نشانک

چگونه از تنهایی لذت ببریم

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم اثر سارا میتلند، نویسنده بریتانیایی است که در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده و اکنون ساکن اسکاتلند است. او تنها زندگی می‌کند. در واقع به گفته خودش بیش از ۲۰ سال است که تنها زندگی می‌کند.

این کتاب از سری کتاب‌های مدرسه زندگی – The School of Life – است که از جمله بنیان‌گذاران آن آلن دوباتن – نویسنده و فیلسوف سوئیسی – است. موسسه مدرسه زندگی هدف خود را «یافتن پاسخ‌هایی برای پرسش‌های اساسی زندگی» تعریف کرده است. پرسش‌هایی مانند اینکه: چگونه شغل رضایت‌بخشی پیدا کنیم؟ آیا اصلا می‌توانیم از گذشته‌مان سر دربیاوریم؟ چگونه روابط خوبی با دیگران برقرار کنیم؟ چگونه جهان را تغییر دهیم؟

آلن دوباتن در مورد کتاب‌های جدید مدرسه زندگی می‌نویسد:

با مطالعه مجموعه جدید کتاب‌های خودیاریِ مدرسه زندگی توان ما برای مقابله با برخی از سخت‌ترین مشکلات زندگی افزایش می‌یابد. این افزایش توان هم آگاه‌کننده است، هم مفید و آرامش‌بخش. کتاب‌های این مجموعه نشان می‌دهند که خودیاری واقعی به چه معناست.

پشت جلد کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم آمده است:

چرا در زمانه‌ای که به استقلال، آزادی شخصی و فردگرایی بها داده می‌شود، هنگامی که می‌خواهیم تنها باشیم عده‌ای فکر می‌کنند اجتماع‌گریز یا حتی گوشه‌گیر هستیم؟ نویسنده کتاب پیشینه نگرش مردم را به موضوع تنهایی بررسی می‌کند. او با ارائه راهکارهایی کمک می‌کند تا ترس‌مان از تنهایی بریزد و تشویق‌مان می‌کند که دریابیم وقت گذاشتن برای خودمان چه فواید و منافعی دارد. تنها بودن شاید باعث شود که استعدادها و توانایی‌های‌مان را بهتر کشف کنیم و زندگی پربارتری داشته باشیم.

[ مطلب مرتبط: کتاب درس‌های فروید برای زندگی – از مجموعه کتاب‌های مدرسه زندگی ]

کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، سارا میتلند بیشتر از ۲۰ سال است که تنها زندگی می‌کند و شاید شاید عجیب نباشد که او کتابی با عنوان چگونه از تنهایی لذت ببریم بنویسد. سارا در مقدمه‌ای که نوشته است، گوشه‌ای از زندگی خودش را برای خواننده چنین توصیف می‌کند:

خانه‌ام در منطقه‌ای از اسکاتلند است که کمترین تراکم جمعیت را در سراسر اروپا دارد و تازه من در یکی از خلوت‌ترین بخش‌های این منطقه ساکنم. متوسط تراکم جمعیت در بریتانیا ۲۴۶ نفر در کیلومتر مربع است؛ اما در دره‌ای که من ساکنم، برای هر نفر (تقریبا) بیش از ۵ کیلومتر مربع فضا هست. نزدیک‌ترین مغازه حدود پانزده کیلومتر و نزدیک‌ترین سوپرمارکت بیش از سی کیلومتر با خانه‌ام فاصله دارد. آن‌جا هیچ تلفن همراهی آنتن نمی‌دهد و تک‌وتوک افرادی که اتومبیل دارند از جاده تک‌بانده‌ای که از خانه من چهارصد متر پایین‌تر است رفت و آمد می‌کنند. اغلب در تمام روز حتی یک نفر هم به چشم نمی‌خورد. من عاشق این نوع زندگی‌ام.

سارا شیفته سکوت نیز می‌باشد و حتی کتابی درباره سکوت نوشته است. اما بعد از اینکه کتاب سکوت را منتشر کرد، دوست داشت کتابی هم درباره تنهایی بنویسد. او دلیل خود را برای نوشتن کتابی درباره تنهایی چنین بیان می‌کند:

کتاب را نوشتم، چون به‌نظرم مفهوم تنهایی با مشکلات اجتماعی و روانی جدی و مهمی گره خورده و باید برای آن‌ها راه‌حلی بیابم؛ نوشتم چون دوست دارم ترس مردم از تنهایی بریزد و می‌خواهم کمک‌شان کنم که با میل و رغبت از تنها بودن لذت ببرند. ولی در اصل این کتاب را نوشتم چون هم نوشتن را دوست دارم و هم تنهایی را؛ یک تیر و دو نشان.

چگونه از تنهایی لذت ببریم در ۵ بخش نوشته شده است: مقدمه / تنها بودن در قرن بیست‌ویکم / چرخش به سمت تنهایی / لذت تنهایی / نتیجه‌گیری.


تنهایی در دنیای امروز شاید به پیچیده‌ترین حد ممکن رسیده باشد. هر فردی که یک حساب کاربری در یکی از شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، ممکن است ده‌ها، صدها و یا حتی هزاران دوست داشته باشد که اگر بخواهد می‌تواند با آن‌ها صحبت کند و از تنهایی فرار کند. اما در عین حال ممکن است در میان این افراد کاملا احساس تنهایی کند.

در این کتاب وقتی از تنهایی صحبت می‌شود منظور تنهایی اختیاری است. تنهایی که فرد آزادانه آن را انتخاب کرده باشد نه یک تنهایی اجباری. زیرا شواهد علمی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تنهایی اجباری برای سلامت فرد خطرناک است. به عنوان مثال زندانی شدن در سلول انفرادی را در نظر بگیرید.

در کتاب موضوع تنهایی به خوبی از دیدگاه‌های مختلف بررسی می‌شود و نویسنده نشان می‌دهد که وقتی فردی تنهایی را آزادانه انتخاب می‌کند، ممکن است واکنش‌های مختلف و یا حتی تندی از سوی جامعه و یا افراد نزدیک خود دریافت کند. همین واکنش‌ها شاید دلیل اصلی فرار از تنهایی باشد. اما سارا میتلند به ما نشان می‌دهد که تنهایی مزایای خاص خودش را دارد و هر فردی می‌تواند از تنهایی نهایت لذت را ببرد.

[ مطلب مرتبط: زندگی و آثار داستایفسکی – مدرسه زندگی ]

چگونه از تنهایی لذت ببریم

زیباترین قسمت کتاب از دیدگاه من، بخش چهارم کتاب یعنی بخش لذت تنهایی است. بخشی که در آن نویسنده هر خواننده‌ای را ترغیب می‌کند که به استقبال تنهایی برود و آن را در آغوش بگیرد. این بخش ۵ فصل دارد که در هر فصل یکی از لذت‌های تنهایی مورد بحث قرار می‌گیرد. فصل‌های بخش چهارم عبارتند از:

  1. آگاهی شخصی
  2. سازگاری با طبیعت
  3. ارتباط با ماوراء
  4. خلاقیت
  5. آزادی

همه ما ممکن است روزی تنهایی شویم، بنابراین این کتاب می‌تواند به همه ما کمک کند. کتابی که به زبان ساده نوشته شده است و نویسنده دقیقا می‌داند از چه چیزی صحبت می‌کند! پیشنهاد ما این است که اگر از تنهایی فرار می‌کنید حتما این کتاب را مطالعه کنید، شاید با تنهایی دوباره آشتی کردید!

جملاتی از متن کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم

منتقدانِ تنها زندگی کردن دقیقا چه میزان از تنهایی را زیاده از حد قلمداد می‌کنند. از کجا به بعد حس می‌کنند یارو دیگر دارد دیوانه‌ای خطرناک یا مفسدی شرور می‌شود؟ چون آشکارا تفاوت است بین کسی که ترجیح می‌دهد تنهایی حمام کند و کسی که به جزیره غیرمسکونی دوردستی می‌رود که فقط در فصل بهار که آب دریا پایین می‌آید می‌شود به دیدنش رفت؛ فرق است بین کسی که تلفنی به دوستش می‌گوید به جمع دوستانه‌ای که شب دارند نمی‌رود، چون هوس کرده یک شب برای خودش تنها باشد، با کسی که تمام قرارهای اجتماعی چهار ماه آینده‌اش را لغو می‌کند تا تک‌وتنها در خانه بنشیند. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۳۴)

تنهایی اغلب غافلگیرانه سراغ‌مان می‌آید. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۶۳)

براساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۸، بیش از سیزده میلیون نفر در بریتانیا از این‌که امکان تماس با تلفن همراه را از دست بدهند وحشت دارند. این افراد وقتی دچار ترس و تشویش می‌شوند که شارژ گوشی‌شان یا اعتبار پولی آن تمام شود یا گوشی آنتن ندهد. این افراد مبتلا به «فوبیای بی‌موبایلی» هستند که نوموفوبیا نام گرفته است و می‌تواند بر بیش از پنجاه و سه درصد کاربران تلفن همراه تاثیر بگذارد. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۶۹)

واقعا عجیب است که یکی از انواع تنهایی که کمترین انتقاد را برانگیخته، شکلی است که از بسیاری جهات خطرناک‌ترین نوع تنهایی است؛ ماجراجویی تک‌نفره. به‌نظرم عجیب است که مردم کسانی را که تصمیم می‌گیرند در آرامش خانه‌های‌شان تنها باشند خل‌وچل می‌دانند و اغلب طوری با آن‌ها رفتار می‌کنند که انگار دیوانه‌اند، اما کسانی را که تصمیم می‌گیرند تنهایی یک کیلومتر بالاتر از برف مرز کوه بروند یا با قایقی کوچک به دل اقیانوس آرام بزنند قهرمان می‌نامند. دقیقا نمی‌دانم دلیلش چیست؛ شاید چون بسیاری از مردم درک نمی‌کنند – نمی‌خواهند درک کنند – که اصلا هدف از «تنها بودن» چیست، در حالی که اول بودن در انجام دادن کاری بسیار به هیجان‌مان می‌آورد. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۱۱۳)

برنارد شاو معتقد است: «کاری را که دوست داری دیگران برای تو بکنند تو برای آن‌ها نکن، شاید سلیقه آن‌ها با تو بسیار متفاوت باشد.» (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۱۲۹)

شرکت در کلاس یوگا در نظر اول شبیه تمرین تنهایی نیست، اما یادگیری تکنیک‌های سکون و سکوت و آگاهی واقعا تنهایی را آرامش‌بخش‌تر و ساده‌تر می‌سازند. (کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم – صفحه ۱۸۶)

مشخصات کتاب

  • عنوان: چگونه از تنهایی لذت ببریم
  • نویسنده: سارا میتلند
  • ترجمه: سما قرایی
  • انتشارات: نشر هنوز
  • تعداد صفحات: ۲۰۰
  • قیمت چاپ پنجم – بهار ۱۳۹۷: ۱۷۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: سروش فتحی

کتاب چگونه از تنهایی لذت ببریم با توافق آلن دوباتن و با مجوز انتشارات مک میلان منتشر شده است. نظر شما در مورد این کتاب چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب دیگر:

  1. جستارهایی در باب عشق
  2. در باب حکمت زندگی
  3. دنیای سوفی
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 280
دوست نداشتم: 162
میانگین امتیازات: 1.73

چاپ کتاب

13 دیدگاه در “چگونه از تنهایی لذت ببریم

ممنون بابت توضیحات جامعتون
شما و توضیحات خوبتون باعث شدین دوستان من سر کلاس فلسفه با معرفی این کتاب نسبت به خوندنش تمایل نشون بدن:)
در پناه نور

سلام من با یکی رو دوست دارم و خیلی بهم خیانت کرده و دستش روشده واسم چندین بار ولی باز نمیتونم راهش کنم آیا این کتاب میتونه کمکم کنه

بله این کتاب حتما به شما کمک میکنه

بهترین و موثرترین کتابی که تا به حال خواندم

به نظرتون این کتاب برای کسی که همسرش رو از دست داده یا فرزندانش ازدواج میکنند و تنها میشه هم میتونه مفید باشه؟

سلام
کتابی ملال آور و خسته کننده که پر شده از غرغرهای یک پیرزن تنها(که تازه بخش عمده ی زندگی اش را بدور از تنهایی بوده)، با آوردن داستان هایی از تاریخ سعی که در موجه کردن غرهایش دارد.
عنوان اشتباهی هم برای کتاب انتخاب شده، بهتر بود عنوانش این بود: آخه چرا می گویند تنهایی بده!
من به گمان اینکه شاید بتوان راهکاری جذاب برای لذت بردن از تنهایی در کتاب یافت آنرا خواندم اما عنوانش با محتوایش سنخیت نداشت. حتی در فصل نتیجه گیری باز شما با ارجاعات توجیهی نویسنده به رویدادها یا منابع دیگر مواجه می شوید.

انسان موجودی اجتماعی هست هزار حرف و دلیل و سخن باشه باز تنهایی همیشگی برای انسان سخت و خطرناک هست بیخود نباید توجیحش کرد اونایی که اجباری تنها هستند بدتر و اونایی که انتخاب کردند هم اخرش میفهمن تنهایی همیشگی خوب نیست

هر فرد دیباچه ای بسیار زیباست
دنیایی از زیبایی و قدرت
و این دیباچه کلیدی جز تنهایی و جست و جو در درون خود ندارد
از تنهایی خود لذت ببرید

انسان در تنهایی بیشتر خود را میشناسد، ما نتنها به فعالیت و کار در جامعه ضرورت داریم به تنهایی نیز ضرورت داریم، تمام دانشمندان، متفکرین، فیلسوفان و پیامران قبل ازینکه در اجتماع مسؤلیت خود را انجام بدهند در تنهایی متفکر بودند.

ممنون از کافه بوک

سلام کتابی هم در مورد تغییر شخصیت و زندگی با لحنی که خیلی ادبی نباشد و تاثیر شگفت بر خوانده بگذارد میشه معرفی کنید به من ممنون میشم .

سلام. کتاب سندروم جکیل و هاید کتاب خوبی در این زمینه است. برای آشنایی بیشتر با این کتاب می تونین توی گوگل سرچ کنین.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *