کشتن مرغ مینا | همراه با اینفوگرافیک

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کشتن مرغ مینا اثر برجسته خانم هارپر لی است که در سراسر جهان شهرت دارد. رمانی که با وجود سادگی، حرف‌های بسیار مهمی برای گفتن دارد و کمی پس از انتشارش در سال ۱۹۶۰ غوغایی به پا کرد. پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را در لیست کتاب‌هایی که باید مطالعه کنید، قرار دهید.

بعد از رمان کشتن مرغ مینا، هارپر لی برای مدت بسیار زیادی، کتاب دیگری منتشر نکرد و سرانجام در سال ۲۰۱۵ کتاب دوم از این نویسنده منتشر شد. اما کتاب اول هارپر لی به‌قدری مهم است که با توجه به آمارها در ۷۵ درصد از مدارس امریکا مورد مطالعه قرار می‌گیرد و سالانه یک میلیون نسخه از کتاب به فروش می‌رود.

هارپر لی در ۱۹۲۶ در مونروویل آلاباما در امریکا به دنیا آمد. پدرش وکیلی معروف بود و خودش هم تحصیلاتش را در رشته حقوق در دانشگاه آلاباما گذراند. در سال ۱۹۵۰ میلادی به نیویورک رفت و تا پیش از شروع کار نویسندگی، در یک موسسه هواپیمایی کار می‌کرد.

پشت جلد کتاب آمده است:

این اثر نخستین بار در ۱۹۶۰ منتشر شد و در سال ۱۹۶۱ جایزه پولیتزر را کسب کرد. از اولین سال انتشار تاکنون، میلیون‌ها نسخه از این کتاب به فروش رفته و به بیش از چهل زبان دیگر ترجمه شده است. بر اساس این رمان، در سال ۱۹۶۲ فیلمی به کارگردانی رابرت مالگین و نقش‌آفرینی گریگوری پک ساخته شد که از شاهکارهای سینمایی محسوب می‌شود.

[ معرفی کتاب: کتاب همسر اثر آنتوان چخوف – نشر علمی و فرهنگی ]

خلاصه کتاب کشتن مرغ مینا

داستان رمان از زبان دختری سفیدپوست و کم سن‌وسال به نام اسکاوت فینچ روایت می‌شود. دختری که در حال رشد است و دوست دارد همه‌چیز را تجربه کند. اسکاوت در ابتدای رمان شرح مفصلی از پیشینه خانوادگی و سپس شهر و محل زندگی ارائه می‌کند. از همسایه‌های عجیب و غریب و از جو حاکم بر شهر – می‌کمب – هم صحبت می‌کند و به طور کلی فضای جامعه را به ساده‌ترین شکل ممکن و با زبانی شیرین بیان می‌کند.

سپس از مدرسه و اتفاقات عجیبی که رخ می‌دهد حرف می‌زند و نشان می‌دهد که وضعیت جامعه ایده‌آل نیست و فقر گریبانگیر عده زیادی از اهالی است. اما مشکل اصلی در شهر می‌کمب فقر نیست، مشکل دیدگاه اشتباهی است در بین آن‌ها وجود دارد.

کتاب کشتن مرغ مینا در دو بخش نوشته شده است. بخش اول شامل توصیف فضای کودکی و بازی‌های اسکاوت، برادرش جیم و دیل دوست آن‌هاست. کنجکاوی عمده آن‌ها کشف رازی درباره یکی از همسایه‌ها – بو رادلی – است که برای مدت زیادی از خانه خارج نشده است و بچه‌ها هرگز او را ندیده‌اند. بچه‌ها نمی‌توانند درک کند که رادلی از روی اختیار و آگاهانه است که وارد جامعه نمی‌شود. باید کتاب را خواند و دید که سرانجام بچه‌ها و این همسایه مرموز چه خواهد شد.

در بخش اول همچنین جو حاکم بر جامعه نشان داده می‌شود و مهم‌تر از همه در این بخش است که با شخصیت قوی و استثنایی اتیکوس – پدر اسکاوت – آشنا می‌شویم. اتیکوس وکیل است و تمام تلاشش را می‌کند که اسکاوت و جیم را به بهترین شکل ممکن تربیت کند. در طول کتاب انتخاب‌های سختی پیش روی اتیکوس قرار می‌گیرد اما او همیشه کار درست را انجام می‌دهد تا همچنان قهرمان فرزندانش باشد.

بخش دوم کتاب اما، بخش اصلی و کلیدی رمان است. در شهر کوچک می‌کمب مردم دید خوبی به خانواده فینچ ندارد، چرا که اتیکوس علاوه بر اینکه آشپز خانه‌اش زنی سیاه‌پوست است وکیل مردی سیاه‌پوست نیز می‌باشد. چیزی که مردم شهر نمی‌توانند دلیل آن را درک کنند و مدام این سوال مطرح می‌شود که چرا یک سفیدپوست وکیل مردی سیاه‌پوست است؟

اتهام وارد شده به مرد سیاه‌پوست – توم رابینسون – تجاوز است. اتیکوس به وضوح می‌داند که این اتهام درست نیست اما در زمانی که تبعیض نژادی بیداد می‌کند، کار به همین راحتی نیست و باید برای به دست آوردن حق جنگید. تلاش‌های اتیکوس و صحبت‌های او در دادگاه از جمله قسمت‌های به یاد ماندنی کتاب کشتن مرغ مینا است که باید خواند و از آن یاد گرفت.

[ معرفی کتاب: رمان یادداشت‌های زیرزمینی اثر داستایفسکی  – نشر علمی و فرهنگی ]

کشتن مرغ مینا

درباره کتاب کشتن مرغ مینا

شاید اگر در رمان دقیق شویم و بخش‌های مختلف آن را در نظر بگیریم با یک کتاب قوی و یا فوق‌العاده روبه‌رو نباشیم. اما وقتی کتاب تمام می‌شود و شما قسمت‌های مختلف آن را در کنار هم قرار می‌دهید، آن‌وقت است که به عظمت رمان پی می‌برید. هارپر لی واقعا یک رمان به یاد ماندنی خلق کرده است که تاثیر آن برای همیشه با شما خواهد بود.

در نظر بگیرید که رمان ابتدا با توصیف فضای کودکی و معصومیت خاص آن‌ها آغاز می‌شود. بچه‌هایی که چیزی از تبعیض، خشم، ناعدالتی و نابرابری نمی‌دانند و فقط به دنبال این هستند که خوش باشند و در کنار هم بیشتر بازی کنند. همین بچه‌های معصوم ناگهان خود را در دادگاه محاکمه می‌بینند – که البته به دور از چشم پدر در آن حاضر شده‌اند – و در برابر حجم گسترده‌ای از خشونت زندگی قرار می‌گیرند. برخورد معصومیت و این فضای خشن در جامعه رمان کشتن مرغ مینا است که بازهم به شکل جدی پیشنهاد می‌کنم مطالعه کنید.

شیوه برخورد اتیکوس با اسکاوت و جیم، نحوه مطرح کردن مسائل بزرگ با آن‌ها، شکل توضیح دادن مشکلاتی که پیش آمده، برخورد او با بچه‌هایش که به دور از چشم او کارهای خطرناکی انجام داده‌اند و بسیاری از موارد دیگر، دلیل محکمی است که این کتاب را به پدر و مادرها هم پیشنهاد کنیم و از آن‌ها بخواهیم با دقت این رمان را بخوانند.

اسکاوت شاید شخصیت اصلی کتاب باشد و بلوغ فکری او در طول کتاب هم بسیار مهم است اما شخصیت قدرتمند و فرهیخته کتاب اتیکوس است. فردی کتابخوان، عادل و خونسرد که همیشه از حق دفاع می‌کند. مهم هم نیست که ممکن است در این راه جان خود را از دست بدهد. سختی‌هایی که اتیکوس تحمل می‌کند بسیار زیاد است، به عنوان مثال بچه‌هایش به خاطر اینکه او وکالت مردی سیاه‌پوست را قبول کرده شرایط سختی دارند، در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و کسی رفتار درستی با آن‌ها ندارد اما همه این موارد دلیل بر آن نیست که اتیکوس از انجام کار درست سر باز بزند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنم که کتاب کشتن مرغ مینا با یک ویراستاری خوب و درجه یک می‌توانست کتابی بی‌نقص باشد اما متاسفانه در کتاب غلط‌ها و ایرادهای نگارشی زیادی وجود دارد. ترجمه کتاب خوب و روان است اما ایرادهای نگارشی وقتی غرق در کتاب هستید باعث توقف شما می‌شود که حس بدی دارد. به عنوان یک نمونه ساده در نظر داشته باشید که در حدود ۵۰ صفحه از کتاب اسم اسکاوت به شکل «ااسکاوت» نوشته شده است. امیدوارم در چاپ‌های بعدی این ایرادها رفع شود.

[ معرفی کتاب: رمان یادداشت‌های شیطان اثر لیانید آندری‌یِف – نشر علمی و فرهنگی ]

اینفوگرافیک کتاب کشتن مرغ مینا

براساس این رمان یک اینفوگرافیک توسط کافه‌بوک ترجمه و بازطراحی شده است که در آن خلاصه کتاب و همچنین جنبه‌های مختلف رمان به خوبی و به شکلی دقیق منعکس شده است. توجه به نکات و موضوعاتی که در این اینفوگرافیک وجود دارد، به درک بهتر رمان کمک می‌کند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که اگر این رمان را نخوانده‌اید و روی افشای داستان حساس هستید، مطالعه اینفوگرافیک برای شما مناسب نیست. چرا که در اینفوگرافیک خلاصه همه قسمت‌های مهم کتاب نیز ارائه شده است و بخش‌های مهم آن را بازگو می‌کند. شاید مطالعه اینفوگرافیک کشتن مرغ مینا بعد از مطالعه کتاب بهترین راه باشد.

اینفوگرافیک کشتن مرغ مینا

جملاتی از متن کتاب کشتن مرغ مینا

اگه بخوای با کسی تفاهم داشته باشی، باید یاد بگیری به همه چیز از نقطه نظر او نگاه کنی. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۳۹)

این که صد سال شکست خورده‌ایم، دلیل نیست که باز تقلا نکنیم. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۱۰۲)

هر کس حق داره هر طور می‌خواد فکر کنه و توقع داشته باشه که دیگران هم به عقایدش احترام بگذارند. اما من قبل از این که با دیگران زندگی کنم، باید بتونم با خودم زندگی کنم. وجدان آدم تنها چیزیه که نمی‌تونه تابع نظر اکثریت باشه. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۱۳۹)

مردم خوب آن‌هایی هستند که به تناسب درکشان بهترین کاری که از دستشان ساخته است انجام می‌دهند. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۱۷۱)

صورتی صاف داشت و سرش در حال طاس شدن بود. سن او را می‌شد به دلخواه بین چهل تا شصت تخمین زد. اگرچه پشتش به ما بود می‌دانستیم که یک چشمش کمی چپ است. از این عیب حداکثر استفاده را می‌کرد. حتی وقتی به کسی نگاه نمی‌کرد به نظر می‌رسید که دارد به آدم نگاه می‌کند و به این ترتیب هیئت منصفه و شهود را در موقعیت دشواری قرار می‌داد. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۲۱۹)

این مردم هیچ وقت و هیچ‌جور حالیشون نمی‌شه که من واسه این این‌طور زندگی می‌کنم که دلم می‌خواد این‌طور زندگی کنم. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۲۶۲)

شما از حقیقت خبر دارید و حقیقت این است: بعضی از سیاهان دروغ می‌گویند، بعضی از آن‌ها فاسدالاخلاقند و بعضی به زن‌ها چه سیاه و چه سفید چشم دارند. اما این حقیقت منحصر به نژاد خاصی نیست. این حقیقتی است که شامل نوع بشر می‌شود. در همین دادگاه هیچ کس نیست که هرگز دروغ نگفته باشد و هرگز کاری برخلاف اخلاق نکرده باشد. مردی هم یافت نمی‌شود که هرگز از روی هوس به زنی نگاه نکرده باشد. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۲۶۷)

دیل گفت: «فکر می‌کنم وقتی بزرگ شدم دلقک بشم.» من و جیم ایستادیم. -«بله آقا یک دلقک. تو این دنیا با این مردم هیچ‌کاری نمی‌تونم بکنم، جز این‌که بهشون بخندم. می‌رم تو یک سیرک استخدام می‌شم و تا دلت بخواد می‌خندم.» جیم جواب داد: «عوضی گرفتی دیل. دلقک‌ها محزونند. این مردمند که به آن‌ها می‌خندند.» (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۲۸۲)

من فکر می‌کنم فقط یک جور مردم وجود داره: مردم. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۲۹۶)

گاهی فکر می‌کنم که به عنوان یک پدر، خیلی عیب دارم. اما بچه‌ها غیر از من کسی را ندارند. جیم بیش از هر کس به من اعتماد داره و من همیشه طوری زندگی کرده‌ام که بتونم راحت تو چشم‌هاش نگاه کنم… اگه به یک همچه چیزی تن دربدم صاف و ساده دیگه نمی‌تونم تو چشم‌هاش نگاه کنم و آن روز که نتونم تو چشم‌هاش نگاه کنم، می‌دونم که جیم را از دست داده‌ام. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۳۵۷)

خوب که نگاه کنی، اکثر مردم خوبند، اسکاوت. (کتاب کشتن مرغ مینا – صفحه ۳۶۷)

مشخصات کتاب
  • عنوان: کشتن مرغ مینا
  • نویسنده: هارپر لی
  • ترجمه: فخرالدین میررمضانی
  • انتشارات: علمی و فرهنگی
  • تعداد صفحات: ۳۶۷
  • قیمت چاپ سوم – سال ۱۳۹۵: ۱۶۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب کشتن مرغ مینا چیست؟ اگر این کتاب را خوانده‌اید، آیا آن را به دوستان خود پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]


» معرفی چند رمان خوب دیگر:

  1. رمان بازگشت به خانه
  2. رمان شازده کوچولو
  3. رمان مروارید
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

نقد و بررسی کتاب

قلم نویسنده

8

ترجمه و ویراستاری

5

تاثیرگذاری و جذابیت کتاب

8

مشخصات ظاهری و قیمت

7

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 315
دوست نداشتم: 154
میانگین امتیازات: 2.05

چاپ کتاب

19 دیدگاه در “کشتن مرغ مینا | همراه با اینفوگرافیک

بسیار کتاب عالی و روانی بود.به شخصه از خوندن روایت کودکانه اسکات در مورد تلخترین مسائل هم لذت بردم و هم یه فکر فرو رفتم.

کتابش عالی بود
توی این گرون بازار ، معرفی هاتون برامون خیلی با ارزشه
خوندنش رو حتما توصیه میکنم

کافه بوک ممنون از شما
معرفی هاتون تو این گرون بازار کتاب خیلی برامون ارزشمنده
خوندن این کتاب رو حتما به همه‌کتاب خون ها توصیه میکنم

خیلی قشنگ بود… مرسی از کافه بوک برای معرفی این کتاب

سلام وقتتون بخیر شما کلاس های آنلاین داستان نویسی خوب سراغ دارید معرفی کنید ممنون

کتاب بسیار فوق العاده بود و اصلا ازش خسته نشده بودم و از انتشارات امیرکبیر کتاب را تهیه کرده بودم که اشکالات کمتری داشت و این کتاب میتونست چند صفحه هم ادامه پیدا کنه اما حیف که زود تموم شد.

درمورد اینکه چقدر کتاب شمارو جذب میکنه باید بگم خیلی زیاد نیست تا شمارو تا آخر کتاب بکشه ولی چون فصل هاش کوتاه هست شمارو خسته نمیکنه و واقعا باید گفت وقتی کتاب رو میخونی نگران این نیستی که چرا تموم نمیشه ، چون شما با جاذبه مناسب و ترجمه خوب و ادراکی از حس و حال طرف شمارو از کتاب نمیزنه و فقط تنها ایرادی که به مترجم میگیرم اینکه داداش چرا فینگیلیشی ترجمه می‌کنی اسم هارو ؟ و ایرادی که از نویسنده میشه گرفت اینکه خوب در توصیف مکان خانه ها و انجام برخی کار های نقش ها توجه زیادی نکرده و شما یکم تو مکان های رخداد ها اشتباه میکنید ، و اینکه اتیکوس، پدر خانواده هست و تو اوایل داستان جوری روایت میشد که انگار اتیکوس برادر بزرگس و هروقت دلشون بخواد پدر صداش میکنند.(ترجمه میررمضانی) ممنون از کافه کتاب✋

خیلی کتاب جذاب و زیبایی بود
در لیست کتاب های پیشنهادیم قرار گرفت

کتاب «کشتن مرغ مقلد» در لیست کتاب هایی است که باید پیش از مرگ خواند و من فکر می کنم دلیل پیشنهاد شدن کتاب در همه لیست های کتاب های ماندگار جهان، اتفاقی است که پس از خواندن در ذهن مخاطب شکل می گیرد. مجادله سر سیاه یا سفید پوست بودن نیست، این کتاب طغیان علیه تصمیمات اکثریت است. جایی در کتاب آمده: « من قبل از این که با دیگران زندگی کنم، باید بتونم با خودم زندگی کنم. وجدان آدم تنها چیزیه که نمی‌تونه تابع نظر اکثریت باشه.»
اتیکوسِ وکیل سرشناس شهر شجاعانه تسلیم اکثریت نمی شود و وکالت مرد سیاه پوستی را برعهده می گیرد که متهم به تجاوز است. داستان از زبان اسکات، دختر آقای وکیل ، بسیار معصومانه روایت می شود. اسکات شاهد بی طرفی است که دلایل تغییر رفتار مردم شهر با پدرش، خط کشی های نژاد پرستانه ، نابرابری های دادگاه و… را نمی فهمد. مثل همه کودکان جهان ذهنش بدون خط کشی ، دسته بندی و منفعت طلبی های آدم بزرگ هاست و نمی فهمد چرا رنگ پوست سرنوشت آدم های را تغییر می دهد. همه ما در زندگی حداقل یک بار بی دلیل طرف اکثریت را گرفته ایم چون از مواجهه با عواقب آن می هراسیم. عاقبت اندیشی اخلاق آدم بزرگ هاست اما اسکات، دختربچه صادقی است که دست مخاطب را می گیرد و رُک و رو راست روبروی وجدانش می نشاند. من فکر می کنم واکاوی درونی پس از خواندن راز موفقیت این شاهکار هنری است.
صحنه های دادگاه یکی از زیباترین قسمت های کتاب است و شخصیت پردازی اتیکوس در نقش پدر و موکل فوق العاده است. قبل از خواندن کتاب نمی دانستم پدر نویسنده کتاب وکیل بوده و اصلا نمی دانستم نل هارپرلی زن است! اما حالا دلیل حس و حال زیبای کتاب و عمق شخصیت پردازی ها را می فهمم، پدرها تا ابد بزرگترین قهرمان زندگی دختر بچه هایشان هستند مثل اتیکوس برای اسکات.

هم کتاب عالی بود هم نظر شما دوست بزرگوار، از نظر تربیتی به نظرم کتاب الگوی تربیتی عالی ارائه می دهد.

به نظرم واسه اثبات برابری انسانها داستانی با این حجم واقعاً خسته کننده و آزار دهندست . میتونست خیلی بیشتر از این ها جذاب بشه میتونست لااقل از چهارصد صفحه به خیلی کمتر از این تقلیل پیدا کنه .

زیاد بودن حجم کتاب، دلیل بر خسته کننده بودنش نیست. به نظر من که کتاب جذابی بود.

ای کاش ترجمه‌ی جناب میرفخرایی حداقل یک بار ویراستاری شده بود. از ارزش بسیار زیاد مطلب و قلم نویسنده خیلی زیاد کاسته شده است.

خیلی ممنون از معرفی خوبتون. در عین سادگی کلی حرف برای گفتن داره.
بسیار لذت بردم از خوندنش.

به شخصه در انتخاب کتاب خیلی سختگیرم. برای خوندن هر کتابی قبلش کلی مطالعه و کمک میگیرم. ممنون از سایت خوبتون که همیشه یکی از بهترین منابع هست برای انتخاب درست کتاب.
تازه این کتاب رو تمام کردم. واقعا راضی ام، خیلی ساده و روان بود متن (البته جدا از اشکالات نگارشی که در تمام کتابهایی که از انتشارات علمی فرهنگی خوندم داره).
این که داستان از دیدگاه یه دختر بچه و با توصیف دوران کودکی و تمام هیجانات و کنجکاویهاش شروع میشه بسیار جالبه و از همون اول آدمو جذب میکنه.
صحبتهای اتیکوس (مخصوصا با بچه هاش) و خونسردی اون کای نکته به آدم یاد میده.
هسته اصلی کتاب هم که انسانها جدا از رنگ و نژاد همه برابر هستند برای من به شخصه عالی بود. مخصوصا آخر کتاب و حرفایی که در مورد پسرش میزنه وقتی دستاش شکسته!
پیشنهاد میکنم بعدش فیلمش رو هم ببینید.

با توجه به اینکه کتابها ترجمه های مختلفی داره میشه تو کافه بوک یه مقایسه ترجمه ها هم انجام بشه که چه ترجمه ای باید خرید؟

مقایسه ترجمه‌ها منابع زیادی لازم داره که ما در کافه‌بوک این منابع را در اختیار نداریم. اما همیشه تلاش می‌کنیم ترجمه‌های خوب را معرفی کنیم و اگر کتابی مشکل ترجمه یا ویراستاری داشت به آن اشاره کنیم.

من اسم این کتاب رو از برنامه کتاب باز شنیده بودم و خریدمش…
بی نظیر بود
اگه میشه عنوان دوم کتاب رو هم ذکر کنید برای کسایی که با عنوان دومش می شناسنش : کشتن مرغ مقلد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *