نشانک

کتاب پپ گواردیولا

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

قبلا در کافه‌بوک به معرفی چند کتاب از مربیان برجسته فوتبال پرداختیم و کتاب های خوبی از جمله، کتاب رهبری از الکس فرگوسن و کتاب رهبری عملگرا از کارلو آنچلوتی را به شما پیشنهاد دادیم. اکنون کتاب پپ گواردیولا – پیروزی به عبارت دیگر – را معرفی خواهیم کرد.

الکس فرگوسن در مقدمه کتاب پپ گواردیولا می گوید:

گاهی به یک بازیکن واقعا عالی و شگفت انگیز توجه می کنی و با خودت می گویی: «چی می شد من این بازیکنُ در تیم منچستریونایتد داشتم؟» من چنین تصوری از پپ گواردیولا را در ذهنم می پروراندم.

چیزی که توجه من را درباره پپ گواردیولا جلب کرده بود و موضوع ضروری و حیاتی برای موفقیت چشمگیر وی به عنوان یک مربی تواضع او بود.

اگر من پپ بودم ترک کردن بارسا سخت ترین تصمیم گیری ام بود.

کتاب پپ گواردیولا زندگی نامه پپ است

کتاب پپ گواردیولا

این کتاب توسط گیلم بالاگه – روزنامه نگار برجسته دنیای فوتبال – نوشته شده و در مورد زندگی گواردیولا است. تمرکز اصلی کتاب روی زمانی است که پپ مربی بارسلونا بود و در مورد این صحبت می کند که پپ چگونه توانست بارسلونای رویایی را خلق کند که افتخارات بی همتایی به دست بیاورد.


کتاب از دوران کودکی پپ، هنگامی که در خیابان فوتبال بازی می کرد و رویاهای بزرگی در سر داشت شروع می شود و سپس به دوران توپ جمع کنی او می پردازد و کم کم ماجرای وارد شدن پپ به دنیای فوتبال را روایت می کند و نهایتا مسیر او را تا رسیدن به قله های موفقیت در تیم بارسلونا نشان می دهد.


کتاب پپ گواردیولا در ۴ بخش اصلی نوشته شده است:

  1. چرا پپ باشگاه را ترک کرد؟
  2. از دهکده سنت پدرو تا استادیوم نیوکمپ
  3. پپ مربی
  4. دور از خانه، مونیخ

کتاب پپ گواردیولا

درباره کتاب پپ گواردیولا

پپ در یک برهه زمانی سخت مربی تیم بارسلونا شد و اگر یک مقدار فوتبالی باشید حتما می دانید که موفقیت های تیم بارسلونا در زمان مربیگیری پپ گواردیولا فوق العاده شگفت انگیز بود. و خب این موضوع نشان می دهد که یک مربی خوب و یک مغز متفکر چطور می تواند یک تیم را متحول کند.


اگر حرکات پپ را در مسابقات، وقتی که کنار زمین ایستاده و بازیکنانش را راهنمایی می کند دیده باشید، حتما مثل من صحنه هایی را در ذهن دارید که گواردیولا مدام روی سرش دست می کشه و غرق در فکر کردن میشه. و خب با خواندن این کتاب تا حد زیادی می توانید با نحوه افکار و فلسفه پپ آشنا شوید.


کتاب پپ گواردیولا علاوه بر بررسی فلسفه مربیگری پپ، اطلاعات فوتبالی خوبی به خواننده منتقل می کنه و حتی پشت پرده یک سری از مسائل فوتبالی را به خوبی به نمایش می گذارد و به خواننده می فهماند که فوتبال، فراتر از مستطیل سبز است.


من به شخصه دوست داشتم که پپ، خودش این کتاب را می نوشت اما نویسنده هم در انتقال افکار گواردیولا بد عمل نکرده است.

[ مطالب مرتبط: کتاب ژوزه مورینیو

کتاب رهبری عملگرا از کارلو آنچلوتی ]

قسمتی از متن کتاب پپ گواردیولا

قسمت هایی از متن کتاب پپ گواردیولا

در گذر زندگی بعضی اوقات احساس شکست ناپذیری می کنید که همین باعث ناامیدی و سقوط تان می شود، درست همان زمانی که فراموش می کنید سقوط هم جزیی از زندگی است.

در بیست و چهارم ژوئن سال ۲۰۰۱، بعد از یازده فصل بازی در تیم اصلی، پپ گواردیولا، کاپیتان بارسا و پرافتخارترین بازیکن تاریخ باشگاه و آخرین سمبل تیم رویایی که هنوز در نیوکمپ بازی می کرد، از باشگاهی که عاشقش بود، جدا شد.

ژاوی: اغلب صحبت ها شگفت زده ام می کند. او خوش بینانه فکر می کند و ما بدبینانه؛ و درنهایت ما هم خوش بین می شویم.

سسک فابرگاس: او فوتبال را با شفافیتی مثال زدنی می بینید.

اینیستا: پپ می داند چطور احساسات خود را کنترل کند و در لحظات مناسب چه چیزی بگوید. وقتی امور خوب پیش نمی رود، او نگران گروه است و وقتی ما برنده می شویم او در آغوش گروهیِ ما شرکت می کند و جشن میگیریم. درست مانند یک خانواده هستیم.

بارسلونای گواردیولا حالا یک «فوتبال اصیل» بود که عیار بالایی را با خود به همراه داشت، نشانه ای از چیزی که جهان فوتبال تاکنون به خود ندیده بود. تیمی که محدودیتی نمی شناسد و با نشان دادن باور به سبک و شخصیت خود قادر به کسب بزرگی و عظمت شده بود. بازیکنان رختکن را در حالی برای جشن ترک کردند که پیراهن هایی با این شعار به تن کرده بودند: «هرچیزی که هدف مان بود را به دست آوردیم.»

پپ نقش او را در این فرآیند توضیح می دهد: «مسی منحصر بفرد و بی نظیره. ما باید امیدوار باشیم که خسته نشه و باشگاه براش بازیکنانی رو فراهم کنه که بتونه احساس راحتی کنه چون وقتی اون هست، شکستی وجود نداره. وقتی خوب بازی نکنه یه چیزی در اطرافش مشکل داره، باید سعی کنین و مطمئن بشین که اون آرامشی که توی زندگی شخصیش داره رو حقظ می کنه و امید داشته باشه که باشگاه به قدری باهوش هست که با بازیکنان درست و مناسبی که قراره اونُ احاطه کنن، قرارداد می بنده.»

قسمتی از متن کتاب پپ گواردیولا

مشخصات کتاب

  • کتاب پپ گواردیولا
  • نویسنده: گیلم بالاگه
  • ترجمه: حسین گازر
  • انتشارات: کتاب کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۴۷۲
  • قیمت: ۲۷۰۰۰ تومان
  • مصور – رنگی

نظر شما در مورد کتاب پپ گواردیولا چیست؟