نشانک

خودت را به فنا نده

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب خودت را به فنا نده با عنوان اصلی unfu*k yourself یک کتاب کوتاه در زمینه گفتگو با خود و موفقیت است که می‌توان به محتوای آن از طریق عنوان فرعی کتاب پی برد: کمتر فکر کن و دل به زندگی بده! در این کتاب نویسنده تلاش دارد فرد را در مواجهه با خودش یاری کند و از شر درگیری‌ها و بگومگوهای مخرب درونی – که هیچ‌وقت هم متوقف نخواهند شد – نجات دهد.

نویسنده کتاب – گری جان بیشاپ – در زمینه توسعه مهارت‌ها شخصی، مخصوصاً در زمینه هستی‌شناسی و پدیده‌شناسی مطالعه کرده است و تعهد همیشگی خود را تغییر توانایی مردم برای اِعمال تغییر واقعی در زندگی می‌داند. در این مسیر هم یک روش ساده و به اصطلاح بدون دنگ‌وفنگ را پیش گرفته که از نظر طرفدارانش این کار باعث کابردی شدن کتاب‌هایش شده است.

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب خودت را به فنا نده آمده است:

تمام مدتی که درگیر بگومگو و قضاوت‌های درونی هستی، که البته هیچ‌وقت هم متوقف نخواهند شد، صدایی آرام زیر گوشت زمزمه می‌کند: «خیلی تنبل و خرفتی و اصلا به درد هیچ کاری نمی‌خوری.» تو حتی متوجه نیستی چقدر به این زمزمه اعتقاد داری یا چه اندازه تباهت می‌کند. تو فقط تمام روز کار می‌کنی تا بر استرس‌ها و فشارهای روحی‌ات چیزه شوی، زندگی‌ات را نجات دهی و اگر نتوانی چرخِ لعنتی زندگی را بچرخانی، تن به تسلیم می‌دهی و شاید هرگز به جایی که در زندگی می‌خواستی نرسی. شاید هیچ‌گاه به آن شادی، اندام ایدئال، شغل یا ارتباطی که آرزویش را داری نرسی.

[ » معرفی کتاب: کتاب هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها – روشی نو برای خوب زندگی کردن ]

کتاب خودت را به فنا نده

کتاب حاضر از ۹ فصل تشکیل شده است که در ابتدای فصل اول با این جمله روبه‌رو می‌شویم: «این کتاب، سیلیِ دنیاست تا بیدار شوی و توانایی‌هایت را کشف کنی، خودت را به فنا ندهی و بهترین خودت در زندگی باشی.» اما به طور کلی کتاب برای کسانی نوشته شده است که درگیری‌های درونی و یا به عبارتی گرفتار خودگویی‌های بی‌حاصل هستند. همه ما در طول روز بیشتر از هرکسی با خودمان صحبت می‌کنیم و نویسنده در کتابش تلاش دارد مسیر این گفت‌وگوها به سمتی هدایت کند که به موفقیت ما منجر شود.

مطالعات و تحقیقات، به اثبات رسانده‌اند که خودگویی‌های ذهنیِ مثبت، می‌تواند روحیه فرد را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد، اعتماد به نفسش را تقویت کند، بهره‌وری‌اش را افزایش دهد و مزایای خوب دیگری هم به همراه داشته باشد. (کتاب خودت را به فنا نده اثر گری‌جان بیشاپ – صفحه ۱۲)

تقریبا مانند همه کتاب‌های انگیزشی و موفقیت، نویسنده این کتاب نیز در ابتدا به اهمیت موضوع مورد بحث خود می‌پردازد و سپس کار انگیزه دادن به خواننده و توصیه‌های موثر خود را شروع می‌کند. با نگاهی به عنوان فصل‌های کتاب نیز به این موضوع پی می‌بریم. فهرست مطالب این کتاب عبارت است از:

  1. شروع کار
  2. من بی‌نهایت مشتاقم
  3. من برای پیروزی بی‌تابم
  4. من از پسش برمی‌آیم
  5. من از تردید استقبال می‌کنم
  6. من حاصل افکارم نیستم بلکه نتیجه اعمالم هستم
  7. من مصمم هستم
  8. من منتظر اتفاق خاصی نیستم و هر اتفاقی را می‌پذیرم
  9. قدم بعدی چیست؟

به طور کلی اگر مسیر تکامل و سیر شکل گیری کتاب‌های انگیزشی و موفقیت را دنبال کنیم به وضوح می‌بینیم که کتاب‌های جدید تکرار همان مطالب قدیمی هستند که صرفاً با تحقیقات و مثال‌های دیگری (احتمالا مثال‌های از زندگی خود نویسنده) بازنویسی شده‌اند. کتاب حاضر نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال شاید برتری این کتاب خلاصه‌وار بودن آن باشد. گری‌جان بیشاپ پیشنهادها و نکات خود را ساده بیان می‌کند و از خواننده می‌خواهد اینقدر خودش را دست بالا نگیرد!

