت ، نه فراغت.

اتفاقا با توجه به محتوا و همچنین عنوان مقاله معادل “بطالت” بهترین بازگردانی هست

باید جالب باشه
نمایشگاه کتاب مشهد (۲ اذر) تهیه اش میکنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *