نشانک

آیا خواندن کتاب قبل از خواب مفید است؟

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

بسیاری از افراد به مطالعه قبل از خواب عادت دارند، این که دقایقی قبل از خوابیدن را به مطالعه چند صفحه کتاب اختصاص دهید باعث می‌شود تا با آرامش ذهنی بیشتری به خواب روید، اگر اهل مطالعه هستید برای خریدن کتاب‌های دلخواه نیاز به حضور در کتاب فروشی نیست، خرید آنلاین کتاب داستان راهی ساده و آسان برای کسانی است که علاقه دارند کتاب‌های زیادی برای مطالعه شبانه خود داشته باشند.

کتاب خواندن قبل از خواب آری یا خیر

بسیاری از افراد از اختلالات خواب شبانه رنج می‌برند، آنها یا به راحتی نمی خوابند و یا در طول شب بارها از خواب بیدار می شوند، بنیاد ملی خواب پیشنهاد می‌دهد که برای داشتن خوابی آرام و عمیق بهتر است قبل از خوابیدن کارهایی انجام دهید که باعث آرامش ذهن و بدن شما می‌شود. یکی از این کارها کتاب خواندن و مطالعه قبل از خواب است، این امر باعث خستگی چشم‌ها و ذهن شده و در نتیجه خواب آلودگی سریع‌تر بر شما مسلط می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که منظور از مطالعه قبل از خواب به هیچ وجه از روی صفحه موبایل یا تبلت نیست، چرا که نور آبی ساطع شده از این وسایل دیجیتال خود باعث اختلالات بی‌خوابی هستند.

پس بهترین گزینه برای مطالعه شبانه کتاب های کاغذی است و به دلیل مضراتی که نور وسایل الکترونیکی چون موبایل، تبلت یا لپ‌تاپ دارند بهتر است که از مطالعه کتاب‌های الکترونیکی در شب پرهیز کنید.

چرا مطالعه کتاب در شب آرام بخش است؟

دلایل مهمی برای مطالعه قبل از خواب شبانه وجود دارد، که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش ترشح کورتیزول

کورتیزول یا همان هورمون استرس مسئول تنظیم فشار خون، قند خون و … بوده و از این طریق فعالیت‌های بدن را کنترل می کند، این هورمون در زمان استرس و موقعیت‌های  اضطراب آفرین بیش از اندازه ترشح می‌شود، وقتی هورمون کورتیزول زیاد ترشح شود باعث می‌شود که خواب و خلق و خوی افراد تحت تاثیر قرار گرفته و در نتیجه اختلالات خواب ایجاد شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که کتاب خواندن قبل از خواب باعث می‌شود تا سطح کورتیزول در بدن کاهش پیدا کند و خواب آرام و بدون استرسی را به افراد هدیه می‌کند.

کاهش اضطراب

برای کسانی که به استرس یا اضطراب کمی دچار هستند، مطالعه کتاب بهترین راهکار برای کاهش استرس است، مشغول کردن ذهن به موضوعی غیر از آنچه برای فرد استرس‌زا است، با کتاب خواندن به راحتی شکل می‌گیرد. این مسئله کمک می‌کند که با ذهن آرام‌تری به خواب بروید.  طبق تحقیقاتی که به  عمل آمده است مطالعه از نوشیدن چای یا گوش کردن به موسیقی در رسیدن به آرامش ذهنی نقش موثرتری دارد.

دوری از سرگرم کننده های دیجیتال

از عادات بسیار ناپسند انسان امروز، تماشای تلویزیون، فیلم یا گشت و گذار در فضای مجازی در شب هنگام است، همانطور که در بخش ابتدایی گفتیم نور آبی ساطع شده از این وسیله‌های الکترونیکی باعث می‌شود  چرخه خواب طبیعی مختل شده و باعث کاهش مجموع خواب REM یا خواب عمیق می‌شود، با جایگزین کردن مطالعه ساعات انتهایی روز را به ساعات آرامبخش‌تری تبدیل کنید.

مطالعه شبانه حافظه را تقویت می‌کند

اگر می‌خواهید حافظه ای قوی و مثال زدنی داشته باشید بهتر است مطالعه قبل از خواب را فراموش نکنید. ذهن افراد در طول خواب REM اطلاعات به دست آمده را در حافظه قرار می‌دهد، بنابراین برای دانش آموزان و دانشجویان ضروری است که حتما قبل از خواب مطالعه داشته باشند، این امر کمک می‌کند تا دروسی که می‌خوانید را به راحتی به حافظه بسپارید. مطالعه برای سلامتی مغز مفید است، هرچه از حافظه خود بیشتر کار بکشید آن را قوی‌تر می‌کنید. این مسئله ثابت شده است که مطالعه قبل از خواب در کاهش  ابتلا به آلزایمر موثر است.

عادت مطالعه قبل از خواب را در کودک خود ایجاد کنید

مطالعه داستان‌های خیال انگیز برای کودکان بسیار سرگرم کننده است، این مسئله به افزایش قوه یادگیری و تخیل آنها کمک بسیاری می‌کند. بهترین روش برای شروع عادت مطالعه در کودک خواندن داستان‌های کوتاه در زمان خواب است، از آنجایی که کودکان سیگنال‌های خواب را سخت‌تر از افراد بزرگسال جذب می کنند، منظم خوابیدن کار سختی برای کودکان است، می‌توانید برای آرام کردن کودک و  ترغیب او به خوابیدن شب ها قبل از خواب برای او کتاب بخوانید.

آیا خواندن کتاب قبل از خواب مفید است؟

چه کتاب هایی برای مطالعه شبانه مناسب هستند

باید توجه کنید که هر کتابی برای مطالعه قبل از خواب مناسب نیست، بهتر است به دنبال کتاب های مناسبی برای این زمان باشید، به طور مثال مطالعه کتاب هایی با ژانر ترسناک برای افرادی که قوه تخیل بالایی دارند و شب‌ها دچار کابوس می‌شوند گزینه مناسبی نیست. همچنین مطالعه کتب سیاسی برای این زمان را توصیه نمی‌کنیم، بهتر است مطالعه شما از میان کتاب های رمان، روانشناسی، خود شناسی و انگیزشی باشد.

در صورتی که قصد دارید برای فرزند خود کتاب مناسبی را برای مطالعه شبانه انتخاب کنید ما انتشارات پرتقال را به شما پیشنهاد می‌کنیم، این انتشارات معتبر کتاب های بسیاری مناسب برای سنین کودک، نوجوان و بزرگسال در اختیار شما قرار می‌دهد تا با مطالعه آنها خواب عمیق شبانه را تجربه کنید.

کلام آخر

مطالعه امر لذتبخشی است، شما می توانید هر زمان که آمادگی دارید مطالعه داشته باشید، اما یکی از بهترین زمان‌ها برای مطالعه کتاب لحظات قبل از خواب است. مطالعه قبل از خواب باعث آرامش ذهنی شده و از طرفی با خستگی چشم‌ها و القای حالت خواب آلودگی بدن را نیز در شرایط استراحت و خواب قرار می‌دهد. بنابراین یکی از مفیدترین کارها برای داشتن خواب راحت شبانه در همه افراد ( کودک و بزرگسال) مطالعه شبانه است. استفاده از تبلت یا موبایل در شب به دلیل ساطع شدن نور آبی و ایجاد اختلال در خواب شبانه بهتر است با مطالعه کتاب در ساعات قبل از خواب جایگزین شود.

آیا خواندن کتاب قبل از خواب مفید است؟

بهتر است که برای این کار کتاب های کاغذی را به جای کتاب های الکترونیکی انتخاب کنید، ضمن این که انتخاب کتاب در موضوعات مناسب بهترین انتخاب برای مطالعه شبانه است، در صورتی که قصد خرید کتاب برای مطالعه در آخر شب دارید نیاز نیست که برای خرید کتاب به فروشگاه‌های کتاب بروید، خرید آنلاین کتاب آسان ترین راه برای در اختیار داشتن بهترین کتاب‌ها برای مطالعه شبانه است.