نشانک

سی و سومین نمایشگاه کتاب

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

برگزاری نمایشگاه کتاب، مخصوصاً برای عاشقان کتاب، همیشه جذابیت‌های خاص خود را دارد. امسال نیز سی و سومین نمایشگاه کتاب در تهران از تاریخ ۲۱ الی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. شعار نمایشگاه امسال «با کتاب سلامتیم.» است و انتظار می‌رود مانند هر سال باشکوه برگزار شود.

ما در کافه‌بوک در چند سال اخیر تلاش داشتیم تا لیستی از کتاب‌های خوب آماده کنیم و به کتاب‌دوستان معرفی کنیم. اما امسال برای سی و سومین نمایشگاه کتاب قصد نداریم چنین کاری بکنیم و لیستی از کتاب‌ها را – چه به انتخاب کاربران و چه به انتخاب تیم کافه‌بوک – ارائه کنیم.

قیمت کتاب در سال‌های اخیر به شدت بالا رفته و هر روز شاهد کم‌رونق‌تر شدن این فضا هستیم. چه از لحاظ تیراژ کتاب که طبیعتاً نشان می‌دهد میزان مطالعه کمتر شده و چه از لحاظ ترجمه کتاب‌های جدید و یا ترجمه آثار فاخر که برخی از آن‌ها هنوز ترجمه نشده‌اند.

درباره صنعت کتابخوانی و مشکلات آن بسیار می‌توان نوشت. در آستانه سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران فرصت خوبی است تا کمی در این باره فکر کنیم. همچنین در سال‌های اخیر برخی از ناشران به دلیل – چیزی که خود آن‌ها اعلام می‌کنند – حمایت از کتابفروشی‌های محله از شرکت در نمایشگاه خودداری می‌کنند.

به شرکت کردن و نکردن در نمایشگاه کتاب نقدهای مختلفی وارد است. به‌خصوص اینکه در دنیای امروز فروش اینترنتی کتاب بسیار رونق گرفته و بیشتر ناشران نیز وب‌سایت رسمی برای فروش کتاب‌های خود دارند. بحث تخفیفات و ارائه کتاب با تخفیف بیشتر در نمایشگاه کتاب نیز هر سال مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

در یک گردهمایی سالانه تحت عنوان نمایشگاه کتاب، انتظار می‌رود هدف ناشران – اگر شرکت می‌کنند – صرفاً فروش کتاب نباشد. خواننده از ناشر انتظار دارد در نمایشگاه کتاب، از کتاب‌های جدیدی که منتشر کرده رونمایی کند و یا با دعوت اهل فن، مترجمان و نویسندگان مختلف به بحث و گفتگو درباره کتاب و آثار مختلف بپردازد. به طور حتم خواننده دوست دارد با ناشر ارتباط بگیرد و دیدگاه‌های خود را مطرح کند. ضمن اینکه این روش ارتباطی برای ناشر نیز موثر است و با ارزیابی مخاطبان خود می‌تواند خدمت بهتری ارائه کند. اما افسوس که برخی ناشران فقط به فروش کتاب توجه دارند و در واقع در دنیای کتابخوانی تلاش دیگری نمی‌کنند.

نمایشگاه کتاب در هر صورت برای عاشقان کتاب جذاب است و تجربه شرکت در آن نیز برای همیشه با شما باقی می‌ماند. ضمن اینکه باید جوانب مختلف آن را سنجید و صرفاً به عنوان یک بازار گسترده فروش کتاب با آن برخورد نکنیم.

اما پیشنهاد ما همیشه روشن و ساده است: کتاب بخوانید!

نظر شما در مورد سی و سومین نمایشگاه کتاب چیست؟ آیا قصد دارید در آن شرکت کنید؟ ناشران چگونه می‌تواند بهتر در نمایشگاه ظاهر شوند و آیا اصولاً از شرکت نکردن ناشران حمایت می‌کنید؟ لطفاً در قسمت کامنت‌های همین صفحه نظرات خود را پیرامون نمایشگاه کتاب با ما در میان بگذارید.


[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 23
دوست نداشتم: 12
میانگین امتیازات: 1.92

چاپ کتاب

6 دیدگاه در “سی و سومین نمایشگاه کتاب

وقتی ناشر بصورت مستقیم میفروشه نباید با قیمت پشت جلد باشه و سی درصد هزینه برا فروشندگان کتاب کم بشه به همراه هزینه حمل و نقل که از قبل حساب شده برا ارسال به استانها اما میبینیم بدون تخفیف با قیمت پشت جلد میفروشند کسیم نیست نظارت کنه

واقعا گرونه. من پارسال با همین میزان پول دو برابر کتاب خریدم. امسال یه عالمه کتاب تو لیستم بود ولی از خیر خریدن همشون گذشتم. قیمتا ترسناکن، خیلی زیاد.

سلام فردا ۳۱ اردیبهشت نمایشگاه عست؟!

سلام دوست عزیز
اگه می تونستین مجازی بخرین واقعا به صرفه تر می شد
من با تخفیف دانشجویی این پنج جلد کتاب رو خریدم:
نان و شراب
خروج اضطراری
کاندید یا خوش باوری
در غرب خبری نیست
Norwegian wood
این پنج تا بدون تخفیف حدود ۶۰۰ تومن میشد که با ۱۰ درصد تخفیف شد ۵۴۰ ، ۲۲۰ تومن هم تخفیف دانشجویی گرفتم در نهایت شد ۳۲۰ تومن
هزینه پستی هم رایگان بود
تنها ایرادش اینه که این پنج تا هر کدوم از انتشاراتی های متفاوت بودن که تو پنج بسته جداگانه ارسال کردن و در روزهای مختلفی به دستم رسیدن

بگذارید گله کنم که دلم پره:
از نمایشگاه کتاب برگشتم. کل خرید هام: نان و شراب (نشر امیرکبیر)
نمایشگاه کتام هر سال مخاطب های زیادی داره از جمله: کودکان و نوجوانان، دانشجویان، *کنکوری ها*، طرفداران کتاب های مذهبی و خارجی و غیره
اول از مترو خارج شدیم، رفتیم وارد مصلی شدیم. حالا یک سر به بخش کتاب های اموزشی بزنیم: شلوغ! دمه هر غرفه بن تخفیف میدن، مسئولانی که مشتری جذب میکنن، دمه غرفه گاج و قلم چی که بیا و ببین.
حالا بریم یک سر به بخش کتاب های عمومی بزنیم: راهرو های خلوت. اکثر غرفه ها شدن کتاب های دینی مذهبی و زندگی نامه شهدا و زین جمله کتاب ها. من فکر کردم اشتباه اومدیم. به دوستم گفتم: داداش اینجا رمان نمیفروشنا، همشون راجع به شهدا و مذهب و … هست.
– مگه ناشران عمومی نیست؟
– چرا ولی اخه هیچ غرفه ای رو من نمیشناسم. (هیچکدوم از ناشران مطرح نبودن)
من میخواستم یه لیست بلند بالا کتاب بخرم؛ اما نبود. گفتم: داداش ما این همه راه اومدیم باید یه کتاب خوب بخریم
قصد من از خریدن کتاب هایی که میخواستم، به صرفا خریده یک کتاب خوب تغییر پیدا کرد
اومدم تو سایت کافه بوک، زدم رو مقاله کتاب خوب. شروع به گشتن برا خودم و دوستم کردم:
موش ها و ادم ها (ماهی) نبود.
جزء از کل (چشمه) نبود.
عقاید دلقک (چشمه) نبود
نشر نی نبود
نشر گمان نبود
گفتم بذار صدسال تنهایی رو برا دوستم بخرم حداقل. ترجمه کاوه میرعباسی نبود

گفتم باشه
بیخیال
کتاب صدسال تنهایی ترجمه بهمن فرزانه رو میخرم براش
نشر امیر کبیر. بودش
رفتم، یک نفر گفت نمیصرفه واقعا. منم گفتم: میدونم ولی نیستش. ماهم این همه راه اومدیم باید یچی بخریم بالاخره.
میدونستم امیرکبیر ناشر خوبیه
گفتم پس: میرم تو سایت کافه بوک، میزنم نشر امیرکبیر، کتاب های تاپش رو میبینم، یکی رو انتخاب میکنم
یعنی شما حساب کنید چقدر دست و بالم بسته بود که اینطوری دنبال کتاب میگشتم :’)

کتابه نان و شراب رو انتخاب کردیم و خریدیم با قیمته (بعد از تخفیفه) ۲۰۴ هزار تومن

اینم بگم که: سال ۹۸ من ۹۰ جلد خریدم با تقریبا ۱ میلیون الی ۱.۶
۹۹ ۱۴۰۰ به علت کرونا نرفتم
سال ۱۴۰۱ من ۷ جلد خریدم ۱ میلیون تومن
و الان ۱ جلد ۲۰۰ هزار تومن
واقعا ناراحت و غم انگیزم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *