نشانک

پیشنهاد کتاب اندوه بلژیک اثر هوگو کلاوس

کتاب اندوه بلژیک

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب اندوه بلژیک اثر هوگو کلاوس است که داستان آن از اوایل سال هزار و نهصد سی و نه قبل از شروع جنگ جهانی دوم آغاز شده و تا سال هزار و نهصد و چهل و هفت دو سال پس از پایان جنگ ادامه می‌یابد.

لویی شخصیت اول داستان پسری یازده ساله است که در مدرسۀ شبانه‌روزی یک صومعه زندگی و تحصیل می‌کند. او نوجوانی است کتاب‌ خوان و خیال‌ پرداز که سودای نویسندگی در سر دارد. این داستان دربردارندۀ دو بخش است: اندوه و بلژیک. قسمت اندوه از سال هزار و نهصد و سی نه شروع می‌شود. زمانی که لویی یازده ساله در مدرسۀ شبانه‌روزی صومعه زندگی می‌کند. این سمت دربردارندۀ بیست و هفت فصل است که لویی روایت آن را در نوامبر هزار و نهصد و چهل و هفت به پایان رسانده و امضا می‌کند. قسمت بلژیک از سال هزار و نهصد و چهل آغاز می‌شود. زمانی که لویی با شروع جنگ به خانه برگردانده شده است. او جوان‌ترین عضو خانوادۀ پدری «سیناوه» و خانوادۀ مادری «بوسویت» است. اعضای هر دو خانواده با نیروهای اشغالگر آلمان نازی در بلژک همکاری می‌کنند.

کتاب اندوه بلژیک

درباره نویسنده و کتاب اندوه بلژیک

هوگو کلاوس، شاعر، نمایشنامه‌نویس، نقاش و نویسنده سرشناس بلژیک در عرصه بین‌المللی، در طول زندگی خود هزاران شعر، ده‌ها نمایشنامه و بیش از ۲۰ رمان نوشته است.

این نویسنده در آخرین سال‌های زندگی به بیماری آلزایمر مبتلا شد و در سن هفتاد و هشت سالگی درگذشت.

خواندن این کتاب با ترجمه ی خوب سامگیس زندی که برای ترجمه ی اثر زحمت بسیاری کشیده اند و توضیحات کاملی در پاورقی آورده اند بسیار لذت بخش است و این  نشان از تلاش و دقت این مترجم عزیز است. توصیه می کنم حتما این رمان را در لیست کتاب های خود قرار دهید.

منتقدین ادبی اروپا،رمان اندوه بلژیک را یکی از شاهکارهای ادبی ـ تاریخی قلمداد کرده‌اند که بی‌تردید در کنار آثار کلاسیک ادبیات داستانی جهان ماندگار خواهد شد.

روزنامه لوموند (فرانسه) نوشت: اندوه بلژیک،همه ویژگی‌های یک رمان کلاسیک را داراست.

روزنامه فیگارو (فرانسه):‌ کتاب اندوه بلژیک، یک رمان بی‌مانند که باید آن را خواند.

روزنامه دی‌مورخن (بلژیک): کتاب اندوه بلژیک، یک رمان پرشکوه و جادویی است.

کتاب اندوه بلژیک

قسمت هایی از کتاب اندوه بلژیک

اگه یه نفر یا حتی یه ملت حاضر باشن زندگی شون را فدای عقیده شون کنن هیچ کس نمی تونه جلوشون را بگیره.

زیبایی راستین از قعر بکر زندگی سرچشمه می گیرد، از عناصر ساده و خطرناک. و به همین خاطر است که مردم را یک شعلهء کوچک و روشن و یا یک خورشید سوزان مست و مسحور می کند.

روزی خواهد رسید که او – کاملا از آن مطمئن است – معنای این جمله‌های ناقص و کنایه‌ها را درک کند. اگر خوب توجه کنی، هشیار باشی، همه معماهایی که آنها از میان شوخی‌ها و دروغ‌هایشان مثل خرده نان بیرون می‌پاشند. به زیر روشنایی آمده و تا نازک‌ترین تارهایشان آشکار خواهد شد. اما نه هنوز. حالا هر بار که من وارد اتاق ها شوم آنها خواهند گفت: “دیوار موش داره، موش هم گوش داره.” من یک موش خیس و سفید هستم با گوشهای نوک تیز و ظریف و کوچک در کنار کله‌ام با غضروف لرزان بالای آن، سردرگم در لابه لای رازهای لعنت شدۀ آن ها.

کتاب اندوه بلژیک - معرفی کتاب اندوه بلژیک در کافه بوک

اطلاعات کتاب

  • کتاب اندوه بلژیک
  • نویسنده: هوگو کلاوس
  • مترجم: سامگین زندی
  • انتشارات: آموت
  • تعداد صفحات: ۷۴۴
  • قیمت: ۴۷۰۰۰ تومان

نظرات خود را در مورد این کتاب با ما به اشتراک بگذارید.