نشانک

چرا باید کتاب بخوانیم

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ادبیات چه کمکی به ما می‌کند؟ چرا باید کتاب بخوانیم و اهمیت مطالعه و کتاب خواندن در چیست؟

این سوالی است که افراد زیادی از من می‌پرسند و منتظر یک جواب خیلی حکیمانه‌اند چون ناسلامتی من فرد کتاب‌خوانی هستم و باید ادبیات حرف زدنم با سایر افراد تفاوت داشته باشد و جواب‌های حکیمانه‌ای برای همه چیز داشته باشم!

اما واقعیت چیز دیگری است:

من کتاب نمی‌خوانم که حرف زدنم یا جواب‌هایم با بقیه تفاوت داشته باشد، من کتاب می‌خوانم که زندگی‌ام و دریافتم از زندگی با بقیه تفاوت داشته باشد.

بیاید کمی بیشتر درباره این موضوع که چرا باید کتاب بخوانیم به گفتگو بپردازیم.

روش مطالعه من هم مثل مطالعه کنکور نیست. من نمی‌خواهم همه‌چیز را حفظ کنم و طبق آن حفظیات سنجیده شوم. من می‌خواهم بفهمم و یاد بگیرم، این تفاوت زیادی با خواندن طوطی‌وار حفظ کردن دارد! زمانی که شما مطالعه می‌کنید و دیگران شما را به عنوان فردی کتاب‌خوان می‌شناسند مهم این نیست که شما ادبی و حکیمانه حرف می‌زنید یا نه، مهم این است که شما به نسبت بقیه دریافت بیشتری از زندگی و همه مسایل مربوط به زندگی پیدا می‌کنید.

وقتی کتاب می‌خوانید تمام دریچه‌های ذهنی و روحی خود را باز بگذارید، اجازه دهید ناخودآگاه شما وارد میدان شود!

ناخودآگاه بدون اینکه نیاز به حفظ کردن داشته باشد تمام آن چیزی را که برای شما مهم هست در خود نگاه می‌دارد و به وقت نیاز یادتان می‌آورد که برای کمک به شما چیزهایی در چنته دارد! در هنگام مطالعه به فکر این نباشید که این جمله را حفظ کنم تا جلوی دوستان و آشنایان به من وجهه و شان خوبی بدهد، به این فکر نکنید که قرار است با مطالعه و کتاب خواندن‌تان وجهه اجتماعی بخرید! به این فکر نکنید که حالا باید هر چه بیشتر از جملات قصار و اشعار خوب در حرف زدنم استفاده کنم تا فرد معقول و کتاب‌خوانی دیده شوم. نه! این حفظیات بدون مطالعه هم قابل انجام دادن هستند. با یک سرچ کوچک در گوگل و بعد شروع به حفظ کردن این کار شدنی است.

زمانی که یک کتاب خوب می‌خوانید تک تک جملات در ناخودآگاه شما باقی می‌مانند، فقط کافی است کمی به آن فکر کنید و خودتان را در آن موقعیت قرار دهید. کتاب خوب به شما یاد می‌دهد در زندگی چطور رفتار کنید چطور بیندشید و چطور خط فکری خودتان را پیدا کنید و شکل بدهید. کتاب خوب به شما اجازه می‌دهد به جای تمام زندگی‌هایی که نداشته‌اید زندگی کنید. به جای تمام تجربه‌هایی که نداشته‌اید و به جای تمام تصمیم‌هایی که هنوز به سراغ‌تان نیامده‌اند فکر کنید و از قبل جواب مناسب را بدانید.

با مطالعه زیادتر کتاب‌های خوب شما هیچ‌وقت در زندگی واقعی غافلگیر نمی‌شوید! انگار همه چیز را از قبل می‌دانید و یاد گرفته‌اید که چطور رفتار کنید. حفظ کردن جملات یا ادبی حرف زدن به شما هیچ کمکی نمی‌کنند! روح آدمی باید کتابی را ببلعد.

ادبیات و کتاب‌های خوب کارخانجات عظیم انسان سازی‌اند.

[ لینک: لیست بهترین کتاب‌های دنیا ]

با خواندن کتاب‌های متفاوت شما با هر مسئله‌ای بارها از زوایای مختلف روبرو می‌شوید. مانند اینکه کسی نقشه فرار را روبروی شما گرفته باشد! تمامی راه‌ها و انتخاب‌ها برای شما روشن و واضح‌اند. شما بارها در قالب شخصیت‌های متفاوت زندگی کرده‌اید و تصمیم‌های مختلفی گرفته‌اید. شما کم کم همان پیر خردمندی می‌شوید که در تمام داستان‌ها حسرتش را می‌خوردید! حقیقت جالبی که در مورد اکثر انسان‌ها وجود دارد آرزوی زیستن چندباره و تجربه زندگی‌های متفاوت است، اما اکثر آن‌ها از این تجربه‌ای که به راحتی در اختیار آن‌ها گذاشته شده غافل‌اند! کتاب خوب! ماشین زمانی که همه، سال‌ها از آرزوی داشتنش دم می‌زنند همان ادبیات است! شما با مطالعه در زمان سفر می‌کنید. (بسیار سفر باید تا پخته شود خامی…)

ذهن شما به صورت ناخودآگاه سرشار از کلمات و لغات است، پس به صورت ناخوداگاه شما خیلی بهتر از بقیه قادر به توضیح درونیات و تفکرات و باز کردن مسایل هستید. شما با انواع استعاره و توصیف در کتاب‌ها مواجه شده‌اید پس به راحتی استعاره پنهان پشت هرچیزی را درک می‌کنید. زندگی ما و این دنیا یک استعاره بزرگ است و چطور بدون درکی از ادبیات می‌توانیم از این استعاره رازگشایی کنیم؟

نحوه دریافت شما به عنوان یک فرد کتاب‌خوان حتی از یک فیلم هم بسیار متفاوت‌تر از یک فرد عادی خواهد بود. شما در بحث‌ها خیلی راحت‌تر از یک فرد غیر کتاب‌خوان موفق به توضیح و صحبت کردن می‌شوید. دیدگاه شما نسبت به خیلی از مسایل بازتر و وسیع می‌شود و به راحتی می‌توانید تصمیماتی بگیرید که زندگی شما را از اشتباه و تجربه‌های بد خالی کند.

بعد از کتاب خواندن شما هرگز آدم قبلی نخواهید بود!

متوجه می‌شوید که واقعا چه چیزهایی در زندگی قابل اهمیت‌اند و چه چیزهایی بی‌ارزش‌تر از آن هستند که حتی به آن‌ها فکر کنیم. شما یاد می‌گیرید روی چه مسائلی متمرکز شوید و از کنار چه مسائلی عبور کنید.

در دنیای امروز چیزی که بیشتر از هر موضوعی اهمیت دارد شخصی‌سازی است. همه سعی در شخصی‌سازی و درست کردن سبک و روش‌های شخصی برای زندگی‌شان هستند. چیزهایی که نشان دهد من با دیگری متفاوتم. من سبک و عقیده خودم را دارم. هیچ‌چیز به اندازه کتاب خوب خواندن شما را در شخصی‌سازی موفق نمی‌کند. ذهن شما قدرت پردازش و دریافت عمیقی پیدا می‌کند که ناخوداگاه سبک زندگی و عقاید شما را تحت شعاع قرار می‌دهد. این تغییر است که شما را از بقیه متفاوت می‌کند نه صرف بیان یک جمله از فلان نویسنده در فلان کتاب!

ادبیات به نجات زندگی آدم‌ها برخاسته است. ادبیات دست شما را باز گذاشته است که با خواندن یک کتاب خوب به تحولی برسید که در زندگی عادی شاید هرگز به آن نمی‌رسیدید! ادبیات به شما قدرت فوق‌العاده تصور و تخیل را می‌دهد. این اجازه که خود را جای کس دیگری بگذارید که با همذات پنداری به تصفیه روح و روان خود برسید. شما با خواندن یک کتاب تاریخی و ستم‌هایی که به انسان‌های دیگر روا شده است و با قدرت همذات پنداری به درک عظیمی از زندگی می‌رسید. رنج تمام انسان‌ها رنج شخصی خود شماست پس دیگر نمی‌توانید به ظلم و تبعیض بی‌تفاوت باشید نمی‌توانید خشونت نشان دهید. ادبیات به شما این اجازه را می‌دهد که با خواندن یک کتاب خوب خود واقعی‌تان را پیدا کنید با خواندن یک داستان به فلسفه و خودشناسی برسید. ادبیات عظیم‌ترین موتور محرک روح انسان است چون شما را قادر می‌سازد با خواندن یک داستان به تاریخ یا اجتماع – سیاست – فلسفه – روانشناسی و غیره برسید، فکر کنید و بفهمید.

تفاوات اصلی ادبیات با سایر رشته‌ها در همین است. شما نمی‌توانید یک کتاب صرف فلسفه یا سیاست بخوانید و به همه مفاهیم ذهنی دیگر هم دست بیابید. اما ادبیات زندگی است. چرا؟ چون دقیقا مثل خود زندگی همه چیز را با هم دارد و در بر می‌گیرد.

خیلی از افرادی که اهل مطالعه هستند، خوانندگان ادبیات داستانی را جز خوانندگان جدی نمی‌شمارند! این افراد در اشتباه محض‌اند! ادبیات همه آن چیزی است که ما برای زندگی کردن لازم داریم. یک کتاب خوب می‌تواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد. داستان‌ها بیشتر از هر مرجع دیگری به شما آموزش می‌دهند. یک نویسنده به عنوان یک انسان می‌خواهد بهترین و عمیق‌ترین دریافت خود از زندگی‌اش را بنویسد و در اختیار مخاطب قرار دهد، خواندن این بسته اطلاعاتی فشرده دقیقا مانند همان عصاره کیمیاگری است که بعد سال‌های آزمون و خطا و تجربه به دست آمده و در چند قطره جمع شده است. هر کتاب خوب همان محلول کیمیاگری از انسانی بزرگ است. چطور می‌توانید از سرکشیدن محلول خودداری کنید؟ به نظر جواب سوال چرا باید کتاب بخوانیم اکنون بیشتر از هر زمان دیگری روشن است.

چرا باید کتاب بخوانیم

[ لینک: چطور بیشتر کتاب بخوانیم؟ ]

ما اینجاییم که زندگی کنیم. اما چطور می‌توان بهتر زندگی کرد؟ مثل تمام چیزهای دیگر با تمرین! کتاب خوب همان تمرینی است که ما را برای غلبه بر این زندگی غیرقابل پیش‌بینی کار کشته می‌کند! ادبیات همان مربی سختکوشی است که عرق شما را خشک می‌کند و شما را به داخل رینگ می‌فرستد!

مقاومت نکنید! کتاب خوب بخوانید. شما نمی‌دانید اما شاید در کتابی که می‌خوانید جمله‌ای، شخصیتی و یا کلیدی برای قفل درون شما وجود داشته باشد. از باز کردن و وسیع شدن روح خود نترسید. از اینکه در سن کم به تجربه تمام دنیا برسید نترسید. قطعا احساس پیری نخواهید کرد! شما کم کم به قدرت انتخاب و آزادی و رهایی می‌رسید که دیگر به هرچیزی تن نمی‌دهید، خود را اسیر زندگی روزمره و بی‌ارزش نمی‌کنید. ممکن است دیگران مطالعه شما را مسخره کنند چون ترس همین تفاوت‌ها راحت‌شان نمی‌گذارد. ترس اینکه نکند او سهم بیشتری از زندگی ببرد و من نه! چون به تدریج شما به زندگی و مجموعه رفتارها و انتخاب‌هایی می‌رسید که بسیار انسانی‌تر و رهاتر از زندگی یک فرد غیر کتاب‌خوان است.

کتاب خوب همه ذهنیات شما را به هم می‌ریزد. از خراب شدن اعتقادات قدیمی خود نترسید. کتاب خوب تزکیه نفس و فکر را به همراه دارد. به خودتان می‌آیید و می‌بیند سال‌ها تصور اشتباهی داشته‌اید و دست به خودسازی و چیدن دوباره افکار و عقاید خود می‌شوید. کتاب خوب همان میخ‌های دردناکی است که مرتاض روی آن‌ها می‌خوابد تا به قدرت ذهن برسد، مرتاض سال‌ها سختی می‌کشد و رنج می‌برد اما شما می‌توانید در خانه‌تان راحت بنشینید و از تجربیات او درس بگیرید! احساس آگاهی و دریافت بیشتر از محیط پیرامون بهترین حسی است که ادبیات فروتنانه در برابر ما گرفته است. البته که هرچه میزان دریافت شما از زندگی بیشتر می‌شود رنج شما بیشتر است اما رنج آگاهی صد برابر بهتر از خوشی نا‌آگاهی است.

پس هر زمان دیگری که کسی از شما پرسید چرا باید کتاب بخوانیم به او بگویید چون از بزرگ شدن روحم ابایی ندارم. چون من انسان حریصی هستم و می‌خواهم به جای هزار نفر زندگی کنم.

👤 نویسنده مطلب: نگار نظری

[ لینک: کانال تلگرام کافه بوک ]


آیا شما هم به این سوال فکر کرده‌اید که چرا باید کتاب بخوانیم و اینکه ادبیات چه کمکی به ما می‌کند؟ در این زمینه چه پاسخ‌هایی دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را کامنت کنید تا ما و همه‌ی دوستان دیگر از آن استفاده کینم.

» معرفی چند مطلب مفید:

  1. معرفی رمان‌های بزرگ دنیا
  2. معرفی رمان‌های ایرانی
  3. معرفی کتاب‌های فلسفی
  4. معرفی رمان‌های عاشقانه
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 346
دوست نداشتم: 152
میانگین امتیازات: 2.28

چاپ کتاب

45 دیدگاه در “چرا باید کتاب بخوانیم

کتاب دروازه ای به روی جهانی ناشناخته ست. جهانی که در ان حقیقت حکمرانی می کند و کائنات بی انکه ذره ای خلل یابد در حال تکامل و تکوین است. انچه کتاب را در عصر امروز به جواهری ناب بدل می کند حقایقی است که دانستنش انسان را به حقیقت بنیادین می رساند. دانشی که افلاطون ان را حکمت می نامد و ارسطو ان را ارگانون نام گذاری کرده است. اما همه ی این نام ها در واقع به یک مفهوم واحد اشاره دارند. هر چه کامو به پوچی جهان معتقد است نیچه از پوچی می هراسد. هر چه سارتر به اکتسابی بودن معنای زندگی اصرار می ورزد افلاطون ان را ازلی و انتسابی می داند.

سلام، ممنونم از مطلب بسیار خوب و پرفایدتون، سراسر زمان خوندن این مطلب تبسم عجیب و دلنشینی روی صورتم بود چون از ناراحتی زیر سوال رفتن خوندن کتاب و جست وجوی چرایی این مسئله که چرا باید کتاب بخونیم یا در جواب افرادی که منو به خاطر خوندن کتاب زیر سوال میبرن چی باید بگم، به مطلب شما رسیدم، خوشحالم بابت کتاب خوندنم بابت بودن افراد چون شما🌹

از مطالب و نظرات ارزشمندتون بی نهایت لذت بردیم.فوق العاده عالی

سلام خانم نگار عزیز
از خوندن این متن به شدت لذت برم
واقعا علمی و فوق العاده و کاربردی بود و دل نشین
ممنونم که این مطالب پرمغز رو در اختیار ماهم قرار دادین
روزهات عالی 👏🏻🌹

نگار جان عالی نوشتی⁦♥️⁩سفر در زمان👌⁦☺️⁩
تمام مدتی که داشتم این متن رو میخوندم ، یه لبخند کش داری روی لبم بود :)))
من کتاب میخونم چون می‌خوام زنده باشم ، زندگی کنم ، زنده بودن رو تو پوست و گوشت و استخونم حس کنم و روحم عمیق و آرام باشه.کتاب میخونم چون کتاب گمشده منه:)))
کتاب میخونم چون ازش لذت میبرم…کتاب میخونم چون…
ادامه اش رو تو بنویس⁦☺️⁩⁦♥️⁩

واقعا کتابخون شدن من یکی از بهترین اتفاق های زندگیمه:)
ممنونم نگار بخاطر حس خوبی که دادی⁦☘️⁩

عمده ی این مسائل، عمیقا دلایلی نیست که چراییِ خوندن رو پاسخ بده… برخی از اونها چ بسا نهی هم شده باشن توسطِ نویسندگانی؛ مثالِ همزاد پنداری در قصه و …
خیر! چراییِ خوندن اینها نیست، اگر چ شاید به فراخور، برخی از این امتیازات حاصل بشوند یا خیر.
می شود رجوع کرد به مقاله ی ناباکف در بابِ خواننده ی خوب.

اگر شعر خوبی یا رمان خوبی بخوانی چیزی از آن در وجود تو می‌ماند، در وجدان تو، در شخصیت تو می‌ماند و از راه‌های مختلف به تو کمک می‌کند.
آدمی که ‌نمی‌خواند، یا کم می‌خواند، یا فقط پرت‌وپلا می‌خواند، بی‌گمان اختلالی در بیان خواهد داشت. این آدم بسیار حرف می‌زند اما اندک می‌گوید؛ زیرا واژگانش برای بیان آنچه در دل دارد بسنده نیست.
ما سخن گفتن درست، پرمغز، سنجیده و زیرکانه را از ادبیات و تنها از ادبیات خوب می‌آموزیم..

– چرا ادبیات؟
– ماریو بارگاس یوسا

بسیار پرمغز و مفید بود. ممنون از نویسنده‌ی گرامی مقاله.

سلام.کتاب دوست است که ما را هدایت میکند وبه راه تعالی
و روش زندگی کردن به مانشان میدهد

سلام کتاب نیمه پنهان وجود و یا نیمه تاریک وجود از دبی فورد را پیشنهاد میکنم …خیلی تغییر میکنید …البته یک ملیون یادت نره خخخخ

سلام من کتاب میخونم که زندگی ها را تجربه کنم. با تجربه هایی مواجه بشم که هنوز برای خودم اتفاق نیفتاده ولی احتمال وقوعش غیرممکن نیست. من واکنش ها رو در برابر اتفاقات دوست دارم

سلام.بهتون تبریک میگم با این قلم شیوا و ذهن خلاق …
متنتون خیلی قشنگ بود…

سلام
من کتاب میخوانم تا به آگاهی ذهن و قلبم برسم و بتوانم مسئولیت تمام کارهاییم و تصمیماتم را به عهده بگیرم و زندگی زیبایی خلق کنم.
کافه بوک بابت اطلاعات و آگاهیتون سپاسگزارم سپاسگزارم سپاسگزارم

سلام به همه دوستان کافه بوکی و با سپاس فراوان از دوستانی که زحمت این سایت رو میکشن
موردی که خیلی بر روی نتیجه ای که از کتاب خوانی گرفته میشه بسیار تاثیر گذاره اینه که باید بدون تعصب خودمونو با مطالبی که مطالعه میکنیم روبرو کنیم وخرد رو داور قرار بدیم. این مشکل رو میشه داخل کامنتایی که درباره ی کتاب بیشعوری نوشته شده به وضوح دید که ما کتاب میخوانیم اما چنان مقاومتی در مورد محتوای کتاب داریم که کامل کتاب به این پر مفهومی رو رد مینیم .و این باعث میشه که نتونیم کتابخون خوبی و همینطور الگوی خوبی برای کتابخونی باشیم.

ممنون از سایت خوبتون و البته این مقاله فوق العاده

من همه چیزهایی رو که گفتین قبول داریم جز شخصی سازی.چرا میگید اکثرا در دنیای امروز به دنبال متفاوت بودن و شخصی سازی هستن؟به نظر من واسه متفاوت بودن نباید کتاب خوند،برای باز شدن دید و آگاهی بیشتر و خودشناسی بیشتر باید کتاب خوند.

متن عالی ای بود👍 راستش منم کتاب میخونم ولی خیلی وقتا ازخودم همین سوالارومیپرسیدم وگاهن بعضیام ازم میپرسیدن ولی واقعن هیچ وقت انقدرکامل ب جوابش نرسیده بودم والان حتی حس میکنم ازاون دسته ای بودم ک فقط کتاب میخوندن یه جورایی مث کنکور😢

هر کی تونست یه کتاب بهم معرفی کنه که خوشم بیاد بهش یک میلیون میدم…. از داستان بدم میاد. نمی‌خوام وقتمو بذارم که فقط ببینم یکی چجوری به عشقش یا کارش رسیده!!! زیاد کتاب خوندم ولی تا حالا کتاب خوبی پیدا نکردم

بهتون پیشنهاد میدم داستان‌های خیلی کوتاه بخونین تا متوجه بشین داستان فقط این نیست که کسی به چیزی رسیده یا نه!که البته خوندن اون هم ارزشمنده چون هر کی یه جوری به یه چیزی میرسه و شمد با خوندن اون داستان‌ها کلی از این راه‌ها رو تجربه می‌کنین! :))

پیشنهاد میکنم نویسندگی رو هم شروع کنین

با این قلمتون،💙💙

با سلام
سپاس از نویسنده مقاله که بسیار ارزشمند و جالب به نکته های خیلی مهمی اشاره کردند از جمله وسعت دید، بسط و گسترش همدلی، کسب تجربیات متنوع، محک زدن دیدگاه های فعلی.
در جایی خواندم سواد در قرن ۲۱ نه به معنای توانایی خواندن و نوشتن که به معنای محک زدن و بازچینی بینان های فکری است.
به نظر من کتاب می تواند به ما کمک کند تا دوباره متولد شویم. زمانی که پا بر جهان خاکی گذاشتیم و مجموعه ای از آموخته ها را آموختیم که بسیاری شان ما را از خود ارزشمندمان دور کردند و بعد مطالعه کتاب ها بخصوص در حوزه ادبیات ما را به مسیر دوباره متولد شدن راهنمایی می کند و این بار می توانیم خود و مسئولانه چارچوب های فکری خویش را بسازیم بر مبنای جوهر هستی مان که عشق و آگاهی است

متن جذاب و کاملی بود،جواب خیلی از سوالها،کتاب خوندن روح آدمو بزرگ میکنه:)

واقعا مرسى ، همین چند سطر باعث شد که راه حلى رو که سالها دنبالش بودم پیدا کنم !
عالى بود ، ادامه بده

با سلام!
واقعا دست مریزاد
خوب و جامع و رسا
اومده بودم چند نکته رو بگم که دیدم همه رو توی مطلبتون گنجوندین، واقعا ممنون
امیدوارم همه دوستان این مطلب واقعا به درد بخورو بخونن ❤️

خیلی خوبه که با این هدف یک نفر شروع به کتابخوانی کنه، ولی متاسفانه آدمایی رو دیدم که کلی کتاب میخونن، اکثرش هم کتاب های خوب ولی انگار هیچ اتصالی بین خودشون و کتاب حس نمیکنن، هیچ تاثیری روی عملکردشون تو زندگیشون نمیذاره، هیچ کدوم از عقاید کهنه و قدیمیشون براشون زیر سوال نمیره، جوری که انگار بخشهای مختلف مغزشون با هم در ارتباط نیستن.
هیچ تحلیلی توی ذهنشون اتفاق نمیافته. با این تیپ افراد که برخورد میکنی اول توقع داری که طرف طرز فکرش یه مقدار پیشرفته تر و بازتر از عامه ی مردم باشه ولی شدیدا میخوره تو ذوقت.

اینکه “بخوای” و ظرفیت اینو داشته باشی که با هدف تغییر و بیشتر فهمیدن و بهتر عمل کردن کتاب بخونی خییییلی خییییلی مهمه.

از خوندن این مطلب لذت بردم. خیلی خوب بود.

مطلب فوق بسیار عالی و آموزنده بود
امیدوارم تمامی دوستان بتونند از معرفی کتاب ها استفاده کنند و کتاب های خوب رو مطالعه کنند.
✔مرسی از کافه بوک✔

مطلب فوق بسیار عالی و آموزنده بود
از نظر من هم هرکسی میتونه با کتاب خوندن یه دنیای دیگه رو تجربه کنه و به درک عمیقی از جهان دسترسی پیداکنه.
کتاب خوندن آدم هارو نسبت به هم متمایز میکنه
و باعث میشه افراد کتاب خون درک و دریافت بیشتری داشته باشند چون تونستن خودشون رو به جای شخصیت های کتاب قرار بدند
از کافه بوک ممنونم که با معرفی کتاب های خوب به من کمک میکنه😊

مطلب فقط از دید فردگرایی بررسی شده بود و خیلی جامع نبود.‌.. فقط اثرات مثبتی که کتاب خوندن برای یک فرد ایجاد میکنه گفته شد.البته بنظر من هنوز پاسخ داده نشد به اینکه چرا واقعا یه فرد باید کتاب بخونه‌ چطور میشه در یک فرد شوق کتابخوانی ایجاد کرد فردی که تا حالا سمتش نرفته. اهمیت هاش باید یچیزای عمیق تری باشه… خودم هم نمیدونم فقط میدونم برا یه فرد بی تفاوت این اهمیت ها مهم نیست

بسیار جامع و بی نهایت عمیق بود

نمی دانم کی و کجا قصه یک شرط بندی را خوندم که قرار شد یک نفر به مدت یک سال در اتاقک کوچک خانه دیگری زندانی بشه و در عوض فلان مقدار پول دریافت کنه…به شرط دریافت آب و غذا و بعدترها به شرط کتاب‌‌‌..برخلاف تصور همه اون شخص یک سال تمام در اون اتاق موند و فقط خوند و خوند و تنها چیزی ک از در بیرون فرستاد لیست کتاب درخواستی بود‌..روز آخر طرف دوم شرط عصبی بود ک حالا چطور این همه پول فراهم کنه اما وقتی رفت ک به دوستش سر بزنه دید اون رفته..بدون هیچ درخواستی برای پول‌‌‌..گاهی فکر می کنم کاش می شد آدم ها من را رها کنند تا گوشه دنجم را پیدا کنم و هر چقدر دلم می خواد کتاب بخونم..حس می کنم به اندازه تمام سال هایی ک زندگی نکردم کتاب هایی هست ک نخواندم

شما فکر نمی کنید ک وقت کم میارید برای خوندن تمام کتابهای خوب؟..من دارم به صورت موازی سه کتاب را می خونم اما باز هم دلم کتابهای بیشتری می خواد…لامصب چقدر هم گرونه..من دوست دارم کتاب مال خودم باشه

شما گاهی فکر نمی کنید لازمه برگردید کتابهای قبلی را مرور کنید؟

دلم یک زندان کوچیک می خواد
به دور از دغدغه ها
با یک عالم کتاب که روی هم تلنبار شده

من کتاب می خونم چون ازش لذت می برم چون نمی خوام یه روبات باشم که یه سری کارهای روزمره رو انجام میده
من به نوجوونا کتاب کشتی سیراف رو پیش نهاد می کنم عالیه

داستانی که اشاره کردید، داستان فوق‌العاده‌ی “شرط‌بندی” اثر چخوف هست..

خط آخر نوشته تون رو خیلی دوست داشتم

خیلی خوب بود.حرف دلمون رو زدی😍

نگار عزیز بهترین توصیف رو‌نوشتی … زندگی کردن در قالب هزاران نفر … سفر در زمانهای مختلف … و تبدیل به پیر خردمند‌ داستانها شدن ❤️❤️لذت بردم

سلام دوستان کافه بوکی. من میگم کتاب بخونیم چون پر از لذته مثل خیلی از لذتهای دیگر در دنیا ، برای من کتاب خوندن مثل غذاخوردن، نوشیدن آب و هزارتا نیاز ضروریه دیگه است. وقتی مدت مدیدی به علت مشغله نمیتونم کتاب بخونم حس میکنم کتاب خونم کم شده واقعا میگم. مثل کسی که تشنه شه و یا گرسنه شه..همچین خلائی در وجودم احساس میکنم. باید کتاب خوند چون هر بار مثل اینکه یه سفر جدید میری و با ادم ها و تجربه های جدیدی آشنا میشی. اونوقت پر میشی ار تجربه. خوشحال میشی غمگین میشی و یاد میگیری تو هم خوشی ها و ناخوشی های زندگیتو ثبت کنی و دیگرانو در اون شریک کنی. کاش در اون دنیا هم کتاب و قلم باشه. کاش اونجا هم کافه بوک و دوستان کافه بوکی باشن فارغ از شور وهیاهوی صحرای محشر به کار خوندن و نوشتنمون بپردازیم..

عالی نگار عزیزم واقعا همین ! سفر تو زمان !
کیف کردم خوندم و کلی انرژی گرفتم ❤️

ممنون ازمقاله ی زیبای نگارجان

باید کتاب بخونیم چون حالمون خوب نیست. چون مدام داریم تکرار میشیم و این اصلا چیزی نیست که بهش افتخار کنیم. باید کتاب بخونیم چون لازمه که رو به جلو حرکت کنیم و زندگی بهتری داشته باشیم.
امیدوارم همه ما کتاب‌خون بشیم.
تشکر از مطلب خوبی که قرار دادید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *