نشانک

معرفی کتاب

کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال ۲۰۱۶ نیویورک تایمز را به دست آورده است.

پال کالانیتى یکى از هزاران یا شاید میلیونها فردى بود که به جنگ سرطان رفت.

سرطان ریه آن هم در دهه ى چهل زندگى یک بدشانسى بزرگ است. پال، رزیدنت جراحى مغز و اعصاب بود که متوجه شد ریه هایش درحال دست و پنجه نرم کردن با خرچنگِ درنده خوى سرطان است.

پشت جلد کتاب آمده است:

مسئولیت مرگ همچون یوغی سنگین بر گردن‌ مان بود. شاید زندگی و هویت بیماران‌ مان در دست ما باشد، اما مرگ همیشه برنده است. حتی اگر تو کامل باشی، دنیا کامل نیست. راز زندگی این است که بدانی ورق‌ ها طوری جور می‌ شوند که تو بازنده باشی، که دست تو یا نظر تو نادیده گرفته می‌ شود، در حالی که هنوز برای برنده شدنِ بیمارانت می‌ جنگی. هرگز نمی‌ توانی به کمال برسی، اما می‌ توانی نزدیک شدن به چیزی را که پیوسته برایش تلاش می‌ کنی باور داشته باشی.

داستان کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود

کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود شرح حال خودنوشتى است که در دو فصل به شرح زندگى او پیش از ابتلا به بیمارى و پس از آن بى وقفه تا مرگ مى پردازد.


سرطان! این بیمارى اى که حتى اسمش هم براى ما ترسناک است. بیمارى اى که على رغم انواع درمان ها نهایتا کیفیت زندگى فرد را به شکل چشمگیرى تحت تاثیر قرار مى دهد. پال کالانیتى زندگینامه اش را از نوجوانى آغاز میکند. وقتى که سعى میکند میان علایقش یکى را برگزیند. عشق به ادبیات و طبابت! ابتدا سرى به دنیاى ادبیات مى زند اما پس از چندى به پیشه ى آبا و اجدادیش روى مى آورد، طبابت!


بخش پایانی کتاب نوشته‌ همسر پال است که آخرین روزهای زندگی پال را ثبت کرده است.

درباره کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود

لوکیشن روایت در دو فصل کتاب یکى است، بیمارستان. اما این نقش پال است که در فصل اول و دوم تغییر مى کند.


در فصل اول او جایگاه یک پزشک را دارد و براى ما از حال و هواى رزیدنتى جراحى مغز و اعصاب مى گوید، از بیم ها، امیدها، داستان زندگى بیمارانى که گاه سلامت خود را بازیافته اند و گاه تسلیم دردها و رنجهاى ناگزیر شده اند. در همین فصل، پال روى روانشناسىِ نحوه ى برخورد پزشک با بیمار بحث مى کند و جملاتى طلایى را براى خواننده به ارث میگذارد.


در فصل دوم کتاب اما پال متوجه وجود بیمارى شده و از تلاش هایش براى غلبه بر آن مى نویسد. او به عنوان یک پزشک تمام زیر و بم هاى بیمارى اش را مى داند و اینجاست که میتوان گفت گاه آگاهى آزاردهنده خواهد بود. حالا پال تصمیم گرفته به کارش برگردد، شغل بسیار حساسِ جراحى. عشق به جراحى و حضور نوزادى در آینده براى پال امیدبخش است اما دیرى نمى پاید که بیمارى بر او چیره مى شود تا او حتى فرصت تکمیل بخش پایانى کتاب را هم نداشته باشد.


در انتها، با تمام ایراداتى که چه از لحاظ تخصصى و چه فنى، بر ترجمه وارد است، کتاب آن هنگام که نفس هوا مى شود کتابى ارزشمند و دوست داشتنى است که ارزش بارها مطالعه و تعمق در سطر سطرش را دارد.

قسمت هایی از متن کتاب

وظیفه ى پزشک این نیست که مرگ را به تاخیر بیندازد یا بیماران را به زندگى سابق شان برگرداند. بلکه ما باید بیمار و خانواده اش را که زندگى شان از هم پاشیده است، در آغوش بگیریم و کارى کنیم تا آن ها بتوانند دوباره بلند شوند و بایستند و به زندگى خودشان معنا بدهند.

قبل از اینکه سرطانم تشخیص داده بشود مى دانستم که روزى مى میرم، اما نمى دانستم کِى. بعد از تشخیص هم مى دانستم که روزى مى میرم، باز هم نمى دانستم کِى. اما الان دقیق مى دانستم که این مشکل در واقع یک مشکل علمى نبود. حقیقتِ مرگ رنج آور است. با این حال راه دیگرى وجود ندارد.

براى علمى کردن متافیزیک نه تنها خدا، بلکه عشق، نفرت و معنا را هم باید از دنیا حذف کرد – تا بتوانیم دنیایى را بررسى کنیم که به قطع دنیایى نیست که ما در آنیم. بنابراین اگر شما به معنا اعتقاد دارید، باید به خدا هم اعتقاد داشته باشید. به عبارت دیگر، اگر شما معتقد هستید که علم جایگاهى براى خدا فراهم نکرده، پس مجبورید نتیجه بگیرید که علم جایگاهى براى معنا هم ندارد. بنابراین زندگى به خودى خود هیچ ندارد.

آدم فکر مى کند اولین بارى که بدنِ مُرده اى را تکه تکه مى کند، حس جالب و عجیبى خواهد داشت، اما به طرز شگفت آورى همه چیز عادى بود. تشریحِ جسد یک رویداد پزشکىِ سرنوشت ساز، تجاوز به مقدسات و پدیدآورنده ى انبوهى از احساسات مختلف است: از دلزدگى، شعف، تهوع، درماندگى و ترس تا ملالتِ محض از تمرین هاى دانشگاهى که به تدریج ایجاد مى شود. همه چیز بین تاثر و ابتذال در نوسان است. تشریح جسد از نظر بسیارى، مظهر تبدیل دانشجویان محزون و مودب به پزشکانى سنگ دل و متکبر است.


مشخصات کتاب

  • کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود
  • نویسنده: پال کالانیتى
  • ترجمه: شکیبا محب على
  • انتشارات: کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۲۰۰
  • قیمت: ۱۴۰۰۰ تومان

این مطلب توسط مهشید موسوی نوشته شده است.

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 187
دوست نداشتم: 122
میانگین امتیازات: 1.53

چاپ کتاب

6 دیدگاه در “کتاب آن هنگام که نفس هوا می شود

سلام
من این کتاب رو خوندم.فوق العاده است. افکار و زندگی کسی که در حال مرگ هست رو ساده و واقعی بیان می کنه. البته یادم نیست کتابی که من خوندم از کدوم مترجم بود

کتاب عالیه . وتشکر ویژه از مترجم کتاب خانم کریمی بخاطر یادداشت زیبای اول کتاب .

کتاب به نظر عالی میاد و واقعا وسوسه کننده هست که دوان دوان برای خواندنش شتافت. اما نکنه ای که منو دو دل میکنه و تو شک می اندازه این هست که این کتاب رو از این انتشارات بخرم یا خیر!؟
حقیقتش این هست که تجربه ای داشتم در مورد کتاب “آخرین دختر” با ترجمه بسیار بسیار بد، ناشیانه و غیر حرفه ای خانم سمیرا چوپانی از انتشارات کوله پشتی …که برای اعتراض، به کوله پشتی تماس گرفتم و نامه ای مبنی بر عدم توجه ویراستار و مترجم به چاپ نهایی کتاب نوشتم و مشکل را عنوان کردم و در نهایت کتاب را بازپس دادم.

کتاب حدودا ۴۰۰ صفحه بود و بعد از خواندن ۱۲۷صفحه آن، مترجم هنوز نتوانسته بود داستان را جمع کند و مدام از شاخه ای به شاخه دیگر می پرید و با خواندن آن حسی که به خواننده منتقل می شد این بود که از ترجمه گوگل و یا نرم افزارهایی استفاده شده و به جمله بندی آن هیچ توجه و دقتی نشده.
مثلا اگر درست خاطرم باشه در قسمتی نوشته شده بود : صدای دعوت به حق امت اسلامی به گوش می رسید که منظور خانم چوپانی همان کلمه اذان بود !!!!

با تشکر از کافه بوک عزیز از معرفی کتاب و نظر خوانندگان

با خوندن این متن مو به تنم سیخ شد. با خوندن کتاب نمی دونم چه حسی پیدا خواهم کرد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *