نشانک

کتاب جستارهایی در باب عشق

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب جستارهایی در باب عشق با عنوان اصلی Essays in love اثر برجسته و شناخته شده‌ی آلن دوباتن است که با نگاهی فلسفی موضوع عشق را زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

یکی از هنرهای آلن دوباتن این است که یک موضوع را انتخاب می‌کند و از نظر ادبیات، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و فلسفی تحلیل می‌کند و توضیح می‌دهد که هر کدام از این موارد چه بازتاب‌‌هایی دارند و سرانجام، عاقبت کار به کجا می‌انجامد.

برای پشت جلد کتاب جستارهایی در باب عشق قسمتی جالب و پرکشش که ممکن است هر نوع مخاطبی را جذب خودش بکند از متن کتاب انتخاب شده است:

الیاس کانِتی می‌گوید: «دیدن ورای آدم‌ها آسان است، ولی ما را به جایی نمی‌رساند.» به عبارت دیگر چه آسان و چه بی‌فایده در افراد عیب می‌یابیم. آیا وقتی عاشق می‌شویم بعضاً به این دلیل نیست که، حتی به بهای کوری خودمان در این فرایند و آن لحظه خواسته‌ایم، دیدن ورای آدم‌ها را نفی کنیم؟ اگر بدبینی و عشق دو گزینه متقابل باشند، آیا عاشق شدن ما به این دلیل نیست که می‌خواهیم از موضع ضعف بدبینی، نجات یابیم؟ آیا در هر «عشق در نگاه اول» نوعی گزافه‌پردازی نسبت به خصوصیات معشوق وجود ندارد؟ نوعی گزافه‌پردازی که ما را از منفی‌نگری معمول‌مان منفک می‌کند و تمرکز و نیرویمان را معطوف کسی می‌کند که چنان باورش داریم که هرگز حتی خود را چنین باور نداشته‌ایم. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۲۰)

کتاب جستارهایی در باب عشق یک کتاب مهم و حتی ضروری در رابطه با عشق است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید. (فرقی نمی‌کند که هم‌اکنون درگیر رابطه عاشقانه هستید و یا در آینده قصد دارید وارد یک رابطه عاشقانه شوید، به هر حال ما خواندن این کتاب را توصیه می‌کنیم.) آلن دوباتن کتاب مهم دیگری درباره عشق به نام سیر عشق نیز دارد که در کنار خواندن این کتاب به شدت پیشنهاد می‌شود. در کتاب سیر عشق دوباتن به بررسی زندگی یک زوج از ابتدای آشنایی آن‌ها با همدیگر می‌پردازد و در مسیر زندگی، هر اتفاق مهمی که برای آن‌ها پیش بیاید را تحلیل و بررسی می‌کند.

اگر به قلم آلن دوباتن نیز علاقه‌ دارید، بد نیست نگاهی به معرفی کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه او بیندازید.

کتاب جستارهایی در باب عشق

خلاصه کتاب جستارهایی در باب عشق

ماجرای این کتاب درباره زن و مردی است که به طور اتفاقی در پروازی کنار هم قرار می‌گیرند و پس از اینکه گفت‌و‌گویی کاملا عادی میان آن‌ها شکل می‌گیرد، بیشتر به هم توجه می‌کنند و بعد از پایان پرواز نیز تصمیم می‌گیرند همدیگر را ملاقات کنند.

مسافر کنار دستم، با قدری بی‌حوصلگی، گوشی‌های روی گوشش را برداشت تا کارت دستور عملیات نجات را که در کیسه جلوی صندلی‌اش قرار داشت بخواند. در آن، سقوط کاملی را نشان داده بودند، و مسافران با خونسردی تمام و ملایمت بر زمین یا آب فرود می‌آمدند، خانم‌ها کفش‌های پاشنه‌بلندشان را درمی‌آوردند، موتورهای هواپیما دست‌نخورده سر جایشان قرار داشتند، و بنزین به گونه‌ای معجزه‌آسا غیرقابل اشتعال می‌نمود.
مسافر بغل‌دستم بدون آن‌که کس خاصی را مورد خطاب قرار دهد پرسید، «اگر این ابوقراضه سقوط کنه همه ما می‌میریم، این چیزها چیه این مسخره‌ها می‌گن؟»
چون ظاهرا من تنها مخاطبش بودم، گفتم، «فکر می‌کنم برای اطمینان خاطر مسافرهاست.»

در ادامه این دو نفر بیشتر با هم آشنا می‌شوند، سعی می‌کنند همدیگر را تحت‌تاثیر قرار دهند و کارهایی برای هم انجام دهند. رفته رفته عاشق می‌شوند و دیگر جنبه‌های این رابطه خود را نمایان می‌کند. درگیری‌ها و فراز و نشیب‌هایی را تجربه می‌کنند و… آلن دوباتن نیز در این مسیر از ابتدا همه‌ی رفتارها، احساسات، واکنش‌ها و هرآنچه را که در یک رابطه عاشقانه مهم و قابل توجه باشد زیر نظر می‌گیرد و به بررسی آن می‌پردازد.

کتاب جستارهایی در باب عشق در ۲۴ فصل به شرح زیر نوشته شده است:

  • تقدیرگرایی عاشقانه
  • آرمان‌گرایی
  • مفهوم نهفته اغواگری
  • اصالت
  • ذهن و جسم
  • مارکسیسم
  • نکته‌های اشتباه
  • عشق و لیبرالیسم
  • زیبایی
  • عشق سخنگو
  • در او چه می‌بینید؟
  • تردید و ایمان
  • خودمانی شدن
  • «من»، تایید
  • دخالت‌های قلب
  • وحشت از شادی
  • تخفیف پیدا کردن
  • تروریسم رمانتیک
  • فراسوی نیک و بد
  • تقدرگرایی روانی
  • خودکشی
  • عقده عیسی مسیح
  • حذف کردن
  • درس‌های عشق

[ لینک: هنر عشق ورزیدن اثر اریک فروم ]

کتاب جستارهایی در باب عشق ترجمه گلی امامی

درباره کتاب جستارهایی در باب عشق

موضوع عشق و رابطه‌ی عاشقانه داشتن، به اعتقاد من، یک کار سخت و دشوار است که نیازمند آگاهی بسیار در زمینه‌های مختلف است و اگر یک رابطه‌ی عاشقانه به شکست منتهی شود یک موضوع فرسوده‌کننده است. بسیاری از آدم‌ها بعد از یک شکست عاطفی به شدت افسرده می‌شوند، دوران سختی را سپری می‌کنند و حتی ممکن است دیگر هرگز نتوانند مثل گذشته عاشق شوند. به همین خاطر، من فکر می‌کنم مهم است که قبل از وارد شدن به یک رابطه، شناخت خوبی از موضوعات مختلف داشته باشیم، از تجربیات دیگران استفاده کنیم و کتاب‌هایی مانند کتاب جستارهایی در باب عشق که یک کتاب عالی در این زمینه است، مطالعه کنیم.

داستان این کتاب به خوبی ساخته و پرداخته شده است و ممکن است خود شما نیز این داستان را بارها و بارها در زندگی واقعی دیده باشید. (فکرش را بکنید؛ نشستن در هواپیما و شروع گفت‌وگو با مسافر کناری ممکن است برای هرکسی پیش بیاید.) داستانی که ما می‌توانیم از آن یاد بگیریم و از چاله‌هایی که ممکن است در یک رابطه گرفتار آن شویم، رهایی پیدا کنیم. خود آلن دوباتن نیز در قسمتی از کتاب چنین می‌گوید:

گمان می‌بریم می‌شود درس‌هایی از عشق آموخت، وگرنه تا ابد مرتکب همان خطاها می‌شویم، مانند مگس‌هایی که دیوانه‌وار سرشان را به شیشه پنجره می‌کوبند، بی‌آن‌که بفهمند هرچند شیشه شفاف است قابل عبور نیست. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۲۱۷)

