نشانک

کتاب روانشناسی عزت نفس

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب روانشناسی عزت نفس ترجمه‌ای از کتاب The Six Pillars of Self – Esteem اثر ناتانیل براندن است. کتابی ارزشمند از یک نویسنده خوب که شهرت اصلی‌اش به خاطر کار گسترده‌ای است که روی مفهوم عزت‌نفس (یا حرمت‌نفس) انجام داده است. براندن نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۵۰ درباره‌ی عزت نفس و تاثیر آن برا عشق، کار و تلاش برای خوشبختی سخنرانی کرد و مقالات خود را به مرور در همان سال‌ها منتشر کرد.

ناتانیل براندن در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در رشته روانشناسی پرداخته است و در دانشگاه‌های UCLA، نیویورک و کالیفرنیا (CGI) تحصیل کرده است. او در سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت.

نویسنده در ابتدای کتاب در مقدمه چنین از هدفی که در کتاب دنبال می‌کند، می‌گوید:

هدف من در این کتاب شناسایی و بررسی جامع مهم‌ترین عواملی است که عزت‌ نفس به آن متکی است. اگر عزت نفس را همان سلامت ذهن بدانیم در این صورت باید گفت کمتر موضوعی را می‌توان یافت که تا این اندازه بررسی درباره‌ی آن فوریت داشته باشد.

پشت جلد کتاب روانشناسی عزت نفس نیز قسمتی از مقدمه نویسنده آمده است:

عزت نفس متاثر از عوامل درونی و بیرونی است. عوامل درونی عواملی است که از درون نشات می‌گیرد یا خود شخص آن را ایجاد می‌کند، نقطه نظرها، باورها، اعمال یا رفتار.
عوامل بیرونی یا همان عوامل محیطی هستند که پیام‌ هایی که کلامی و غیر کلامی انتقال پیدا می‌کنند و تجربه‌ هایی که بانی و باعث آن، سازمان دهندگان و فرهنگ هستند.
من عزت نفس را از درون و بیرون بررسی کرده‌ ام، اینکه نقش فرد در ایجاد عزت نفس خود چه مقدار است و دیگران در آن چه نقشی ایفا می‌کنند. تا جایی که می‌ دانم پیش از این اقدامی تا این حد گسترده در جهت بررسی عزت نفس صورت نگرفته است.

[ لینک: کتاب تئوری انتخاب اثر دکتر ویلیام گلسر ]

کتاب روانشناسی عزت نفس

محتوای کتاب روانشناسی عزت نفس

همان‌طور که در عنوان کتاب مشاهده می‌کنید، این کتاب در مورد مسائل پیرامون عزت نفس است. و در همین ابتدا باید اشاره کنم که این کتاب از بهترین منابع برای افزایش عزت نفس است.

عزت نفس فاکتور بسیار مهم در زندگی هر فردی است و ناتانیل براندن تلاش می‌کند در این کتاب مخاطب را با عزت نفس آشنا کند و بعد از اینکه اهمیت آن را شرح داد، تلاش می‌کند تا راهکارهایی برای افزایش آن پیش روی مخاطب قرار دهد و همان طور که خودش در مقدمه اشاره می‌کند، جان کلام کتاب روانشناسی عزت نفس پاسخ به چهار پرسش اساسی است. این چهار پرسش عبارتند از:

  1. عزت نفس چیست؟
  2. چرا عزت نفس مهم است؟
  3. چگونه می توانیم بر عزت نفس خود بیفزاییم؟
  4. دیگران در ایجاد عزت نفس در ما چه نقشی بازی می کنند؟

برای پاسخ به این چهار پرسش، براندن کتاب خود را در ۳ بخش و ۱۷ نوشته است تا مرحله به مرحله جواب پرسش‌های ذکر شده را در اختیار خواننده قرار دهد.

  • بخش اول: اصول اولیه عزت نفس

در این بخش که شامل چهار فصل است، عزت نفس تعریف می‌شود، به معنای اصلی آن پرداخته می‌شود، رفتارها و واکنش‌هایی که یک فرد با عزت نفس از خود نشان می‌دهد، شرح داده می‌شود و در نهایت توهم عزت نفس بررسی می‌شود.

اعتماد کردن به ذهن و دانستن این که هر کسی شایسته و زیبنده‌ی خوشبختی است جوهر و عصاره‌ی عزت نفس است. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۲۵)

ارزش عزت نفس صرفا در این نیست که به ما امکان می‌دهد احساس بهتری داشته باشیم، بلکه به ما فرصتی می‌دهد تا بهتر زندگی کنیم. به ما امکان می‌دهد با چالش‌های زندگی بهتر روبه‌رو شویم و از فرصت‌های مطلوب بهره‌برداری بیشتری بکنیم. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۲۶)

  • بخش دوم: منابع درونی عزت نفس

در این بخش شش رکن اصلی عزت نفس که عنوان اصلی کتاب انگیسی هم به آن اشاره دارد، بررسی می‌شود. این شش رکن اصلی عبارتند از: زندگی آگاهانه، خودپذیری، مسئولیت در قبال خود، ابراز وجود، زندگی هدفمند و انسجام شخص. (در اخر کتاب، نویسنده یک رکن دیگر به این موارد اضافه می‌کند: عشق.)

  • بخش سوم: نقش عوامل بیرونی: خود و دیگران

در بخش آخر به عزت نفس کودکان، عزت نفس در مدارس، در کار، در روان‌درمانی و در فرهنگ پرداخته می‌شود.

ناتانیل برندن در مورد کتاب خود عقیده دارد که:

این کتاب معتقد به عمل است. می‌توان به خود شکوفایی رسید. می‌توان موفقیت را لمس کرد. خطاب این کتاب به همه‌ی زنان و مردانی است که با پویایی می‌خواهند در سرنوشت زندگی‌شان دخیل شوند و راه تکامل و تعالی را بپیمایند. این کتاب در ضمن مناسب همه‌ی روانشناسان، والدین، آموزگاران و همه‌ی کسانی است که در قبال فرهنگ سازمان‌ها مسئولیتی بر عهده دارند. این کتاب درباره‌ی چیزهای شدنی است.

فهرست مطالب کتاب روانشناسی عزت نفس

  1. عزت نفس: نظام ایمنی آگاهی
  2. معنای عزت نفس
  3. چهره‌ی عزت نفس
  4. توهم عزت نفس
  5. توجه به عمل
  6. زندگی آگاهانه
  7. خودپذیری
  8. مسئولیت در قبال خود
  9. ابراز وجود
  10. زندگی هدفمند
  11. یکپارچگی شخصی
  12. فلسفه عزت نفس
  13. تقویت عزت نفس در کودکان
  14. عزت نفس در مدارس
  15. عزت نفس و کار
  16. عزت نفس و روان‌درمانی
  17. عزت نفس و فرهنگ

[ لینک: راز سایه –  اثر سایه | دو کتاب عالی برای آشنایی با قسمت تاریک وجود انسان ]

جملاتی از کتاب روانشناسی عزت نفس

درباره کتاب روانشناسی عزت نفس

عزت نفس مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و برای پی بردن به اهمیت این موضوع لازم است که این کتاب را بخوانید. خواندن این کتاب و به طور کلی خواندن هر کتاب یا مقاله دیگری که به موضوع عزت نفس و راهکارهای افزایش عزت نفس پرداخته باشد، واقعا به هر فردی کمک می‌کند.

شخصا در ابتدا فکر می‌کردم که عزت نفس همان اعتماد به نفس و یا در نهایت شکل دیگری از اعتماد به نفس است. اما یاد گرفتم که عزت نفس چیزی فراتر و گسترده‌تر از اعتماد به نفس است. اصطلاحی که به کار گرفته می‌شود، این است که اگر عزت نفس را یک درخت کامل در نظر بگیریم، اعتماد به نفس میوه‌های این درخت است. در واقع اعتماد به نفس بسیار بسیار جزئی است و هر فردی ممکن است در یک زمینه خاص اعتماد به نفس داشته باشد، اما عزت نفس یک موضوع گسترده است و همه‌ی رفتارهای فرد را پوشش می‌دهد. قطعا کسی که عزت نفس دارد نسبت به کسی که عزت نفس ندارد، از نظر فکری و شخصیتی، آدم سالم‌تری است.

عزت نفس تجربه‌ای صمیمانه است که در عمق وجود اشخاص وجود دارد. عزت نفس آن چیزی است که درباره خود می‌اندیشم و احساس می‌کنم. چیزی نیست که دیگران در مورد آن برای من تصمیم بگیرند. در این زمینه هر اندازه تاکید کنیم زیاد نیست. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۷۶)

بدون شک این کتاب از بهترین‌ کتاب‌های روانشناسی است که می‌توانید مطالعه کنید. کتاب صرفا شامل مباحث تئوری نیست و نویسنده در کتاب قسمت‌های مختلفی برای انجام تمرین قرار داده است و شما می‌توانید به خوبی با کتاب و موضوعات آن درگیر شوید.

موضوع عزت نفس چیزی است که همه‌ی ما به آن نیاز داریم و پیشنهاد می‌کنم اگر به بهبود فردی در زمینه‌ها مختلف فکر می‌کنید، حتما این کتاب را مطالعه کنید. این کتاب هدیه بسیار ارزشمندی برای والدین، معلم‌ها، مربیان، مدیران و بخصوص نوجوانان و جوانان خواهد بود.

ترجمه کتاب، یک ترجمه خوب و روان بود اما امیدوارم در چاپ بعدی بیشتر روی ویراستاری کتاب کار شود. کتابی به این مهمی لایق آن است که با بهترین کیفیت و در بهترین حالت ممکن در اختیار مخاطب قرار گیرد.

[ لینک: هنر عشق ورزیدن اثر اریک فروم ]

کتاب روانشناسی عزت نفس و مفهوم خودباوری

جملاتی از متن کتاب روانشناسی عزت نفس

هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد میل ابراز وجود بیشتر می‌شود و غنای درون‌مان را بیشتر به نمایش می‌گذارد و هر چه عزت نفس‌مان کمتر باشد میل بیشتری به اثبات خود داریم. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۲۷)

هر چه عزت نفس ما بیشتر باشد ارتباطات ما آشکارتر، صادقانه‌تر و مناسب‌تر می‌شود زیرا به این نتیجه می‌رسیم که افکاری اندیشمند داریم و به همین دلیل از آشکار شدن‌ها هراسی به دل راه نمی‌دهیم. هرچه عزت نفس ما کمتر باشد، ارتباط‌مان تیره‌تر و ناآشکارتر می‌شود. زیرا به اندیشه و احساس خود مطمئن نیستیم و از واکنش مستمع خود می‌ترسیم. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۲۸)

حقیر پنداشتن دیگران نشانه بارز کمی عزت نفس است. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۳۶)

عزت نفس از دو بخش با هم مرتبط تشکیل می شود. یکی داشتن احساس اطمینان در برخورد با چالش های زندگی: باور خود توانمندی. و دیگری احساس داشتن صلاحیت برای خوشبخت شدن: احترام به خود یا حرمت نفس. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۵۱)

تشویق و تایید دیگران نیست که به ما عزت نفس می‌دهد. آموزش و مال و منال و ازدواج، پدر شدن و یا مادر شدن و موفقیت‌های جنسی و یا عمل جراحی پلاستیک نیست که به کسی عزت نفس می‌دهد. ممکن است این‌ها در مواقعی به ما احساس بهتری بدهند، ممکن است در مواردی بر راحتی ما بیفزایند، اما راحتی عزت نفس نیست. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۷۷)

خودپذیری پیش شرط رشد و تحول است. از اینرو اگر با اشتباهی که کرده‌ام روبه‌رو شوم، اگر بپذیرم که این اشتباه از آن من بوده است، می‌توانم از آن درسی بیاموزم و در آینده بهتر ظاهر شوم. نمی‌توانم از اشتباهی که فکر می‌کنم انجام نداده‌ام مطلبی یاد بگیرم. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۱۱۹)

قبول مسئولیت در قبال خوشبختی، خود نیرو دهنده است، عنان زندگی ما را به دست خودمان می‌دهد. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۱۳۶)

نداشتن هدف در زندگی بهتر از داشتن هدف‌های مصنوعیست. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۱۶۳)

گفتن این که من با این عقاید موافقم هرگز بدان معنا نیست که شخص آن را باور کرده است. باور باید در اعتمال و رفتار شخص به روشنی دیده شود. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۱۸۵)

تعریف و تحسین اگر به درستی انتخاب نشود می‌تواند به اندازه انتقاد به عزت نفس کودک آسیب بزند. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۲۰۴)

عزت نفس تابع موقعیت خانواده‌ای که در آن متولد شدیم، نژاد، رنگ پوست و یا موقعیت‌های اجداد و نیاکان ما نیست. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۲۲۰)

وقتی جنبه‌های منفی را از میان برمی‌داریم راه را برای پدیداری جنبه‌های مثبت هموار می‌کنیم و وقتی جنبه‌های مثبت را ایجاد می‌کنیم، منفی‌ها اغلب ضعیف می‌شوند و یا از بین می‌روند. (کتاب روانشناسی عزت نفس – صفحه ۲۸۲)

مشخصات کتاب

  • کتاب روانشناسی عزت نفس
  • نویسنده: ناتانیل براندن
  • ترجمه: مهدی قراچه‌داغی
  • انتشارات: نخستین
  • تعداد صفحات: ۳۰۴
  • قیمت چاپ سیزدهم – زمستان ۱۳۹۴: ۱۶۵۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب روانشناسی عزت نفس چیست؟ آیا با موضوع عزت نفس و اهمیت آن آشنایی دارید؟ در این زمینه چه کتاب‌های دیگری را می‌شناسید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


معرفی چند کتاب روانشناسی دیگر:

  1. چرا عاشق می‌شویم؟
  2. روش برخورد با افراد دشوار
  3. دهکده جهانی خوشبختی
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 655
دوست نداشتم: 324
میانگین امتیازات: 2.02

چاپ کتاب

51 دیدگاه در “کتاب روانشناسی عزت نفس

واقعا ترجمه افتضاحی است، متاسفم برای مترجم با این همه سابقه، برعکس کتاب که کتاب خوبی است

از نظر من طرح روی جلدی که واسه این کتاب تو چاپ فارسیش انتخاب کردن بسیار غیر حرفه ایه و اون و شبیه کتابهای تو خالی روانشناسی موفقیت کرده در حالیکه طرح رو جلد کتاب و عنوانش تو زبان اصلی بسیار مناسبتره و دلیل اینکه همون عنوان و طرح روی جلد و تو چاپ فارسی انتخاب نکردم واسم بسیار جای سواله!!

سلام
وقت بخیر دوستانی که این کتاب رو خوندید
ایا این کتاب تغییری در شما ایجاد کرده؟

سلام بله چون در دیدگاه من تغییر ایجاد کرد بخصوص با آشنا شدن با ارکان عزت نفس اثرش رو هم دیدم

والا تازه امروز خوندمش هنوز تغییری حس نکردم

سلام
من میخام این کتاب رو بخرم اما واقعا دودلم چون نمیدونم تاثیری داره یانه از یه طرفم خیلی ها میگن ترجمه اش پیچیده ست
شما ک این کتاب رو خوندید میشه بگید تغییری کردید یا نه؟
ایا برای کسی ک کنفرانس دادن یا تو جمع صحبت کردنش بده خوبه یا نه؟

سلام دوست عزیز
بدون شک کتاب خوندن به خودی خود باعث افزایش عزت نفس شما خواهد شد و این کتاب هم به شکل تخصصی پیرامون عزت نفس به بحث و گفتگو پرداخته اما صرفا خوندن یک کتاب و رد شدن باعث ایجاد تغییرات جدی و پایدار در هیچکس نخواهد شد.

نقدهای کتاب خیلی مثبته و خیلی دوست داشتم بخونمش، ولی بعد از خرید دیدم که ترجمه افتضاحی داره. باید هر خطش رو‌ چند بار بخونی تا بفهمی چی به چیه. ترجمه‌ای به غیر از ترجمه‌ی آقای قراچه داغی هم پیدا نکردم.

سلام، امکانش هست یکبار هم به من بگید کتاب رو باید از کتابفروشی تهیه کنید؟!! ممنون از صبوریتون

من هم موافقم اینقدر ترجمه افتضاحه ترجیح دادم نخونمش دیگه

سلام
وقت بخیر
چطوربایدکتاب روانشناسى عزت نفس راتهیه کنم؟

سلام – ما در کافه‌بوک فقط معرفی کتاب داریم و شما می‌تونید کتاب رو از کتابفروشی‌های معتبر تهیه کنید.

این کتاب را از کجا تهیه کنم؟

سلام – از کتابفروشی‌های معتبر می‌تونید تهیه کنید

سلام. امکانش هست من فایل pdf کتاب روانشناسی عزت نفس ناتانیل براندن رو خریداری کنم و شما لطف کنید ایمیل کنید؟

سلام – ما کار فروش انجام نمیدیم دوست عزیز. کار ما فقط معرفی کتاب هستش

سلام پیشنهاد میکنم حتما سخنرانی دکتر هلاکویی رو در مورد حرمت نفس تو یو تیوپ بشنوید ده ساعته ولی معجزه میکنه ممنون

من در حال خوندن این کتاب هستم
کتاب واقعا خوب و مفیدیست
ولی این ترجمه بسیار خسته کننده و ضعیف است
چنانچه ترجمه بهتری سراغ دارید لطفا پیشنهاد دهید
پیشاپیش سپاسگزارم

بهترین کتابی که همه باید بخونن به تمام دانش آموزانم توصیه کردم بخونن

سلام
من الان به فصل ششم کتاب رسیدم در این فصل گفته شده که تمرین های داده شده را دو هفته انجام دهید. میخاستم بپرسم که آیا منظورش اینه که در این دو هفته فصل های بعدی کتاب رو مطالعنه نکنیم و فقط تمرین های همین فصل رو انجام بدیم؟
آخه اگه بخوایم فصل های بعدی رو هم بخونم باید تمرین های اون فصل ها رو هم انجام بدم و چند تمرین همزمان باید انجام بشه .
ممنون میشم اگه جواب بدید.

سلام میتونم این کتاب رو اینترنتی خرید کنم؟

سلام – کافه بوک فروش اینترنتی نداره اما شما می تونید از فروشگاه های اینترنتی خرید کنید. به عنوان مثال میتونید از سایت ایران کتاب خرید کنید.

کتاب خیلی خوبیه…مطالب مفیدی هم داره..فقط یکم خوندنش خسته کنندست…خواننده رو دنبال خودش نمیکشونه.

من چطور این کتابو پیدا کنم؟خیلی دنبالشم ولی نیس،
میشه لینک دانلود کتابو بزارید؟

کافه بوک فقط در زمینه معرفی کتاب فعالیت میکنه و هیچ کتابی رو برای دانلود قرار نمیده. شما میتونید این کتاب رو از کتابفروشی ها تهیه کنید دوست عزیز.

سلام و درود و سپاس
من این کتاب رو نخوندم هنوز ولی چنان معرفی زیبا و عالی و کاملی از کافه بوک خوندم که حتما خود کتاب رو هم خواهم خوند

نمونه پاراگراف ها بسیار زیبا انتخاب شده اند

عبارات انتخابی از کتاب بسیار با ظرافت و دقت برگزیده شده ، بسیار سپاسگزارم

بسیار اموزنده ومفید خسته نباشید.شبهای تابستان من تنها را پر کرد

سلام
کتاب عزت نفس روی میز شام هم نوشته دکتر جولایی عالیه . به نظرم چون ایرانیه و چون نثر خیلی رونی داره ادم رو با خودش میبره .
من و خواهرم این کتاب رو از کسی امانت گرفتیم و با خودندن مقدمه ادم جذبش میشه.
توصیه میکنم این کتاب رو پیدا کنید و بخونید.

از سایت کافه بوک هم بسیار ممنونم این فرصت رو ایجاد میکنه که نظرات مختلف در مورد کتاب ها ببینیم؟

موفق باشید

ویراستاری ار اولویت های این کتاب ارزشمند است.

این کتاب بسیار بسیار مفید است.اگر با دقت ویراستاری شود .من به مراجعانم آن را توصیه کرده ام.

کتاب بسیار خوبی که باید ویراستاری شود. برای خوانندگان مبتدی داشتن غلط های فراوان در متن خواندن را مشکل می کند.

واقعا ممنونم بخاطر پیشنهادهای خوبتون..

ممنون ازشما ومیتونم بگم هنوز کتابو پیدا نکردم درشیراز

کتاب بهترین نسخه خودت باش ب نویسندگی رضا داداشی هم چیز خوبیه.پیشنهاد میکنم بخونن دوستان
چون یک کتا بکاربردیه و در کنار اطلاعات یک میده تمرین هم میده تا عزت نفس خودتون رو افزایش بدین

سلام
میشه لینک دانلود کتاب بهترین نسخه خودت باش رو بذارین لطفا

کجامیشه دانلودش کرد؟

کافه بوک کتاب ها را برای دانلود قرار نمی دهد. لطفا کتاب را از کتاب فروشی ها تهیه کنید.

این کتاب از بهترین منابع عزت نفس است

میشه لینک دانلودش رو بزارید برامون. من بشدت به دنبال این کتاب هستم

کافه بوک فقط در زمینه معرفی کتاب فعالیت می کند و ما لینک دانلود هیچ کتابی رو در اختیار نداریم.

سلام و درود بر شما
من تازه با سایت شما آشنا شدم و از خوندن این مطلب و معرفی این کتاب لذت بردم. آرزوی بهترین ها رو براتون دارم.

سلام دوست گرامی. سپاسگزارم از محبت شما

بسیار عالی. کتابی که باید چندین و چند بار خونده بشه. از خوبی های این کتاب اینه که عملیه و با تمرین هایی که به خواننده میده کارایی بهتری داره.

من این کتابودارم و خوندمش البته نصفشو می تونم بگم بهترین کتاب دنیاست حداقل واسه من که اینطوری بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *