نشانک

روش برخورد با افراد دشوار

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

روش برخورد با افراد دشوار با عنوان فرعی – به جای کناره گیری از مردم، چگونه با آن ها ارتباط برقرار کنیم – یک کتاب در زمینه برقراری ارتباطات مفید اجتماعی محسوب می شود.

تانگ فو اسمی است که نویسنده برای مطالب کتاب خود استفاده می کند. تانگ در زبان انگلیسی به معنای “زبان” است و فو به ورزش های رزمی اشاره دارد. بنابراین تانگ فو از دیدگاه نویسنده یعنی اینکه چطور از زبان خود به نحو مناسبی، مثل یک هنر رزمی استفاده کنیم.

نویسنده در مقدمه کتاب، هدف خود را از تانگ فو چنین بیان می کند:

هدف تانگ فو! این است که چگونه می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید تا کسی نتواند با حرف هایش شما را آزار دهد و زمانی که کسی شما را برمی انگیزد، بتوانید با استفاده از روش های مشابه هنرهای رزمی این کتاب که ذهن و زبان را تقویت می کند، ماهرانه از خود حمایت کنید.

کتاب تانگ فو روش برخورد با افراد دشوار

محتوا کتاب روش برخورد با افراد دشوار

این کتاب در ۴ بخش و ۳۰ فصل نوشته شده است و در سراسر کتاب، مخاطب تکنیک های مختلفی را یاد میگیرد تا در برخورد با افراد بدخلق، بدزبان، سخت گیر، کله شق، بی منطق و… از آن ها استفاده کند.

چهار بخش کتاب عبارتند از:

  • پاسخ به جای واکنش
  • حرف های گفتنی، حرف های ناگفتنی
  • تبدیل تضاد به تعاون
  • دریافتِ بیشترِ خواسته، نیاز، حق…

فصل های بخش اول:

  1. غلبه بر درماندگی
  2. مهار جر و بحث از طریق شوخی
  3. همدلی با افرادی که مشکل دارند
  4. پایان دادن سریع به گله و شکایت
  5. کنار کشیدن موقرانه از جر و بحث
  6. خواندن دست طرف مقابل
  7. چسباندن زبان به سقف دهان
  8. حرف زدن وقتی آدم نمی داند چه بگوید
  9. پیدا کردن راه حل به جای عیب جویی

سم هورن، نویسنده کتاب، در مورد روش های مطرح شده در این کتاب چنین می گوید:

این روش ها به شما یاد می دهد که ماهرانه افراد بدقلق و بدزبان را خلع سلاح کنید تا روابط اجتماعی تان کمتر با تنش همراه باشد و زندگی تان لذت بخش تر شود.

دست آخر، یاد می گیرید چطور روی پاهای خو بایستید بی آنکه شست پای دیگران را لگد کنید، که با این حساب، نه لطمه می بینید و نه به کسی لطمه می زنید.

پیشنهاد کتاب روش برخورد با افراد دشوار

درباره روش برخورد با افراد دشوار

در زمینه روابط بین فردی و ارتباطات اجتماعی، این کتاب بدون شک یک کتاب مفید و موثر می باشد.

روش های بسیار زیادی در کتاب مطرح می شود و این روش ها شما را برای برخورد با هر فرد دشواری آماده می کند. اگرچه همه مطالب کتاب ممکن است با فرهنگ ما سازگار نباشد، اما می توان از ۹۵ درصد گفته های این کتاب استفاده مفید کرد.


یک نکته مثبت و بسیار عالی در مورد کتاب روش برخورد با افراد دشوار این است که، تمامی تکنیک ها و راه حل ها در قالب مثال توضیح داده شده است. مثال های واقعی که شرکت کنندگان در همایش ها و سخنرانی های سم هورن آن ها را مطرح کرده اند.


قبلا هم اشاره کردم که روش های این کتاب بسیار زیاد هستند و ممکن است شما را گیج کند که از کدام روش استفاده کنید. خود نویسنده هم به این مسئله اعتراف کرده و به همین خاطر در قسمت – سخن آخر – در پایان کتاب در مورد این موضوع صحبت کرده و پیشنهاداتی را نیز مطرح کرده است. پیشنهاد من هم این است که قبل از خواندن مطالب کتاب، ابتدا انتهای کتاب را بخوانید تا بتوانید به شکل کارآمدتری از مطالب کتاب استفاده کنید.


اگر در زمینه ارتباط برقرار کردن با آدم ها دچار مشکل هستید، کافه بوک این کتاب را به شما پیشنهاد می کند.

خلاصه کتاب روش برخورد با افراد دشوار

قسمت هایی از متن کتاب روش برخورد با افراد دشوار

اگر از روش برخورد مردم خوشت نمی آید، حق انتخاب داری. می توانی بدون فکر واکنش نشان دهی و هرچه به ذهنت رسید، بر زبان بیاوری. یا می توانی لحظه ای درنگ کنی و مسأله را از دید طرف مقابل ببینی. به این ترتیب، خودت به آرامش خیال دست می یابی.

“تو نمی توانی برای کسی که منطق سرش نمی شود، دلیل و منطق بیاوری.”  -جاناتان سویفت

از حالا به بعد، توضیح نده و توجیه نکن. به جای اینکه وقتت را تلف کنی تا چیزی را برای کسی توضیح بدهی که چرا اشتباهی رخ داده است، صرفا سعی کن با استفاده از کلمات، اوضاع را روبه راه کنی.

جیمز ماتیو گفته است: “کسانی که روشنایی و نور به زندگی دیگران می تابانند، خودشان هم از موهبت آن برخوردار می شوند.”

بگو و مگو صرفا وقت تلف کردن است، چون تو نمی توانی گذشته را تغییر بدهی، فقط می توانی از آن درس عبرت بگیری.

بنجامین فرانکلین خردمندانه نتیجه گرفته بود که اگر قرار باشد در آرامش زندگی کند، باید درباره ی آنچه می داند حرف بزند، نه اینکه در مورد آنچه می بینید قضاوت کند.

مشخصات کتاب

  • کتاب روش برخورد با افراد دشوار
  • نویسنده: سم هورن
  • ترجمه: نفیسه معتکف
  • انتشارات: درسا
  • تعداد صفحات: ۳۲۸
  • قیمت چاپ دوازدهم: ۲۱۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟

کانال تلگرام کافه بوک را دنبال کنید.