نشانک

کتاب شور زندگی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب شور زندگی – داستان پرماجرای زندگی ون گوگ، نقاش هلندی است. کتابی ارزشمند و فوق‌العاده خواندنی از ایروینگ استون است که از سوی نشر نشانه در اختیار علاقه مندان قرار داده شده است.

در واقع این کتاب بیوگرافی ونسان ون‌‌گوگ در قالب داستانی کلاسیک است. تاکنون هیچ هنرمندی به اندازه ون‌گوگ تحت تاثیر تمایل شدید خود به خلاقیت، چنین بی‌رحمانه به پیش نتازیده و یا تا به این حد از سطحی‌ترین خوشی‌های زندگی بشری محروم نگشته است. کتاب شور زندگی داستان نقاش نابغه‌ای است که زندگی‌اش کشمکشی بی‌وقفه علیه فقر، سرخوردگی، جنون و نومیدی بود.

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آمده است:

در این کتاب ون گوگ نقاش نه تنها به عنوان یک هنرمند مطرح می‌شود بلکه به عنوان شخصیتی که زندگی پرآشوب، پر تکاپو و پر عذابش را در قالب داستانی مملو از شور و احساس و عاطفه ارائه می‌کند – آنچه نمونه‌اش را در کمتر زمانی می‌توان یافت.

[ معرفی کتاب زندگی‌نامه: کتاب گل صحرا ]

کتاب شور زندگی

همان‌طور که اشاره شد، این کتاب بیوگرافی ونسان ون‌گوگ از ۲۱ سالگی تا ۳۷ سالگی را در قالب داستانی کلاسیک به نمایش می‌گذارد. ون‌گوگ در ۳۷ سالگی بر اثر فقر و مشکلات روانی خودکشی می‌کند.

ون‌گوگ در طول زندگی به برادرش تئو نامه‌‌های زیادی می‌‌نویسد که منابع اصلی برای نگارش این کتاب نیز محسوب می‌‌شوند. تئو نقش مهمی در زندگی ون‌گوگ داشت و این دو به شدت به یکدیگر وابسته بودند.

داستان زندگی ونسان از ۲۱ سالگی شروع می‌شود. او در این سن زندگی راحتی دارد. شغل مناسبی دارد و به نظر می‌رسد در آینده نیز پیشرفت خواهد کرد و به جایگاه‌های بالاتری خواهد رسید. اما همه‌چیز خیلی سریع از بین می‌رود و سختی‌های زندگی ونسان روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

براساس زندگی ونسان ون‌گوگ فیلمی در سال ۱۹۵۶ نیز ساخته شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. البته پیشنهاد ما این است که در ابتدا کتاب را بخوانید و سپس فیلم را ببینید.

کتاب شور زندگی

درباره کتاب شور زندگی

زندگی‌نامه ونسان ون‌گوگ، شاید یکی از تلخ‌ترین و ماندگارترین زندگی‌نامه‌هایی باشد که می‌توانید در طول زندگی خود بخوانید. یک کتاب تلخ، اما به اعتقاد من بسیار زیبا.

وقتی کتاب را می‌خوانید پی می‌برید که ون‌گوگ در طول زندگی خود هیچ اعتبار و شهرتی کسب نکرده و در تمام مراحل زندگی خود وابسته به برادرش بوده است. برادرش، تئو، به معنای واقعی کلمه فردی شگفت‌انگیز است که هیچگاه امید خود را نسبت به ون‌گوگ از دست نداد و همیشه او را حمایت می‌کرد. حمایتی همیشگی که اگر نبود زندگی ونسان خیلی زودتر به پایان می‌رسید.

قبل از اینکه این کتاب را بخوانم، نقاشی‌های ون‌گوگ را می‌دیدم ولی هیچ زیبایی در آن‌ها پیدا نمی‌کردم. در این زمینه هیچ اطلاعاتی در اختیار نداشتم و به طور کلی از هنر سررشته‌ای نداشتم اما بعد از خواندن کتاب شور زندگی بعد از خواندن سختی‌هایی که ون‌گوگ تحمل کرده بود و بعد از آگاه شدن از موقعیت‌هایی که ونسان در آن نقاشی می‌کرد، با دید کاملا متفاوتی می‌توانستم نقاشی‌های او را درک کنم. نقاشی‌هایی که اکنون به نظرم فوق‌العاده عالی و چشم نواز هستند.

تقریبا همه مراحل زندگی ون‌گوگ همراه با فقری شدید و عذاب‌آور همراه بود، فقر و دردی که باعث شد ون‌گوگ بتواند نقاشی‌هایی جاوندانه خلق کند. در قسمتی از متن کتاب ونسان به خودش می‌گوید:

زیبایی از درد زاده می شود.

به اعتقاد من کتاب شور زندگی ارزش آن را دارد که بارها و بارها آن را بخوانید. شاید از خواندن آن ناراحت شوید اما بدون شک زندگی ون‌گوگ می‌تواند نکات ارزشمندی برای همه ما داشته باشد. این کتاب در لیست کتاب‌های پیشنهادی کافه‌بوک برای مطالعه قرار دارد.

» لیست کتاب‌های پیشنهادی کافه‌بوک

جملاتی از متن کتاب شور زندگی

ببین ونسان، هیچ وقت در مورد هیچ چیز نمی‌تونی کاملا مطمئن باشی. فقط باید شجاعتشو داشته باشی تا اون کاری رو که فکر می‌کنی درسته انجام بدی. ممکنه بعدها بفهمی که اشتباه کردی ولی لااقل آن چه را که فکر می‌کردی درسته انجام دادی و این مهمه.

ونسان، در هر آدمی نوعی کمال، بچشم می‌خوره، هر کس شخصیت مخصوص به خودشو داره و اگه فرد بتونه اونو کشف کنه آخر کارش خوب از آب در میاد.

در نامه‌هایی که از خانواده‌اش دریافت می‌نمود، آنان رفتار او را زننده و نامعقول توصیف می‌کردند. پدرش می‌نوشت که او با بی عاری خود زندگی بی هدفی را در پیش گرفته و تمام سنت‌های مقبول اجتماعی را زیر پا گذاشته است. می‌خواست بداند ونسان کی می‌خواهد شغلی برای خودش انتخاب کند، زندگی خود را تامین کند، فردی مفید برای جامعه باشد و به عنوان یک انسان بتواند در کار این جهان شریک باشد.

ناگهان متوجه چیزی شد که مدت‌ها بود آن را دریافته بود. تمامی این حرف‌ها در مورد خداوند تنها عذر و بهانه‌ای بچه گانه بود. حیله‌هایی از روی استیصال که انسانی تنها و ترسیده در یک شب سرد، تاریک و بی انتها، آن‌ها را برای خود زمزمه می‌کند. خدایی وجود نداشت. به همین سادگی، خدایی وجود نداشت. تنها چیزی که وجود داشت سرگشتگی و ابهام بود و بس؛ ابهامی رقت بار، عذاب آور، ظالم، فریب کارانه، کور و بی پایان.

– خوب پس نمی‌‌شه بیست و پنج فرانک بهم قرض بدین؟ من واقعا به این پول احتیاج دارم! حتی یه تیکه نون بیات هم تو خونه ندارم.
وایسن برووخ با شادمانی دست‌هایش را بهم مالید و گفت:
– خوبه! خوبه! درست همونی که احتیاج داری! برات عالیه. با این وضع ممکنه بتونی یه نقاش از آب در بیای.
ونسان پشتش را به دیوار تکیه داد. چنان ضعیف شده بود که نمی‌توانست بدون تکیه گاهی سرپا بایستد.
– گرسنگی کشیدن چه چیزش عالیه؟
– ون گوگ، گرسنگی می‌تونه برات بهترین چیز تو این دنیا باشه. باعث می شه رنج بکشی.
– چرا این قدر دوست دارین ببینین من دارم رنج می‌کشم؟
وایسن برووخ بر روی تنها چارپایه ای که در کارگاهش بود نشست. پاهایش را به روی هم انداخت و قلم مویش را که آغشته به رنگ قرمز یود به طرف آرواره ونسان نشانه گرفت.
– برای اینکه ازت یه هنرمند واقعی می‌سازه. هرچه بیشتر زجر بکشی بیشتر قدر می‌شناسی. این آشیه که همه هنرمندهای درجه یک اونو خوردن. یه معده خالی بهتر از یه معده پره ون گوگ و یه دل شکسته بهتر از یه دل بشاش! هیچ وقت اینو فراموش نکن!
– این حرف ها همش شر و وره وایسن برووخ، خودت هم اینو می‌دونی.
وایسن برووخ چندبار قلم مویش را به طرف ونسان تکان داد و گفت:
– ون گوگ اون کسی که هرگز مفلوک و بدبخت نبوده، چیزی برای نقاشی کردن نداره. خوشی فقط مخصوص حیوون هاست، فقط برای گاوها و تاجرها خوبه. چیزی که باعث شکوفا شدن یه هنرمند می‌شه درد و رنجه؛ اگه تو گرسنه، مایوس و بدبختی، برو خدا رو شکر کن، چون که خدا در رخمتش رو بروت باز کرده!
– فقر انسان رو نابود می‌کنه.
– بلع فقر ضعفا رو نابود می‌کنه ولی نه آدم‌های پر صلابت رو! اگه فقر بتونه تو رو از پا در بیاره پس تو آدم ضعیفی النفسی هستی و حقته که کله پا بشی.

