نشانک

صبحانه در تیفانى

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

صبحانه در تیفانى اثر ترومن کاپوتى است و از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است.

یکى از عناصرى که همیشه من رو دلبسته ى کتابى میکنه، حضور زنان جادویى و دوست داشتنىه.

زنان جادویى کتاب ها براى من آن هایى هستند که بى وقفه در برابر مشکلات لبخند به لب دارند، آواز مى خوانند، مى رقصند، تمام اعمالشون با ظرافت خاصى انجام مى گیره و وقتى در خیابان راه مى روند حتم دارند که مى درخشند و این درخشندگى نه بخاطر ظاهرشون بلکه حاصل جذابیت هاى روح آن هاست.

یکى از آن زنان جادویى، شخصیت هالى گولایتلىِ دوست داشتنى است که ترومن کاپوتى در رمان کوتاه صبحانه در تیفانى خلق کرده است.

صبحانه در تیفانى


هالى با ویژگى هاى منحصر به فردش شما را مجذوب میکند تا جایى که شخصیت و افعال او خیلى بیشتر از روند کلى داستان ذهن مخاطب را درگیر مى کند. از طرفى تصور ایفاى نقش شخصى چون ادرى هپبورن در نسخه ى سینمایى این اثر جادوى هالى را دو چندان مى کند.


گرچه کاپوتى قبل از ساخت فیلم عنوان کرده بود که او این نقش را براى مرلین مونرو نوشته ولى خیلى زود آدرى هپبورن در شکل و شمایل هالى به دل کاپوتى و تمام مخاطبان فیلم نشست و طولى نکشید که ظاهر و آرایش این شخصیت با پیراهن بلند مخمل سیاه و گردنبند مروارید، بین زنان جامعه محبوب شد.


داستان از زبان مردى روایت مى شود که بیست سال قبل همسایه و دلباخته ى هالى بوده، اما در انتهاى داستان هالى او را تنها مى گذارد و شما و مرد راوى را در حسرت مى گذارد! این در حالیست که در نسخه ى سینمایى اثر پایان بندىِ امیدبخشى براى آن در نظر گرفته شده و هالى نزد راوى مى ماند.


با اینکه کتاب بیش از صد و ده صفحه نیست، خرده روایات گنجانده شده در آن باعث مى شود از شمایل یک داستان خطى و بى جذابیت به یک اثر درخشان تبدیل شود. داستانى که کاپوتى تا همیشه بر لوح ذهن ما نقش زده است.

معرفی کتاب صبحانه در تیفانى

قسمت هایی از متن کتاب

کسى که به همه چیز عادت کند با مرده فرقى ندارد.

از آن دسته افرادى بود که مسایل خصوصى شان را داوطلبانه به شما مى گویند، ولى در مقابل سوال مستقیم در لاک دفاعى فرو مى روند.

مردم فکر مى کنن ستاره هاى سینما آدم هاى با شخصیتى هستن، در حالیکه آدم براى ستاره بودن اصلا نباید شخصیت داشته باشد.

مى گن سربازها هرچه خنگ تر باشن شجاع ترن.

شخصیت متعادل به سرعت تغییر مى کند و همان طور که هرچند سال خواه ناخواه جسم مان دستخوش تغییراتى اساسى مى شود ،طبیعى است که شخصیت مان هم تغییر مى کند.

غم و غصه وقتى سراغ آدم میاد که چاق شده باشى یا بارون بیش از حد طول کشیده باشه. در این مواقع آدم غمگین میشه ،همین و بس. ولى دلهره چیز وحشتناکى یه. مى ترسى و از وحشت عرق مى کنى ، ولى نمى دونى از چى مى ترسى. فقط مى دونى قراره اتفاق وحشتناکى بیفته ، اما نمى دونى چه اتفاقى!

مشخصات کتاب

  • صبحانه در تیفانى
  • نویسنده: ترومن کاپوتى
  • ترجمه: رامین آذر بهرام
  • انتشارات: مروارید
  • تعداد صفحات: ۱۱۶
  • قیمت: ٨۵٠٠ تومان

این مطلب توسط مهشید موسوی نوشته شده است.

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