نشانک

معرفی کتاب روزهای روز اثر مهدیه کسائی زاده

کتاب روزهای روز

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب روزهای روز یک رمان ایرانی است که فلسفه ای ملایم دارد. این کتاب داستان یک زن نویسنده است که ۷ روز از زندگی خود را شرح می دهد. در این هفت روز همه اتفاقات عادی هستند اما نگاه بانوی داستان به این ماجراها نگاهی پرسشگرانه و فلسفی است.

سرفصل های کتاب و نام های این هفت روز عبارتند از:

  1. زاد روز
  2. روزی از روزها
  3. نوروز
  4. روز روشن
  5. امروز
  6. همین امروز
  7. امروز بلند

در قسمتی از پشت جلد کتاب روزهای روز آمده است:

مهر شورانگیز این بانوی جوان، از رویارویی پرسشگرانه اش با زندگی کم نمی کند و دامان پرسش هایش، تا مرگ و آفریننده ی زندگی و مرگ کشیده می شود. او آهسته و بی پایان، گام هایی بر می دارد که «امروز»، تجربه ی شخصی معنا را جان بخش تکاپوی فکری اش قرار می دهد.

کتاب روزهای روز - خلاصه کتاب

درباره کتاب روزهای روز

این کتاب شرح هفت روز زندگی یک بانوی نویسنده است. نویسنده ای که در داستان مشغول نوشتن کتاب است. اسم کتابی که زن داستان مشغول نوشتن آن است؛ روزهای روز نام دارد. یعنی عنوان همین کتاب.

در کتاب، قهرمان داستان مدام به کتابی که در حال نوشتن آن است (یعنی کتاب روزهای روز) اشاره می کند و مسائل پیرامون آن را بیان می کند؛ که همین باعث میشه فکر کنم شخصیت اصلی کتاب خود نویسنده یعنی مهدیه کسائی زاده است.

به نظر من نکته منفی کتاب اینجاست که نویسنده – در قالب شخصیت کتاب – مدام از قسمت های مختلف کتاب خودش حرف می زنه: مثلا چرا عنوان کتاب رو روزهای روز انتخاب کرده، چرا یه جا مطلب طولانی شده، چرا حجم کتاب کمه و… . نویسنده در خیلی جاها همه چیز رو توضیح میده و انگار از این می ترسه که خواننده، کتاب رو دوست نداشته باشه.

مثلا در قسمتی از کتاب بعد از مطرح کردن یک موضوع چنین آمده است:

چقدر پیچیده گفتم! اگر همه ی خواننده های کتاب، از فهم دشوار این بخش شکایت کنند، حق دارند. در صورتی که این طور باشد، تمام این شرح کوتاه را از نوشته ام کنار می گذارم. اما حتی اگر یک نفر بگوید که آن را مفید یافته است، کافی است تا دست بکشم و از خواننده های دیگر بخواهم که با یک قلم قرمز، آن را حذف کنند.


در آخر باید بگم نگاه فلسفی و گفتگوهای فلسفی موجود در کتاب مسائل مختلفی را از مشکلات فرهنگی و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا استیون هاوکینگ و قضیه مرگ و زندگی را بیان می‌کند.

کتاب روزهای روز - خلاصه کتاب

قسمت هایی از کتاب روزهای روز

همه ی روزها نسبت به همدیگر، روزهای دیگری هستند؛ مگر این که خودمان نخواهیم. روزهای تولد و هر کدام دیگر از روزهای آغاز هم همین طور هستند؛ با این تفاوت که بهتر است قدری متفاوت تر باشند.

ما در زندگی، پیوسته لباس عوض می کنیم؛ اما کمتر به این می اندیشیم که گاهی هم باید خودمان را عوض کنیم.

به خانه که رسیدم، خودم را روی صندلی راحتی رها کردم. خوب و دلپذیر بود. چند لحظه بعد، برخاستم؛ ساعت دیواری را برداشتم؛ آن را به اتاق بردم و داخل کمد گذاشتم. آن شیء باید تا زمانی که روش استفاده از زمان را می آموختم، از دیدم پنهان می شد.

ما در تنهایی خود، تنها نیستیم. تنهایی، در آمیختگی عظمت انسان هایی است که در آن شراکت می ورزند و فردیت ما را در امتزاجی عمیق، معنا می بخشد.

همه ی کسانی که پرسش هایشان را در دل پنهان می کنند، گنهکارند. همه ی کسانی که پاسخی را می دانند و بی هیچ تهدیدی در دل پنهان می کنند، گنهکارند. همه ی کسانی که به پرسش ها می خندند، گنهکارند. همه ی کسانی که دیگران را به سکوت وا می دارند، گنهکارند. همه ی کسانی که پرسشی ندارند، گنهکارند… نمی خواهم کنهکار باشم.

اطلاعات کتاب

  • کتاب روزهای روز
  • نویسنده: مهدیه کسائی زاده
  • انتشارات: کویر
  • تعداد صفحات: ۲۱۶
  • قیمت: ۱۶۰۰۰ تومان

[ در کانال تلگرام کافه بوک همراه ما باشید. نظر شما در مورد کتاب روزهای روز چیست؟ آیا این کتاب را خوانده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


معرفی چند رمان ایرانی دیگر:

  1. کتاب فریدون سه پسر داشت
  2. کتاب کاج‌ها وارونه‌اند
  3. کتاب داستان جاوید