آرزوی نیل به موفقیت دیگر از وجود ونسان رخت بربسته بود. او نقاشی می‌کرد زیرا مجبور بود نقاشی کند، زیرا این کار او را از عذاب روحی نجات می‌داد، زیرا نقاشی افکار او را متفرق می‌ساخت. او قادر بود بدون همسر، خانه و فرزند زندگی بگذراند، قادر بود بدون عشق، دوستی و سلامتی سر کند، قادر بود بودن سرپناه، آسایش و غذا سر کند، حتی قادر بود بدون خداوند نیز سر کند. اما نمی‌توانست بدون آن چه که بزرگ‌تر از خود او بود، آنچه تمام زندگی اش بود سر کند، و ان قدرت و توانایی خلق کردن بود.

مشخصات کتاب

  • کتاب شور زندگی
  • نویسنده: ایروینگ استون
  • ترجمه: مارینا بنیاتیان
  • انتشارات: نشانه
  • تعداد صفحات: ۷۲۵
  • قیمت چاپ چهارم: ۳۶۰۰۰ تومان

لازم به ذکر است که در این کتاب نقاشی‌های ون‌گوگ نیز در آخر کتاب به شکل رنگی (در چاپ جدید) آمده است.

نظر شما در مورد کتاب شور زندگی چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید، حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]


معرفی چند کتاب زندگی‌نامه دیگر:

  1. کتاب خاطرات یک مترجم
  2. کتاب گرسنگی
  3. کتاب خودت باش دختر
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

نقد و بررسی کتاب

قلم نویسنده

7

ترجمه

7

تاثیرگذاری و جذابیت کتاب

9

مشخصات ظاهری و قیمت

6

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 597
دوست نداشتم: 181
میانگین امتیازات: 3.3

چاپ کتاب

31 دیدگاه در “کتاب شور زندگی

این کتاب فوق العاده خواندنی و پرکشش است و به زیبایی داستان زندگی دردناک ون گوگ رو توصیف می کنه. بخش مورد علاقه ی من زندگی ون گوگ در معادن بوریناژ هست که معدنکاران اون رو به عنوان مسیح دومی که برای نجات اونها فرستاده شده، می بینن. به علاقه مندان ون گوگ کتاب های زیر را هم توصیه می کنم:
“گوش ون گوگ” نوشته برنادت مورفی (عکسش هم در همین پست هست). نویسنده با تحقیقی طولانی و پیگیرانه در زندگی ون گوگ چهره ی دقیقتری از او را به ما نشان می دهد و جواب یکی دو سوال بی پاسخ مانده را هم می دهد. از جمله در مورد اینکه ون گوگ دقیقاً کدام قسمت گوشش را برید.
“زندگی و هنر ون گوگ” نوشته پیر کابان
همین طور فیلم های زیر همگی در مورد ون گوگ هستند:
Lust for Life (با نقش آفرینی کرت داگلاس) که اقتباس سینمایی همین کتاب شور زندگی هست.
انیمیشن فوق العاده Loving Vincent که تماماً با استفاده از نقاشی های ون گوگ خلق شده و هر صحنه از این انیمیشن انگار یک نقاشی ون گوگ هست که متحرک شده. و بسیار زیباست.
فیلم Vincent and Theo (با نقش آفرینی تیم راث) که منحصراً بر روابط این دو برادر تمرکز داره.
و فیلم At Eternity’s Gate بر دروازه ی ابدیت (با نقش آفرینی ویلم دفو). این فیلم جدیدترین و یکی از بهترین فیلم هایی هست که در مورد ون گوگ ساخته شده و فضای شاعرانه و زیبایی داره. بازی ویلم دفو هم فوق العاده است.
البته فیلم هایی زیاد دیگری هم در مورد ون گوگ و هنر او ساخته شده که با جستجوی گوگل می توانید لیست طولانی این فیلم ها را ببینید.

سلام. کدام ترجمه و انتشارات را پیشنهاد می‌دهید؟

به پیشنهاد یکی از دوستان متمی این کتاب را سفارش دادم
و مشتاقم زندگی نامه این نقاش را بخونم
ممنون از توضیحات تون

از کجا pdf رایگان این کتابو پیدا کنم؟

یکی از لذت بخش ترین لحظات زندگی من وقتیه که با سایت شما آشنا شدم

سلام.
بهترین کتابی که خواندم..شاید ۱۰ سال پیش یا بیشتر خوندم.
واقعا این کتاب غذای روح است و مثل یک غذا سیرت میکنه..
عالی عالی بود.
هنوز هم دوست دارم دوباره بخونمش

سلام وقت بخیر.
خرید pdf ندارید؟

سلام – خیر دوست گرامی.
ما فقط معرفی کتاب داریم.

سلام ممنون میشم اطلاعاتی در مورد کتاب رد پای او بگذارید وبازم ممنون از اطلاعات بسیار بسیار مفیدتون که به انتخاب آدم تو کتاب خیلی کمک میکنه

سلام و عرض ادب
جنابعالی که کتاب رو مطالعه فرمودین نظرتون رو راجع به ترجمه نگفتین.لطف بفرمایین و بیان کنین که ما این ترجمه رو بگیریم یا نه؟،ممنونم

ینی ۳۶ تومن بود؟!
الان بی شک پائین ۶۰ تومن نیست

ینی ۶۰ تومن بود؟!
الان بی شک پایین ۱۴۰ تومن نیست

یعنی ۱۴۰ تومن ؟
الان بی شک پایین ۲۰۰ تومن نیست

یعنی ۲۰۰ تومن؟
الان بی شک کمتر از ۲۵۰ نیست

۲۵۰ تومن؟؟
قابل توجه شده ۳۰۰ تومن!!!

کتاب فوق العاده انگیزشی ست و به نظر من هر هنرمندی باید این کتابو بخونه…اما ترجمه چنگی به دل نمیزنه پر از غلطهای تایپی و نگارشی حتی اسم کاراکتر ها در بعضی صفحات اشتباه و جابه جا نوشته شده ست

کتاب بسیار فوق العاده و تاثیر گذاری ست.

ببخشید چطور میتونم کتابو تهیه کنم!؟

شما می تونید کتاب رو از کتابفروشی ها تهیه کنید و یا با خود نشر نشانه در تماس باشید.

سلام و تشکر بابت معرفی

ترجمه دیگری هم از این کتاب هست که من مطالعه کردم چاپ نوزدهم، ۱۳۹۴، نشر یزدان و ترجمه دکتر اسلامی ندوشن

واقعا تاسف می خورم برای این انتشارات که با انتشار این کتاب با ارزش به این نحو صرفا اعتبار دکتر اسلامی ندوشن را خدشه دار کرده است.
ظاهرا هیچ گونه نظارت و توجه هنگام تایپ و چاپ کتاب انجام نشده، من ۲۵۰ صفحه از کتاب را مطالعه کردم، به جرات میگم صفحه ای در کتاب وجود ندارد که در آن اشتباه تایپی و نگارشی وجود نداشته باشد و امروز متوجه شدم که چند صفحه از داستان کم است!
صفحه ۲۲۵، خط یازدهم، از وسط جمله ناگهان به خط بعد می رود و داستان از وسط یک مکالمه دیگر در جایی دیگر ادامه پیدا می کند!
با بررسی نسخه انگلیسی کتاب متوجه شدم که چندین صفحه از داستان در این میان حذف شده است!
این چند صفحه هیچ نکته قابل سانسوری نداشته اما حاوی یکی از مهمترین اتفاقات داستان است!!!
تنها توجیه حذف شده آن این است که تایپیست خوابش برده باشد و جایی دیگر از داستان بیدار شده باشد!!!

من در حالی که ترجمه و چاپ جدیدتر این کتاب در شهرکتاب موجود بود متاسفانه به خاطر اسم اسلامی ندوشن چاپ انتشارات یزدان را تهیه کردم،

امیدوارم در نسخه ای که شما معرفی کردید این اشکالات نباشه

سلام دوست عزیز کتاب شور زندگی با ترجمه خوب بنده از کحا تهیه کنم.هرچه دنبالش میگردم نیست.لطفا میتوانید به بنده کمک کنید

بسیار عالی است که افرادی مانند شما اطلاع رسانی می کنند.

سلام خیلی ممنون برای معرفی این کتاب بی نظیر. حتما خواهم خوند.
کارتون عالیه دوستان کافه بوووک…

به عزیزانی که مثل من مدتی با این کتاب زندگی کردن، پیشنهاد می‌کنم فیلم‌انیمیشن loving vincent 2017 رو از دست ندن، چند هفته بعد از خوندن کتاب اون شوق و شعفی که در زمان خوندن کتاب تجربه کرده بودمو برام تداعی کرد.

سایت بی نظیری دارید واقعا لذت بردم
فقط امیدوارم یه پست درباره کتاب بی نظیر برادران کارامازوف هم بزارید و به کسایی که اشنایی ندارند معرفی بکنیدش
با سپاس از زحماتتون

سلام و درود.
تشکر می کنم از کلام محبت آمیز شما.
حتما در آینده این کتاب رو هم معرفی می کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *