انتشارات متخصصان

خلاصه کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

ما همه باید فمینیست باشیم

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ما همه باید فمینیست باشیم – عنوان پرفروش ترین کتاب آمازون در حوزه ی مطالعات عمومی جنسیتی است که توسط چیماماندا انگوزی آدیشی، نویسنده مشهور نیجریه ای نوشته شده است.

آدیشی در مقدمه کتاب ما همه باید فمینیست باشیم می گوید:

این کتاب نسخه ی اصلاح شده ای است از سخنرانی من در دسامبر سال ۲۰۱۲ در «تد اکسوستون» که یک کنفرانس سالانه با محوریت آفریقاست.

لینک: سخنرانی چیماماندا انگوزی آدیشی در تد اکسوستون.

پشت جلد این کتاب هم آمده است:

فرهنگ مردم را نمی سازد، این مردم هستند که فرهنگ را می سازند. اگر این حقیقت داشته باشد که انسانیت زنان در فرهنگ ما وجود ندارد، باید آن را در فرهنگ خودمان جای بدهیم و نهادینه کنیم.

[ مطلب مرتبط: کتاب مانیفست یک فمینیست در پانزده پیشنهاد ]

ما همه باید فمینیست باشیم

کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

این کتاب کم حجم با نهایت سادگی و صمیمت نوشته شده است و نویسنده در آن در قالب مثال های متعدد از زندگی خودش که در نیجریه بزرگ شده است، به مخالفت با افکار و عقاید جامعه می پردازد. افکار و باورهایی که در آن، زن جایگاه پایین تری نسبت به مرد دارد.


آدیشی در کتابش همه ما را دعوت می کند که فمینیست باشیم، به این معنا که حقوق اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مساوات جنسیتی زنان را باور داشته باشیم و برای این برابری تلاش کنیم.


آدیشی خود در قسمتی از کتاب، فمینیست را این چنین تعریف می کند:

به تعریف من، فمینیست، مرد و یا زنی است که اعتقاد دارد درست است که در دنیای امروز ما مشکل جنسیتی وجود دارد، اما ما باید آن را حل کنیم و بهتر عمل نماییم. همه ی ما چه مرد و چه زن، باید برای بهتر شدن این شرایط کاری انجام دهیم.

کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

درباره کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

با اینکه در قرن ۲۱ زندگی می کنیم و انسان ها از هر لحاظ پیشرفت فوق العاده زیادی داشتند، اما هنوز بسیاری از کشورها (حتی کشورهای توسعه یافته با فرهنگ غنی) وجود دارند که در فرهنگ آن ها حقوق زنان به طور کامل و به نحوی که شایسته آن ها باشید رعایت نمی شود.


نویسنده کتاب هم دقیقا در یکی از این فرهنگ ها بزرگ شده است و در این کتاب از تجربیاتش در این فرهنگ صحبت می کند. او می خواهد به مخاطب خود یاد دهد که فمینیست بودن به معنای برتری زن نسبت به مرد نیست و بلکه به معنای برابری است. برابری در فرصت ها، در موقعیت های اجتماعی، در موقعیت های سیاسی و…


به نظر من خواندن این کتاب برای همه ما ضروری می باشد. چه مرد و چه زن. زنان باید این کتاب را بخوانند تا از حقوق خود آگاه شوند و مردان باید این کتاب را بخوانند تا از حقوق زنان آگاه شوند و به آن احترام بگذارند. و به شکل جدی پیشنهاد می کنم که کتاب دیگر این نویسنده یعنی کتاب مانیفست یک فمینیست را بخوانید تا دید وسیع تری نسبت به موضوع فمینیسم پیدا کنید.


جمله ای از مقدمه خوب مترجم:

زن بودن و یا مرد بودن هرگز نمی‌تواند انسان بودن را زیر سوال ببرد.

ما همه باید فمینیست باشیم از نشر کتاب کوله پشتی

قسمت هایی از متن کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

مردان حاکمان جهان هستند. این حس مربوط به هزاران سال پیش است، زیرا از روزی که بشر شروع به زندگی بر روی زمین کرد در حقیقت، قدرت فیزیکی مهم ترین ویژگی برای بقا محسوب می شد. فردی که از نظر فیزیکی قوی تر بود، احتمال بیشتری داشت که رهبر شود و مردان به طور کلی از نظر فیزیکی قوی تر هستند. (البته استثناء های زیادی هم وجود دارد.)

هر زمان که بخواهم در یک رستوران نیجریه ای با یک مرد قدم بزنم، گارسن به آن مرد خوشامد می گوید و مرا نادیده می گیرد. این گارسن ها محصول جامعه ای هستند که به آن ها آموزش داده است که مردها مهم تر از زنان هستند و من می دانم که آن ها قصد آزار کسی را ندارند، اما این چیزی است که از نظر آن ها عاقلانه است.

در تمام دنیا، مجلات و کتاب های زیادی هستند که به زنان خط مشی می دهند، این که چه کار کنید، چطور باشید و چطور نباشید، این که چطور مردی را جذب کنید و یا کاری کنید که او احساس شادمانی بکند. اما در مورد این که مردان باید چه کنند تا زنی احساس رضایت داشته باشد راهنمایی های خیلی کمی وجود دارد.

ما به دخترهای مان شرم و حیا را می آموزیم. پاهایت را بپوشان. خودت را جمع و جور کن. ما این احساس را که شما از بدو تولدتان زن و ذاتا گناهکار هستید را در آن ها پرورش می دهیم. وقتی که دخترها رشد می کنند و تبدیل به زن ها می شوند نمی توانند از تمایلات شان بگویند، آن ها سکوت اختیار می کنند و نمی توانند صادقانه از آن چه که بدان فکر می کنند حرف بزنند و تظاهر کردن و دروغ گفتن را به شکل هنرمندانه ای به نمایش می گذارند.

ما همه باید فمینیست باشیم و کتاب مانیفست یک فمینست

مشخصات کتاب

  • ما همه باید فمینیست باشیم
  • نویسنده: چیماماندا انگوزی آدیشی
  • ترجمه: مریم طباطبائیها
  • انتشارات: کتاب کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۶۴
  • قیمت: ۷۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب ما همه باید فمینیست باشیم چیست؟

چند کتاب دیگر از نشر کتاب کوله پشتی: