نشانک

کتاب اندر مزایای تنبلی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب اندر مزایای تنبلی با عنوان اصلی The Importance of Being Lazy: In Praise of Play, Leisure, and Vacation که کتاب دوم از مجموعه خرد و حکمت زندگی است به زبان ساده و با استفاده از مطالب فلسفی و روانشناسی به «کار کردن» و شاید مهمتر از آن به اهداف و انگیزه‌های پشت کار کردن می‌پردازد.

بنابراین اگر در کار، شغل و انجام امور روزانه غرق شده‌اید – یا حتی می‌توان گفت اگر به کار اعتیاد دارید – و به‌همین دلیل فرصتی برای توجه به روح، آسایش روان و راحتی خود در زندگی باقی نمانده، خواندن کتاب اندر مزایای تنبلی را در اولویت خود قرار دهید؛ زیر سطر به سطر آن خط بکشید نکته‌هایش را یادداشت کنید و جلوی دیدتان بچسبانید.

اگر با کتاب‌های نشر گمان و مجموعه‌های این نشر آشنایی داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که هدف آن‌ها ساختن زمینه‌ای برای خوانندگان است تا بتوانند به زندگی، خوشی‌ها و مصائب آن بیندیشند. اولین مجموعه از کتاب‌های نشر گمان تجربه و هنر زندگی نام داشت که شامل ۲۲ جلد است و مجموعه خرد و حکمت زندگی نیز دنباله‌ی همین مجموعه است که تاکنون ۱۲ جلد از آن منتشر شده است. در پشت جلد کتاب، به طور خلاصه، هدف این کتاب‌ها چنین بیان شده است:

این کتاب‌ها فلسفه را ساده نمی‌کنند بلکه از ابهّتِ هراس‌آور فلسلفه می‌کاهند. خواننده ممکن است خواندنِ این کتاب‌ها را به امید یافتن پاسخ‌های روشن آغاز کند: پاسخی برای مسئله‌ی تنهایی‌اش، چرایی مرگ، منشأ ملال و دل‌زدگی… اما انتظار اینکه کتابی یا کسی در چند صفحه یا فلان تعداد نکته به ما بگوید چطور زندگی کنیم و چگونه خوشبخت شویم، در واقع یک جور انکارِ مسئولیت شخصی انسان است. پاسخی قطعی و ابدی که مناسب حال همه‌کس باشد وجود ندارد. کتاب‌هایی که چنین مدعاهایی دارند قطعاً فریبکارند. کتاب‌های این مجموعه نسخه نمی‌پیچند و سیاهه‌ای از اعمال نیک و بد پیش روی شما نمی‌گذارند؛ بلکه می‌خواهند به فهم بهتر زندگی و پرسش‌ها و تجربه‌هایمان کمک کنند؛ چراغی بیفروزند تا در این اتاق تاریک زندگی و در لحظات دشوار، درکمان از پرسش‌های بی‌پایان انسانی روشن‌تر شود، بدانیم فیلسوفان و حکیمان جهان به این پرسش‌ها چطور فکر کرده‌اند؛ تا با فهمِ دقیق‌تر و دیدی بازتر بتوانیم در زندگی‌مان تصمیم بگیریم، مسئولیت تصمیم‌مان را شجاعانه برعهده بگیریم و با عواقب تصمیم‌هایمان آگاهانه روبه‌رو شویم.

برخی دیگر از کتاب‌های تجربه و هنر زندگی که در کافه‌بوک معرفی شده‌اند:

کتاب اندر مزایای تنبلی

همه ما معتاد کار شده‌ایم، «پر مشغله بودن شده نشانه‌ی شأن مردم» «ما مدام به دیگران پُز می‌دهیم که ای وای! چقدر سرمان شلوغ است، چرا؟ چون پر مشغله بودن یعنی مهم بودن!» و اینگونه‌ است که از ما کار می‌کشند و ما کار می‌کنیم! و یا همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، اینگونه است که ما به کار اعتیاد پیدا می‌کنیم. اما این کتاب گلچینی از استدلال‌ها و نظریه‌های مهم است تا به ما نشان دهد در درجه اول چه اتفاقی می‌افتد که ما اینقدر کار می‌کنیم و اینکه چرا نیاز به آسایش و فراغت و بازی و سرگرمی داریم.

معتادان به کار دیگر به زندگی سر نمی‌زنند. آن‌ها با بدن و احساسات خود بیگانه شده‌اند، از ابتکار و خیال‌پردازی‌شان، از خانواده و دوستانشان، دور افتاده‌اند. خوره‌ی کار به جانشان افتاده‌ و برده‌ی آن شده‌اند. دیگر صاحب زندگی خودشان نیستند.

ارسطو می‌گوید: «ما کار می‌کنیم تا بتوانیم تفریح کنیم و فراغت داشته باشیم»

اینقدر که کار می‌کنیم نمی‌خوابیم، برای خانواده‌مان وقت نمی‌گذاریم، نمی‌خوریم، تفریح و استراحت نمی‌کنیم. چه کارمان را دوست داشته باشیم چه از آن نفرت داشته باشیم، چه در آن موفق باشیم و چه ناموفق، چه از آن شهرت به دست بیاوریم چه حاصلش برایمان بدنامی باشد، به هر حال همه‌مان مثل سیزیف محکوم به آنیم که سنگ بزرگ کارمان، شغلمان، حرفه‌مان را هر روز به دوش بکشیم و ببریم بالای کوه تا دوباره پایین بغلتد و روز بعد دوباره روز از نو روزی از نو. اوگدن نَش می‌گوید، «حتی آن دسته از ما که حالمان از کار کردن به هم می‌خورد هم باز باید کار کنیم، تا بتوانیم پول کافی به دست بیآوریم تا دیگر مجبور نباشیم کار کنیم!»

احتمالاً دیگر هر خواننده‌ای می‌تواند تصور کند این کتاب در مورد چیست. نکته مهم درباره این کتاب‌ها نحوه روایت نویسنده است. ال جینی، نویسنده کتاب اندر مزایای تنبلی با زبان ساده و استدلال‌های درست تلاش می‌کنند نکات اصلی را درباره کار کردن به خواننده منتقل کند. خیلی مهم است که خواننده به اشتباه فکر نکند که کار کردن به تمام معنا بد است و تنبلی فضیلت برتر است.

از موضوعات دیگر کتاب باید به «تعطیلات و سفر»، «خردید کردن در قالب بازی و تفریح»، «مصرف‌گرایی»، «ورزش و بازی» و «بازنشستگی» اشاره کرد که به خوبی بررسی و تبیین شده‌اند. این کتاب ما را به فکر فرو می‌برد تا خودمان را برای کار و پول بیشتر نکشیم و چیزهای مهم‌تر زندگی (خانواده، همسر، فرزند، تفریح، مسافرت و …) را فدای کارمان نکنیم.

پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را بخوانید، کمی برای خود وقت بگذارید، کمی رهایی و وانهادگی را در زندگی تجربه کنید، چرا که موتور محرکه‌ی ما برای انجام امور روزمره، توجه به فضا و انرژی درونی‌ست.

درنهایت ایرادهایی هم به کتاب اندر مزایای تنبلی وارد است. مثلا می‌توان گفت آمارهای استفاده شده در کتاب تقریباً قدیمی است. تمام آمارها متعلق به سال ۲۰۰۰ میلادی به قبل است پژوهش جدیدی در کتاب دیده نمی‌شود. همچنین جامعه مورد بررسی کتاب، جامعه آمریکا است و اشاره‌ای به دیگر نقاط جهان نشده است.

[ » معرفی و نقد کتاب: کتاب کار – اثر لارس اسوندسن ]

کتاب اندر مزایای تنبلی

جملاتی از متن کتاب

از نظر چستون، عادت شریف هیچ‌کاری نکردن به معنی این است که هیچ کار عملی، مفید و یومیه‌ای انجام ندهیم. البته منظورش این نیست که فراغت مساوی است با سکون یا رخوت یا کلا هیچ کاری نکردن. در واقع فراغت و تفریح به معنی انجام کارهایی غیر از کارهای ضروری یا لازم است، به معنی انجام دادن کارهای دلخواه است، به معنی رها بودن از امور روزمره است. فراغت به معنی آن است که آزادیم به آن چیزهایی بپردازیم که غیرمعمول، توضیح‌ناپذیر، نامربوط، جالب و غریب است.

وقتی سفر کردن بخشی از جامعه می‌شود، معرف شجره‌نامه‌ی آن جامعه در سطح تحصیلات، قدرت مالی، زیرساخت‌ها، روشنگریِ اجتماعی، و حقوق مدنی است. چون تعطیلات و سیروسفر که در خلأ اتفاق نمی‌افتد، نتیجه و نمود دیگر ارزش‌های اقتصادی، سیاسی و فلسفی است.

کابوس بیشتر ما کار است و رویای شیرین‌مان کار نکردن! خواب اوقات فراغت نامحدود را می‌بینیم. دلمان در هوای یک زندگی عاطل، راحت، تنبلانه و البته با جیب پر از پول است! دنبال یک زندگی هستیم که در آن کارمان بازی و مشغولیت‌مان تفریح باشد.

فیلسوف سرشناس، یوزف پیپر گفته: پای ما در غل و زنجیر کارمان است. ترجمه‌اش این می‌شود که: ما اسیر شغلمان هستیم، کاری که می‌کنیم ما را تحلیل می‌برد و اسیر زمان نگاه می‌دارد. لازم نیست حتما استاد دانشگاه یا علامه‌ی دهر باشی تا دست کم حس کنی که حق با پیپر است.

تعطیلات آخر هفته برای این هستند که آزاد باشیم. آزاد که کار را رها کنیم و راحت باشیم. آزادیم در زندگی خودمان، دنیای خودمان و درونمان کاوش کنیم. آزادیم توقف کنیم، ببینیم و بشنویم. آزادیم ایده‌ای را بررسی کنیم، رویایی را دنبال کنیم. آزادیم سخت فکر کنیم، جدی باشیم، درباره‌ی نظرات بزرگ تعمق کنیم. آزادیم که هر چیزی را تفننی دوست داشته باشیم. آزادیم به هوا و هوسمان پرو بال بدهیم، تا دلمان می‌خواهد بازی کنیم و سرگرم باشیم. آزادیم از تازگی استقبال کنیم یا اصلا هیچ کاری نکنیم.

‎خوب که دقت کنید، می‌بینید تنها کسانی که زبان به ستایش از کار می‌گشایند مورخان، سیاستمداران و صاحبان کسب‌وکار هستند، که باید هم از کار ستایش کنند چون نفعشان در همین است، اصلاً شغلشان همین است! حق با استادز تِرکِل است. هیچ‌وقت دربارۀ کار از رؤسا سؤال نکنید. توقع دارید چه بگویند؟ معلوم است کلی اندر مزایای کار کردن داد سخن می‌دهند. اما اگر واقعاً می‌خواهید بدانید مردم راجع‌به کار چه فکر می‌کنند، بروید و از کارگران بپرسید. ترکل می‌گوید به احتمال قوی آنها حرف‌هایی می‌زنند که تنِ بنجامین فرنکلین، مارتین لوتر، و ژان کَلوَن را در گور بلرزاند.

مشخصات کتاب
  • عنوان: کتاب اندر مزایای تنبلی
  • نویسنده: ال جینی
  • ترجمه: سما قرایی
  • انتشارات: گمان
  • تعداد صفحات: ۲۱۶
  • قیمت چاپ چهارم – سال ۱۳۹۸: ۴۰۰۰۰ تومان
  • مجموعه خرد و حکمت زندگی

نظر شما در مورد کتاب اندر مزایای تنبلی چیست؟ آیا تا به حال از مجموعه خرد و حکمت زندگی کتابی مطالعه کرده‌اید؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: کانال تلگرام کافه بوک ]


» معرفی چند کتاب از نشر گمان:

  1. کتاب اعتراف
  2. کتاب اعتقاد بدون تعصب
  3. کتاب در برابر استبداد