کتاب به موضوعات مختلفی در باب عشق می‌پردازد اما قطعا همه‌چیز را پوشش نداده است. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنم کتاب‌های دیگری هم در این زمینه مطالعه کنید و آگاهی خود را بالاتر ببرید. دوباتن با قلم جذاب و گیرایی که دارد خواندن و یادگرفتن از کتاب را بسیار ساده‌تر کرده است. که مطمئنم اگر دوباره و سه‌باره کتاب را بخوانید به موضوعات جدید و قابل توجهی پی خواهید برد. باید اشاره کنم که کتاب در قسمت‌هایی با سانسور مواجهه شده است اما این چیزی از ارزش‌های آن کم نمی‌کند.

در نهایت اینکه کتاب جستارهایی در باب عشق به شما در گرفتن تصمیم‌های درست و جلوگیری از اشتباهات احتمالی در یک رابطه‌ی عاطفی بسیار کمک می‌کند، خواندن آن را از دست ندهید.

[ لینک: کتاب چرا عاشق می‌شویم اثر هلن فیشر ]

کتاب جستارهایی در باب عشق اثر دوباتن

جملاتی از متن کتاب جستارهایی در باب عشق

وقتی عاشق می‌شویم، تصادف‌های طبیعی زندگی را، پشت حجابی از هدفمندی پنهان می‌کنیم. هر چند اگر منصفانه قضاوت کنیم، ملاقات با ناجی‌مان کاملا تصادفی و لاجرم غیر ممکن است، اما باز اصرار می‌ورزیم که این رخداد از ازل در طوماری ثبت شده بوده و اینک در زیر گنبد مینایی به آهستگی از هم باز می‌شود.
(با دست خودمان) سرنوشتی می‌بافیم تا از اضطراب ناشی از این واقعیت که هر حکمتی در زندگی‌مان هر چند اندک، ساخته خود ماست، نجات پیدا کنیم، (و فراموش می‌کنیم) که طوماری (و طبعاً سرنوشت از پیش مقرر شده‌ای) وجود ندارد؛ این که چه کسی را در هواپیما ملاقات بکنیم یا نکنیم حکمتی جز آنچه خودمان به آن اطلاق می کنیم ندارد – به عبارت دیگر می‌خواهیم از اضطراب ناشی از این که کسی زندگینامه ما را ننوشته و عشق‌های ما را بیمه نکرده است پرهیز کنیم. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۱۸)

وقتی به کسی (فرشته‌ای)، از موضع عشق یک‌طرفه نگاه می‌کنیم و به لذتی می‌اندیشیم که از بودن با او در بهشت برین به ما دست می‌دهد، ناخودآگاه نکته‌ای اساسی را فراموش می‌کنیم: این‌که اگر او هم ما را دوست بدارد، علاقه ما به چه سرعتی زنگ خواهد باخت. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۴۸)

عشق یک‌طرفه ممکن است دردناک باشد، ولی درد امنی است، چون به کس دیگری جز خودمان صدمه نمی‌زند، دردی خصوصی و همان اندازه که تلخ و شیرین است، خودانگیخته نیز هست. اما به محض آن‌که عشق دوجانبه می‌شود، باید حالت انفعالی و ساده صدمه دین را رها کنیم و مسئولیت ارتکاب به گناه را بپذیریم. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۵۴)

آیا زیبایی مادر عشق است یا عشق مادر زیبایی؟ من عاشق کلوئه بودم چون زیبا بود یا زیبا بود چون دلداده او بودم؟ وقتی در میان گروهی از افراد هستیم (و به دلدارمان که دارد با تلفن صحبت می‌کند یا روی مبل لم داده خیره شده‌ایم) ممکن است از خودمان بپرسیم، به چه دلیل تمایل ما به این چهره خاص جذب شده، به این دهان یا گوش یا بینی، چرا این خم گردن یا چاله گونه، این چنین پاسخگوی دقیق معیار ما از کمال است؟ (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۸۱)

چه‌بسا حقیقت این است که، تاکسی ندیده‌باشدمان، وجود نداریم؛ نمی‌توانیم درست حرف بزنیم، تا وقتی کسی به حرف‌مان گوش بدهد، و در یک کلام، کاملا زنده نیستیم، تا زمانی که دوست داشته بشویم. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۱۲۲)

همیشه در حسرت عشقی هستیم که (در فرایند آن) نه دچار کاستی شویم و نه سوءتفاهم. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۱۳۲)

یکی از دردسرهای عشق این است که، دست‌کم برای مدتی، این خطر را دارد که به طور جدی خوشبخت‌مان کند. (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۱۴۷)

چرا مرا دوست نداری؟ همان اندازه سوال غیرممکنی است (هرچند کمتر آزاردهنده است) که پرسیدن این که چرا دوستم داری؟ در هردو مورد، در چارچوب عشق، رودرروی اراده ضعیف قرار می‌گیریم، در مقابل این واقعیت که عشق، موهبتی است که به ما هدیه شده، موهبتی که هرگز نه می‌توانیم و نه لیاقتش را داریم که تشخیص‌اش بدهیم. در پرسش‌هایی از این دست، مجبوریم یا به سوی خودبینی کامل تمایل پیدا کینم یا از طرف دیگر، به حقارت مطلق: مگر چه کرده‌ام که مستحق عشق باشم؟ پرسشی که عاشق شریف و فروتن می‌پرسد؛ کار بدی نکردم. مگر چه کرده‌ام که از عشق محروم باشم؟ (کتاب جستارهایی در باب عشق – صفحه ۱۶۹)

خلاصه کتاب جستارهایی در باب عشق دوباتن

مشخصات کتاب

  • عنوان: کتاب جستارهایی در باب عشق
  • نویسنده: آلن دوباتن
  • ترجمه: گلی امامی
  • انتشارات: نیلوفر
  • تعداد صفحات: ۲۲۸
  • قیمت چاپ دوم – سال ۱۳۹۴: ۱۴۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد این کتاب چیست؟ آیا کتاب‌های آلن دوباتن را می‌پسندید؟ چه کتاب دیگری در رابطه با موضوع عشق و روابط عاشقانه پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]


» معرفی چند کتاب دیگر از نشر نیلوفر:

  1. خشم و هیاهو
  2. کافکا در کرانه
  3. تونل
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 418
دوست نداشتم: 126
میانگین امتیازات: 3.32

چاپ کتاب

16 دیدگاه در “کتاب جستارهایی در باب عشق

با سلام من ترجمه خانم گلی امامی رو خوندم. هرچند ایشان مترجم زبردستی هستند ولی این ترجمه واقعا خوب نبود اشفتگی ها و اشکالات نسبتا زیادی داشت و متاسفانه ظاهرا ویراستار هم توجهی نکرده بود.

ممنون بابت تحلیل خوبتون ،من این کتاب رو خوندم خیلی خوبه ،ممکنه دو سه کتاب دیگه در این مورد معرفی کنید ،نوشتین در این زمینه کتابهای دیگری مطالعه کنید مثلا کدوم کتاب در این زمینه خوبه ؟

به نظرم ترجمه خوبی نداشته هر چند محتوا خوب بود ولی تو ترجمه اهمال کاری صورت گرفته

موافقم، ضمنا در مقایسه متن انگلیسی سانسور هم کم ندارد…

واقعا کتاب خیلی خوبی بود مثل سیر عشق حتما بخونیدش

کتاب خوبی بود. ولی من خیلی متوجه آخر داستان نشدم. یعنی شخصیت مرد داستان دوباره همون اشتباهات رو به صورت زنجیره وار در تجربیات عاطفیش تکرار میکنه ؟ خب وقتی نویسنده دیدگاه رمانتیک پوزیویتیست بودن رو هم رد میکنه پس راه حل این نوع مشکلات چیه؟وقتی راه حلی برای مشکل شخصیت مرد داستان پیشنهاد نداده خوندن تفسیر ی سری تجربیات در یک رابطه ی عاطفی چه کارایی داره؟

عالی عالی عاااالللی من نخوندم کتابو فقط این صفحه ی سایتو دیدم چقد قشنگه این کتاب…

ممنون وسپاس از خلاصه کتاب استفاده بردم وترغیب شدم حتما این کتاب روبخرم ومطالعه کنم.

من صفحه ۱۸و۱۹ متوجه نشدم میشه بگید منظورش چیه؟
منظورش اینه این اتفاقا تصادفی و به ساخته خودمون یا نه از قبل مقرر شده تناقض دارن جمله ها باهم

به جرئت میشه گفت بهترین کتابی که در زمینه ی عشق خوندم این کتاب هست، چه از جنبه ی عمومی و چه از جنبه ی تخصصی یک کتاب “خوب” به حساب میاد. چه از دیدگاه عاشق چه معشوق و چه عاشق و چه فارغ این کتاب لذت بخش خواهد بود.
در مجموع با این حجم مختصری که داره مفاهیم عمیق و کاملی رو در باب عشق انتقال میده که از این رو توصیه میکنم مطالعه بشه 🙂

میگه که اینطور نیس ما میخایم خودمونو نسبت به عشقمون قانع کنیم و احساس کنیم که عشق ما خیلی خاص است ولی اینطوری نیس

سلام ……

سپاس از سایت بسیار خوبتون .

این کتاب رو به تازگی تمام کردم . در حین مطالعه کتاب خواننده متوجه میشه که داره یک سری وقایع رو که برای هر عاشق و معشوقی

ممکنه اتفاق بیفته رو مورد مطالعه قرار میده . در واقع دوباتن با بیان جزئیات رابطه کلوئه و طرف مقابلش این پیام رو میرسونه که انسان های

فانی هستیم و البته خلقیات مخصوص به خود رو هم داریم که میتونه پر از ایراد باشه . و در اوج عاشق شدن نباید کسی رو بت قرار بدیم .

مقایسه روابط انسان ها و نوع سیستم های حکومتی هم از نکات جالب و ریز کتاب بود .

با اینکه پایان کتاب دارای یک نوع جبر اجتماعیه از روی نیاز بود ، که البته میتونه برای همه نباشه ….!!!! ( دوباره عاشق شدن )،

اما وقتی به پایان کتاب رسیدم ، احساس کردم خیلی زود تمام شد ، و ای کاش هنوز ادامه پیدا میکرد ، پایان میتونست دلچسب تر هم باشه .

به نظر من دوباتن در پایان کتاب قصد داشت این پیغام رو برسونه که زندگی رو باید با تمام شکست هاش و تلخی هاش باز هم ادامه داد ،

چون اگر بخوای مقاومت کنی ، زیر بار غم ها نابود میشی .و خود شخص باید به زندگی هدف بده ( نوعی تکفر اگزیستانسیالیستی )

خوندن این کتاب رو به دوستان پیشنهاد میدم .

آلن دوباتن با جزئی نگری سعی دارد برای هر پدیده ای (از جمله عشق در این کتاب) به واکاوی و تحلیل آن بپردازد؛ تصور تسلط و کنترل کامل بر چیزهایی که تا به حال آن ها کنترل تو را در دست داشته اند لذت بخش است؛ احساسات و از جمله عشق هم همین طور است. وقتی خواننده متوجه می شود که آلن دوباتن با شناخت و تسلط و موشکافی منشا و مکانیزم احساسات مختلف آن را بر روی کاغذ نوشته و عرضه کرده است، یک نوع احساس آرامش و قدرت به او دست خواهد داد. اگرچه نمی توان او را روانشناس دانست، اما این حس را وقتی یک مشاور به شما کمک می کند هم احساس خواهید کرد

آلن دوباتن این جزئی نگری را در کتاب هنر سیر و سفر نیز استفاده و عملا تبلیغ کرده است؛ شاید این رویکرد دوباتن ناشی از تاثیر یا علاقه ش به مارسل پروست باشد… پروستی که در جراحی و تشریح و جزء جزء کردن احساسات استاد است…. چیزی هست که همواره آلن دوباتن و مارسل پروست را ذهن من به هم متصل می کند و جالب است که دوباتن کتابی در مورد پروست دارد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *