نشانک

در باب اعتماد به نفس

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب در باب اعتماد به نفس اثر آلن دوباتن، نویسنده و فیلسوف سوئیسی است که دوره دکترای فلسفه در دانشگاه هاروارد را رها کرد تا کتاب‌های فلسفی قابل فهمی به زبان ساده بنویسد. در این کتاب دوباتن به سراغ موضوعی رفته است که به احتمال زیاد هر فردی در طول زندگی‌اش با آن دست و پنجه نرم کرده است. آلن دوباتن در ایران بسیار معروف است و شمار زیادی از کتاب‌های او ترجمه و حتی به چاپ‌های بالا رسیده است. کتاب حاضر نیز از سری کتاب‌های مدرسه زندگی – The School of Life – است که خود دوباتن از جمله اعضای هیئت موسس آن است.

مدرسه زندگی هدف خود را «یافتن پاسخ‌هایی برای پرسش‌های اساسی زندگی» تعریف کرده است. پرسش‌هایی مانند اینکه: چگونه شغل رضایت‌بخشی پیدا کنیم؟ آیا اصلا می‌توانیم از گذشته‌مان سر دربیاوریم؟ چگونه روابط خوبی با دیگران برقرار کنیم؟ چگونه جهان را تغییر دهیم؟

درباره این موسسه و فلسفه وجودی آن‌ها در پشت جلد کتاب چنین توضیحی آمده است:

هدف از انتشار مجموعه‌ی مدرسه‌ی زندگی پرورش هوش عاطفی به یاری فرهنگ است. باورمان این است که طیفی از جدی‌ترین معضلات ما نتیجه‌ی فقدان خودشناسی، همدلی و ارتباط است. فعالیت‌های ما در ده مرکز در اقصی نقاط جهان انجام می‌شود، از جمله لندن، آمستردام، سئول و ملبورن. فیلم‌سازی، برگزاری کلاس‌ها، ارائه خدمات درمانی و تولید سلسله‌ای از محصولات در عرصه‌ی روانشناسی از دیگر فعالیت‌های ماست. موسسه‌ی انتشاراتی مدرسه‌ی زندگی به انتشار آثاری در باب مهم‌ترین مسائل حیات فرهنگی و عاطفی معاصر می‌پردازد. مبنای انتشار عناوین، ارائه‌ی سرگرمی، آموزش، تسلی‌بخشی و دگرگونی در زندگی خوانندگان است.

از جمله کتاب‌های دیگر مدرسه زندگی که در وب‌سایت معرفی کتاب کافه‌بوک معرفی شده‌اند می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

کتاب در باب اعتماد به نفس

به عقیده آلن دوباتن این یک موضوع پیش‌پاافتاده است که بسیاری از دستاوردها نتیجه نبوغ یا مهارت بالا نیست و به نوعی سرزندگی روحی ربط دارد که البته آن را اعتماد به نفس می‌نامد. دوباتن فکر می‌کند هر فردی لازم است روحیه‌ای را در خود پرورش دهد که در موقعیت‌های مختلف حتی اگر شده، به شکل ناخودآگاه به او کمک کند. اما آیا کسب اعتماد به نفس به همین راحتی است؟

میزان چالشی که پیش روی هر فرد در این مسیر قرار دارد به شخصیت و جایگاه خود فرد بستگی دارد اما خبر خوب این است که اعتماد به نفس نوعی مهارت است و نه موهبتی الهی. ضمن اینکه در کتاب در باب اعتماد به نفس آلن دوباتن هم تلاش می‌کند در این مسیر به ما کمک کند. اما روش این نویسنده کمی متفاوت است و نباید انتظار داشته باشیم آنچه در کتاب‌های موفقیت آمده است در اینجا هم ببینیم. دوباتن یک فیلسوف است و کتاب‌هایش هم خواه ناخواه رنگ و بویی فلسفی دارند.

علاوه بر مقدمه، مطالب کتاب در باب اعتماد به نفس در ۹ بخش اصلی گنجانده شده است.

  • حماقت و اعتمادبه‌نفس
  • سندروم شارلاتان بودن
  • به سیستم اعتماد کنید
  • تاریخ یعنی همین لحظه کنونی
  • تجربه
  • مرگ
  • دشمنان
  • خود تخریبی
  • اطمینان به اعتمادبه‌نفس

اعتماد به نفس مهارتی است که به تمرین نیاز دارد و بعید می‌دانم کسی صرفاً با خواندن کتاب به اعتماد به نفس برسد. از این رو کتاب‌های این زمینه معمولاً تمرینات مختلفی به خواننده پیشنهاد می‌کنند اما آلن دوبان در کتابش بیشتر به خواننده «هشدار» می‌دهد که وقت را تلف نکند و بی‌خود و بی‌جهت به مسائلی که در واقع اصلاً مسئله نیستند فکر نکند. از نظر نویسنده انجام کارهای اشتباه بدون کوچک‌ترین اعتماد به نفسی بهتر از آن است که مثلا در دوران پیری به گذشته نگاه کنیم و احساس کنیم زندگی‌مان را هدر داده‌ایم.

توضیحی که روی جلد کتاب آمده است نیز چنین است:

تصور ما از تفاوت بین موفقیت و شکست، مبتنی بر مفهومی است که سیستم استاندارد آموزشی هیچ‌گاه به آن نمی‌پردازد: اعتماد به نفس. در باب اعتماد به نفس ما را با کلیدی‌ترین موانعی آشنا می‌کند که اجازه نمی‌دهد پتانسیل‌هایمان را بیشتر به کار بیندازیم. در این کتاب در باب سندروم شیادپنداری خواهیم خواند، در مورد حکمتی سخن خواهیم گفت که از تصورِ دستشویی رفتن شخصیت‌های بزرگ حاصل می‌آید و خواهیم دید (از جمله) نیچه و مونتنی در باب مقاومت انعطاف‌پذیرانه و دلیری چه حرف‌هایی برایمان دارند. اغلب‌مان در همان سطح اعتمادبه‌نفسی که داریم درجا می‌زنیم، چون داشتنِ اعتمادبه‌نفس را نوعی خوش‌شانسی می‌پنداریم. اما در واقع حقیقت کاملاً برعکس است: اعتمادبه‌نفس در واقع مهارتی است مبتنی بر ایده‌هایی در باب جایگاه‌مان در جهان، که می‌توان رازهای آن را آموخت.

در نهایت اینکه شاید در بعضی از قسمت‌ها کتاب در باب اعتماد به نفس شبیه کتاب‌های انگیزشی باشد اما آلن دوباتن کار ارزشمندتری انجام داده و خطاهای ذهنی انسان درباره اعتماد به نفس را به خواننده نشان می‌دهد تا دچار اشتباه در این زمینه نشود. نوعی آگاه‌سازی در این کتاب وجود دارد که همین باعث بالا رفتن خود به خودی اعتماد به نفس می‌شود.

[ » معرفی کتاب: کتاب جستارهایی در باب عشق | اثری از آلن دوباتن ]

در باب اعتماد به نفس

جملاتی از کتاب در باب اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس، اطمینان یافتن از غرورمان نیست، بلکه کنار آمدن با بخش‌های غیرقابل‌اجتناب و عجیب‌مان است. همه ما همین حالا احمق هستیم، در گذشته احمق بوده‌ایم و در آینده نیز احمق خواهیم بود؛ و این موضوع هیچ اشکالی ندارد. بشریت هیچ گزینه دیگری ندارد.

وقتی یاد گرفتیم خودمان را همان‌طور که هستیم ببینیم و پذیرفتیم که به‌طور طبیعی خطاکار هستیم، آنگاه دیگر برایمان چندان فرقی نمی‌کند که مرتکب کارهای به‌ظاهر احمقانه شویم.

بلوغ به معنای درست و ایده‌آل کلمه یعنی اینکه وقتی مقام و جایگاه افراد در سیستم بسیار بالا باشد، از اسطوره‌هایی که گرد وی را گرفته گذر کنیم و وجه بشریِ وی را تمام و کمال درک کنیم و به رسمیت بشناسیم. سرانجام وقتی دیگران را مثل خودمان موجوداتی پیچیده و ناکامل بدانیم، از آن‌ها طوری تعریف می‌کنیم که گرچه ممکن است برایشان عجیب باشد اما تعریفی معتبر و سنجیده است. شاید این فرآیند را نوعی افسون‌زدایی بدانیم، اما در عین حال وسیله‌ای ضروری برای آینده‌ای است که در آن کلمه «خیر» امری منصفانه و دور از سوال به نظر برسد.

یکی از چیزهایی که افراد با اعتمادبه‌نفس را از دیگران متمایز می‌کند، دیدگاه آن نسبت به تاریخ (گذشته) است. عمدتاً افراد فاقد اعتمادبه‌نفس عقیده دارند تاریخ به اتمام رسیده است؛ در حالی که افراد دارای اعتمادبه‌نفس اعتقاد دارند تاریخ همچنان در حال پیشروی است و چه‌بسا روزی حتی خودشان تاریخ‌ساز شوند.

ظرفیت داشتن اعتمادبه‌نفس بالا تا اندازه زیادی به سختی‌هایی مربوط می‌شود که با آن‌ها روبرو خواهیم شد.

اعتمادبه‌نفس این نیست که باور داشته باشیم هیچ‌گاه با موانع روبرو نخواهیم شد: بلکه درک این واقعیت که مشکلات جزئی اجتناب‌ناپذیر از اهدافی است که ارزش تلاش دارند. بنابراین باید داستان‌ها و روایت‌های متعددی در ذهن داشته باشیم که نفش درد، اضطراب و نومیدی را حتی در بهترین و موفق‌ترین زندگی‌ها عادی بدانند.

در قرن هفدهم، هلندی‌ها سنت خاصی در هنر نقاشی بنا نهادند و فقط به ترسیم کشتی‌های طوفان‌زده می‌پرداختند. این آثار که در خانه‌ها و ساختمان‌های شهری جمهوری هلند نصب می‌شدند، تنها جنبه دکوری نداشتند، بلکه هدفی درمانی داشتند: هدف از این نقاشی‌ها تقویت اعتمادبه‌نفس بود و عدم ترس از دریا و زندگی آزادانه را نشان می‌دادند و مخاطبانِ این آثار مردمی بودند که وابستگی زیادی به تجارت دریایی داشتند.

اعتمادبه‌نفس چیزی است که نظریه را به عمل تبدیل و ترجمه می‌کند. نباید اعتمادبه‌نفس را دشمن چیزهای خوب تصور کنیم؛ بلکه اعتمادبه‌نفس باعث عملی شدن و سرعت بخشیدن به تحقق چیزهای خوب می‌شود. باید به خودمان مجال دهیم و اعتمادبه‌نفس را در خودمان پرورش دهیم.

مشخصات کتاب
  • کتاب در باب اعتماد به نفس
  • نویسنده: آلن دوباتن
  • ترجمه: محمد کریمی
  • انتشارات: کتابسرای نیک
  • تعداد صفحات: ۸۳
  • قیمت چاپ سوم: ۲۶۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب در باب اعتماد به نفس چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید. با نظر دادن درباره کتاب‌ها در انتخاب کتاب به همدیگر کمک می‌کنیم.

[ لینک: کانال تلگرام کافه بوک ]


» معرفی چند کتاب دیگر:

  1. کتاب فلسفه تنهایی
  2. کتاب روانشناسی عزت نفس
  3. کتاب انسان در جستجوی معنی