نشانک

چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

به احتمال زیاد اکثر ما رابرت کیوساکی را به واسطه کتاب پدر پولدار پدر بی‌پول می‌شناسیم. کتابی که در تمام دنیا شناخته شده است و در ایران هم با استقبال خوبی مواجه شد. در این مطلب قصد داریم کتاب جدید کیوساکی یعنی چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند را به شما معرفی کنیم. کتابی که در رابطه با قدرت آموزش مالی واقعی در کسب ثروت است.

کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند به نحوی نسخه کامل‌تر و پیشرفته‌تر کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول است و اگر شما با مفاهیم آن کتاب آشنا باشید با ذهنیت بهتری می‌توانید این کتاب را بخوانید. رابرت کیوساکی در پیش‌گفتار کتاب در این مورد چنین می‌گوید:

این کتاب، نسخه پیشرفته‌ی کتاب پدر پولدار – پدر بی‌پول است. اگر کتاب پدر پولدار – پدر بی‌پول را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم که ابتدا آن را بخوانید و بعد سراغ این کتاب بیایید. این کتاب مخصوص دانشجویان ارشد شرکت پدر پولدار است، همان‌هایی که قبلا با اصول و درس‌های آن کتاب آشنا شده‌اند. درست مثل تمامی کتاب‌های شرکت پدر پولدار، نهایت سعی‌ام را کرده‌ام تا مطالب را ساده‌تر و راحت‌تر بیان کنم. این کتاب بسیار آسان است اما کارهایی که ثروتمندان انجام می‌دهند آسان نیست. (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۳۷)

البته لازم است اینجا به یک نکته اشاره کنیم. اکثر مفاهیم کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول در این کتاب به صورت خلاصه دوباره بیان شده است و این طور نیست که اگر شما آن کتاب را نخوانده باشید، هیچکدام از مفاهیم این کتاب را متوجه نشوید. اما بهتر است با ذهینت و الگوهای فکری پدر پولدار نیز آشنا باشید.

کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند توضیح می‌دهد که آموزش مالی واقعی چیست و چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – فرق بین قشر ثروتمند، قشر متوسط و فقیر در چگونگیِ آموزش است؛ اما متاسفانه، نه آن آموزشی که در مدارس جریان دارد.

پشت جلد کتاب آمده است:

رابرت کیوساکی بیست سال پیش، کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول» برترین کتاب در زمینه مالی را برای همه دوران‌ها نوشت. آن کتاب، طرز تفکر و روش زندگی میلیون‌ها نفر را به چالش کشید و تغییر داد. رابرت با داشتن چشم‌اندازهای مالی و سرمایه‌گذاری، که معمولا مغایر با عقاید عمومی و عرفی است برای سخنرانی‌های مستقیم، بی‌پرده و الهام بخشش، شهرتی بین‌المللی کسب کرده و تبدیل به چهره‌ای مطرح در زمینه‌ی آموزش مالی شده است.

کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند درباره‌ی آموزش مالی واقعی است نه درباره‌ی قصه‌ی قدیمی: «به مدرسه برو، شغلی پیدا کن، سخت کار کن، پس‌انداز کن، خانه بخر، بدهی‌هایت را تسویه کن و در بازار بورس سرمایه‌گذاری بلندمدت کن.»

[ لینک: کتاب رهبری – درس هایی که از زندگی و سال های حضورم در منچستر یونایتد آموختم نوشته سر الکس فرگوسن ]

کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند

محتوای کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند

حتما شما هم این موضوع را شنیده‌اید که برای کمک به مردم می‌توان به دو صورت رفتار کرد. می‌توان به آن‌ها ماهی داد و یا می‌توان به آن‌ها ماهی‌گیری یاد داد. این کتاب برای دسته‌ی دوم نوشته شده است. یعنی شما اگر آموزش ماهی‌گیری به مردم را قبول دارید، این کتاب برای شماست و از خواندن آن لذت می‌برید. کیوساکی در این قوانین کسب و کار را آموزش می‌دهد. یا به عبارت دیگر می‌توان گفت قوانین پول را یاد می‌دهد. اینکه پول چطور می‌تواند برای شما کار کند.

این کتاب در چهار فصل نوشته شده است:

  1. چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند
  2. آموزش مالی چه چیزی نیست
  3. آموزش مالی واقعی چیست؟
  4. اقتصاد بی‌روح و ناخوشایند

این کتاب و کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول بر این اساس نوشته شده است که مدرسه و سیستم آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را برای زندگی در آینده آماده نمی‌کند. آموزش‌های مدرسه بسیار قدیمی است و کسی با استفاده از آن‌ها نمی‌تواند در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر و تحول است، زندگی سطح بالایی داشته باشد. و مهم‌تر از این مسائل، این کتاب‌ها اشاره می‌کنند که مدرسه هیچ آموزشی در زمینه مالی ندارند. تلاش رابرت کیوساکی پر کردن این خلا است.

در صفحات ابتدایی کتاب آمده است:

مدرسه در رابطه با پول چه آموزش‌هایی به شما داده است؟

پاسخ اکثریت افراد به این سوال این است: «آموزش چندانی نداده.» اگرهم چیزی یاد گرفته باشند به این صورت بودن است: «به مدرسه برو، شغلی پیدا کن، پس‌انداز کن، خانه بخر، بدهی‌هایت را صاف کن و در بازار بورس، سرمایه‌گذاری بلندمدت بکن.» شاید این موارد در عصر صنعت، توصیه‌های بسیار خوبی بوده باشند اما در عصر اطلاعات، توصیه‌هایی کهنه و منسوخ هستند. (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۱۴)

[ لینک: کتاب کفش‌باز – خاطرات بنیان گذار نایکی، بهترین کتاب سال ۲۰۱۶ به انتخاب بیل گیتس و وارن بافت ]

[ لینک: شماره ۱۰ ره‌آورد مدیریت – فصلنامه‌ای که در آن چکیده ارزشمندترین کتاب‌های روز مدیریت گنجانده شده است ]

خلاصه کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند

درباره کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند

به‌شخصه اولین چیزی که در مورد این کتاب به ذهنم رسید، این بود که عنوان کتاب چقدر بازاری است. با خودم فکر کردم حتما کتاب محتوای خوبی هم ندارد. اما کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول رابرت کیوساکی را خوانده بودم و از محتوای آن راضی بودم. پس تصمیم گرفتم این کتاب را هم مطالعه کنم و باید بگم محتوای کتاب جالب‌تر و تخصصی‌تر از آنچه بود که تصور می‌کردم.

پایه و اساس این کتاب هم مانند کتاب اول نویسنده بر این استوار است که مدرسه، علاوه براینکه دانش‌آموزان را برای زندگی در این دنیای پیچیده آماده نمی‌کند، هیچ آموزشی هم در زمینه مالی به آن‌ها نمی‌دهد و تقریبا همه‌ی توصیه‌های آن منسوخ شده است. رابرت کیوساکی اشاره می‌کند که دنیا و قوانین پول تغییر کرده است و ما باید در این مورد به شکل تخصصی آموزش ببینیم.

در بخش دیگری از متن پشت جلد کتاب می‌خوانیم:

اگر برای ادامه‌ی حیات و موفقیت در آینده به دنبال ایده‌های جدید می‌گردید، این کتاب، مناسب و مختص شماست. مدارس در رابطه با پول، چه آموزش‌هایی به شما داده‌اند؟ قطعا پاسخ ۹۹ درصد شما چنین خواهد بود: «هیچی!» این کتاب درباره‌ی تمام آن چیزهایی است که مدارس به شما آموزش نداده‌اند.

در مورد اینکه کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند کتاب خوبی برای مدیران و افراد سرمایه‌گذار است شکی وجود ندارد. اما نباید از اینکه چشم‌پوشی کرد که مفاهیم این کتاب در ایران لزوما درست نیست. فضای کاری، قوانین مالیاتی، بورس و… در ایران بسیار متفاوت است و در بیشتر موارد آموزه‌های کتاب عملا کاربردی ندارد. به عنوان مثال یکی از اولین موضوعاتی که رابرت کیوساکی در این کتاب به آن اشاره می‌کند این است که: «خانه شما، دارایی‌تان نیست.» اما همه‌ی ما می‌دانیم، خانه در ایران یک دارایی باارزش است و اغلب مردم ایران مشکل مسکن دارند.

نکته پایانی اینکه، شاید همه‌ی مطالب کتاب برای اجرا مفید نباشد، اما تاثیری که کتاب بر ذهنیت خواننده و نحوه تفکر او در مورد مسائل مالی دارد غیرقابل انکار است. کتاب به ما یاد می‌دهد که می‌شود به طریق دیگری هم فکر کرد.

پیشنهاد می‌کنم اگر مدیر کسب و کار هستید، اگر سرمایه‌گذار هستید و یا اگر به این مسائل علاقه دارید، حتما این کتاب را مطالعه کنید.

[ لینک: کتاب چگونه کتاب بخوانیم ]

چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند اثر رابرت کیوساکی

قسمت‌هایی از متن کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند

هرسکه‌ای سه رو دارد: شیر، خط و لبه‌ی آن.
هوشمندی، ایستادن بر لبه‌ی سکه و توانایی دیدن هر دو روی سکه است. (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۴۷)

یکی از دلایل نابرابری ثروت و درآمد، مالیات است. به زبان ساده‌تر، ثروتمندان در مقایسه با قشر فقیر و متوسط جامعه، به خوبی می‌دانند که چطور از راه قانونی پول بیشتری به دست بیاورند و در مقابل مالیات کمتری بپردازند. ثروتمندان همیشه هم باهوش‌تر نیستند، بلکه فقط ترجیح می‌دهند ناآگاه نباشند. (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۷۹)

اپل به عنوان یکی از ثروتمندترین شرکت‌های جهان حدودا ۲۶۴ میلیارد دلار در حساب بانکی‌اش پول دارد. با این حال در طی چندین سال گذشته به خاطر نرخ بهره پایین، میلیاردها دلار وام گرفته است. چرا اپل وام می‌گیرد؟ اپل وام می‌گیرد زیرا بدهی، ارزان‌تر از بازگرداندن درآمدها به میهن – یعنی بازگرداندن پول به داخل کشور و پرداخت مالیات‌های مربوط به آن پول به دولت ایالات متحده – است. (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۱۵۵)

بی‌سوادی مالی، مردم را از حرکت بازمی‌دارد. کسانی که سواد مالی ندارند غالبا با ترس زندگی می‌کنند و به حس امنیت غلط چنگ می‌اندازند. ترس، افراد را فقیر نگه می‌دارد. کسانی که سواد مالی ندارند از حل مشکلات اولیه مالی زندگی‌شان عاجز می‌مانند. (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۱۹۵)

پدر پولدارم توصیه کرده بود که شغلی را در حوزه فروش پیدا کنم. او می‌گفت: «مهم‌ترین مهارت یک کارآفرین، توانایی‌اش در فروش است.» وی مرتبا می‌گفت: «فروش یعنی درآمد» و اینکه «اگر می‌خواهی درآمد بیشتری کسب کنی بیشتر بفروش.» (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۲۸۱)

پدر بی‌پولم هوش ذهنی یک معلم مدرسه را داشت نه یک کارآفرین را. وی زبان تجارت یا پول را نمی‌دانست.
او هوش جسمانی یک کارمند را داشت و سعی می‌کرد هیچ اشتباهی مرتکب نشود.
هوش هیجانی او بر پایه ترس بود؛ ترس از شکست، ترس از نداشتن شغل، حقوق‌ ثابت و مداوم، و بازنشستگی دولتی.
و هوش معنوی‌اش مسدود بود، زیرا ترس‌ها و تردیدهایش، هوش معنوی، ایمان و اعتقادش را کم کرده بود. (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۳۲۴)

در دوم سپتامبر سال ۲۰۱۶ نشریه نیوزویک در صفحه اولش به این موضوع پرداخت که فقیرتر شدن فقط دیدگاهتان به دنیا را تغییر نمی‌دهد، بلکه طرز فکرتان را نیز تغییر می‌دهد و مغزتان را دستخوش تغییرات می‌سازد. در مقاله چنین آمده بود: «فقر و شرایط متعاقب آن نظیر خشونت، سروصدای بلند، آشوب در خانه، آلودگی، سوءتغذیه، تجاوز والدین بیکار، می‌تواند فعل و انفعالات، شکل‌گیری و ساختار ارتباطی مغز نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد.» (چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند – صفحه ۳۳۱)

مشخصات کتاب

  • کتاب چرا ثروتمندان ثروتمندتر می شوند
  • نویسنده: رابرت کیوساکی
  • ترجمه: مریم علیزاده
  • انتشارات: بهار سبز
  • تعداد صفحات: ۴۱۸
  • قیمت چاپ اول – زمستان ۹۶: ۳۲۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟ آیا با آموزش‌های آن موافقید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


[ لینک: چطور بیشتر کتاب بخوانم؟ ]

[ لینک: کتاب روش برخورد با افراد دشوار ]

[ لینک: کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد ]