نشانک

به دنبال جهان‌های موازی

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

به دنبال جهان‌های موازی کتابی است علمی که با زبانی بسیار ساده و زیبا در تلاش است که پیچیده‌ترین مفاهیم فیزیک و کیهان‌شناسی را برای مخاطب عام بیان کند. از بارزترین ویژگی‌های کتاب سادگی و بیان متفاوت آن می‌باشد، به طوری که مخاطب جوان بی‌هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ی علمی می‌تواند از پس کتاب برآید.

موضوع جهان‌های‌ موازی که بیشتر یادآور داستان‌های علمی تخیلی و شاید هم روایت‌های عرفانی است، چیزی حدود نیم قرن است که در تحقیقات علمی خود را نشان داده است. ایده‌ی جهان‌های‌موازی به نوعی راه حلی بود برای برخی از ابهام‌های موجود در نظریه‌های مختلف فیزیک مدرن. از راه‌حل‌های نسبیت‌ عام گرفته تا پارادوکس‌های کوانتومی و هم‌چنین کاستی‌های مدل تورمی، همگی ما را به گونه‌های مختلفی از جهان‌های‌موازی رهنمود می‌سازد. از این‌ رو ما به گونه‌های مختلفی از جهان‌های موازی برخورد می‌کنیم که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند.

کتاب به دنبال جهان‌های موازی تلاش نموده که با حلاجی گنگ‌ترین ایده‌ها، مانند انتروپی، اطلاعات و تابع‌موج، درنهایت به ایده‌ی جهان‌های‌ موازی برسد.

خلاصه کتاب به دنبال جهان‌های موازی

ابتدای کتاب شما با مفهوم انتروپی و هم‌چنین رابطه‌ی آن با انرژی آشنا می‌شوید. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر دانشجویان و معلمان در سراسر دنیا با مفهوم انتروپی مشکل دارد. در فصل اول کتاب تلاش نویسنده‌ی جوان کتاب این بوده که این مشکل را به خوبی بر طرف کند. فصل دوم نویسنده‌ی کتاب از نظریه اطلاعات سخن می‌گوید. نظریه اطلاعات درست روی دیگری از انتروپی است. پس طبیعی است که درک آن هم به درک انتروپی وابسته است. به عبارتی اطلاعات و انتروپی دو روی سکه هستند.

سپس نویسنده با جسارت تمام نشان می‌دهد که «اطلاعات» در واقع خودِ شیء است. اطلاعاتِ شیء که در همه جا گشترده است، همه‌ی وضعیت‌های موازی شیء را دربر دارد. این وضعیت‌های بالقوه‌ی شیء که در محیط گسترش یافته، با اولین مشاده و اندازه‌گیری به فعلیت می‌رسد؛ به اصطلاح تابع‌موج فرو می‌افتد. طبق تفسیر کپنهاگی، هر شیء هنگام فروکاست تابع‌موج تنها یکی از وضعیت‌های بالقوه را انتخاب می‌کند. با این وجود:

چه بر سر آن همه اطلاعات و وضعیت بالقوه می‌آید؟

این سوال شگفت‌انگیز اولین رهنمود است که مارا به جهان‌های موازی می‌کشاند…

به دنبال جهان‌های موازی

فهرست مطالب کتاب به دنبال جهان‌های موازی عبارت است از:

  • باتری کیهانی: از انرژی تا انتروپی
  • نظریه اطلاعات
  • تاریخچه‌ی بدعت‌گذاری‌ها
  • نور، کوانتوم، اطلاعات
  • به دنبال جهان‌های موازی

نویسنده در ترفندی برای این‌که مخاطب جوان بتواند موضوعات روز فیزیک را قبول کند در مابین کتاب، یک میان‌فصل گنجانده است. این میان‌فصل در واقع تاریخچه‌ای از بدعت‌گذاری‌های علمی است. عقایدی که هنگام مطرح شدنشان بدعت محسوب می‌شدند ولی امروزی امری مسلم.

به همین منوال مخاطب جوان هنگامی‌ که با مفاهیم فیزیک کوانتومی مواجه می‌شود؛ بدون شک آن‌ را مستقیم در مقابل عقل سلیم می‌بیند. نویسنده با این تفکر که اگر مخاطب جوان گذشته‌ی علم و طریقه‌ی مواجه با آن‌را درست بداند، می‌تواند با بدعدت‌های کوانتومی کنار بیاید؛ این «میان‌فصل» را به کتاب اضافه کرد.

مشخصات کتاب

  • عنوان: به دنبال جهان‌های موازی
  • نویسنده: سعید گراوندی (زاحل)
  • انتشارات: آب خست- مهر۹۶
  • تعداد صفحات: ۲۴۱

 نظر شما در مورد کتاب به دنبال جهان‌های موازی چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.