به عقیده نویسنده همه در زندگی مشکلات خاص خودمان را داریم و زندگی تقریبا هیچ‌وقت آن‌طور که می‌خواهیم نیست بنابراین ما هر طور که زندگی کنیم برنده‌ایم و نباید بابت شرایطی که داریم به خودمان سخت بگیریم. در نهایت اینکه بهتر است دست از سرزنش زندگی و خودمان برداریم و واقعا کمی هم دل به زندگی بدهیم!

اما مهم‌ترین مشکل و ایرادی که می‌توان از کتاب گرفت این است که برای مردم ما نوشته نشده‌! کتاب به طور کلی با سبک بددهنی کردن و یا فحش دادن برای انگیزه گرفتن مخاطب نوشته شده که این موضوع از عنوان انگیسی کتاب نیز مشخص است. این نحوه برخورد شاید در فرهنگ دیگر کشورها باعث انگیزه شود اما در عنی حال می‌تواند نتیجه‌ای به کل متفاوت در فرهنگ دیگری داشته باشد.

در قسمتی از کتاب نیز، خود نویسنده درباره کتابش و نحوه استفاده از آن می‌گوید:

در این کتاب دست‌چینی از اظهارنظرهای شخصی درباره اختیار داشتن، زندگی بخشیدن، متعالی بودن و جسارت داشتن جمع کرده‌ام تا با عمل به آن‌ها در زندگی‌ات هر روز بهتر و بهتر شوی. همچنین صحبت‌ها و گفتارهایی از فلاسفه، شخصیت‌های مهم تاریخی و نکته‌هایی از یافته‌های علمی هم در این کتاب خواهی یافت که همه آن‌ها به نگرشم پروبال بیشتری می‌دهند. در حالی که همه این موارد خوب و عالی هستند، اما تنها راهِ مطالعه و تعامل با این کتاب این است که آن را در خودت جستجو کنی، و گفته‌هایم را امتحان کنی. برای اندیشیدن، اندیشیدن به خود و تجربه کردنِ آن، وقت بگذار. هیچ دانش و حکمتی بالاتر از دانشی که خودت آن را تجربه کرده باشی نیست. (کتاب خودت را به فنا نده اثر گری‌جان بیشاپ – صفحه ۲۱)

در نهایت اینکه اگر به دنبال یک کتاب ساده و کوتاه هستید که در زمینه گفت‌وگوی درونی به شما کمک کند (و البته اگر تا به حال کتاب موفقیت نخوانده‌اید) این کتاب می‌تواند در مسیر پیشرفت نقطه شروع مناسبی باشد. هرچند لازم است تذکر دهیم که هیچ‌کدام از این کتاب‌ها معجزه نخواهند کرد و حتی ممکن است درنهایت باعث ایجاد یک نوع سرخوردگی در خواننده شوند.

[ » معرفی کتاب: کتاب درباره خوب بودن – اثری از آلن دوباتن ]

خودت را به فنا نده

جملاتی از کتاب خودت را به فنا نده

من از تو نمی‌خواهم که خودت را یک ببر فرض کنی و سپس آن حیوان خشمگین درونت را آزاد کنی. تو قطعاً یک ببر نیستی. این کتاب ممکن است برای خیلی از افراد مفید باشد و حتی روش‌هایش هم به بیشتر افراد جواب بدهد، اما من خودم غرور اسکاتلندی بی‌نهایتی دارم. اگر دست من باشد و کسی از من بخواهد که این توصیه‌ها را عملی کنم، مانند این است که چیز مزخرفی را به زور به خوردم بدهند. ممنونم نمی‌خواهم! (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۱۳)

یکی از زیباترین اتفاق‌ها درباره نگاه سختگیرانه به زندگی و اهدافت این است که مجبورت می‌کند مسیر رسیدن به آن‌ها را مدام ارزیابی کنی. (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۳۳)

دکتر بروس لیپتون، دانشمند مشهور دی‌ان‌ای و سلول‌های بنیادین، در تحقیقاتش به این نکته پی برد که نود و پنج درصد فعالیت‌های روزانه ما با ضمیر ناخودآگاهمان کنترل و هدایت می‌شود. لحظه‌ای به این موضوع فکر کن. یعنی تنها بخش بسیار بسیار جزئی از تمام کارهایی که انجام می‌دهی یا تمام حرف‌هایی که می‌زنی از روی خواست و اراده خودت است. (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۴۲)

قدم به دنیای بیرون بگذار. به خودت اعتماد کن، تمام ظرفیت خودت را وقف رسیدن به پیروزی کن. خودت را برای پذیرش چالش پیروزی در مسیرهای جدید و هیجان‌انگیز آماده کن. عظمت خودت را تمنا کن و پس از من تکرار کن: من برای پیروزی بی‌تابم. (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۵۰)

اگر درگیر طرزِ فکر مردم نسبت به خودت باشی، هیچ‌وقت به توانایی‌های واقعی‌ات نمی‌رسی. در حقیقت، تو می‌توانی یک‌شبه زندگی‌ات را از این رو به آن رو کنی اگر به سادگی بی‌خیال اهمیت دادن به طرزِ فکر دیگران شوی. چه سخت بگیری چه راحت، زندگی ادامه دارد. (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۷۲)

تو افکارت نیستی، تو همان اعمالت هستی. (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۹۰)

وقتی هیچ انتظاری نداشته باشی، قطعا در لحظه زندگی می‌کنی. تو نگران آینده یا پس زدنِ گذشته نیستی. تو هر موقعیتی را که برایت پیش بیاید با آغوش باز می‌پذیری. وقتی هر چیزی را پذیرا باشی، البته به این معنی نیست که با آن موافق یا راحت هستی، بلکه به این معنی‌ست که مالک آن و مسئول آن هستی. به یاد بیاور که وقتی مالک یا مسئول چیزی باشی، می‌توانی همیشه آن را تغییر دهی. گاهی اوقات این موثرترین راه برای حل کردن «دشواری‌هایت» است. (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۱۱۵)

برای تعمق زمان بگذار، اما وقت عمل، فکر کردن را کنار بگذار و عمل کن. (کتاب خودت را به فنا نده – صفحه ۱۳۲)

مشخصات کتاب
  • عنوان اصلی: خودت را به فنا نده
  • عنوان فرعی: کمتر فکر کن و دل به زندگی بده
  • نویسنده: گری‌جان بیشاپ
  • ترجمه: حسین گازر
  • انتشارات: کتاب کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۱۳۶
  • قیمت چاپ سیزدهم: ۱۷۰۰۰تومان

نظر شما در مورد کتاب خودت را به فنا نده چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید. به طور کلی دیدگاه شما درباره کتاب‌های انگیزشی و موفقیت چیست؟ آیا این کتاب‌ها باعث ایجاد تغییر در زندگی شما شده‌اند؟

[ لینک: کانال تلگرام کافه بوک ]


» معرفی چند کتاب دیگر:

  1. کتاب شرمنده نباش دختر
  2. کتاب شغل مورد علاقه
  3. کتاب آرامش در پرتو ایمان
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 119
دوست نداشتم: 104
میانگین امتیازات: 1.14

چاپ کتاب

3 دیدگاه در “خودت را به فنا نده

کتاب خودت را به فنا نده یکی از بهترین کتاب هایی بود که من هم خوندم و هم نتیجه گرفتم امید وارم برای تمام کسانی که این کتاب را میخوانند الهام بخش باشد و به خفن ترین ها های خود برسند

سلام دوستان
درباره این کتاب نظری ندارم
ولی اگه شماهم از یک مشت مزخرفاتی که در ذهنتون درباره خودتون میگذره خسته شدین حتما کتاب ۰تا۱۰۰ اعتمادبه نفس و عزت نفس از انتشارات جیحون رو بخونید وکارهای خیلی کوچیکش رو انجام بدین. خیلی موثره

سلام. من این کتابو خوندم . به نظرم اگه تا حالا کتابای موفقیت نخوندین ،بخونین ؛ چون مطلب خیلی خاصی نداره که اگه نخوندین از دستتون بره. ضمن اینکه شاید نحوه نوشتن و لحن نویسنده هم با سلیقه خیلی ها جور در نیاد . از جمله خود من. درکل کتاب بدی نیست اما اونقدرم قشنگ نیست که بخواین به کسی پیشنهاد بدین یا دوباره بخونین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *