نشانک

نقد و بررسی کتاب خاطرات اشرف پهلوی

کتاب خاطرات اشرف پهلوی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب خاطرات اشرف پهلوی کتابی است که خود اشرف متن آن را نوشته است.

این کتاب به کوشش پژمان آزاد فدا گردآوری گردیده و توسط انتشارات به آفرین به چاپ رسیده است.

دانستن درمورد اشرف نه به خاطر خواهر شاه بودن بلکه به خاطر قدرتمند و بانفوذ بودنش در دربار اهمیت خاصی دارد.

درباره اشرف و کتاب خاطرات او

در مورد اشرف پهلوی خواهر دو قلوی محمدرضا پهلوی کتاب های متعددی نوشته شده و به چاپ رسیده اما این کتاب از چند جهت متفاوت است:

  1. اول اینکه متن کتاب را خود اشرف نوشته و این یعنی روایت تاریخ دوران پهلوی از زبان و زاویه دید اشرف، کسی که خود در دربار حضور داشته و وقایع را از درون می بیند و می گوید نه از بیرون.
  2. دوم اینکه در جاهای مختلف کتاب پاورقی هایی وجود دارد که گردآورنده ی آن توضیحات و تذکرات لازم را درمورد متن به خواننده می دهد. به عنوان مثال در جاهایی در پاورقی کتاب آمده که اشرف فلان مطلب گفته شده را به دروغ و تحریف عنوان کرده است و حقیقت مطلب از این قرار است.

بنابراین خواننده ی کتاب خاطرات اشرف پهلوی در واقع تاریخ آن دوره و اتفاقات پیش آمده را از دو زاویه دید مختلف می‌خواند.

نکته جالب توجه در مورد کتاب ایدئولوگ بودن آن است.

فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی، طرفداری یا خصومت عامدانه باید گفت واضح است که  اشرف سعی می کند دربار پهلوی را عالی جلوه داده و همه ی تقصیر ها را به گردن مذهب، افراد مذهبی، و امثال دکتر مصدق ها بیاندازد.

  • مثلا اکثرا از واژه ی مُلا به جای روحانی استفاده می کند که بار معنایی مثبتی ندارد.
  • هرجا سخن از مخالفت با برنامه های شاه می آورد از نقش مقامات مذهبی در مخالفت یاد می کند.
  • مذهب و مذهبی بودن و چادر سر کردن زنان ایرانی را عامل عقب ماندگی ایران در برابر غرب می داند.

کتاب خاطرات اشرف پهلوی - خلاصه کتاب خاطرات اشرف پهلوی - بررسی و معرفی کتاب خاطرات اشرف پهلوی

تناقضات در سخنان اشرف

از آنجایی که اشرف سعی می کند در برخی وقایع تاریخی را آنگونه که خود می‌خواهد روایت کند، ناخودآگاه یک سری تناقضات در متن سراسر کتاب آشکار می شود که شاید اگر خواننده در متن دقتی نکند متوجه این تناقضات نشود.

به عنوان مثال اشرف مدام می گوید که پدرش، رضا شاه، فردی مذهبی بوده و اجازه نمیداده است که دخترانش لباس های باز بپوشند. اما وقتی موضوع به کشف حجاب می رسد میگوید همین پدر مذهبی! از دخترانش می خواهد تا همچون زنان غربی  بدون حجاب معمول لباس بپوشند و عکس آنان در روزنامه ها چاپ شود. در جایی دیگر می گوید که پدرم سعی می کرد جشن ها و تعطیلات غیر مذهبی را بیشتر رونق بخشد.

یا مثلا او محمد رضا را مدام فردی رئوف و بخشنده می داند که هرگز در مقابل مخالفانش خشونت به خرج نداده. اما چگونه این فرد رئوف اقدام به تاسیس ساواک، یکی از مخوف ترین سازمان ها، می کند جای سوال دارد!

مصور بودن کتاب خاطرات اشرف پهلوی

امتیاز مثبت این کتاب، همراه داشتن عکس هایی است که هرچند تعدادشان زیاد نیست اما دیدن آنها قطعا برای خواننده جالب خواهند بود.

کتاب خاطرات اشرف پهلوی - عکس های کتاب کتاب خاطرات اشرف پهلوی در کافه بوکسرفصل های کتاب خاطرات اشرف پهلوی

این کتاب ۳۲۰ صفحه ای در نه فصل نوشته شده است:

  1. رضا خان
  2. چهره هایی در آینه
  3. عروسی ها
  4. سال های جنگ
  5. پلنگ سیاه
  6. محمد مصدق
  7. سفیر سیار
  8. آخرین روزها
  9. تبعید

در آخر خواندن این کتاب را به همه ی کسانی که به دانستن تاریخ به خصوص تاریخ معاصر علاقه مندند توصیه می کنم اما واضح است که نباید به خواندن یک کتاب تاریخی خاص بسنده کرد چرا که تاریخ همیشه در معرض تحریف یا دست کم پنهان کاری حقیقت بوده است.

قسمت هایی از کتاب

من به قدری به برادرم نزدیک بودم و خودم را با او یکی می دانستم که به مرور حالت پسرها را پیدا کرده بودم، هر وقت فرصتی دست می داد در اسب سواری یا تنیس و ورزش های دیگر به برادرم و رفقایش محلق می شدم. در آن سال ها که امکان معاشرت آزاد مرد و زن در جامعه ما بسیار کم بود، این احساس غیرعادی به من دست داده بود که در حضور مردان بیشتر احساس راحت و آسایش می کنم.

کتاب خاطرات اشرف پهلوی - خلاصه کتاب خاطرات اشرف پهلوی - بررسی کتاب خاطرات اشرف پهلوی در کافه بوک

من و برادرم با آنکه از نظر عاطفی به هم خیلی نزدیک بودیم، ولی خلق و خو و شخصیت کاملا متفاوتی داشتیم. او ملایم، محتاط و بی اندازه خجول بود، در حالی که من با نشاط، تندخو و گاه سرکش بودم.

به نظر می رسید که برادرم هرروز در مقابل مصدق ضعیف تر می شود و مصدق هم گرچه اقتصاد ایران را به ورشکستگی نزدیک کرده بود ولی خوب می دانست چگونه با حرکات نمایشی خود توده ها را تحریک کند و در مسیر خواسته های خود به خیابان ها بکشاند.

کتاب خاطرات اشرف پهلوی - خلاصه کتاب خاطرات اشرف پهلوی در کافه بوک - بررسی کتاب خاطرات اشرف پهلوی

اطلاعات کتاب

  • کتاب خاطرات اشرف پهلوی
  • نویسنده: اشرف پهلوی
  • گردآوری: پژمان آزادفدا
  • انتشارات: به آفرین
  • تعداد صفحات: ۳۲۰

» این مطلب توسط زهرا وکیلیان نوشته شده است.

کتاب خاطرات اشرف پهلوی - خلاصه کتاب خاطرات اشرف پهلوینظر شما در مورد این کتاب چیست؟

 ⇓این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. ⇓

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 122
دوست نداشتم: 108
میانگین امتیازات: 1.13

چاپ کتاب

8 دیدگاه در “کتاب خاطرات اشرف پهلوی

تو کتای خاطرات خواهر رضاخان میگه وقتی تازه اومده بودیم ایران رضا ترکی رو خوب صحبت نمیکرد.
حالا این متن دوتا موضوع رو میتونه اثبات کنه یک یا اینا خودشون ترک بودن ولی با رضا خان ترکی صحبت نکرده بودن و اونم ترکی رو خوب صحبت نمیکرد و یا زمان اومدنشون به ایران ترکی به قدری غالب بود در ایران که هر کسی مجبور میشد ترکی رو یاد بگیره و صحبت کنه . که بیشتر با دومی موافقم چون خیلی از جهانگردها هم در زمان قاجار به این موضوع اشاره کردن

درحال خواندن این کتابم فقط میخاستم بگم جناب آقای پژمان آزاد فدا پاورقی های شما به شدت آزاردهندس و اینطور تحمیل کردن نظر خودتون به خواننده فقط باعث ایجاد نفرت از اسم و رسم شما میشه بهتر نبود قضاوت رو به خواننده میسپردید

مواردی که اشاره کردید تناقض نیست.
اینکه فردی متحول شود و یکی از مصادیق عقب افتادگی اجتماع را و لو بر خلاف غیرت سنتی خود کنار بزند تناقض نیست.
دستگاه ساواک چیز عجیب و غریبی نبود بلکه مثل تمام کشورها جزو دستگاههای امنیتی به شمار می آمد

یعنی شکنجه هاش هم مثل تمام کشورها بوده و قانونی!!

در حال خواندن این کتاب هستم. پاورقی ها و توضیحات اضافه گرآورنده بسیار اذیت کنندس به طوری که برای خواندن ادامه کتاب قصد دارم پاورقی نخونم.

قبلنا خوندمش. میتونم بگم کتاب از نگاه تاریخ معاصر و آشنایی با خانواده و دربار پهلوی مهمه چون بعضی نکات و حقایق تاریک و مبهم در دیگر آثار معاصر میتونه نشون میده ازون طرفم صدرصد نمیشه بهش تکیه داشت چون درش غلو هم شده و جاهایی خواسته خودشون تبرئه کنن و بقیه رو مقصر بدونن.
همچنین نشون میده که سیاستمدار و جاه طلب، تاثیر گذار و زن قدرتمند خاندان پهلوی بوده و این در کتاب کاملا مشخص هست. با وجودی که به قول خودش همیشه مورد کم لطفی خانواده خصوصا پدر بوده ولی گویا به لحاظ روحی استوارتر از برادر دوقلوش بوده.
در کل کتابیه که باید بدون پیش فرض خوندش و از زوایای مختلفی چون تاریخی و روانشناسانه و..بررسیش کرد.

این کتاب رو پنج ماه پیش از اینکه پرونده های محرمانه سیا از طبقه بندی محرمانه بیرون بیاد خوندم، تنها اشکال این اتوبیوگرافی پاورقی هاش بودن که احساس میکردم گرداورنده میخواد اشرف کوچیک جلوه بده و اون رو بد کنه،فارغ از خوب یا بد بودن اشرف بنظرم حق گرداورنده نیست که نظراتشو به مخاطب تحمیل کنه و خواننده خود عقل و حق تصمیم داره که بتنه نتیجه گیری کنه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *