نشانک

عشق با حروف کوچک

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب عشق با حروف کوچک اثر نویسنده اسپانیایی فرانسیس میرالس، زاده ۱۹۶۸ است. او رمان‌نویس، مترجم و موسیقی‌دان اهل کاتالان و زاده بارسلون است. میرالس علاوه بر رمان کتاب‌های زیادی در زمینه معنویت، راهنمای زندگی و خوددرمانی نوشته که جوایزی را هم برای او به ارمغان آورده اما کتاب عشق با حروف کوچک معروف‌ترین و موفق‌ترین اثر اوست. این کتاب به بیست زبان نیز ترجمه شده است.

در قسمت مهم و قابل توجهی از کتاب عشق با حروف کوچک که می‌توان از آن مفهوم کلی کتاب را نیز برداشت کرد، چنین می‌خوانیم:

«اتم‌ها مانند حروف هستن. از همان حروفی که ترانه‌های کبیر و یا آیه‌های انجیل رو می‌سازن، مقاله‌های زرد و آگهی‌های شامپو هم با همونا درست می‌شن. منظورمو می‌فهمی؟»
«نه.»

«پس بزار یک مثال دیگه بزنم. از همون آجرایی که گاودی می‌تونه کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا رو بسازه می‌شه برای ساختن دیوار آشویتس هم استفاده کرد. مهم مصالح ساختمانی نیست بلکه نحوه‌ی استفاده از اونه. حالیته؟»
«بله، فکر می‌کنم.»
«بنابراین وقتی صحبت از آجر ساختمانی، حروف و یا اتم می‌کنیم، چیزی که مهمه اینه که کی اونا رو ترکیب می‌کنه و از اون چه مصرفی می‌شه. به عبارت دیگه مهم نیست ما چی هستیم. کاری رو که با اونچه هستیم می‌کنیم اهمیت داره. ساعتا بی‌فایده‌ان اگر ندونی با اونا چه کنی.»

[ معرفی کتاب: رمان دختر سروان ]

کتاب عشق با حروف کوچک

داستان کتاب عشق با حروف کوچک پیرامون مردی به اسم «ساموئل» می‌چرخد. او استاد ادبیات است و تنها زندگی می‌کند. زندگی یکنواختی دارد، تنها عضو خانواده‌اش، خواهری است که به ندرت او را می‌بیند و بزرگترین ترس این استاد ادبیات، این است که یک روز تنهایی در آپارتمانش بمیرد و حتی کسی متوجه مرگش نشود!

این ترس همواره با شخصیت اصلی کتاب است تا اینکه زندگی او در تعطیلات سال جدید با یک سلسله حوادث عجیب دگرگون می‌شود. یک گربه به طور ناگهانی وارد زندگی ساموئل می‌شود. بعد از ورود این گربه به زندگی ساموئل ، اتفاقات خوب دیگر هم به شکل زنجیروار رخ می‌دهند. یک پیرمرد ویراستار که همسایه ساموئل است، عشق دوران کودکیش و یک غریبه که ادعا می‌کند دانشمند فیزیک است و نظریه‌های عجیبی در مورد زندگی در ماه داره؛ وارد زندگی یکنواخت ساموئل می‌شوند.

می‌توان گفت تم غالب داستان عاشقانه است اما نه یک عاشقانه کلیشه‌ای، آبکی و دم دستی. فضای کتاب یادآور کتاب‌های هاروکی موراکامی (نویسنده کتاب‌هایی مانند کتاب کافکا در کرانه و کتاب به آواز باد گوش بسپار) است که در آنجا هم عناصری مانند گربه، موسیقی کلاسیک، غریبه‌های عجیب و غریب و شخصیت‌های تنها در آن به چشم می‌خورد.

از آن جایی که شخصیت اصلی کتاب عشق با حروف کوچک یک استاد ادبیات است، در خلال داستان از کتاب‌ها و نویسنده‌های معروف و نقل‌قول‌های آن‌ها استفاده می‌کند (مثلا به کتاب رنج‌های ورتر جوان یا کتاب تنهایی پرهیاهو و یا به آثار برتولت برشت اشاره می‌کند.) که همین موضوع جذابیت کتاب و لذت مطالعه آن را دوچندان می‌کند. البته اگر شما هم به ادبیات علاقه شدیدی داشته باشید!

در کل می‌توان گفت کتاب عشق با حروف کوچک با وجود اینکه کتاب کم‌حجم و ساده‌ای است که بدون اضافه گویی باعث می‌شود نگاه شما به افراد و اتفاقات مختلف، متفاوت شود و به شما یادآوری می‌کند که چطور یک عمل کوچک، مثل شیر دادن به یک گربه بی‌پناه، می‌تواند یک اثر پروانه‌ای ایجاد کند و زندگی شما را دگرگون کند.

خواندن این کتاب را برای همه، مخصوصا کسانی که تازه کتاب خواندن را شروع کرده‌اند و یا بعد فاصله‌ای طولانی کتاب خواندن را دوباره شروع کرده‌اند و دوست دارند با کتابی سبک‌تر شروع کنند، توصیه می‌کنم.

[ معرفی کتاب: رمان رنج‌های ورتر جوان – اثر گوته ]

عشق با حروف کوچک

در قسمت دیگری از متن پشت جلد کتاب، بخشی از مقدمه کتاب به قلم پرویز دوایی آمده که چنین است: «…کتاب عشق با حروف کوچک بنده را که بسیار «گرفت». سه بار تقریبا پیاپی خواندمش، چون که – روی خاصیت هر کتاب خوبی – آدم را به بازخوانی‌اش مجبور می‌کرد. طرف ترجمه‌اش نرفتم، چون که دیگر توانش را ندارم. شما که ترجمه کرده باشید انگار که بنده به آرزویم رسیده‌ام…»

جملاتی از متن کتاب عشق با حروف کوچک

فکر می‌کنم یونگ بود که گفت تمام موجودات زنده با نخی نامرئی به‌هم متصلن. یکی رو که بکشی تمام سیستم حرکت می‌کنه. به همین دلیله که هر فعل کوچکی بر هر چیزی و هرکسی تأثیر میذاره.

هر نوری سایه‌ی خودش را دارد. مردم هر اندازه هم که ساده به نظر برسند، دنیایی را پنهان می‌کنند، که غیرقابل‌تصورترین چیزها در آن اتفاق می‌افتد. اگر بر حسب تصادف وارد آن دنیا بشویم، به احساسی از شگفتی و وحشت دچار می‌شویم، چنان‌که گویی بدون اجازه وارد باغ کس دیگری شده‌ایم.
ناگهان متوجه می‌شویم نسبت به چیزی که همیشه وجود داشته، کور بوده‌ایم. گام بعدی گسترش عرصه‌ی تردید به عرصه‌ی جانبی‌اش است، که در نتیجه حوزه‌ی سایه‌ها می‌توانند ما را به عرصه‌ی غیرقابل‌تصوری راهنمایی کنند. از هرچه بگذریم، آن روی سکه هم همان سطحی را دارد که شما در این طرف می‌بینید.
شما ممکن است کشف کنید که هیچ‌چیز در مورد کسی که کنارتان زندگی می‌کند نمی‌دانید، یا چشمانتان را بسته بودید که نبینید. و بعد آرزو می‌کردید که ای‌کاش این کشف اولیه -که آرامش شیرین زندگی روزمره شما را از بین برده- هرگز اتفاق نمی‌افتاد. به همین دلیل بهتر است که گاهی نخواهید همه‌چیز را بدانید.

وقتی ما خوابیم دوباره همگی کودک می‌شویم، چون در حال خواب دیدن، کار اشتباهی نمی‌کنیم و از زندگی آگاه نیستیم. به گونه‌ی جادویی طبیعی، خبیث‌ترین جنایتکاران و خودخواه‌ترین افراد هم در خواب مقدس می‌شوند. بنابراین، به‌قول این شاعر، کشتن یک مرد یا کودک در خواب فرقی نمی‌کند.

شاید کسانی شایسته‌ی عشق هستند که بی‌قیدوشرط عشق بورزند، و چیزی را که به معشوق می‌بخشند از دیگران دریغ نکنند.

هزاران شمع را می‌توان با یک شمع روشن کرد، و زندگی این شمع کوتاه‌تر نمی‌شود. سهیم کردن شادی هرگز از آن نمی‌کاهد.

در هنر یوگا گربه‌ها(ی اهلی) بهترین مراقبه‌کننده‌ها (مدیتیشن) هستند. این‌گونه از گربه‌سانان می‌توانند ساعت‌ها بدون حرکت باقی بمانند، به مرکز خود سفر کنند، و بعد در یک آن، با جهشی به دنیای بیرون برگردند، و تمام حواس خود را به اتفاقی که در اطرافشان می‌گذرد، متمرکز کنند. این سرزندگی ناشی از همین وضعیت بدون تحرک است، چون گربه در این فاصله هیچ‌گونه نیرویی مصرف نمی‌کند. گربه یا در حرکت است یا استراحت می‌کند. وقتی تحرک دارد، چنان فعال است که گویی زندگی‌اش به آن وابسته است. و وقتی استراحت می‌کند، چنان است که گویی هرگز نباید از جایش بلند شود. وقتی برای تردید و تعلل تلف نمی‌کند.

پرنده می‌جنگد که از تخم بیرون بیاید. تخم (نماد) جهان است. هرکسی که می‌خواهد متولد شود باید جهانی را نابود کند.

مشخصات کتاب
  • عنوان: عشق با حروف کوچک
  • نویسنده: فرانسیس میرالس
  • ترجمه: گلی امامی
  • انتشارات: نیلوفر
  • تعداد صفحات: ۲۶۸
  • قیمت چاپ دوم: ۳۸۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: زهرا محبوبی

نظر شما در مورد کتاب عشق با حروف کوچک چیست؟ اگر این کتاب را خوانده‌اید، آیا آن را به دوستان خود پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]


» معرفی چند کتاب دیگر از نشر نیلوفر:

  1. رمان خداحافظ گاری کوپر
  2. رمان خانواده تیبو
  3. رمان حدیث شطرنج