نشانک

معرفی کتاب خدمتکار و پروفسور

رمان خدمتکار و پروفسور

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

رمان خدمتکار و پروفسور یک داستان زیبا و بسیار آرام در مورد یک پروفسور است که دچار یک حادثه شده و شرایطی عجیبی پیدا کرده است.

داستان از زبان یک زن خدمتکار جوان شروع می شود که برای کار از طرف یک آژانس به خانه ای فرستاده می شود. خانه ای که در واقع یک کلبه در یک باغ است و قبلا نه خدمتکار از کار کردن در آن سرباز زده اند و راوی همین زن جوان یعنی دهمین خدمتکار است. پروفسور حافظه ای ۸۰ دقیقه ای پیدا می کند، یعنی هر ۸۰ دقیقه همه چیز را فراموش می کند و قادر هم نیست هیچ چیز جدیدی به یاد بیاورد پروفسور استاد دانشگاه و متخصص نظریه اعداد بود. در کنار پروفسور داستان یک خدمتکار باوفا نیز دیده می شود. رمان خدمتکار و پروفسور روایت اتفاقات بین پروفسور و خدمتکار و فرزند اوست و در این میان به طریق زیبایی معادلات ریاضی برای مخاطب به تصویر کشیده شده است.

از روی این کتاب در سال ۲۰۰۶ یک فیلم هم در ژاپن ساخته شده است.

رمان خدمتکار و پروفسور - یوکو اوگاوا نویسنده رمان خدمتکار و پروفسور

نظر شخصی در مورد رمان خدمتکار و پروفسور

فیلم خدمتکار و پروفسور را سال ها پیش، قبل از خواندن کتاب دیدم. آن موقع ها به نظرم فیلم جالبی آمد هر چند که هیچ وقت آن را کامل ندیدم.
خدمتکار و پروفسور اولین رمان خارجی و دومین کتابی بود که از نشر آموت خریدم.

خدمتکار و پرفسور کتابی بود بسیار روان و خوشمزه. شیفته شخصیت پروفسور شده بودم از توضیحاتی که در کتاب درباره ریاضی می داد بسیار لذت بردم. کاملا با سخن نیویورک تایمز درباره این کتاب موافقم: “اگر همه ی ما ریاضیات را از چنین معلمی یاد می گرفتیم حالا خیلی آدم های باهوش تری بودیم.” من هم اگر چنین معلمی داشتم، بی شک رشته ی تحصیلی ام در دانشگاه ریاضی محض بود.

در کتاب نام راوی داستان یعنی خدمتکار نیاورده شده بود و این کار یوکو اوگاوا مرا یاد کتاب های دافنه دوموریه انداخت. شخصیت خدمتکار هم جالب بود و وقتی کاملا غرق در کتاب می شدم، خودم را جای او تصور می کردم. یکی از شخصیت های دیگر داستان جذر یا رادیکال است. در اصل او پسر خدمتکار می باشد اما پروفسور این نام را به خاطر سر تخت و صافش که او را یاد علامت رادیکال می اندازد؛ روی او نهاده.

پروفسور گرچه انسانی است که حافظه اش هشتاد دقیقه بیشتر یاری اش نمی کند اما بسیار مرد دانا و مهربانی است. هوش و استعداد او در ریاضی بی اندازه و خارق العاده است به طوری که می تواند رابطه ریاضی جالبی بین تاریخ تولد خدمتکار و شماره ی روی ساعت خودش بیابد.

پیشنهاد می کنم که این کتاب را بخرید و بخوانید؛ و با پرفسور و شخصیت جذابش بهتر آشنا شوید. در نهایت اگر آدمی هستید که به ریاضی علاقه دارید، یا می‌خواهید به صورت مخفی یک نفر را به ریاضی علاقه مند کنید یا اگر دنبال هدیه‌ای خوب برای کسی با گرایش تحصیلی رایضی هستید، این کتاب انتخاب مناسبی است.

رمان خدمتکار و پروفسور - معرفی رمان

قسمت هایی از رمان خدمتکار و پروفسور

ما پروفسور صدایش می کردیم. او هم پسرم را جذر صدا می کرد چون می گفت بالای سر تخت و صاف پسرم او را یاد علامت رادیکال می اندازد. پروفسور در حالی که موهای پسرم را پریشان می کرد، گفت: مغز خوبی تو کله ی این پسر هست. جذر هم که برای در امان ماندن از اذیت های دوستانش کلاه می گذاشت، با اوقات تلخی شانه بالا انداخت.

همانطور که آرایشگر موهای پروفسور را کوتاه می کرد این سوال به ذهنم خطور کرد که آیا آرایشگر می دانست داخل سر پوشیده از موی همچون برف پروفسور مغزی هست که می تواند تمامی اعداد اول بین یک تا یک میلیون را بگوید؟ و آیا مشتری های دیگری که روی مبل نشسته بودند و بی صبرانه منتظر بودند تا اصلاح این پیرمرد عجیب و غریب تمام بشود و نوبت خودشان بشود می دانستند چه رابطه ی عجیبی بین تاریخ تولد من و شماره ای که روی ساعت پروفسور حک شده وجود دارد؟ بنا به دلایلی نامعلوم از این که چنین رازهایی را می دانستم به نوعی احساس غرور می کردم و همین فکر باعث شد لبخند شادتری به پروفسور که داشت تو آینه به من نگاه می کرد، بزنم.

پروفسور هیچ وقت نفهمید ما داخل جعبه کلوچه اش را گشته بودیم، در آن لحظه یادداشتی را که برروی جلد رساله نوشته بود من را به فکر برد. تقدیم به “ن” با عشق ابدی هیچ وقت فراموشت نمیکنم. شکی نبود که دستخط خود پروفسور بود و واژه ی ابدی برای او مفهومی متفاوت از آنچه ما از این واژه درک می کردیم داشت. برای او ابدی چیزی شبیه ابدی بودن قضایای ریاضیات بود.

مدتی بعد از آغاز به کارم برای پروفسور، دریافتم او هرگاه در مورد این که چکار کند و یا چه بگوید تردید داشته باشد درباره ی اعداد حرف می زند. انگار اعداد راه او برای اتصال به دنیای واقعیات بودند. یعنی اعداد مطمئن و سبب آرامش خاطرش بودند.

حقایق ابدی چیزهایی نیستند که قابل مشاهده باشند و تو هم نمی‌توانی آن‌ها را در اجسام مادی و پدیده‌های طبیعی و یا حتی در احساسات بشری ببینی. اما ریاضیات این توان را دارد که نوری به آن‌ها بتاباند و به آن‌ها صورت ببخشد. در واقع چیزی وجود ندارد که مانع ریاضیات در این راه باشد.

قسمت های زیبای رمان خدمتکار و پروفسور

اطلاعات کتاب

  • رمان خدمتکار و پروفسور
  • نویسنده: یوکو اوگاوا
  • مترجم: کیهان بهمنی
  • انتشارات: آموت
  • تعداد صفحات: ۲۴۸

 

نظر شما در مورد این رمان چیست؟

این مطلب توسط  آهستان  نوشته شده است.

رمان خدمتکار و پروفسور - معرفی کتاب رمان خدمتکار و پروفسور