نشانک

ماه پنهان است

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

ماه پنهان است با عنوان اصلی The Moon is Down رمانی کوتاه از جان استاین‌بک، نویسنده آمریکایی است که در مورد جنگ جهانی دوم نوشته شده است و در مورد افزایش فاشیسم در اروپا هشدار می‌دهد.

ماه پنهان است در زمان جنگ جهانی دوم به یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های زیرزمینی در اروپا تبدیل شده بود که هزاران نسخه از آن به شکل مخفیانه در فرانسه، آلمان، نروژ، هلند و… منتشر شده و بلافاصله به یکی از نمادهای ادبیات مقاومت تبدیل شد. این کتاب نقش مهمی در تقویت روحیه مردم داشت.

در پشت جلد کتاب، قسمت مهمی از متن کتاب آمده است:

و آن مردان پیوسته به یاد خانه بودند. افراد گردان کم‌کم از سرزمینی که اشغال کرده بودند بیزار شدند و با مردم درشتی کردند. مردم نیز با آنان درشتی کردند. رفته‌رفته اندک‌هراسی در دل فاتحان رخنه کرد، ترس از این‌که جنگ هرگز تمام نشود و آنان هیچ‌گاه به خانه برنگردند و دیگر روی آسایش را نبینند، ترس از این‌که روزی از پا دربیایند و همچون خرگوشی در کوهستان شکار شوند، زیرا نفرت مردمی که سرزمینشان اشغال شده بود هیچ‌گاه فرو نمی‌نشست.

[ لینک: کتاب در غرب خبری نیست – سرگذشت گروهی از سربازان سرگردان آلمانی ]

خلاصه رمان ماه پنهان است

داستان این کتاب درباره اشغال شهر کوچکی در اروپا است که مشخص نیست در کدام کشور قرار دارد. (به احتمال زیاد نروژ باشد.) نیروهای مهاجم با یک برنامه‌ریزی دقیق و با کمک یکی از جاسوسان خود که در شهر محبوبیت زیادی داشت، توانستند بدون خون‌ریزی زیاد و بدون زحمت آنچنانی کنترل شهر را در اختیار بگیرند. شهری که مردم آن سال‌های سال است نه با کسی جنگیده‌اند و نه کسی به آن‌ها حمله کرده است. خلق و خوی مردم این شهر در اثر ندیدن جنگ به حدی آرام است که اشغالگران با خود می‌گویند، اینجا مکان مناسبی برای زندگی است و حتی شاید بعد از جنگ به این شهر نقل مکان کنند.

پس از اینکه مهاجمان شهر را اشغال کردند، فرمانده مهاجمان – سرهنگ لنسر – به دیدار شهردار شهر – اوردن – می‌رود و از او درخواست می‌کند که با مردم شهر صحبت کند تا آن‌ها در کمال آرامش به استخراج زغال‌سنگ بپردازند و به این شکل از خشونت و خون‌ریزی جلوگیری شود. اما شهردار که محبوبیت زیادی بین مردم دارد و خود را بالاتر از هیچ شهروندی نمی‌داند، به همه درخواست‌های فرمانده به یک شکل جواب می‌دهد و آن هم این است که: این مردم آزاد هستند و هر کاری که بخواهند می‌کنند.

اوردن لبخندی زد. «شاید باور نکنید، اما حقیقت جز این نیست: قدرت در اختیار شهر است. نمی‌دانم چرا و چگونه، اما هست. (ماه پنهان است – صفحه ۳۰)

خیال می‌کنند چون خودشان یک پیشوا و یک سر دارند، ما هم مثل آنان هستیم. می‌دانند که اگر سر ده نفر از خودشان بالای دار برود، نابود خواهند شد. اما ما مردمانی آزاد هستیم و به اندازه‌ی جمعیت خود سر داریم و در موقع لزوم رهبرانی مثل قارچ در میانمان خواهند رویید. (ماه پنهان است – صفحه ۱۴۹)

در ادامه رمان، وقتی یکی از مهاجمان در معدن به مردی آزاد دستور می‌دهد که کاری انجام دهد، مورد خشم او قرار می‌گیرد و طی حادثه‌ای افسری از نیروهای اشغالگر کشته می‌شود. نیروهای مهاجم در برخورد با این حادثه مجبور می‌شوند آن مرد آزاد را اعدام کنند که همین باعث می‌شود خشم و کینه مردم سرریز شود و…

براساس رمان ماه پنهان است فیلمی هم در سال ۱۹۴۳ ساخته شده است که دیدن آن خالی از لطف نیست، اما پیشنهاد ما این است که در ابتدا کتاب را بخوانید.

[ لینک: رمان بلبل – مربوط به جنگ جهانى دوم و مقاومت مردم فرانسه در برابر حملات آلمان نازى ]

ماه پنهان است

درباره کتاب ماه پنهان است

در همین ابتدا اشاره کنم که اگر به کتاب‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم و ادبیات مقاومت علاقه دارید، رمان ماه پنهان است یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای مطالعه است. این رمان کوتاه با اینکه فقط ۱۶۰ صفحه است، بدون شک در ذهن علاقه‌مندان برای همیشه ماندگار خواهد بود.

محوریت این رمان براساس گفت‌وگوهای میان افراد است و در آن اثرات جنگ به خوبی در هر دو سمت دیده می‌شود. جنگ و خشونت‌های آن کاری به این ندارد که شما چه کسی هستید و در کدام جبهه قرار دارید. در این رمان سربازانی را می‌بینیم که پیروز میدان هستند و از اینکه به راحتی کنترل شهر را در اختیار گرفته‌اند خوشحال‌اند. از آرام بودن مردم راضی هستند و با شنیدن خبرهای خوب، فکر می‌کنند که جنگ به زودی پایان می‌یابد و آن‌ها می‌توانند به آغوش خانواده خود برگردند. اما آیا واقعا چنین است؟ در مقابل مردمی را داریم که تندخو بودن را بلد نیستند. از شیوه جنگیدن و مقاومت و نافرمانی چیزی نمی‌دانند. سال‌ها در صلح و آرامش زندگی کرده‌اند. اما وقتی آزادی را از آنان می‌گیرند، همین مردم به سرعت تغییر می‌کنند و تک تکشان حاضرند که جان خود را در راه آزادی فدا کنند.

به اعتقاد من، مهم‌ترین پیام کتاب این است که مردم آزاد، و افرادی که معنای آزادی را درک کرده‌ و مزه آن را چشیده‌اند، به هیچ طریقی تن به بردگی نمی‌دهند. چنین مردمی، نهایتا فریاد خواهند زد و از خود دفاع می‌کنند.

من فکر می‌کنم، یکی از به یادماندنی‌ترین قسمت‌های کتاب زمانی بود که سرهنگ بنابر ذهنیت خودش، برای اجرای عدالت نزد شهردار می‌رود و از او درخواست می‌کند که به عنوان شهردار، آلکس – همان مرد آزادی که افسری را کشته بود – محاکمه و او را به اعدام محکوم کند. ولی شهرداری که خود را از جنس مردم می‌داند این را قبول نمی‌کند. بنابراین سرهنگ فکر می‌کند که باید کورل – جاسوس نیروهای اشغالگر در شهر – را شهردار شهر کند. قسمتی از گفت‌های سرهنگ لنسر و شهردار اوردن:

لنسر گفت: «از اول می‌دانستم. ظاهرا چاره‌ای نیست، کورل باید شهردار شود.» به‌سرعت سرش را بالا آورد و گفت: «برای محاکمه که می‌مانید؟»
«بله که می‌مانم. نمی‌خواهم آلکس را تها بگذارم.»
لنسر نگاهی به او کرد و لبخندی کم و بیش اندوهبار بر لب آورد.
«ما هم وظیفه‌ای به عهده داریم، این طور نیست؟»
شهردار گفت: «بله، تنها وظیفهی ناممکن در جهان، تنها کاری که شدنی نیست.»
«و آن چیست؟»
«روح انسان ها را پیاپی در هم شکستن.» (ماه پنهان است – صفحه ۷۴)

[ لینک: کتاب سربازان سالامیس ]

ماه پنهان است اثر جان استاین بک

جملاتی از متن کتاب ماه پنهان است

سروان لوفت به معنی واقعی کلمه سروان بود. با سروانیِ خود زندگی می‌کرد و نفس می‌کشید. در زندگی‌اش حتی لحظه‌ای هم غیرنظامی نبود. جاه‌طلبی سیری‌ناپذیرش او را وامی‌داشت پله‌های ترقی را یکی‌یکی طی کند. مثل خامه‌ای که روی سطح شیر می‌آید داشت بالا می‌رفت. پاشنه‌هایش را با مهارت رقصندگان به هم می‌کوبید. آداب نظامی را تمام و کمال می‌دانست و بر رعایتشان پافشاری می‌کرد. (ماه پنهان است – صفحه ۳۴)

سرگرد هونتر جنگ را عملیاتی در حسابدانی می‌پنداشت که پس از پایان آن می‌توانست برگردد کنار شومینه‌اش. سروان لوفت جنگ را حرفه‌ی مناسب جوانان فرهیخته و شایسته می‌دانست و ستوان پراکل و ستوان توندر آن را خواب و خیالی می‌انگاشتندکه هیچ‌چیزش واقعی نیست. (ماه پنهان است – صفحه ۳۷)

جنگ یعنی خیانت، نفرت، خرابکاری‌های فرماندهان نالایق، شکنجه، کشتار، بیماری و خستگی، و جز این نیست تا سرانجام به پایان برسد. تازه بعد هم هیچ‌چیز تغییر نمی‌کند مگر نفرت‌ها و خستگی‌های تازه که جایگزین همتایان کهنه‌شان می‌شوند. (ماه پنهان است – صفحه ۳۷)

در خیابان‌های شهر، مردم با چهره‌های گرفته در رفت و آمد بودند. اندکی از آن برق بهت‌زدگی از چشمانشان رخت بربسته بود، ولی هنوز برق خشم جایش را نگرفته بود. (ماه پنهان است – صفحه ۵۹)

این حرف‌های بی‌ربط چیست که درباره‌ی قانون می‌زنید؟ بین ما و شما قانونی در کار نیست. این جنگ است. باید همه‌ی ما را بکشید، وگرنه وقتش که برسد، ما همه‌ی شما را می‌کشیم. (ماه پنهان است – صفحه ۷۲)

آدمی تشنه‌ی عشق است. بی عشق می‌میرد. درونش پژمرده می‌شود و سینه‌اش مثل تراشه‌ای می‌خشکد. (ماه پنهان است – صفحه ۱۱۰)

مردم دوست ندارند شکست بخورند و شکست هم نخواهند خورد. مردم آزاد جنگ را شروع نمی‌کنند، اما شروع که شد، هرگز اسلحه‌شان را زمین نمی‌گذارند، حتی وقتی شکست بخورند. این کار از گله‌های انسانی که همه‌شان پیرو یک پیشوا هستند برنمی‌آید. به همین سبب است که گله‌های انسانی در عملیات‌ها پیروز می‌شوند و مردمان آزاد در نبردها. خواهید دید که جز این نیست، آقا. (ماه پنهان است – صفحه ۱۵۸)

[ لینک مرتبط: رمان گزارش محرمانه ]

رمان ماه پنهان است

مشخصات کتاب

  • عنوان: ماه پنهان است
  • نوینسده: جان استاین‌بک – john steinbeck
  • ترجمه: شهرزاد بیات‌موحد
  • انتشارات: ماهی
  • تعداد صفحات: ۱۶۰
  • قیمت چاپ اول – پاییز ۹۶: ۱۰۰۰۰ تومان
  • جیبی

نظر شما در مورد کتاب ماه پنهان است چیست؟ آیا به کتاب‌های مرتبط با موضوع جنگ جهانی علاقه دارید؟ لطفا اگر این کتاب را هم خوانده‌اید، نظرات خود را در مورد آن با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند رمان دیگر از نشر ماهی:

  1. رمان قربانی
  2. رمان گیرنده شناخته نشد
  3. رمان مزرعه‌ی حیوانات
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 145
دوست نداشتم: 161
میانگین امتیازات: 0.9

چاپ کتاب

9 دیدگاه در “ماه پنهان است

این کتاب رو من یه چند وقت پیش تابستون خوندم و اینم بگم از اولین کتابایی هست که خوندم و واقعا ازش لذت بردم.یجورایی منو به کتابخونای علاقه مند کرد.البته بعد از کیمیاگر👌⁦♥️⁩
شخصیت پردازی های خیلی خوبی داشت.
زوج طلایی دکتر وینتر و شهردار اوردن رو فراموش نمیکنم.
حساس ترین قسمتاشم وقتایی بود که شهردار و سرهنگ لانسر باهم بحث میکردن. مخصوصا اونجایی که تو معرفی اشاره کردین.
و اینکه مردم آزاد و مردمی که معتقدند انسان های آزادی هستند ، هرگز تسلیم نمی شوند.(پیام کتاب)
پایان شاعرانه این کتاب رو هم هیچوقت فراموش نمیکنم.

کتاب خوبیه پیشنهاد میشه حجم زیادی هم نداره.
راستی اینم بگم که من تازه شروع کردم کتاب بخونم و انشالله بعدا سراغ کتاب های معروف تر جان اشتاین بک(مثل خوشه های خشم و شرق بهشت) هم میرم.

ممنونم از کافه بوک😘🌷

کتابی کم حجم وکوچک که بسسیاز زیبا به هجوم واشغال توسط بیگانگان ومقاومت مردم وایستادگی در برابر دشمن پرداخته است.
بسیار خواندنی همچون بیشتر آثار جان استاین بک

آخرش خیلی بد تموم میشه ، بی سرو تهه یجورایی

اتفّاقاً به نظر من خیلی خوب تموم شد و بهترین فصل کتاب، فصل آخر بود؛ جایی که نویسنده به خوبی از ماجرای دادگاه “سقراط” بهره میبره.
نمیدونم دفاعیّات سقراط در دادگاهش رو خوندید یا نه، ولی اگه خونده باشید این پایان کتاب رو بد نمیدونید.

وقتی میام تو این سایت کل دنیا مال من میشه دیگه هیچ چیزی برام مهم نیست از بس لذت میبرم از کتاب

سلام و خسته نباشید. واقعا سایت خوبی دارین و برای من که معتاد مطالعه شدم واقعا لذت بخشه که تحلیل کتابارو اول ببینم و بعد بخونمشون.
میشه خواهش کنم چند تا کتاب دیگه هم در مورد جنگ جهانی دوم معرفی کنین؟ من اتفاقی موفق شدم فقط همین کتابو پیدا کنم. ممنونم.

سلام – کتاب های زیادی با موضوع جنگ جهانی در سایت معرفی کردیم که در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم. شما می‌تونید این کتاب ها رو در سایت سرچ کنید و معرفی کتاب‌ها رو مطالعه کنید.
کتاب در غرب خبری نیست – کتاب به امید دیدار در آن دنیا – کتاب گزارش محرمانه – کتاب دختری در جنگ و…

چرا بیشتر کتاب هایی که معرفی کردید راجب جنگ جهانی دومه ؟؟؟

ما سعی می کنیم در ژانرهای مختلف کتاب معرفی کنیم. اگر به قسمت رمان خارجی مراجعه کنید کتاب های مختلفی مشاهده می کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *