نشانک

چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم با عنوان اصلی Eat – Move – Sleep و با عنوان فرعی «چگونه انتخاب‌های کوچک به تغییرات بزرگ منجر می‌شوند» اثری از تام راث، یکی از تاثیرگذارترین نویسنده‌های دهه اخیر است. تام راث نقش رفتار انسان در سلامت، تجارت و اقتصاد را مطالعه می‌کند.

تام راث به عنوان دانشمند ارشد و مشاور با موسسه گالوپ همکاری می‌کند. او همچنین به عنوان نایب رئیس سازمان تحقیقات سرطان VHL به فعالیت مشغول است. تام در حال حاضر به عنوان مدرس در دانشگاه پنسیلوانیا کار می‌کند.

موضوع کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم رفتار بهداشتی، عادت‌های غذایی، تمرین‌های ورزشی و خواب است و تام راث در این کتاب تلاش می‌کند تا با تغییر دادن انتخاب‌های روزمره، در دراز مدت تغییر بزرگی در زندگی خود ایجاد کنیم.

در پشت جلد کتاب آمده است:

چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم بر سه عامل اساسی تاکید دارد که روزگار را برای ما خوش می‌سازد: خوردن، تحرک داشتن و خوابیدن. نویسنده کتاب با برنامه‌های ورزشی و رژیم‌های غذایی عجیب‌وغریب و مد روز کاملا مخالف است و براساس آخرین آزمایش‌ها و تحقیقات علمی برنامه‌ای برای شما می‌چیند تا با تغییرات کوچک روزانه بتوانید به نتایج بزرگی دست یابید.

دیگر کتاب‌های معرفی شده از نشر هنوز در کافه‌بوک:

کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم

همان‌طور که از عنوان کتاب هم مشخص است، این کتاب سه موضوع را پوشش می‌دهد: خوردن – جنبیدن – خوابیدن. در هر فصل کتاب نیز سه یافته مبتنی بر تحقیقات ارائه شده است. و در پایان هر فصل سه روش به شکل خلاصه آمده است که به خواننده نشان می‌دهد چطور می‌تواند این یافته‌ها را در زندگی خود به کار ببرد.

هدف نویسنده از این کتاب و نکات آن ایجاد تغییرات عمده و بزرگ نیست. او از خواننده می‌خواهد تا طی ماه آینده حداقل روزی یک ایده را در زندگی خود اجرا کند. ایده‌های ریزی که شاید انجام دادن برخی از آن‌ها به ده دقیقه زمان هم نیاز نداشته باشد. اما تام راث اعتقاد دارد همین تصمیمات کوچک تغییرات بزرگ در پی خواهد داشت. تام راث خود در ۱۶ سالگی دچار یک اختلال نادر ژنتیکی به نام «فن هیپل لینداو» یا VHL شد و نیاز داشت در کنار اقدامات پزشکی، برای اینکه مدت زمان طولانی‌تری زنده بماند از خودش مراقبت کند. تام با انجام دادن کارهای کوچک روزانه بیشتر از ۲۰ سال است که بیماری خود را کنترل کرده است.

نویسنده در مقدمه کتاب، درباره محتوای کتاب خود چنین توضیح می‌دهد:

چیزی که من در جست‌وجویش هستم ایده‌های ساده و در عین حال معتبرند. من پژوهش‌های دانشگاهی و مقاله‌هایی بسیاری را که براساس تحقیقات نوشته شده است از مجلات و ژورنال‌های پزشکی و روان‌شناسی تا کتاب‌های عمیق مطالعه کرده‌ام. سعی من بر این بوده است تا دانشی از آن‌ها بیرون بکشم که بتواند به انسان‌ها در اتخاذ تصمیم‌های درست‌تر و زندگی سالم‌تر یاری برساند.
بگذارید شفاف صحبت کنم. من دکتر نیستم؛ متخصص تغذیه، فیزیولوژی ورزشی، یا اختلالات خواب هم نیستم. من فقط یک بیمارم و برحسب اتفاق، پژوهشگر و خواننده مشتاق نیز هستم که دوست دارد یافته‌های باارزش را استخراج کند و در اختیار دوستان قرار بدهد. در این کتاب شما معتبرترین و کاربردی‌ترین ایده‌هایی را که تابه‌حال پیدا کرده‌ام خواهید یافت. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۱۹)

کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم در ۳۰ فصل نوشته شده است. فهرست مطالب کتاب عبارت است از: اصول / تعدیل‌ها / کیفیت از همه مهم‌تر است / چرخه را بشکنید / سالم ماندن / چه‌چیزی به حساب می‌آید؟ / سوخت تصفیه شده / زمان‌بندی مهم است / میانبرها / تصمیم‌ها / کار کردن / ترک کردن / اسطوره‌شکنی / خانه / سبقت گرفتن / انرژی / انتظارات / شب‌های خوب / دوباره فکر کنید / روند معمول شما / گام‌های ساده / خوب به نظر رسیدن / یک کمک بیش‌تر / یادآورها / جلوگیری / انتخاب‌های روزانه / عادات جدید / پیشگامان / ایده‌هایی برای زندگی / جمع‌بندی.

[ معرفی کتاب: سنگفرش هر خیابان از طلاست ]

کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم

درباره کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم

در دنیای امروز، تقریبا همه می‌دانند که فست‌فود ضرر دارد. ورزش کردن و فعالیت داشتن خوب است و البته خواب کافی مهم است! آیا این کتاب هم به همین موضوعات اشاره دارد؟

شاید ۲۰ درصد از حجم کتاب به همین موارد اشاره داشته باشد. اما در همین ۲۰ درصد هم، نویسنده به شکل‌های مختلف بر اهمیت درست خوردن، بجنبیدن و خوابیدن اشاره می‌کند. اما در ۸۰ درصد دیگر کتاب، نویسنده به خواننده راهکار نشان می‌دهد. او را در تغییر دادن عادت‌های بد روزانه کمک می‌کند و با نشان دادن نتایج تحقیقات او را تشویق می‌کند که سبک زندگی خود را بهتر و بهتر کند.

در هر فصل کتاب نویسنده به نکاتی پیرامون خوردن، فعالیت داشتن و خوابیدن اشاره می‌کند و در کل کتاب نیز، اطلاعات پزشکی مفیدی به خواننده می‌دهد. حقه‌های شرکت‌های تبلیغاتی را برای جذب مشتری آشکار می‌کند و با بررسی رفتارهای ناسالم خودش به ما نشان می‌دهد که ممکن است هرکسی دچار این رفتارها شود. در نهایت از خواننده می‌خواهد نکات و ایده‌های کتاب را جدی بگیرد و اگر یکی از شیوه‌ها برای او موثر بود به آن بچسبد تا در دراز مدت شاهد نتایج مثبت باشد.

کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم قطعا در زمینه رفتار بهداشتی، عادت‌های غذایی، خواب و ورزش ایده‌های مناسبی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. مخصوصا اینکه نویسنده از نتایج تحقیقات علمی استفاده کرده است. اما شاید تنها ایراد کتاب این باشد که به منابع مورد استفاده اشاره‌ای نشده است. اگر در پایان کتاب منابع مورد استفاده ذکر می‌شد خواننده می‌توانست در صورت لزوم به آن‌ها مراجعه کند و در مواردی خاص مطالعات خود را تکمیل کند.

به طور کلی پیشنهاد می‌کنم اگر به سلامت خود اهمیت می‌دهید این کتاب را مطالعه کنید. بدون شک با خواندن این کتاب آگاهی بیشتری از موضوعات مهم به دست خواهید آورد.

[ معرفی کتاب: کتاب هنر خوب زیستن ]

جملاتی از متن کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم

مردم تصور می‌کنند رژیم غذایی یک تلاش موقتی است که نقطه پایانی دارد. خیلی از رژیم‌های محبوب محکوم به شکست‌اند. وقتی به یک کتاب یا آگهی برمی‌خورید که ادعا می‌کند شما با انجام دادن یک کار خاص طی هفته سلامت خود را به‌دست می‌آورید، دست نگه دارید؛ به عواقبش فکر کنید. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۲۵)

کیفیت چیزی که می‌خورید به‌مراتب از کمیت کلی آن مهم‌تر است. این یافته اولیه یک مطالعه مهم در دانشگاه هاروارد است که به مدت بیست سال وضعیت ۱۰۰ هزار نفر را پیگیری کرده است. محققان کشف کردند که نوع غذایی که مصرف می‌کنید به‌مراتب بیشتر از میزان کالری دریافتی شما بر سلامت‌تان تاثیر می‌گذارد. کیفیت غذاها حتی از میزان فعالیت فیزیکی هم مهم‌تر است. همان‌طور که یکی از پژوهشگران هاروارد می‌گوید: «این عقیده که خوردن هر چیزی به اعتدال خوب است فقط یک بهانه است برای آن که هرچه دل‌تان می‌خواهد بخورید.» (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۲۷)

قند یک سم است، سمی که سوخت لازم را برای دیابت، چاقی، بیماری قلبی، و سرطان فراهم می‌کند. قند و فرآورده‌هایش به میزانی که ما در حال حاضر مصرف می‌کنیم، یعنی بیش از ۱۵۰ پوند (معادل ۶۸ کیلوگرم) در سال برای هر نفر، بیش از کوکائین، هروئین یا هر ماده کنترل‌شده دیگری، انسان‌ها را می‌کشد. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۴۷)

براساس آخرین تحقیقات ۱۰ هزار قدم در روز هدف مناسبی برای فعالیت کلی روزانه است. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۶۵)

باشتاب غذا خوردن نه‌تنها منجر به پرخوری می‌شود، خطر چاقی را تقریبا دوبرابر می‌کند و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را ۲/۵ برابر افزایش می‌دهد. در مقابل، اگر به آهستگی غذا بخورید و وقت صرف کنید تا هر لقمه را بچشید و از آن لذت ببرید، به طور کاملا واضحی کمتر می‌خورید و جلوی این بیماری‌ها را هم خواهید گرفت. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۸۰)

هرچه کمتر بخوابید، کمتر به اهداف‌تان می‌رسید، به همین سادگی. براساس تحقیقی که از سوی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده است، کمبود خواب، صرفا با کاهش بهره‌وری سالی ۶۳ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا صدمه می‌زند. این دقیقا گفته یکی از محققان ارشد است که «آمریکایی‌ها حاضر نیستند به خاطر بی‌خوابی کارشان را متوقف کنند. آن‌ها همچنان سرکارشان می‌روند، منتها چون خسته هستند کمتر نتیجه می‌گیرند. در یک اقتصاد دانش‌بنیان، به‌سختی می‌شود وضعیتی را یافت که بیشتر از بی‌خوابی روی بهره‌وری در کار تاثیر داشته باشد.» (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۱۰۵)

ورزشِ منظم بهترین راه برای اطمینان از این موضوع است که شب را راحت خواهید خوابید و در روز پیش رو سرشار از انرژی خواهید بود. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۱۴۰)

به سراغ غذاهایی که در منزل دارید بروید و خود را از شر بسیاری از مواد غذایی ناسالمی که ماه‌ها در کابینت‌های آشپزخانه‌تان جا خوش کرده‌اند خلاص کنید. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۱۸۰)

برای پیشگیری از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی در بدن‌تان، مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند سیب، کنگر فرنگی، زغال‌اخته، باک چوی، کلم بروکلی، چای سبز، کلم سبز، لیمو، قارچ، تمشک، انگور قرمز، ماهی سالمون، توت فرنگی و گوجه فرنگی را بیشتر مصرف کنید. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۲۰۲)

فعالیت‌های کوچک را وارد برنامه روزانه‌تان کنید. به این فعالیت‌های خیلی کوچک به‌عنوان حرکاتی نگاه کنید که نقش قابل توجهی روی سلامتی دارند، اما نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک تمرین ورزشی کامل به‌حساب آورد. این فعالیت‌های به‌ظاهر کوچک، در بلندمدت، تاثیر مثبتی روی بدن دارند. (کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – صفحه ۲۲۰)

مشخصات کتاب

  • عنوان: چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم
  • نویسنده: تام راث
  • ترجمه: غزاله خطیبی
  • انتشارات: نشر هنوز
  • تعداد صفحات: ۲۵۶
  • قیمت چاپ چهارم – بهار ۱۳۹۷: ۲۲۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: سروش فتحی

نظر شما در مورد کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب‌ دیگر:

  1. کتاب روانشناسی عزت نفس
  2. کتاب انسان در جستجوی معنی
  3. کتاب روش برخورد با افراد دشوار