نشانک

کتاب صورت حساب

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

کتاب صورت حساب اثر دیگری از یوناس کارلسون نویسنده رمان اتاق است.

کریس صورت حسابى دریافت میکند. با مبلغى باور نکردنى! چند میلیون کرون! “واقعا مبلغ هنگفتى بود!” او هیچوقت فکر نمى کرد ممکن است براى آسایش و راحتى خیالش یا اب و هواى خوب و خواهرزاده هایش، براى چنین خدماتى مجبور باشد پولى پرداخت کند!

کتاب صورت حساب

داستان کتاب صورت حساب

یوناس کارلسون با کتاب “اتاق”ش در گودریدز شناخته شده است.

او که بازیگر مشهورى هم هست، حالا سعى دارد در صورت حساب با ما از ارزش لحظات زندگیمان، خوشبختى هاى کوچک، آسایش خیال و زندگى بى دغدغه بگوید.


او حق دارد، این ها چیزهایى هستند که از انسان ماشینى معاصر دریغ شده است. انسانى که در هیاهوى زندگى و در جوامع شهرى بزرگ لاى چرخ دنده ها اسیر شده و فرصتى براى تماشاى نارنجى غروب یا فکر کردن به بستنى محبوبش را ندارد.

انسانى که آنقدر عشق و خوشبختى را به چشم ندیده که براى اینکار سازمانى مجبور شده مالیاتى براى اینها مقرر کند.

معرفی کتاب صورت حساب

درباره کتاب صورت حساب

از نحوه ى شروع کتاب فهمیدم یک شاهکار را براى خواندن برگزیده ام.

هرچه پیشتر جلو رفتم، بیشتر منتظر بودم اتفاقى، حرکتى رو به جلو براى شخصیت داستان بیافریند اما داستان به شکلى ایستا، هیچ کنشى را در بر نمى گرفت. با چنان شروع توفانى اى تمام انرژى صرف پرداخت این ایده ى معرکه در چند صفحه ى اول شده بود و حالا چیزى نمانده بود که نویسنده صرف اوج و پایان داستان کند. پس مخاطب با آبشارى مواجه میشد که او را جداى از مضمون داستان به مرحله ى “خب حالا که چى!” مى رساند.

زبان داستان ساده است و همین مخاطب را درگیر پیچیدگى هاى ادبى نمى کند. با جملاتى کوتاه و زبان محاوره داستان را پیش مى برد.

شخصیت پردازى کاراکتر اصلى داستان اما بسیار قوى و چشمگیر بود. مردى که خانواده اى ندارد، دغدغه اى ندارد، پولى ندارد و در کل هیچ وابستگى اى به این دنیاى مادى ندارد. خیلى ها او را همانند مورسوى کامو در کتاب بیگانه دانسته اند. اما من میگویم کریس وجه امیدوارانه ترى نسبت به مورسو دارد. مردى که کارى پاره وقت دارد، آن هم راستا با علاقه اش، سینما. خوشبختى هاى کوچک را مى بیند و خود را مهمان لذات کوچک و ساده مى کند، مثل بستنى خوردن.

علاقه ى کریس به زنى که تا دو سوم داستان فقط صداى او را از طریق تلفن مى شنیده را هم مى توان کنایه اى دانست به تنهایى انسان معاصر. از همان نوع کنایه ها که در فیلم her شاهد آن هستیم. انسانى که مى خواهد حرف بزند و شنیده شود. انسانى که مدت هاست تنها و بى کلام مانده.

در پایان همین جمله که روى طرح جلد اصلى کتاب خودنمایى میکند، مى تواند خواننده را تشویق کند تا با کریس همراه شود:

“یک لحظه شادى چقدر مى ارزه؟”

خلاصه کتاب صورت حساب در کافه بوک

قسمتی از متن کتاب صورت حساب

قبض ارسالى خیلى خوب و تمیز از کار درآمده بود. جاى هیچ شک و شبهه اى باقى نمى گذاشت. لوگوى قبض هم درست عین فاکتورهاى معمول ! یا حداقل به چشم من که این طور مى آمد. واقعا نمى فهمیدم موضوع از چه قرار است. به جز صورتحساب هاى همیشگى، معمولا چیز دیگرى برایم پست نمى شد. اما این یکى هم تا حد زیادى، به جز مبلغ نجومى اش، شبیه بقیه ى قبوض به نظر مى رسید. حروف لوگو، دبلیو. آر. دى. بزرگ و پررنگ و تمام جزییات مربوط به پرداخت کمابیش منقاعدکننده بود و تمام جزییات حاکى از آن بود که فاکتور اصل است و از سازمان معتبرى ارسال شده. اگر هم تقلبى نبود، شک نداشتم که اشتباه فاحشى در مورد مبلغ آن رخ داده، اشتباهى که در مورد شرکت هاى خارجى یا حقوقى داخلى خیلى هم دور از ذهن نبود. به هرحال کامپیوتر هم مى تواند در محاسبات اشتباه کند. ۵٧٠٠٠٠٠کرون! آخر چه کسى چنین صورت حسابى دریافت مى کند؟ در دلم به آنهایى که ممکن بود چنین مبلغى را بدون پرس و جو بپردازند خندیدم.

مشخصات کتاب

  • کتاب صورت حساب
  • نویسنده: یوناس کارلسون
  • ترجمه: مائده مرتضوى
  • انتشارات: کتاب سده
  • تعداد صفحات: ١٧٢
  • قیمت: ١٢٠٠٠تومان

این مطلب توسط مهشید موسوی نوشته شده است.


نظر شما در مورد این کتاب چیست؟

لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.