نشانک

کتاب انجمن شاعران مرده

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب انجمن شاعران مرده داستانی این کتاب درباره‌ تغییر است. نانسی اچ.کلاین‌بام، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی است. او رمان‌های متعددی نوشته که بیشترشان در سینما مورد اقتباس قرار گرفته‌اند. فیلم «انجمن شاعران مرده» در سال ۱۹۸۹ به کارگردانی پیتر ویر و پیش از چاپ رمان آن ساخته شد و توانست جایزه بهترین فیلم مراسم اسکار آن سال را به خود اختصاص دهد. تام شولمن جایزه بهترین فیلم نامه را به دست آورد و فیلم در دو بخش بهترین بازیگر مرد (رابین ویلیامز) و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه شد.

در قسمتی از کتاب انجمن شاعران مرده می‌خوانیم:

غرق در خیال فرداییم 
وقتی فردایی در کار نیست
غرق در اندیشه‌ی شکوه پیروزی
وقتی به راستی آن را نمی‌خواهیم
غرق در اندیشه‌ی روزی تازه‌ایم
وقتی روز تازه همین امروز است
از جنگ می‌گریزیم
وقتی باید با آن بجنگیم.

کتاب انجمن شاعران مرده

داستان کتاب انجمن شاعران مرده در سال ۱۹۵۹ و در آمریکا می‌گذرد. بیشتر اتفاقات این داستان در دبیرستانی به نام ولتون اتفاق می‌افتد. در دبیرستان ولتون قوانین خشک و سختگیرانه‌ای اجرا می‌شود و اساسنامه‌ دبیرستان بر چهار شعار استوار است:

  1. سنت
  2. افتخار
  3. انضباط
  4. سرافرازی

در گردهمایی که هم برای شروع سال تحصیلی جدید و هم برای صدمین سال تاسیس دبیرستان ترتیب داده شده بود، مدیر مدرسه – آقای نولان – که مدیر سختگیر و منظمی‌ست، جان کیتینگ را به عنوان معلم جدید ادبیات مدرسه معرفی می‌کند.

معلم جدید برخلاف اساسنامه و قواعد ثابت مدرسه رفتار کرده و دانش آموزان را به تالار تشریفات مدرسه می‌برد و عکس‌هایی را به آن‌ها نشان می‌دهد که شصت، هفتاد سال پیش در وجود داشته‌اند و به آنها گوشزد می‌کند که دیگر زنده نیستند. این اولین درس بچه‌های مدرسه ولتون است: «مرگ آگاهی». بعد از درس مرگ‌ آگاهی، معلم شعری برای آن‌ها می‌خواند تا اهمیت استفاده از فرصت‌ها و لحظه حال را به آنان یادآوری کند:

شکوفه‌های سرخ را
همین حالا که می‌توانی
از جا برچین
زمان کهن سال
آرام در گذر است
همین گل که کنون به روی تو لبخند می‌زند
فردا روز
عمرش فانی خواهد بود. (کتاب انجمن شاعران مرده – صفحه ۳۲)

و در ادامه به کلمه لاتین کارپه دیم اشاره می‌کند: «کارپه دیم یعنی دم را غنیمت بشمار.» جان کیتینگ منظور خودش را اینگونه توضیح می‌دهد: «چون ما غذای کرم‌ها خواهیم شد، پسرها! چون فقط قراره تعداد محدودی از بهار و تابستان و پاییز رو تجربه کنیم. با این که باور کردنش سخته اما یک روز هر کدوم از ما از نفس خواهیم افتاد، تن‌مون سرد خواهد شد و خواهیم مرد.»

[ معرفی کتاب: رمان بیا گم شویم – نشر نیماژ ]

درباره کتاب انجمن شاعران مرده

معلم جدید با اصول خاص خودش، بچه‌ها را از زندگی یکنواخت و سنتی مدرسه دور می‌کند و آینده‌ای را برای دانش‌آموزان ترسیم می‌کند که در دستان خود آن‌ها قرار دارد. کتینگ به بچه‌ها یاد می‌دهد با عصاره حیات و آگاهی مواجه شوند و با دیدی باز و گسترده به زندگی و اطراف خود نگاه کنند. حتی برای لحظه‌ای کوتاه هم که شده از عادات همیشگی خود دست بشویند و آن‌گونه زندگی کنند که خودشان می‌خواهند.

تا ریشه کن کنم هر آنچه را که زندگی بخش نیست،
و نمی‌خواهم لحظه‌ی مرگ دریابم هرگز زندکی نکرده‌ام. (کتاب انجمن شاعران مرده – صفحه ۶۳)

انجمن شاعران مرده اسم گردهمایی است که پنهانی در زمان تحصیل کیتینگ بر پا می‌شد و دختران و پسران جوان مخفیانه در یک غار دور هم جمع می‌شدند و شعرهای مورد علاقه خود یا اشعاری را که خودشان سروده بودند می‌خواندند. حال بچه‌های مدرسه ولتون به فکر می‌افتند دوباره آن انجمن را برپا کنند که این کار باعث می‌شود به خود حرکتی بدهند و از سکون خارج شوند. باعث می‌شود سراغ کارهایی بروند که به آنها علاقه شدید دارند. در این رمان خانواده‌ها و مراکز تربیتی بر روحیه فرزندان خود حاکم هستند به طوری که بچه‌ها در مقابل رفتار تند آن‌ها تظاهر به اطاعت می‌کنند ولی دنبال دلبستگی‌های خود می‌روند.

شخصاً کتاب را بی‌نهایت دوست داشتم. از آن دسته کتاب‌هایی بود که امید و تکاپو را در دل آدم زنده می‌کرد و زنده نگاه می‌دارد. عاشق شخصیت جان کیتینگ شدم که توانست شیوه درست زندگی کردن و تبدیل کردن لحظه‌ها به طلا را به خوبی به بچه‌ها یاد بدهد.

داستان سراسر پر از جمله‌های زیبا و ناب است و شعرهایی که در این رمان استفاده شده بسیار زیبا و امیددهنده هستند. این موضوع برای ما عاشقان ادبیات نکته مثبتی است و هر کسی کتاب را بخواند عاشق آن خواهد شد. ترجمه کتاب هم خوب بود ولی این رمان هم مثل بیشتر رمان‌ها در سایه مانده و دیده نشده است. به دوستان پیشنهاد می‌کنم کتاب را بخوانند و لذت ببرند.

[ معرفی کتاب: رمان غروب پروانه – نشر نیماژ ]

کتاب انجمن شاعران مرده

جملاتی از متن کتاب انجمن شاعران مرده

یاد خواهید گرفت طعم زبان و ادبیات کلمات رو مزه مزه کنید چون فارغ از همه حرف‌هایی که دیگران می‌گن، اندیشه و کلمات چنان قدرتی دارند که می‌تونن جهان را دگرگون کنند.

تو شعر می‌خونی چون عضوی از نژاد بشر هستی چون نژاد بشر، سرشار از شور و عشق و احساسه! پزشکی، قانون، بانک داری، این چیزها برای حفظ و ادامه‌ی بقای زندگی لازم‌ان. اما شعر، ادبیات، عشق و زیبایی چی؟ این‌ها چیزهایی‌ان که ما به خاطرش زنده‌ایم و نفس می‌کشیم!

اگر درباره‌ی چیزی اطمینان دارید خودتون رو مجبور کنید تا به اون از دریچه‌ی دیگه‌ای نگاه کنید. حتی اگه به نظرتون اشتباه یا احمقانه باشه. وقتی چیزی می‌خونید، فقط به این فکر نکنید که نویسنده چی می‌گه، بلکه زمانی رو صرف کنید و ببینید خودتون چی فکر می‌کنید. پسرها تلاش کنید تا صدای خودتون رو کشف کنید، هر قدر این زمان را به بعد موکول کنید احتمال این که اصلا به اون دست پیدا کنید، کمتر خواهد شد. به قول ثورو، اغلب آدم‌ها عمرشان در سکوت و نومیدی سپری میشه. چرا به این خاموشی تن بدیم؟ خطر کنید و قدم در راه‌های تازه‌تر بگذارید.

در وجود همه ما نیاز بزرگی هست که دوست داره پذیرفته و تایید بشه. اما باید به چیزی که در شما متفاوت و منحصر به فرد هست، اعتماد کنید حتی اگر عجیب و غریبه یا بقیه اون رو نمی‌پسندن. به قول فراست: «یک دو راهی در جنگل سر بر آورده بود و من جاده‌ای را در پی گرفتم که رد کمتری در آن نمایان بود و این همانی بود که راه را متفاوت می‌ساخت.»

نوشیدن عصاره‌ی هستی به این معنی نیست که نمک بپاشی روی زخم و خودت رو زجر بدی. جرات و جسارت حدی داره و احتیاط و حواس جمعی هم اندازه‌ای. آدمی هم عاقله که بدونه کجا باید اون‌ها رو به کار ببنده.

مشخصات کتاب

  • کتاب انجمن شاعران مرده
  • نویسنده: ان. اچ. کلاین بام
  • ترجمه: زهرا طراوتی
  • انتشارات: نیماژ
  • تعداد صفحات: ۱۸۴
  • قیمت چاپ اول: ۱۵۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: داوود پورفتحی

نظر شما در مورد کتاب انجمن شاعران مرده چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید، حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب دیگر از نشر نیماژ:

  1. کتاب جمشیدخان عمویم
  2. کتاب حقارت
  3. کتاب قهوه سرد آقای نویسنده
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 229
دوست نداشتم: 127
میانگین امتیازات: 1.8

چاپ کتاب

16 دیدگاه در “کتاب انجمن شاعران مرده

من فیلمش رو دیدم فوق العاده بود.
کتابش هم حتما خیلی خوبه.
بنظرم همه دانش آموزا و معلم ها و کسانی که قصد دارند در آینده معلم شوند باید این کتاب را بخوانند.شدیدا پیشنهاد میشه👌
میتونید فیلمش رو هم ببینید خیلی خوبه مخصوصا بازی رابین ویلیامز در نقش جان کیتینگ⁦♥️⁩
امیدوارم تو زندگیتون معلمایی مثل جان کیتینگ داشته باشید تا بهتون یادآوری کنه که به معنای واقعی زندگی کنید و به قول خودش دم را غنیمت شمارید👌⁦☺️
کارپه دیم..

واقعا کتاب عالی
دم را غنیمت بشمار
کتابی فوق‌العاده که حتما در اولین فرصت فیلمش هم نگاه میکنم

سلام
من ی سوال ساده دارم چرا باید این کتاب رو خوند وقتی فیلمش هست

یا کتاب یا فیلم دلیلی نداره هردو

( این سوال برای تخریب این کتاب یا عشق و علاقه دوستان نیست صرفاً یک سوال)

سلام
در پاسخ به سوالتون باید بگم که ، من خودم اول کتاب هارو میخونم و بعد فیلم ساخته شده از اون رو ،در فیلم ها بسیاری از قسمت های کتاب حذف میشه و حتی تغییر میکنه . از طرفی هم تصور کنید فیلمی رو دیدید و خیلی هم دوستش داشتید ، دوست داشتید زمان بیشتری رو با شخصیت ها و فضای داستان بگذرونید ، اینجور مواقع با خودتون فکر میکنید که ای کاش اول کتاب رو خونده بودم .
و مهم ترین موضوع این است که ما از کتاب خواندن و تصور کردن داستان لذت میبریم 🙂

یکی از دلایل اینکه که خب کتاب کامل تره
اما دلیل اصلی خود من اینکه وقتی کتاب میخونی میتونی تمام قسمت و مکان هارو و یا چهره یا هر چیز دیگه رو خودت تصور کنی مثلا توی کتاب نوشته خانه ای با مبل های قهوه ای و میز های‌ چوبی ، تو خودت میتونی تصور کنی که اون خونه چطوری بوده
ولی تو فیلم همه ی اینارو کارگردان تصور میکنه و نشون میده و خودت نمیتونی اونو تصور کنی جوری که دوست داری
و هزار دلیل دیگه که فقط کتاب خونه میدونن..

کسانی که دانش اموز هستند بخصوص دبیرستانی ها و کسایی که به درس خوندن علاقه ندارند و به اجبار درس میخونند به شدت با این کتاب همزادپنداری میکنند …

اولین کتابی بود که بعد از خوندنش تا چند دقیقه گریه میکردم . کتاب بی نظیره و بشدت تاثیر گذاریه شاید جملات ناب و انگیزشی در کتاب زیاد نباشه اما داستان طوری جلو میره که امید و انگیزه و پیدان کردن راه درست زندگی رو در دل ادم روشن میکنه

بشدت این کتاب رو پیشنهاد میکنم

واقعا عالیییی بود
من‌مدتی بود که به دنبال همچین کتابی بودم‌ وبالاخره پیداش کردم

با سپاس🙏

زیباترین کتاب و بهترین فیلم که دیدم و هرگز فراموش نمیکنم به اینکه تو اینجایی و نمایشنامه هنوز ادامه دارد و تو هم میتوانی ترانه خود را بسرایی آه ای زندگی

این کتاب انجمن شاعران مرده برای دختر ده ساله مفید هست البته دخترم کمی احساساتی هست ولی کتابخوان و بدنبال کتابهای خوبه

کتاب کی توی همین محتوا و مثبت اندیشی و تغییر و….باشه.سراغ ندارین؟؟

برای دختر ده ساله شاید خیلی قابل درک نباشه امابرای خودتون خوندنش واقعا ضروریه, کاش تموم پدرها و مادرها و معلم ها این کتاب رو بخونن

خیلی سال پیش خوندم . عالی بود.

فیلمش را اول دیدم اما از جذابیت کتاب هیچ کم نکرد

من فیلمی که بر اساس همین رمان ساخته شده را دیدم و بی نهایت زیبا و تاثیرگذار بود. بازی فوق العاده ی رابین ویلیامز در نقش معلم ادبیات انگلیسی که منبع الهام و تغییر رفتار دانش آموزان مدرسه میشه. پیدا کردن افسانه شخصی و کشف استعدادها و توانایی های مختص هر شخص. باید این رمان را خواند و این فیلم را حتما نگاه کرد. ” oh captain my captain ” با سپاس از کافه بوک .

عالی و بی نظیر بود…
دم را غنیمت بشمار!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *