نشانک

معرفی کتاب های خواندنی

مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد دومین کتاب چیماماندا انگوزى آدیشى است که در زمینه فمینیسم از سوی انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر می شود. اثر اول این نویسنده در زمینه فمینیست یعنی کتاب ما همه باید فمینیست باشیم با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و توانست عنوان پرفروش ترین کتاب آمازون در حوزه ی مطالعات عمومی جنسیتی را کسب کند.


پشت جلد کتاب مانیفست یک فمینیست قسمتی از متن کتاب آمده است:

به دخترت بیاموز که چیزهایى به نام نقش هاى جنسیتى، مزخرفاتى بیش نیستند. هرگز به او نگو که باید این کار را انجام دهد یا آن کار را انجام دهد، چون او دختر است. عبارت “چون تو دختر هستى”، هرگز دلیلى براى هیچ چیزى نیست؛ هیچ چیزى!

این کتاب شامل پانزده پیشنهاد است که ابتداى هر پیشنهاد چنین شروع مى شود :”به دخترت بیاموز…” و شامل نکاتى دقیق و کاربردى در زمینه ى تبین نقش هاى فراجنسیتى کودکان و گاه بزرگسالان است. کتاب حاضر به تمامى بانوان و مادران توصیه مى شود.

مانیفست یک فمینیست

کتاب مانیفست یک فمینیست

در مقدمه مترجم بر این کتاب مى خوانیم:

چیماماندا انگوزى آدیشى، نویسنده ى زن نیجریه اى است. او با رمان پرفروش “نیمه ى یک خورشید زرد” شناخته شد. او در بیشتر رمان ها و کتاب هایش، دوران کودکى اش در نیجریه و جایگاه نژاد را به تصویر مى کشد. به گزارش گاردین، این نویسنده ى موفق با نخستین رمانش، جایزه ى اورنج ٢٠٠٧ را از آن خود کرد و بسیار معروف شد. آدیشى در مصاحبه اش مى گوید: “در شهر دانشگاهى نسوکا در یک خانواده ى بزرگ و نزدیک به هم و شاد به دنیا آمدم. من اولین دختر بودم؛ پنجمین فرزند از شش فرزند خانواده بودم و بعد از آمدن سه فرزند اول، پدر و مادرم روشنفکرتر و آسان گیرتر شده بودند. دوران کودکى ام در شادى و راحتى گذشت. خانواده ام هنوز هم خیلى به هم نزدیک اند. پدرم استاد ریاضى بازنشسته است. مادرم با کارکردن به عنوان نخستین کارمند زن ثبت در دانشگاه، اسمش را در تازیخ ثبت کرد. هیچ یک از خواهر و برادرهایم خلاقیت خاصى ندارند. همه شان آدم هاى علم دوست و معقولى هستند. پدر و مادرم مى خواستند من دکتر شوم، به همین دلیل پزشکى خواندم، اما خیلى اهمیتى به کارى که مى کردم نمى دادم. در کلاس آناتومى شعر مى نوشتم. “

این بانوى خوش قریحه با عنوان نویسنده اى نترس معروف است و در تمام آثارش هرگونه تبعیض نژادى به ویژه تبعیض جنسیتى را به چالش مى کشد.


بخشى از مقدمه ى نویسنده:

وقتى چند سال پیش، یکى از دوستان دوران کودکى ام که حالا بانویى زیبا و قوى شده بود، از من پرسید که “چطور دختر کوچولویش را یک فمینیست بار بیاورد؟”، اولین چیزى که به ذهنم رسید این بود که نمى دانم.
به نظرم سوال سختى بود.
در پاسخ به پیشنهاد دوستم، تصمیم گرفتم برای نامه اى بنویسم و امیدوار بودم این نامه، صادقانه و عملى باشد و بتواند برایش نقشه ى راهى براى تفکرِ فمینیستى کارآمد از آب در بیاید. این کتاب نسخه اى از همان نامه است.
دوستم در جواب نامه ى من نوشت که به توصیه هایم عکل مى کند و وقتى خودم یک بار دیگر از دید یک مادر نامه ام را خواندم،مصمم شدم تمام توصیه هاى آن را به کار گیرم.

مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد

قسمت هایی از متن کتاب مانیفست یک فمینیست

به او یاد بده که عاشق کتاب باشد. بهترین روش براى کتاب خوان شدن او این است که تو را در آن حال ببیند. وقتى تو مشغول خواندن باشى، درک مى کند که خواندن ارزشمند است، حتى اگر او به مدرسه نرود و فقط کتاب بخواند، قول مى دهم داناتر از کودکى شود که تحت محدودیت هاى آموزش و پرورش، درس و کتاب مى خواند. کتاب ها به او کمک مى کنند تا دنیا را بهتر بشناسد و آن را به چالش بکشد، به او کمک مى کنند تا خودش را بهتر بیان کند و راحت تر بتواند رسالت آینده ى خویش را انتخاب کند. فرقى نمى کند که بخواهد سرآشپز، دانشمند یا خواننده شود. او مى تواند از مهارت هایى که کتاب ها به او مى دهند، بهره گیرد. منظورم کتاب هاى درسى نیست، بلکه کتاب هاى تاریخ، رمان و خودزندگینامه هاست. اگر لازم شد به او باج بده، رشوه بده، پاداش بده تا کتاب بخواند. او را تشویق کن تا کتاب بخواند. هرگز بانویى نیجرى به نام آنجلا را فراموش نمى کنم. او مادرى مجرد بود که فرزندش را در آمریکا بزرگ مى کرد. کودکش تمایلى به کتاب خواندن نداشت و مادر تصمیم گرفت براى هر صفحه کتاب به او پنج سنت بدهد. ظاهرا براى مادر گران تمام مى شد، اما سرمایه گذارىِ ارزشمندى بود.

تو حتى مجبور نیستى عاشق شغلت باشى، فقط مى توانى عاشق چیزهایى باشى که شغلت به تو هدیه مى دهد؛ چیزهایى مثل اعتماد به خویشتن و عزت نفس که حاصل کار کردن و پول درآوردن است.

نسبت به کارى که انجام مى دهى هرکسى عقیده و نظرى دارد، اما آنچه اهمیت دارد کارى است که تو دوست دارى براى خودت انجام دهى و یادت باشد قرار نیست همان کارى را انجام دهم که خوشایند دیگران است.

به او بگو مهربانى مهم است. وقتى با دیگران مهربان است، او را تحسین کن، اما به او یاد بده هرگز مهربان بودن را بارى به هر جهت نگیرد. به او بگو که او نیز شایسته ى مهربانى دیگران است.

به او یاد بده براى تمام عقایدش ایستادگى کند. اگر کودکى بدون اجازه ى دخترت، اسباب بازى او را گرفت، دخترت را ترغیب کن که وسیله اش را پس بگیرد.

به او یاد بده رضایت شخصى اش از همه چیز مهم تر است. به او بگى اگر چیزى ناراحتش کرد، آن را به صداى بلند بگوید، بیانش کند و در صورت لزوم فریادش بزند.

از خطر آنچه فمینیسم مشروط نامیده مى شود، آگاه باش!” منظور از فمینیسم مشروط، برابرى حقوق زن و مرد تحت شرایطى خاص است. لطفا این ایده را به طور کامل رد کن، زیرا کم عمق، سطحى و محکوم به شکست است. فمینیست بودن مثل باردار بودن است. تو یا باردار هستى یا نیستى. یا به برابرى حقوق زن و مرد ایمان دارى یا ندارى. فمینیسم مشروط از استعاره هایى این چنینى بهره مى گیرد که “مرد سَر است و زن گردن.” یا “مرد راننده است، اما زن در صندلى جلو مى نشیند.” بدترین قسمت این مفهوم آن است که مردان را به طور غریزى جنس برتر معرفى مى کند، انا تاکید مى کند که مردها باید با زنان خوش رفتار باشند. هرگز! هرگز! حالِ خوب یک زن به اساس و پایه اى محکم تر از خیرخواهى نیاز دارد.

مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد در کافه بوک

[ لینک: کتاب ما همه باید فمینیست باشیم ]

مشخصات کتاب

  • کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد
  • نویسنده: چیماماندا انگوزى آدیشى
  • ترجمه: فاطمه باغستانى
  • انتشارات: نشر کوله پشتى
  • تعداد صفحات: ۵۴
  • قیمت چاپ اول: ۷۰۰۰ تومان

این مطلب توسط مهشید موسوی نوشته شده است.

نظر شما در مورد کتاب مانیفست یک فمینیست چیست؟

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 296
دوست نداشتم: 207
میانگین امتیازات: 1.43

چاپ کتاب

14 دیدگاه در “مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد

سلام..اینها…معمولا کسانی هستند که..در خانواده های دور از اسلام رشد کردن یا ..خانواده های آنها خشکه مذهب بودن …واین نوعی اعتراض است.

خواندن این کتاب یا کتاب هایی شبیە بە مانفیست یک فمنیست برای هر شخصی لازمە.تبعیض جنسیتی مشکلیست کە در جهان بە ویژه در کشور خودمون تبدیل به یک فرهنگ شدە و خیلی ها سادە ازش رد میشن.
خوندن این کتاب ها می تونە گام بلندی در حل این مشکل باشه
بە امید جهانی برابر^_^

کتاب عالی ای بود،واقعا لذت بردم،قطعا پیشنهاد میشه😊

انگیزه ای ایجادشد برای خواندنش
باسپاس از همه ی شما

کتاب خیلی مفید و عالی بود.
اما در پاسخ به کسایی که میگویند هدف این کتاب ها مردستیزیست،
اینجور افراد اصلا جای بحث باهاشون نیست.
یکبار هم که شده کتاب رو بخونید و به واقعیت دقیق بشین.
این گفته ها صرفا تراوشات ذهنی شماست،نه هدف نویسنده.
به امید دنیایی برابر 🙂

به‌‌نظرم این کتاب خیلی روان نوشته شده، و بعد از هر پیشنهادی که خوندم کلی فکر کردم و فکر کردم. بسیار کتاب خوبی هست. و لذتبخش.

دقیقا همینطوره.. من به برابری حقوق زن و مرد معتقد نیستم چون اینا میخوان با این عبارت برابری حقوق زن و مرد فقط و فقط زنان رو در برابر مرد قرار بدن در حالیکه زن و مرد باید کنار هم باشن چه بعنوان زن و شوهر، خواهروبرادر، پدرودختر یا حتی بعنوان یک شهروند و ملت… من به برابری حقوق زن و مرد معتقد نیستم چون زن یا مرد هرکدوم حقوق متناسب با جسم و روح و خلقیات جنسی خودشونو دارن احمقانس اگر به ساختمان بدن زن و مرد و عملکرد بدن و مغز و تأثیر هورمونهای مترشح از بدن توجه نکنیم و از سرمعده در موردشون حرف بزنیم.. با تشکر

با سلام
چنین نوشته هایی هر چند عنوان جذاب و خواندنی دارند و زنان و دختران را تشویق می کنند که خودشان باشند؛ با اعتماد به نفس و پر شور و هیجان . اما برخی از نوشته های این کتاب و کتبی از این دست بیانگر آرای فمینیست هایی است که سراسر به دنبال برابری خواهی و مرد ستیزی هستند. به همین جهت درایت خواننده را در هنگام مطالعه می طلبد تا فریب واژه های به ظاهر در جهت منافع زنان را نخورد و از نیات اصلی نویسندگان و طرفداران چنین دیدگاه هایی غافل نشود. با تشکر

ما همه باید فمینیست باشیمشون عالیه
تنکس دوست من…

به نظرم کتاب خوبیه میرم میخونمش

معرفی خوبی بود. ترغیب به خوندن کاملش شدم
مرسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *