معرفی کتاب رمان فرانسوی

کتاب دفترچه یادداشت قرمز

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب دفترچه یادداشت قرمز را تقریبا همه دوست دارند مگر اینکه کسی با حساسیت کتاب هایش را برای مطالعه انتخاب کند.

کتاب دفترچه یادداشت قرمز داستان مردی کتاب فروش است که به تصادف در خیابان نزدیک خانه اش کیفی را پیدا می کند. برای او واضح است که کیف زنانه دزدیده شده، چرا که هیچ مدرک، کارت بانکی یا چیز دارای ارزش مادی ای در آن نمانده است.

او کیف را به خانه می آورد و در آن یک دفترچه یادداشت قرمز نیز پیدا می کند. زن صاحب این دفترچه یادداشت در آن روزمرگی هایش را می نوشت. و مرد کتاب فروش به حالت یک کتاب ممنوعه شروع به خواندن آن می کند.

مرد به تدریج با زن صاحب کیف انس می گیرد. تلاش می کند از روی نشانه ها پیدایش کند. و سرانجام او را هم پیدا می کند و…

کتاب دفترچه یادداشت قرمز - خلاصه کتاب دفترچه یادداشت قرمز

درباره کتاب

داستان کتاب دفترچه یادداشت قرمز در زمان حال نزدیک به ما می گذرد. آدمها با ای میل با هم در تماسند و اس.ام. اس می فرستند.

با این حال این داستان، داستانی است در ستایش نوشتن های روزمره، یادداشت برداری های گاه به گاهی و داشتن دفترچه های یادداشت، عادتی که شاید ما به تدریج از زندگی مان حذف می کنیم. این دفترچه ها به اصطلاح ترجمه زندگی خود ما هستند.

رابطه ای که می توان با یک دفترچه یادداشت برقرار کرد بسیار نزدیک تر از گوشی های همراه می باشد. و شاید هدف این کتاب همین باشد که به ما این نکته را یادآوری کند.

نکته جالبی که در مورد این کتاب وجود داره شباهت اسم هاست. اسم مرد داخل این رمان لوران و اسم زن لور است. اسم خود نویسنده هم لورن هستش. 

کتاب دفترچه یادداشت قرمز - خلاصه کتاب دفترچه یادداشت قرمز

قسمت هایی از کتاب دفترچه یادداشت قرمز

ساعت تقریبا ۱۱ بود. هنوز کف زمین نشسته ولی حالا دور و برش پر از وسیله بود. لوران مجذوب دفترچه یادداشت قرمز رنگی با مارک مولسکین شده بود.

افکار زن ناشناس روی صفحات آن نوشته شده بود. گاهی خط خوردگی داشت، زیر بعضی جملات خط کشیده شده یا بعضی کلمات با حروف بزرگ نوشته شده بود. دست خط، ظریف و زیبا بود. احتمالا افکارش را درست همان لحظه ای که به ذهنش خطور می کردند می نوشته.

در تراس یک کافه یا در مترو. لوران مجذوب افکار او شده بود، که یکی بعد از دیگری در دفترچه نمایان می شدند، افکار درهم، ناراحت کننده، مسخره و مضحک و لذت بخش.

سال‌ها بود چنین حس آرامشی را تجربه نکرده بود. انگار این صدای شومینه بود که ریتم زمان را تنظیم می‌کرد. همانطور که داشت به خواب می‌رفت، خودش را قانع کرد که بقیه روزش را اینجا بگذراند، روی این کاناپه، با گربه‌ی سیاهی روی پاهایش؛ و در انتظار زن غریبه‌ای که به هوش بیاید و برگردد.

لوران یاد صحبت هایش با پاسکال افتاد، آن هم با تلفن خانه وقتی که در لیسه با هم دیگر بودند. اگر نوجوانیتنها یک تعریف داشته باشد، همین خنده های هیستریکاست! آدم دیگر هیچ وقت در زندگی این گونه نمی خندد. در نوجوانی، مواجهه ی ناگهانی با این حقیقت که دنیا و زندگی کاملا پوچ و بی معنی است باعث می شود بخندی؛ آن قدر بخندی که نفست بالا نیاید. در حالی که در ادامه ی زندگی، همین موضوع باعث می شود آه بکشی، آهی ملال آور.

‌چطور بیرون رفتن از زندگی یک آدم این قدر آسان بود؟ ‌شاید به همان آسانی که وارد زندگی اش شدی. ‌یک دیدار اتفاقی. ‌رد و بدل کردن چند کلمه و آغاز یک رابطه. یک اختلاف اتفاقی.

کتاب دفترچه یادداشت قرمز - معرفی کتاب دفترچه یادداشت قرمز در کافه بوک

اطلاعات کتاب

  • کتاب دفترچه یادداشت قرمز
  • نویسنده: آنتوان لورن
  • ترجمه: شکیبا محب علی
  • انتشارات: هیرمند
  • تعداد صفحات: ۱۵۶
  • قیمت: ۱۰۵۰۰ تومان

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 181
دوست نداشتم: 110
میانگین امتیازات: 1.65

چاپ کتاب

3 دیدگاه در “کتاب دفترچه یادداشت قرمز

سلام من این کتاب رو به صورت صوتی گوش دادم و ازش لذت بردم من خودم مدتی مینوشتم اما کنار گذاشته بودم حالا با خوندن این کتاب دوباره وسوسهی نوشتن روزمرگی هامو پیدا کردم کتاب پیشنهاد میشه کتاب جالبی بود که میتونه چند ساعتی شمارو ببره تو داستان خودش شخصیت ها دوست داشتنی و در این حال پر از سوال بودن انگار یک برش از زندگی دو شخصیت داستان لور و لوران و میخونیم و قبل و بعدشو خودنوم میسازیم اندکی فضای زندگی شخصیت ها تیره اس ما با ادمهای شاد و پر انرژی سرکار نداریم یک کتاب فروش نسبتا منزوی ویک کسی که تو آتلیه روی طلا طراحی میکنه …… از اونجایی که داستان با یک دزدی شروع میشه نباید انتظار آدم هایی سرحال و شوخ داشت به نظر احساسات اشخاص در کل کتاب قابل درک بود

این کتابو منم خوندم و واقعا عالیه اصلا نمیشد بذارمش کنار و فکر کنم تو یه روز‌ همشو خوندم . خلق صحنه ها توسط نویسنده خیلی جالبه طوری که میشه خودتونو توی اون موقعیت قرار بدین و از همه مهمتر اینکه به هیچ وجه خسته کننده نیست و شمارو جذب میکنه.

خوندن این کتاب کم حجم رو به همه توصیه می کنم…مهمتیرین حسی که بهتون دست میده اینه که میفهمید به هیییچ عنوان در این دنیا تنها نخواهید ماند! 🙂

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *