انتشارات متخصصان

تاثیر خواندن رمان بر زندگی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

در این مطلب تلاش داریم درباره تاثیر خواندن رمان بر زندگی به بحث بپردازیم و درباره رمان مطالبی را مرور کنیم.

خواندن رمان ایرانی چشم‌ها را به دنیایی کاملا متفاوت و دیگرگونه می‌گشاید. رمان کلمه‌ای است که از زبان فرانسوی گرفته شده است و به معنی متن و نوشته‌ای است که در قالب نثر و حاوی اتفاقاتی است که معمولا از تخیل نویسنده نشأت می‌گیرد. (fiction)

رمان انواع مختلفی دارد: آموزشی، پلیسی، تاریخی، عاشقانه، فلسفی و غیره. ویلیام هزلیت مقاله‌نویس انگلیسی رمان را اینطور تعریف کرده است:

داستانی است که بر اساس تقلیدی نزدیک به واقعیت، از آدمی و حالات بشری نوشته شده باشد و به نحوی واقعیت جامعه دوران خود را به تصویر می‌کشد.

این یعنی با تغییرات قوانین و جو حاکم بر جامعه، شکل رمان‌نویسی نیز تغییر می‌کند و شکل تازه و جدیدی به خود می‌گیرد. رمان در زبان فارسی، هم‌خانواده همان نوول novel در انگلیسی است. نوول یعنی نو، تازه، امروزی.

دلیل اینکه کلمه رمان به جای نوول به زبان و ادبیات فارسی وارد شد اینست که اکثر ایرانیان تاجر و واردکنندهٔ محصولات فرهنگی به ایران بیشتر در ارتباط با زبان فرانسوی و کشور فرانسه بودند. در حقیقت این نوع ادبی در زبان فارسی بر اثر پیشرفت ارتباط ایران و اروپا به وجود آمده است و از اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ در ایران رونق گرفت. از جمله رمان ایرانی این دوره که گام جدی به سوی رمان نویسی به حساب می آیند، می‌توان به سه کتاب امیرارسلان نامدار، کتاب احمد از عبدالرحیم طالبوف و سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ از زین العابدین مراغه‌ای را نام برد.

رمان پیشرفته و جدید در ایران

رمان ایرانی با کتاب بوف کور اثر صادق هدایت و سنگ صبور اثر صادق چوبک، جدید و مدرن شد و بعد از طریق هوشنگ گلشیری (شازده احتجاب) ادامه پیدا کرد.

رمان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به نقد وضعیت فرهنگی و سیاسی موجود در جامعه پرداخت. در رویکرد اصلی جریان رمان‌های بعد از انقلاب، موضوع اصلی انتقاد آن‌ها، نظام شاهنشاهی قبل از انقلاب نبود، بلکه وضعیت سیاسی حاضر جامعه بود که به نوعی مشکلات و گاهی رضایت مردم را به قلم بکشند.

حال بپردازیم به تاثیر خواندن رمان بر زندگی و شخصیت انسان انسان: محققان عقیده دارند که وقتی در یک موضوع به اندازه کافی تمرین و تمرکز داشته باشیم، توانایی ما در آن موضوع بالا می‌رود. پس هرچقدر که رمان بیشتری بخوانیم، بیشتر می‌توانیم افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستیم را درک کنیم. بفهمیم در محیط اطرافمان چه خبر است، چه جوی حاکم است و اطرافیانمان چطور فکر می‌کنند.

تاثیر خواندن رمان بر زندگی

رمان ایرانی

خواندن رمان، مخصوصا رمان ایرانی که به جو حاکم بر زندگی ایرانی نزدیک است، احساسی به دست می‌دهد که گاهی فکر می‌کنید جریان‌های در قالب داستان را در دنیای واقعی به کرار تجربه کرده‌اید و همچنین به مرور کمک می‌کند که ارزش‌ها، خواسته‌ها و حتی انتظارهای انسان از زندگی تغییر می‌کند.

خواندن کتاب یا بوک book به انگلیسی، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به مرور تغییراتی در شخصیت، اخلاق و حتی مدل زندگی کردن خود بدهید. در صورتی که به رمان تخیلی علاقمند باشید، می‌توانید با خواندن انواع رمان‌های تخیلی، به سادگی با ایده‌های جدید و ترفندهایی برای آینده آشنا شوید که گاهی به مرور زمان همه آن‌ها را به واقعیت مبدل کنید.

از اصول رمان خوب اینست که در طول داستان برای شخصیت اصلی و گاهی همه شخصیت‌ها اتفاقاتی می‌افتد و با وجود پستی و بلندی‌های زیاد، با موقعیت جدید و راه حل‌های جدید آشنا می‌شود و نهایتا در بیشتر داستانها موفق می‌شوند.

خواندن این گونه کتاب و رمان‌ها به شما کمک می‌کند که به فکر تغییر افکار و گاهی تغییر ایده‌های منفی خود باشید و نهایتا بدانید که تغییر امری شدنی است. گاهی رمان با هر مضمونی که باشد؛ عبرت‌آموز یا پنددهنده؛ موضوعی است که در گذشته اتفاق افتاده که خواندن آن درسی است که بر دیدگاه و روحیه و حتی آینده انسان تأثیر می‌گذارد.

تأثیر رمان بر روی مغز انسان

در مورد تأثیر رمان بر روی مغز به وضوح مشخص شده است که وقتی داستانی را می‌خوانید و تحت تأثیر داستان و شخصیت‌های آن قرار می‌گیرید، فکر شما به طرف قهرمانان آن داستان کشیده می‌شود و گاهی نیز به تقلید رفتارهای آنان می‌پردازید و یا سعی می‌کنید جایگاهی شبیه آنها برای خود مهیا کنید. این را کسی که فقط یک رمان هم خوانده باشد به خوبی می‌تواند بفهمد.

رمان ایرانی به دلیلی که به نوعی تمام خوبی و بدیها و غم و شادی جامعه‌ای را به قلم می‌کشد که شما در آن زندگی می‌کنید می‌تواند به واقعیات زندگی هرکدام نزدیکتر باشد. پس بهتر است که بیشتر رمان ایرانی بخوانید.

شما می‌توانید انواع کتاب و رمان‌های ایرانی را از سایت کتابچین www.ketabchin.com خرید یا دانلود کنید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 152
دوست نداشتم: 111
میانگین امتیازات: 1.37

چاپ کتاب

14 دیدگاه در “تاثیر خواندن رمان بر زندگی

قبل از خوندن از خودم بپرسم: قراره چی بهم اضافه کنه؟

سلام.
من ۴ ماه هست که رمان گوش میدم، دست کم به ۹ رمان گوش سپردم و تغییراتی که در من ایجاد شده رو می خوام براتون شرح بدم:
۱- رمان ایرانی و خارجی هر دو باعث میشن هوش کلامی ما افزایش پیدا کنه و بسیاری از لغات و ضرب المثل ها رو یاد بگیریم و در گفتگوهای روزانه امون استفاده کنیم…
رمان ایرانی واژه های اصیل بسیاری در اختیار ما قرار میده و از طرفی رمان خارجی چون برگردان شده واژهایی در اختیار ما قرار میده که در رسانه ها بیشتر مورد استفاده قراره میگیره

۲- رمان خارجی باعث شده متوجه شم که بسیاری از اتفاقات و شخصیت هایی که در ایران وجود دارن در کشورهای دیگر هم هستن… مسائل و مشکلات یکسان… مثلا مرد کنترل گر و بد دل در نیویورک هم وجود داره ( به نقل از کاروانسرا داری در کتاب ملت عشق در هرجای دنیا آش همان آش هست، گوه همان گوه است و…)

۳- چون رمان توصیف گر هست، این باعث شده در زندگی به جزئیات توجه کنم

۴- وقتی به رمان گوش می‌سپارم می تونم ورزش کنم و به کارهای مورد علاقه ام بپردازم

آیا رمان خوندن برای منی که درسی نخوندم و فقط برای بیکاری زیاد میخونم خوبه من تو این سوال خودم موندم ودیگران هم میگن چرا میخونی میگم همینجوری ولی بیشتر از ۵ ساله که حدودا هروز خوندم

بستگی ب عقل و احساس و علاقع ادم ها با خوندن رمان دارع برخی از ادما ها با خوندشون سعی دارن زندگی خودشون رو با اون شیوع ادامع دهند ولی اینجوری نیست ادم خدش باید فکر داشتع باشع

من یه رمان دانلود کردم که هنوز کاملش نکردن ومغزمو درگیر کردن 😠وواقن فکرم درگیرشه

رمان وقت آدمو تلف میکنع

رمان و کتاب و.. که خارج از درس و کار هست و شما باید برنامه ریزی برای کتاب خوانی داشته باشید ، بنده ۱۶ سالمه کل تابستون بیکار بودم نشستم ۱۵ تا رمان خواندم ، هم کلاس های تابستانی مدرسه رو رفتم هم تو کار های خانه کمک کردم هم تعداد ساعاتی که مشخص کردم درس خواندم و تست زدم ، پدرم و مادرم هم هردو شاغل اند ولی باز وقت میکنند کتاب بخوانند، کسی که هیچ برنامه ریزی برای روز های خود ندارد ، چجور چیزی را وقت تلف کنی میداند؟
بقول یکی از دوستام همیشه وقت هست ، هیچ وقت حسش نیست. آنچه مفید است وقت را تلف نمیکند ، آنچه بیهوده است وقت را تلف میکند .
شما هم وقت دارید ، خودرا گول نزنید برای یادنگرفتن

مثلا چطوری تلف میکنه؟ اینکه نیم ساعت یا یک ساعت از آخر شبتو نری اینستاگرام و رمان و کتاب بخونی چه وقتی ازت تلف میکنه؟ نه اینستاگرام و دیدن کلیپاش تلف کردن وقت نیست کتاب خوندن تلف کردن وقته.. اونم تازه نمیخای موقعی بخونی که کار داری و موقعی میخونی که دیگه همه کاراتو کردی و ۱ ساعت وقت آزاد داری از ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۲۳ ساعت اختصاص بده به کارات و مشغله‌هات و….. ۱ ساعت آخرم کتاب بخون هم اینستاتو چک کردی و بی نصیب نموندی هم کتاب خوندی

آیا این موضوعی که شما گفتید دلیل علمی هم براش دارین یا فقط براساس حدس وگمان هست؟

من خودم رو یک کتاب خون حرفه ای نمیدونم و نمیخوام ادعایی هم داشته باشم ولی از زمانی که کتاب بخش جدا نشدنی از زندگیم شد به وضوح تغییر مسیر زندگیم ،تغییر طرز فکر و عقاید و دیدگاهم به زندگی رو نسبت به کسانی که در اطرافم اهل کتاب نیستند متوجه شدم و معتقدم تاثیر یک کتاب (البته کتاب خوب) به موضوع اون نیست بلکه اون چیزی که از یک کتاب که باعث تغییر ذهن میشه عصاره ی اون بعد از پایان هست.با تشکر از مطلب خوبتون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *