انتشارات متخصصان

هر روز یک قدم نزدیک‌تر

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر با عنوان اصلی Every day gets a little closer اثری از دکتر اروین د. یالوم و جینی الکین است. این کتاب از اولین کتاب‌های یالوم است که شامل یادداشت‌های بیمار – جینی الکین – و درمانگر از یک فرآیند درمانی است.

دکتر اروین د. یالوم استاد روان‌پزشکی دانشگاه استنفورد، گروه درمانگر و روان‌درمانگر اگزیستانسیال است و جینی الکین نویسنده‌ای جوان و بااستعداد است که با مشکلاتی از جمله «انسداد در نوشتن» روبه‌رو است.

پشت جلد کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر آمده است:

این وسوسه همیشه در من وجود دارد که دفترهای قرار ملاقات قدیمی مملو از اسامی نیمه فراموش شده‌ی بیماران را بیابم، کسانی که حساس‌ترین تجربیات را با آن ها داشته‌ام، افراد زیاد و لحظات خوب زیاد. چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده است؟ قفسه‌ی کتاب‌های ردیف شده و انبوه نوارهای ضبط شده‌ام، معمولا مرا به یاد گورستان های وسیع می‌اندازند: زندگی‌های تلنبار شده‌ی درون پوشه‌های بالینی، صداهای به دام افتاده در نوارهای الکترومغناطیسی در سکوت و نمایش‌هایی که هرگز اجرا نشدند. زندگی با این آثار تاریخی، مرا سرشار از حس ناپایداری می کند. حتی اگر خودم را غرق در زمان حال بیابم، شبح زوال را حس می‌کنم که نگاه می‌کند و منتظر است. در نهایت، زوال بر تجربیات زنده پیروز می‌شود و در عین حال با سنگدلی‌اش تلخی و زیبایی را هدیه می‌کند. میل بازگو کردن تجربه‌ی من با جینی میل بسیار متقاعدکننده‌ای است؛ شیفته‌ی فرصت از پای درآوردن زوال برای طولانی کردن زندگی کوتاه‌مان با یک‌دیگر هستم. چه بهتر که بدانی آن‌ها در ذهن خواننده باقی خواهند ماند، تا آن‌که درون انبار متروکه‌ای از نوشته‌های بالینی ناخوانده و نوارهای الکترومغناطیسی ناشنیده دفن شوند.

برخی از کتاب‌های اروین د. یالوم که در کافه‌بوک معرفی شده‌اند:

در میان کتاب‌های یالوم، کتاب من شدن زندگی‌نامه اروین د. یالوم به قلم خودش است. یالوم که درمانگر حرفه‌ای است و همیشه زندگی دیگران را واکاوی می‌کند، در این کتاب شخصیت خودش را واکاوی می‌کند و عمیق‌ترین جنبه‌های زندگی‌اش را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. در ادامه این مطلب با معرفی کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر در خدمت شما خواهیم بود.

کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر

بخش اصلی این کتاب شامل یادداشت‌های بیمار و درمانگر پس از هر جلسه درمان است. در واقع پس از هر جلسه درمانی، دکتر یالوم و جینی الکین خلاصه‌ای صادقانه از آنچه که در جلسه گذشته، یادداشت می‌کنند. آن‌ها در این یادداشت‌ها به شکلی آزادانه از احساساتی که در طول جلسه داشتند صحبت می‌کنند.

جینی، نویسنده‌ای جوان و با استعداد است که قبل از آشنا با دکتر یالوم، به مدت یک سال و نیم در یک گروه‌درمانی شرکت کرده بود اما هیچ پیشرفتی نداشت. مشکل اصلی جینی که خود آن را «انسداد در نوشتن» می‌داند برطرف نشده بود، بنابراین دکتر یالوم تصمیم می‌گیرد از روش متفاوتی برای درمان استفاده کند.

از جینی خواستم که به‌جای پرداخت مالی، خلاصه‌ای صادقانه از هر جلسه بنویسد، که نه تنها شامل واکنش‌های او به رویدادها باشد، بلکه تصویری از زندگی پنهان جلسه هم می‌شد، یک نوشته از عمق درمان؛ در واقع همه‌ی افکار و خیال‌بافی‌هایی که هرگز درون روشنایی روز پدیدار نمی‌شوند. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه ۳۰)

دکتر یالوم و جینی پس از هر جلسه یادداشت‌هایی برای خود می‌نویسند و هر چند وقت یک‌بار این یادداشت‌ها را در اختیار همدیگر قرار می‌دهند. یادداشت‌هایی که هیچ‌کدام فکرش را نمی‌کردند روزی منتشر شود و به کتاب تبدیل شود. اما پس از موفقیت‌آمیز بودن درمان، دکتر یالوم با جینی صحبت می‌کند و تصمیم می‌گیرند یادداشت‌ها را منتشر کند. البته در کتاب، هم بیمار و هم درمانگر پیش‌گفتار و پس‌گفتاری برای آن نوشته‌اند که انسجام خوبی به موضوعات داده است.

[ معرفی کتاب: کتاب درس‌های فروید برای زندگی ]

هر روز یک قدم نزدیک‌تر

درباره کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر

اگر با قلم دکتر یالوم آشنا باشید، می‌دانید او نویسنده‌ای است که همیشه مخاطب را راضی می‌کند. رمان‌های یالوم علاوه بر اینکه بسیار جذاب و خواندنی هستند، سرشار از اطلاعات مفیدی در زمینه‌ روانشناسی و فلسفه اگزیستانسیال است که خوانندگان عادی نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

بدون شک خواندن این کتاب تجربه متفاوتی خواهد بود و ممکن است شما از مطالب آن نهایت استفاده را ببرید اما این کتاب داستان متفاوتی دارد و شاید برای خواننده‌ عادی، جذابیت رمان‌های یالوم را نداشته باشد.

در طول خواندن این کتاب از سختی‌های کار روان‌درمانی هم آگاه خواهید شد و چالش‌های مختلفی را که پیش روی بیمار و درمانگر است را مشاهده می‌کنید. درگیری‌های ذهنی بیمار و نحوه مطرح کردن آن‌ها با درمانگر در این کتاب به خوبی نشان داده شده است. در مقابل درگیری‌های ذهنی درمانگر را نیز می‌بینیم که تلاش دارد بهترین تاثیر را روی بیمار داشته باشد.

در قسمتی از پیش‌گفتار مترجمان نیز می‌خوانیم:

خواندن این کتاب می‌تواند خود یک درمان باشد. همراهی با دغدغه‌های ژرف مطرح شده در کتاب و بینشی که هنگام خواندن کتاب به خواننده دست می‌دهد، می‌تواند راهگشا باشد و نه تنها برای درمانگران به عنوان یک منبع عالی به شمار رود، بلکه می‌تواند برای هر فردی هم که دغدغه‌ی خودشناسی و دانستن درباره‌ی خود را دارد نیز مفید واقع شود.

نکته جالب دیگری درباره این کتاب صداقت دکتر یالوم در نوشته‌هایش است که توجه هر خواننده‌ای را جلب می‌کند. اما یک نکته دیگر درباره این کتاب، ترجمه و ویراستاری کتاب است که می‌توانست بسیار بهتر باشد.

[ معرفی کتاب: کتاب فلسفه‌ای برای زندگی ]

جملاتی از متن کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر

جینی جلسه را با گفتن این جمله شروع کرد که محتوای صحبت‌هایم در آخرین ملاقات به‌خصوص درباره‌ی ناتوانی‌اش در ابراز خشم بسیار درست است. او نه تنها در بیان خشمش ناتوان است، بلکه به طرز وحشتناکی در جمعی که دیگران خشمگین می‌شوند، ناراحت و معذب است. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه ۱۳۲)

مدتی از جلسه را درباره‌ی افسردگی‌اش صحبت کرد، درباره‌ی دلسردی‌اش، درباره‌ی این حقیقت که آخرین ملاقات خیلی بد بوده، زیرا در آن جلسه، او را برای برخی از پاسخ‌ها که نمی‌دانسته و نمی‌توانسته ارائه دهد، تحت فشار قرار داده‌ام. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه ۱۷۷)

از آخرین جلسه، او کاملا در خیال‌پردازی‌هایش که بیش‌تر آن‌ها در زمینه‌ی زندگی‌اش در آینده‌اند غرق شده است. در این خیال‌پردازی‌ها او سی ساله است شاید سی و پنج ساله، تنها زندگی می‌کند، تیره‌بخت، ناکام، ناراحت، در یک شغل پست مانند شعبه‌ای از فروشگاه کار می‌کند. گاه و بی گاه مردم او را می‌بینند، شاید من یا والدینش هم او را می‌بینیم و سپس خیال‌پردازی با رفتن او درون یک دوره‌ی طولانی گریه که در آن او دلسوزی به حال خود را حس می‌کند، قطع می‌شود. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه ۲۴۱)

دکتر یالوم همیشه تلاش می‌کند به من نشان دهد که همه‌ی مردم زوایای پنهانی دارند. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه ۲۵۹)

وقتی جلسه را متوقف کردم و گفتم: «خب حدس می‌زنم واقعا زمان آن فرا رسیده که خداحافظی کنیم» هر دو برای چند ثانیه بی‌حرکت و یخ‌زده ماندیم. او گریه کرد و گفت: «تو خیلی شگفت‌انگیزی که این کار را برای من انجام دادی.» من واقعا نمی‌دانستم باید چه بگویم، ولی کلماتی که از دهان من بیرون آمد این بود: «من هم خیلی از آن سود بردم جینی.» و واقعا همان قدر بهره برده‌ام. سپس او دفتر را ترک کرد. نه یک اختلال شخصیت مرزی، یک شخصیت نامساعد، یک نوروتیک وسواسی، یک شیزوفرنیک پنهان، یا هر یک از دیگر جنایت‌هایی که ما روزانه مرتکب می‌شویم. او به عنوان جینی رفت و من دلم برای او تنگ خواهد شد. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه ۳۷۳)

تفسیر حالتی از روشنگری است. بسیاری از رفتارهای ما به وسیله نیروهایی که در ضمیر هشیار ما نیستند، کنترل می‌شوند. چیزی که ممکن است در واقع به عنوان یک تعریف از بیماری روانی گفته شود، این است که ما از نظر ذهنی بیمار هستیم، به این معنی که به وسیله‌ی نیروهای ناهشیار هدایت می‌شویم. روان‌درمانی، همان‌طور که من با جینی عمل کردم، کوشش می‌کند تا تاریکی را برای شخم زدن قلمرو روان‌شناسی از ناهشیار به وسیله‌ی نورافکن خرد روشن کند. فرایند تفسیر، یک مرحله از تلاش برای کمک کردن به جینی برای به عهده گرفتن کنترل زندگی‌اش بود. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه ۳۹۷)

مشخصات کتاب

  • عنوان: هر روز یک قدم نزدیک‌تر
  • نویسنده: اروین د. یالوم – جینی الکین
  • ترجمه: کاملیا نجفی – ایمان صحاف‌قانع
  • انتشارات: قطره
  • تعداد صفحات: ۴۲۸
  • قیمت چاپ سوم – سال ۱۳۹۷: ۳۵۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر چیست؟ از میان کتاب‌های یالوم کدام یک را خوانده‌اید؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]


» معرفی چند کتاب دیگر:

  1. جنس دوم
  2. چگونه سلامت عاطفی داشته باشیم
  3. چگونه از تنهایی لذت ببریم
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 156
دوست نداشتم: 118
میانگین امتیازات: 1.32

چاپ کتاب

5 دیدگاه در “هر روز یک قدم نزدیک‌تر

همه چی خوب و عالی ولی این عکس چیه برای این کتاب لطفا بیشتر دقت کنید. ممنون

سلام اگر کارهای یالوم را بخواهیم شروع کنیم بهتر است از کدام کتابشان شروع کنیم؟

سلام.
کتاب‌های یالوم در دو دسته قرار میگیرند. رمان‌ها و کتاب‌هایی که روی موضوع روان‌درمانی تمرکز دارند. اگر قصد خواندن رمان‌های یالوم را دارید شاید بهتر باشد با کتاب وقتی نیچه گریست شروع کنید و اگر قصد خواندن کتاب‌های دیگر را دارید شاید بهتر باشد با کتاب تئوری و عمل در روان-درمانی گروهی شروع کنید.
در آخر در نظر داشته باشید که این صرفا یک پیشنهاد از طرف ما است.

کتاب خیلی جالبی بود برای علاقه مندای رواندرمانی خوبه حتما مطالعه کنید یه منبع خیلی خوب هست

سلام ….

با تشکر از شما که همچین وب سایت خوبی رو راه اندازی کردید ، مشابه سایت شما رو در بین وب سایت های ایرانی هنوز ندیدم .

کار شما بسیار بسیار با ارزش هست .

اروین د یالوم : به عقیده من اگه فرشتگان واقعی بودند ، حتما دکتر یالوم یکی از آنها می بود .

من کتاب های درمان شوپنهاور و مسئله اسپینوزا رو از ایشون خوندم . قلم این مرد انسان رو جادو میکنه .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *