نشانک

مردی در تبعید ابدی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

مردی در تبعید ابدی روایت زندگى بزرگمردى است که چون دیگر ستارگان پرفروغ راه دانش، نه تنها توسط مردمان هم عصرش فهمیده نشد بلکه رنج ها کشید از بهر شناساندن پایه هاى دین، اندیشیدن بى بدعت و تفکر نقادانه و آزاد. اما با او همان کردند که حلاج را…


داستان کتاب مردی در تبعید ابدی

محمد صدراى شیرازى، پسر یکى از با نفوذترین مردان شیراز بود؛ ابراهیم صدر شیرازى که از مقربان دربار صفوى بود.

ابراهیم تمام امکانات را براى تک فرزند دیر از راه رسیده‌ى خود فراهم نمود اما، ترس مشفقانه و وظایف پدرانه اش همیشه او را بر آن مى داشت تا به حکم عقل از بروز اندیشه هاى خوفناک او در چنان زمانه ى با شکوهى که دین چلچراغِ کاخ شاهان صفوى به حساب مى آمد، جلوگیرى کند.

“-فلسفه خوانده است؟”
“-فلسفه و همه چیز؛ اما بدبختانه بیش از همه چیز، فلسفه خوانده است. پسرم، اسیر فلسفه است قره خان. و از این مى ترسم؛ چون به شیوه ى مرسوم نمى بیند و به مطابعت از فقهاى زمان قضاوت نمى کند.”

[ لینک مرتبط: یک عاشقانه‌ی آرام نوشته نادر ابراهیمى ]

مردی در تبعید ابدی

ابراهیم به گفتگو با محمدِ نوجوان مى پرداخت، او را از خطرِ ابرازِ چنین اندیشه هایى برحذر مى داشت، اما محمد خود را مردِ راهِ حقیقت مى دانست و از عاقبت کار بیمى به دل راه نمى داد.


اندکى پس از بر تخت نشستنِ شاه عباس که کم و بیش هم سن و سال محمد صدراى شیرازى بود، قزوین و سپس اصفهان پایتخت شد و جمع کثیرى از بزرگان و اعاظم بر گرد شاه جمع گشتند، در چنین شرایطى محمد صدرا توانست در محضر اساتید بزرگى چون شیخ بهایى، میرفندرسکى و میرداماد تلمذ کرد. این سه بزرگوار با به جان خریدن تمام سختى ها از وجودِ پر ارزش دردانه ى عالم تشیع، ملاصدراى شیرازى پاسدارى کردند.


ملاصدرا با ارائه ى اندیشه هاى نو در باب “حرکت جوهرى”، “تقدم وجود بر ماهیت”، و بسیار اندیشه هاى نابِ بى تکرار که از درکِ مردمان و حتى بزرگان زمانه ى خود خارج بود، دانش عالم تشیع را زیر و رو کرد. اما چنین است حالِ مردانِ دانشمند زمان که به واسطه ى جو سیاسى موجود یا کوته نظرىِ مردمان زمانشان، درک نمى شوند و رنجِ فهمیده نشدن و تبعید بر دردهاى بیشمارشان افزوده مى شود.


نادر ابراهیمى در کتاب مردی در تبعید، با همان نثرِ آهنگین و جذابش که هر جمله را چون زر باارزش مى کند، به روایت زندگى پر مشقت ملاصدراى شیرازى، صدرالمتالهین، پرداخته است. این آمیخته ى داستان و واقعیت، شاهکارِ نادر ابراهیمى است به پیشگاهِ بزرگمردى که اندیشه هایش در هیچ عصرى آنگونه که بایسته و شایسته ى مقام عالىِ او بود شناخته نشد.

کتاب مردی در تبعید ابدی

قسمت هایی از متن کتاب مردی در تبعید ابدی

“عشق به دیگرى”، ضرورتى ست که از حادثه بر مى خیزد نه از اراده به انتخاب، و همین، کار را مشکل مى کند. در به در که نمى توان به دنبال محبوب خاکى گشت. در هر خانه را که نمى توان کوبید و پرسید: “آیا یار من، اینجا منزل نکرده است؟” سرِ هر گذر، همچو اوباش، نمى توان اِستاد و در انتظار عبور یار، زمان را کُشت… و همین هاست که کار را مشکل مى کند.

فرزندان، حق است که اولیا خود را، تا دم واپسین، روى دیدگانِ خود نگه دارند و آنچه مى کنند جز در جهت رضاى ایشان نباشد؛ اما این بدان معنا نیست که هر فرزندى، وقف کامل اولیا خود است، و حق برداشتن هیچ سهمى را براى خویش ندارد. خداوند، آن کس را که در راهِ هدفى معتبر کشته مى شود، شهید مى داند؛ اما آن کس را که در راه نگهدارى از اولیا خود، تمام زندگى خویش را تبله مى کند، شهید نمى نامد.

از دید پدران، گویى تمام معایب از مادر به فرزند مى رسد، همه ى محاسن از پدر.

اینکه بندگانِ خوبِ خدا را، هم در بتخانه مى توان یافت، هم در مسجد، سخنى ست بسیار کهنه مه از زمان نخستین پیامبران خدا بر انسان مسلم شده است.

تقلید، در صورتى تقلید است که مقلّد، انسانى بالنسبه فرهیخته و صاحب راى باشد. مُقلد باید که خود قدرت تشخیصِ نیک از بد، درست از نادرست، راه از بیراه را داشته باشد؛ اما گرفتار شک میان این و آن باشد. مقلد، براى آن تقلید نمى کند که بارِ مسئولیت ها را از گرده ى خود بردارد و بر دوش اهل فضل بگذارد. مقلدِ مغلوب، تقلید را هم بى قدر مى کند.

ایمان، توان مرگ را پسِ پشتِ همه چیز افکنده بود. توکل، با مرگ همانگونه بازى مى کند که طفلى با فرفره یى.

اعتقاد هم مثل عشق، دردسرها دارد. شاید که جنس عشق و اعتقاد یکى باشد.

مردی در تبعید ابدی نوشته نادر ابراهیمی

مشخصات کتاب

  • کتاب مردى در تبعید ابدى
  • نویسنده: نادر ابراهیمى
  • انتشارات: روزبهان
  • تعداد صفحات: ۲۸۰
  • قیمت: ۱۹۵۰۰ تومان

نویسنده مطلب: مهشید موسوی


نظر شما در مورد کتاب مردی در تبعید ابدی چیست؟

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 300
دوست نداشتم: 174
میانگین امتیازات: 1.72

چاپ کتاب

17 دیدگاه در “مردی در تبعید ابدی

یک شاهکار از جناب نادر ابراهیمی
زندگی ملاصدرا خیلی جذابه و جناب ابراهیمی چه‌قدر خوب به زندگی ملاصدرا و فلسفه، حمت و عرفان با قلم نابش اشاره کرده.

من اولین بار این کتاب رو تو روزهای پایانی اسفند ۹۷ خوندم و تو سخت ترین روزهای شغلیم و از اون موقع تا الان همچنان مجذوبشم درست مثل آتش بدون دود

یه سلام و خدا قوت بر همه عوامل کافه بوک عزیز
خدایی دمتون گرم بابت معرفی این کتاب…خیلی عالیه…خیلی زیباست…واقعا زیباست!!
من دارم به آخرای کتاب میرسم و دلم نمیخواد تموم بشه.
به همه کتاب دوستان توصیه می کنم این کتاب محشر رو از دست ندن.
” ویرانه ایست این جهان. عمر کفاف نمی دهد که آباد کنیم، غیرت رخصت نمی دهد که رها کنیم.
اینگونه ویرانه رها کردن، نشانه دنائت است و جاهلانه مرمت کردن، نشانه رذالت. درد ما این است…”
فقط بخونید و لذت ببرید.
علی یارتون.

کتابی بی نظیر
فقط چقدر دیر دستم به این کتاب رسید

این کتاب واقعا بینظیره و احساسی رو درون ادم ایجاد می کنه که هیچ وقت فراموش نمی کنی و کارهای نادرابراهیمی واقعا حس و حال متفاوتی به انسان میده و از همین نظر اثارش از بقیه نویسنده ها متمایز می شه.از نظر فلسفی هم به خیلی از مطالب اشاره می کنه.

سلام کتاب مردی در تبعیدابدی بسیار کتاب جذاب و خوبیست قلم شیوا ودلنشین نادر ابراهیمی فوق العاه عالی وستودنی است وستودنی تر خود ملا صدرای شیرازی است و ارزش جند بار خواندن را دارد

سلام. کتاب آتش بدود دود چطوریه؟ اونم خوبه؟

آتش بدود دود بدون تردید شاهکار ادبیات فارسی هست
حتب اگر نگیم بهترین کتاب ولی جزء بهترین کتاب های فارسی دسته بندی میشه
مطمئن باشید هرگز از خوندنش پشیمون نخواهید شد

کتابی فوق العاده که اگر آن را نخوانید همه چیز را از دست داده اید

چقدر یک کتاب میتونه توقع آدم بالاببره؟!
کاش میشد یه تراشه تو ذهنم کار بذارم و بتونم همه عبارت های این کتاب رو بدون کم و کاست برای خودم مرور کنم و عشق کنم و نهایتا غرق شم 🙂

سلام ،
این کتاب بینظیر به انگلیسی ترجمه شده؟
اگه بله،راهنمایی کنید جهت تهیه نسخه انگلیسیش،
ممنونم

عالی.ازانتخابتون برای معرفی این کتاب فوق العاده ممنون

عااااااااااااااااااااااااااااالی

سلام به همه دوستان
این کتاب واقعا فوق العاده است
پر از احساس ها ژرف و دلپذیر که حتما باید بخوانید تا تجربش کنید
من که خیلی راضی بودم ازش و از آن کتاب هایی هست که ارزش چندبار خواندن دارد.
این کتاب یکی از نگین های کتابخانه ی من هست

سلام
خیلی وقت پیش به سایتتون سر زدم و این رمان رو سرچ کردم که ببینم درباره این رمان چیزی نوشتین یا نه . حالا که اومدم و این رمان رو صفحه اول سایت دیدم ذوق مرگ شدم . ممنونم که درباره این کتاب نوشتید . خیلی سایت خوبی دارید .

سلام. امیدوارم یک روزی بتوانیم در مورد بسیاری از کتاب های مطلب بنویسیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *