انتشارات متخصصان

جلد سوم ژان کریستف

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

جلد سوم ژان کریستف در سه قسمت به شرح زیر نوشته شده است:

  1. آنتوانت
  2. در خانه
  3. یاران

جلد اول ژان کریستف

جلد دوم ژان کریستف

جلد چهارم ژان کریستف


در انتهای جلد دوم، ژان کریستف رفیق و هم دمی که او را درک کند و با او احساس راحتی کند را پیدا کرد. اما کتاب در همان جا تمام شد و اکنون در جلد سوم ماجرای این دوستی به طور کامل شرح داده می شود.

در جلد سوم، کتاب کمتر پیرامون خود ژان کریستف می چرخد و بیشتر داستان افرادی که وارد زندگی کریستف می شوند را روایت می کند. به طور مثال قسمت اول کتاب در جلد سوم (یعنی آنتوانت) به طور کامل به ماجرای زندگی خانواده دیگری می پردازد که در نهایت به زندگی کریستف مرتبط می شوند.

اتفاقات این جلد خیلی خوب رخ می دهد. زندگی افراد به طرز ماهرانه ای با هم گره می خورد و کتاب بازهم مثل جلد اول تقریبا حال و هوایی عاشقانه به خود می گیرد.

جلد سوم ژان کریستف - خلاصه جلد سوم ژان کریستف در کافه بوک

درباره جلد سوم ژان کریستف

داستان اصلی این کتاب در مورد یک نابغه موسیقی است. در مورد ژان کریستف. ژان کریستفی که اعتقاد داره که مردم آثارش رو صد سال دیگه درک می کنند و تازه اون موقع می فهمند که ژان کریستف چه عظمتی داشته است و چه نابغه ای بوده. اما تا به این جای کتاب، کمتر کسی به نبوغ کریستف پی برده.

کریستف در این جلد از کتاب کم کم معروف میشه اما همچنان وضعیت مالی مناسبی نداره و از تعداد دشمنانش هم کم نشده.



تقریبا میشه گفت که زندگی و ماجراهای قهرمان کتاب در این سه قسمت، یعنی آنتوانت، در خانه و یاران، در حاشیه هستش و نویسنده سعی داره از طریق دوستان و آدم های اطراف، تحول جدیدی در وجود قهرمان داستان ایجاد کند. و بیشترین تحول فکری را دوست صمیمی او یعنی الیویه، در کریستف ایجاد می کند و به همین خاطر زندگی آدم های اطراف کریستف بخصوص خانواده الیویه را برجسته تر کرده است.



جلد سوم هم به پایان رسید و به نظرم گفتگو های کریستف و الیویه بی نظیر بودند اما من همچنان فکر می کنم کتاب به اوج خودش نرسیده!! باید سراغ آخرین جلد از این کتاب رفت و دید که چی پیش میاد.

جلد سوم ژان کریستف

قسمت هایی از کتاب

کسانی که همدیگر را دوست دارند، بی آن که خود متوجه باشند، به قالب و اندازه همدیگر در می آیند.

کریستف! دوست عزیز من!… تو ارزش آزاد بودن را نمی دانی. لذت آزاد بودن را درک نمی کنی. چنین لذتی به هر بهایی که به دست آید، ارزش دارد. حتی اگر مجبور باشیم که به استقبال بزرگترین خطرها برویم و در راه آن جان بسپاریم. حتی اگر یک عده آدم رذل و هرج و مرج طلب هم در اطراف تو آزاد باشند، خوب و لذت بخش است. و کسی که به آزادی عادت کرد، دیگر نمی تواند برود و در جای دیگری زندگی کند.

تنها در کشورهای وحشی و عقب مانده شعار مرگ بر بیگانگان را می دهند. میهن ما جای کینه و نفرت نیست. ما نباید با همه در بیفتیم و دیگران را از خاک خودمان برانیم. دوستی با دیگران و جذب آن ها باید هدف ما باشد.

دوست داشتن تنها حقیقتی است که در دنیا وجود دارد.

کسی که می خواهد بداند خاک چه بویی دارد و سبزه ها و گیاهان چقدر زیبا و لطیف اند، باید پایش در خاک فرو برود و سبزه ها را با دست لمس کند.

جلد سوم ژان کریستف - خلاصه کتاب ژان کریستف

اگر هنرمند نابغه ای خود را وقف مردم کند، سود آن به خود او می رسد. در میان هنرمندان بزرگ کسانی هم هستند که به دیگران اعتنا ندارند، و هنرشان نمایشگر دردها و شادهای خود آن هاست. اما هنرمندانی بزرگ تر و درخشان ترند که در آفریده هایشان همه انسان ها را در نظر دارند. که خداوند را باید در انسان ها دید، و نه در آسمان. انسان ها خدایان زنده اند.

جلد سوم ژان کریستف - خلاص کتاب ژان کریستف - کتاب

-شما این امتیاز را دارید که مرد هستید.

-شما هم زن هستید.

زن بودن زیاد هم خوب نیست.

کریستف گفت:

-هم خوب است و هم زیبا 

اطلاعات کتاب

  • جلد سوم ژان کریستف
  • نویسنده: رومن رولان
  • ترجمه: محمد مجلسی
  • انتشارات: دنیای نو
  • تعداد صفحات جلد سوم: ۱۰۵۶ الی ۱۵۳۶
  • تعداد صفحات ۴ جلد: ۱۹۲۳
  • قیمت ۴ جلد: ۸۳۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