چگونه رنج بکشیم

تبلیغ سایت نشانک

کتاب چگونه رنج بکشیم اثر کریستوفر همیلتون، مدرس ارشد فلسفه دین در کالج کینگ لندن است. از این نویسنده کتاب خوب دیگری از نشر نو تحت عنوان فلسفه زندگی منتشر شده است اما کتاب چگونه رنج بکشیم توسط نشر هنوز و از سری کتاب‌های مدرسه زندگی – The School of Life – است.

 مدرسه زندگی که از جمله بنیان‌گذاران آن آلن دوباتن – نویسنده و فیلسوف سوئیسی – است هدف خود را «یافتن پاسخ‌هایی برای پرسش‌های اساسی زندگی» تعریف کرده است. پرسش‌هایی مانند اینکه: چگونه شغل رضایت‌بخشی پیدا کنیم؟ آیا اصلا می‌توانیم از گذشته‌مان سر دربیاوریم؟ چگونه روابط خوبی با دیگران برقرار کنیم؟ چگونه جهان را تغییر دهیم؟

آلن دوباتن در مورد کتاب‌های جدید مدرسه زندگی می‌نویسد:

با مطالعه مجموعه جدید کتاب‌های خودیاریِ مدرسه زندگی توان ما برای مقابله با برخی از سخت‌ترین مشکلات زندگی افزایش می‌یابد. این افزایش توان هم آگاه‌کننده است، هم مفید و آرامش‌بخش. کتاب‌های این مجموعه نشان می‌دهند که خودیاری واقعی به چه معناست.

از جمله کتاب‌های دیگر مدرسه زندگی که در کافه‌بوک معرفی شده‌اند می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

کتاب چگونه رنج بکشیم

لازم نیست اشاره کنیم که رنج همواره در زندگی ما حضور دارد و تقریبا هر کاری که انسان انجام می‌دهیم برای رهایی از «رنج» است. حال این رنج می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اولین چیزی که در فلسفه بودا آمده این است که در زندگی رنج وجود دارد و ما باید تلاش کنیم از این رنج کم کنیم. کریستووفر همیلتون، نویسنده کتاب، در همان مقدمه خوب تکلیفش را با خواننده مشخص می‌کند و حتی می‌توان گفت ضربه محکمی به خواننده وارد می‌کند و می‌گوید در زندگی رنج وجود دارد و ما هم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم که از آن رهایی پیدا کنیم. تفکر مثبت و دوری از امواج منفی و سایر چیزهای انگیزشی را نیز نفی می‌کند و می‌گوید باید با رنج روبه‌رو شد تا بتوانیم به شکلی درست با آن برخورد کنیم.

اولین جملات مقدمه کتاب چگونه رنج بکشیم چنین می‌نویسد:

همه می‌دانند که زندگی رنج‌های زیادی به همراه دارد: همه ما شکست، یاس، از دست دادن، هدر رفتن و درد را به شیوه‌های متفاوت و در شکل‌های مختلف تجربه می‌کنیم. اما به‌ندرت پیش می‌آید که فکر کنیم چرا اوضاع این‌گونه است. ولی اگر بخواهیم بفهمیم که چه‌طور به شیوه‌ای سازنده نسبت به ناملایمات واکنش نشان دهیم، بهتر است اول به این فکر کنیم که اصلا چرا زندگی انسان همواره با رنج همراه است.

نویسنده کتابش را «تلاش برای بهبود اوضاع» می‌داند و با بررسی زندگی چهار حوزه را که رنج‌های بیشتری به ما تحمیل می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم به شکلی سازنده با این رنج‌ها کنار بیایم و یا به عبارت دیگر چگونه رنج بکشیم. این چهار حوزه عبارتند از:

  • خانواده
  • عشق
  • بیماری
  • مرگ

اما باید بدانید که نویسنده در کتابش به مسائل عادی نمی‌پردازد. مثلا در حوزه خانواده بررسی می‌کند که اوضاع از دیدگاه بچه نسبت به والدین چطور به نظر می‌رسد. این چهار حوزه چهار فصل کتاب را نیز تشکیل می‌دهند. عنوان چهار فصل کتاب عبارت است از:

  1. تزلزل یا رنج در خانواده
  2. نافهمی یا رنج در عشق
  3. آسیب‌پذیری یا رنج جسمی
  4. اضمحلال یا رنج مرگ

[ معرفی کتاب: کتاب چگونه بخوریم بجنبیم بخوابیم – نشر هنوز ]

چگونه رنج بکشیم

این کتاب و تقریبا همه کتاب‌هایی که نشر هنوز از موسسه مدرسه زندگی ترجمه کرده است کتاب‌هایی ساده و تقریبا می‌توان گفت خودمانی هستند. از این کتاب‌ها نباید انتظار معجزه را داشت اما ممکن است در زندگی برخی از ما واقعا معجزه کنند. همچنین در این کتاب آگاهی‌های زیادی نهفته است که می‌توانند بسیار به کنار آمدن با رنج کمک کند. به عنوان مثال در رابطه با خانواده نویسنده در قسمتی به زندگی فرانتس کافکا می‌پردازد و به رابطه او با خانواده‌اش اشاره می‌کند. کافکایی که بدترین روابط رو با پدرش داشت اما می‌بینیم که همچنان به زندگی ادامه می‌دهد و چه تاثیراتی بر روی دنیا گذاشته است.

به طور کلی می‌توان گفت کتاب نمی‌خواهد شما را گول بزند بلکه می‌خواهد به شما یاد بدهد در کنار رنج می‌توانید کارهای دیگری هم انجام دهید. و شاید نکته مهم دیگری که کتاب به ما می‌گوید این است که اگر رنج می‌کشیم و نمی‌توانیم آن را با کسی مطرح کنیم، همواره یک انتخاب دیگر داریم و آن مراجعه به کتاب‌هاست!

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب چگونه رنج بکشیم آمده است:

هرقدر که ثروتمند باشیم و هر تعداد که رفیق شفیق داشته باشیم، باز درد از دست دادن، شکست یا ناامیدی را در زندگی می‌چشیم. واکنش معمول این است که رنج را به بهترین شکل تاب آوریم و زندگی‌مان را از سر بگیریم. اما راه‌حل کریستوفر همیلتون برای این مشکل متفاوت است. او با تمرکز بر رنج در حیطه خانواده، عشق، بیماری و مرگ، راه‌های سازنده‌ای را بررسی می‌کند تا با کمک آن‌ها رنج را بپذیریم و از این طریق بینشی منحصربه‌فرد نسبت به شرایط‌مان پیدا کنیم. همیلتون به نمونه‌های درخشانی از تاریخ، ادبیات و علم اشاره می‌کند و نشان می‌دهد چه‌طور می‌توانیم رنج را منبع ارزشمندی از روشنگری ببینیم که به هستی‌مان شکل می‌بخشد.

[ مطلب مرتبط: زندگی و آثار کافکا ]

جملاتی از کتاب چگونه رنج بکشیم

فیلسوف آلمانی، مارتین هایدگر، این تفکر را این‌گونه مطرح کرد که ما به این دنیا پرتاب شده‌ایم – و هرگز نمی‌توانیم جاپای کاملاً ثابت و مستحکمی پیدا کنیم. اگر بخواهیم به شیوه‌ای سرراست‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که تأملات‌مان به ما نشان می‌دهند که رنج در زندگی انسان اجتناب‌ناپذیر است و هرگز نمی‌توان کاملاً از چنگالش گریخت. البته این بدین معنی نیست که نمی‌توانیم راهبردهایی برای کاهش یا مدیریت بهتر آن طراحی کنیم، بلکه بدین معنی است که یکی از نخستین گام‌ها برای کاهش یا مدیریت بهتر رنج‌ها این است که بپذیریم زندگی‌مان هرگز کاملاً عاری از رنج نخواهد بود. به بیان دیگر، باید واقع‌گرا باشیم. توصیه به واقع‌گرایی هم درواقع این نیست که بنشینیم و زانوی غم بغل بگیریم. کاملاً برعکس، واقع‌گرا بودن نخستین گام به سوی تغییر اوضاع است، و با این که اوضاع هرگز کاملاً آن‌طور که ما می‌خواهیم نمی‌شود، مسلماً می‌توان آن را بهتر کرد.

ما هرگز بزرگ نمی‌شویم. همواره این توانایی بالقوه را داریم که به شیوه رفتاری کودکی برگردیم که چون والدینش چیزی را از او دریغ کرده‌اند عصبانی و سرخورده پا بر زمین می‌کوبد.

پولس رسول در قرنتیان (انجیل) قدرت عشق را جهانی می‌داند و اصرار دارد که عشق هرگز شکست نمی‌خورد. اما اشتباه می‌کند. عشق شکست می‌خورد. می‌شود عاشق کسی باشیم که دوستش نداریم؛ می‌شود دیگر عشقی به کسی که دوستش داریم حس نکنیم؛ ممکن است شما و همسرتان هنوز یکدیگر را دوست داشته باشید، اما نتوانید باهم زندگی کنید. عشق تنها یک جنبه از رابطه است، و دست‌تنها نمی‌تواند موفقیت رابطه را تضمین کند. اما بخشی از مشکل این‌جاست که منظورمان از شکست و موفقیت چه باشد. ما پایان یک رابطه را شکست می‌دانیم، اما این تلقی لزوما بهترین تلقی ممکن نیست.

زندگی شما ارزشی یگانه دارد، ارزشی که نه علی‌رغم شکست‌ها و ناامیدی‌ها از جمله شکست‌های عشقی، بلکه درست به خاطر آن‌ها حاصل شده است.

حسد همواره چیزی را می‌خواهد که نمی‌تواند داشته باشد. خواستار نظارت تمام و کمال بر دیگری است. اما حتی اگر بتواند بر رفتار دیگری نیز تسلطی اعمال کند، احساسات و افکار او را که نمی‌تواند تحت سلطه بگیرد. این ناتوانی در تسلط کامل هم دو دلیل عمده دارد. نخست حتی اگر شخص حسود به طور کلی بداند در سر و دل دیگری چه می‌گذرد همواره امکانی دارد تا این اطلاعات را طوری تفسیر کند که حسد مذکور را موجه سازد دوم کلا امکانش نیست که دقیقا و کاملا بدانیم دیگری به چه چیزی فکر می‌کند و چه احساسی دارد.

من تمام شب را گریه کردم تا پدرم یک لیوان آب به من بدهد؛ و گریه‌ی من مطمئناً از روی تشنگی نبود!

در تاملات مونتنی حس عظیمی از واقعیت به چشم می‌خورد، توانایی به چنگ آوردن مستقیم تجربه و آن را از آنِ خود کردن که حسی کمیاب است. او قادر است به روشنی ببیند که چه بلایی دارد سرش می‌آید و در همان حال بدون آن‌که خودش را فریب دهد از دردش تسلی بگیرد. او قادر است که از رنج و سختی‌اش معنایی بیرون بکشد و از آن استفاده برد. به‌علاوه، به ما کمک می‌کند تا ببینیم شیوه تفکرمان در مورد جسم‌مان تثبیت شده نیست و در این زمینه به‌خوبی انعطاف‌پذیریم و می‌توانیم جسم‌مان را به شیوه‌های جدید تصویر و تجربه کنیم.

مشخصات کتاب
  • عنوان: چگونه رنج بکشیم
  • نویسنده: کریستوفر همیلتون
  • ترجمه: سما قرایی
  • انتشارات: نشر هنوز
  • تعداد صفحات: ۱۸۰
  • قیمت چاپ پنجم: ۲۳۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب چگونه رنج بکشیم چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب دیگر:

  1. کتاب روانشناسی عزت نفس
  2. کتاب فلسفه تنهایی
  3. کتاب سرشت شر