انتشارات متخصصان

کتاب برای روزهای قرنطینه

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

در این مطلب قصد داریم ۷ کتاب برای روزهای قرنطینه پیشنهاد کنیم که هرکسی حتما باید بخواند.

کتاب‌هایی که در این فهرست آمده‌اند، به دلیل نور امیدی که می‌توانند بر وضعیت فعلی ما بتابانند ارزش خواندن یا دوباره خواندن را دارند.
در حال حاضر اکثر ما اوقات فراغت بسیاری داریم. در چنین مواقعی، مطالعه کردن ارزش بیشتری پیدا می‌کند. مطالعه ذهن را متمرکز و حواس پرتی را دور می‌کند؛ به گونه‌ای که تماشای فیلم‌ها یا تلاش برای دنبال کردن اخبار هرگز چنین کاری انجام نمی‌دهند. مطالعه عالی‌ترین روش برای بهره‌مندی از ساعات بیکاری است. اگر فرصتی پیش بیاید که مدتی آن‌ها را بدون وقفه بخوانیم، مسلما به مطالعه عادت می‌کنیم و چیزهای زیادی از کتاب‌ها یاد می‌گیریم.

در این مقاله فهرستی از هفت کتاب غیر داستانی مفید را برای شما گرد آورده‌ایم. همه آن‌ها عالی هستند و حتی اگر یکبار آن‌ها را خوانده باشید، ارزش دوباره خوانده شدن را دارند.

۱- کتاب اسلحه، میکروب و فولاد اثر جرد دایموند

در این حماسه چند رشته‌ای، جرد دایموند تلاش می‌کند تا توضیح دهد چرا برخی از جوامع با تاثیرپذیری از عوامل جغرافیایی و عوامل زیست محیطی رشد می‌کنند و ثروتمند می‌شوند و برخی دیگر این‌گونه نیستند. کلمه دوم در عنوان کتاب (Germs، میکروب) در حال حاضر بیشترین توجهات را متوجه خود کرده است؛ در این کتاب دایموند بررسی می‌کند که چگونه بیماری‌های همه گیر جامعه را فرا می‌گیرند و همچنین به بررسی دلایل بیولوژیکی آن‌ها می‌پردازد. در بخشی از این کتاب آورده شده است: «این بیماری بدون انتقال از اروپا به کشورهای دیگر اتفاق نمی‌افتد_میکروب‌هایی که از صمیمیت طولانی اوراسیایی‌ها با حیوانات اهلی ناشی می‌شوند». من به تازگی شروع به خواندن دوباره این کتاب کرده‌ام و فکر می‌کنم وقایع چند ماه گذشته باعث شده است این کتاب بسیار متفاوت خوانده شود. الان بهترین زمان برای خواندن یا دوباره خواندن این کتاب است.

۲- کتاب الکساندر همیلتون اثر ران چرنو

این بیوگرافی عظیم و ارزشمند اثر ران چرنو که درباره الکساندر همیلتون، یکی از پدران بنیان‌گذار ایالت متحده آمریکا و دولتمرد آمریکایی است، اکنون بیشتر به عنوان الهام از لین منوئل میرندا برای نوشتن موزیکال همیلتون مشهور است. همیلتون یک نابغه واقعی و یک مرد عمل بود. داستان زندگی او وسیله مناسبی برای توضیح چگونگی به وجود آمدن ایالات متحده است؛ اما قسمت جالب این کتاب برای خوانندگان را ممکن است چگونگی ایجاد سیستم مالی ایالات متحده از ابتدا و اینکه چقدر ممکن است متفاوت باشد تشکیل دهد. توماس جفرسون، یک چهره تاریخی بزرگ، شدیدا با مفهوم تجارت ثانویه در سهام و این که برخی ممکن است برای ضرر و برخی دیگر برای سود اقدام به تجارت سهام کنند مخالف بود. آنچه در حال حاضر بستر سیستم مالی جهانی است ممکن است به راحتی بدون پیش‌بینی درخشان و حرکت سیاسی مصمم یک فرد به وجود نیامده باشد.

۳- کتاب اربابان مالی اثر لیاقت احمد

این کتاب داستان کلاسیکی است که توسط لیاقت احمد در این مورد که چگونه اشتباهات سیاسی و هماهنگی‌های بد بین‌المللی اجازه داد رکود بزرگ اتفاق بیفتد صحبت می‌کند. این کتاب درست در حالی که آخرین بحران جهانی مالی در حال وقوع بود، وارد شد و بسیاری هنوز هم آن را به عنوان مناسب‌ترین کتاب که در مورد آن بحران نوشته شده می‌دانند. احمد با آوردن زیر عنوان «بانکدارانی که دنیا را شکاندند» در زندگی و انگیزه‌های بانکداران مرکزی که تصمیمات اساسی را اتخاذ می‌کردند عمیق شده است. در عین حال، آن‌ها در نقطه‌ای بودند که یک رژیم مالی قدیمی به انتهای جاده رسیده بود و جهان باید برای یک رژیم جدید دست و پنجه نرم می‌کرد. همانطور که بعدا در دهه ۱۹۷۰ اتفاق افتاد، رسیدن به آنجا زمان زیادی طول کشید. این کتاب باید بینش بسیار خوبی در مورد چگونگی شکل‌گیری نظم مالی جدیدی که در انتظار ما است، به ما بدهد.

۴- کتاب وقتی نابغه شکست خورد اثر روجر لونستین

وقتی نابغه شکست خورد، بهترین کتاب روایتگر یک بحران مالی و یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تاکنون نوشته شده است. این کتاب با تالیف روجر لونستین، انفجار مدیریت طولانی مدت سرمایه در سال ۱۹۹۸ را در قالب یک سری از وقایع که به عنوان یک تمرین لباس برای بحران مالی دهه بعد کار کرده است پوشش می‌دهد. تلاش‌های ناامیدانه فدرال رزرو برای مهار بحران LTCM، دنیای مالی را متقاعد کرد «Greenspan Put» همیشه در بازار سهام وجود خواهد داشت و منجر به حباب دات کام ۲۰۰۰ و بحران ورشکستگی برادران لمن در هشت سال بعد خواهد شد.

چرا باید به جای بحران ۲۰۰۸ در مورد LTCM بخوانیم؟ LTCM به اندازه‌ای محدود بود که داستان آن در یک کتاب قطعی بیان شود. آنچه سرانجام در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد به حدی گسترده بود که از هر روایت داستانی روشن پرده برمی‌داشت. این واقعه باعث نوشته شدن کتاب‌های بزرگ بسیاری شده است اما هیچ کدام از آن‌ها به اندازه «وقتی نابغه شکست خورد» کامل نبوده‌اند. روندها و نقص‌هایی که LTCM را به وجود آورد، مشابه با مواردی بود که در سال ۲۰۰۸ عود کردند و اکنون دوباره عود کرده‌اند. همچنین، این داستان روایت می‌کند که چگونه یک شوک خارجی می‌تواند امور مالی مدرن را در یک آشفتگی کامل فرو ببرد. اهمیت آن آشکار است و این یک کتاب واقعا سرگرم‌کننده است.

۵- کتاب واقعیت اثر هانس رزلینگ

رزلینگ معتقد است جهان به مراتب بهتر از چیزی است که ما می‌بینیم و آن را با بیان پیشرفت‌های ما در بهداشت عمومی اثبات می‌کند. اگر بسیاری از کشورهای در حال توسعه اکنون حاضر نبودند گامی بزرگ و اقتصادی به جلو بردارند، هیچ‌کدام از این‌ها ممکن نبود. اطلاعات جامعی که در این کتاب آورده شده است، باعث می‌شود همه ما نسبت به جهان کمی خوش‌بین‌تر شویم.

۶- کتاب هزینه سرمایه داری اثر رابرت باربارا

برای افرادی که آماده‌اند کمی بیشتر مغز خود را به چالش بکشانند، این کتاب از رابرت باربارا تمام چیزهایی را که باید در مورد هایمن مینسکی بدانند بازگو می‌کند، فردی که ایده‌هایش در مورد ثبات مصنوعی در بازارهای مالی موجب ناپایداری و خطر سقوط مالی است. خواندن این کتاب کمی دشوارتر از انتخاب‌های دیگر است، اما نه خیلی دشوار. کتاب باربارا که در آخرین بحران مالی منتشر شد، ایده‌های مینسکی را توسط فردی که او را می‌شناخت، بازگو می‌کند. کتاب هزینه سرمایه داری همچنین نشان می‌دهد که ایده‌های مینسکی چقدر با وضعیت فعلی ارتباط دارند. ایده‌های مینسکی موافق جناح چپ بود و به همین دلیل او در طول زندگی خود بسیار تأثیرگذار نبود.

۷- کتاب شاخص ترس اثر رابرت هریس

مطالعه این کتاب به افرادی که علاقه‌مند به خواندن کتاب‌هایی آسان و قابل فهم هستند توصیه می‌شود. شاخص ترس یک داستان درخشان در مورد یک مدیر صندوق است که الگوریتم زندگی‌اش را در بر گرفته است.

*این مطلب ترجمه‌ای از مقاله سایت بلومبرگ است درباره کتاب‌هایی که در زمان کرونا بخوانیم. نظر شما درمورد کتاب برای روزهای قرنطینه چیست؟ شما چه کتاب‌هایی پیشنهاد می‌کنید؟


روزهای قرنطینه می‌تواند فرصتی باشد برای مطالعه بیشتر، با خواندن کتاب‌ها می‌توانیم بیشتر از آنچه زندگی کرده‌ایم تجربه کسب کنیم.

شاید دنبال کتابی هستید که در کتابخانه‌تان نیست. در این روزها خرید آنلاین کتاب روشی است که کمتر ما را در معرض این بیماری قرار می‌دهد. فروشگاه‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که در زمان کمی کتابی که می‌خواهید را هر جایی از ایران که باشید به دست شما می‌رسانند.

با حداقل کردن حضورمان در بیرون از خانه شاید بتوان سریع‌تر و بهتر از این مرحله عبور کرد.