نشانک

کتاب عقل و احساس

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

رمان‌های جین آستین از پرخواننده‌ترین آثار ادبیات جهان‌اند و حدود دویست سال است که نسل‌های پیاپی با کشش و علاقه روزافزون رمان‌های او را می‌خوانند. این رمان‌ها منبع الهام بسیاری دیگر از رمان‌ها، نمایشنامه‌ها، سریال و فیلم‌های سینمایی نیز بوده است. اگر علاقمند به رمان‌های عاشقانه هستید با برسی اولین رمان جین آستین، یعنی کتاب عقل و احساس همراه ما باشید.

جین آستین در ۱۶ دسامبر ۱۷۷۵ در همپشر، جنوب شرقی انگلستان به دنیا آمد. او هفتمین فرزند کشیش ناحیه بود. جین نوشتن را از نوجوانی آغاز کرد. قبل از انتشار آثارش بارها در آن‌ها دست می‌برد و آن‌ها را بازبینی می‌کرد. چهار رمان عقل و احساس، غرور و تعصب، منسفیلد پارک و اما در زمان حیات نویسنده و نورثنگر ابی و ترغیب بعد از درگذشت او به چاپ رسیدند.

مانند بسیاری از نویسندگان زن آن زمان، جین نیز کتاب‌های خود را به صورت ناشناس منتشر کرد. در آن زمان، نقش‌های ایده‌آل برای یک زن، همسر و مادر بود، و نوشتن برای زنان در بهترین حالت به‌عنوان شکل ثانویه فعالیت در نظر گرفته می‌شد.  زنی که می‌خواست نویسنده تمام‌ وقت باشد، احساس می‌شد که زنانگی‌اش را تحقیر می‌کند، بنابراین کتاب‌های زنان معمولاً به‌ صورت ناشناس منتشر می‌شد تا این خودپسندی حفظ شود که نویسنده زن فقط به‌ عنوان نوعی کار نیمه‌ وقت مشغول نویسندگی می‌شود.

شاید جالب باشید بدانید که جین آستین در محیطی نسبتاً منزوی، زندگی می‌کرد و فقط چند بار برای درمان به لندن سفر کرد. جین، رمان‌های عاشقانه می‌نوشت ولی در طول زندگی خود هرگز ازدواج نکرد، او در ۱۹ سالگی با توماس لفروی ۲۰ ساله که عموزداه یکی از دوستان خانوادگی جین بود آشنا شد اما این رابطه به سرانجام نرسید. خانواده لفروی به دلیل سن کم آن‌ها و اینکه هیچ کدام از دو خانواده پولی نداشتند، مخالف این ازدواج زودهنگام بودند و می‌خواستند که پسرشان برای تحصیل به ایرلند برود. توماس بعدها که به همپشر می‌آمد از جین دور نگه داشته می‌شد و جین دیگر هرگز او را ندید. خواستگاران بعدی جین هرگز نتوانستند به اندازه توماس به او نزدیک شوند و جین دیگر درخواست هیچ مردی را نپذیرفت.

جین در ماه مه ۱۸۱۷ میلادی به سبب بیماری به وینچستر کوچ کرد تا نزدیک پزشکش باشد، اما این درمان موفقیت آمیز نبود و در ۸ ژوئیه ۱۸۱۷ میلادی بر اثر بیماری در همان‌جا درگذشت.

[ » معرفی و نقد کتاب: رمان بلندی‌های بادگیر – همراه با اینفوگرافیک ]

کتاب عقل و احساس

کتاب عقل و احساس نخستین رمان منتشر شده جین آستین است که در سال ۱۸۱۳ میلادی به چاپ رسید. جین زمانی که نوزده ساله بود، اولین پیش‌نویس را به صورت رمان در نامه ارائه کرد ولی بعدا شیوه روایت داستان را به دانای کل و گفت و گوی بین شخصیت‌ها تغییر داد.

عقل و احساس یکی از شاهکارهای ادبیات انگلستان به شمار می‌رود و مورد توجه خاص منتقدان و مردم قرار گرفته و محبوبیت زیادی بین خوانندگان رمان، خصوصاً رمان‌های عاشقانه دارد. اولین چاپ رمان با ۷۵۰ نسخه در اواسط سال ۱۸۱۳ میلادی عرضه شد و فروش خوب آن باعث شد که، رمان به چاپ دوم برسد.

در پشت جلد کتاب خلاصه‌ای از محتوای کتاب به این صورت ذکر شده است:

سرگذشت خواندنی دو خواهر، یکی احساساتی و بی‌محابا و دیگری عاقل و خویشتن‌دار. تقابل عقل و احساس در کامیابی‌ها و ناکامی‌های این دو خواهر دو فرجام متفاوت را برای آن‌ها رقم می‌زند. عشق و سودا همواره از دو مجرای عقل و احساس عبور می‌کند و دو نتیجه متفاوت نیز به بار می‌آید…

در ادامه، ما نیز داستان کتاب را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم. (در این معرفی ممکن است بخش‌هایی از داستان کتاب آشکار شود.)

عقل و احساس داستان خانواده فقیر دشوود را روایت می‌کند، با تمرکز بر دو خواهر به نام‌های الینور و ماریان، که به ترتیب تجسم حس خوب و عاطفه هستند. آنها با مرگ پدرشان فقیر می‌شوند، پدری که دارایی‌های خود، در نورلند پارک را به برادر ناتنی الینور و ماریان، جان، می‌سپارد. اگرچه به جان وصیت می‌کند که از دو خواهرش مواظبت کند، ولی همسر جان، فانی، او را از انجام این وظیفه منصرف می‌سازد.

خانواده دشوود که علاوه بر الینور و ماریان، شامل مادر و یک خواهر کوچکترشان می‌شود به کلبه بارتون در دوونشایر نقل مکان می‌کنند. در آنجا ماریان با کلنل براندون که بیست سال از او بزرگتر است آشنا می‌شود. اگرچه او به ماریان ابراز علاقه می‌کند، اما ماریان به ابراز علاقه او توجهی نشان نمی‌دهد و در عوض شیفته جان ویلوبی جذاب می‌شود که به نظر عاشقی شیدا است اما در واقع یک شکارچی ثروت بی‌پرواست که ماریان را برای رسیدن به ارثی بزرگ ترک می‌کند.

در طول این مدت، خواهر بزرگ ماریان، الینور، محتاط و به آرامی، با ادوارد فرس، برادر فانی، وارد یک وابستگی عاشقانه می‌شوند. با این حال، الینور نسبت به ابراز محبت‌های خود محتاط است، بخصوص پس از اینکه متوجه می‌شود که ادوارد چندین سال مخفیانه با لوسی استیل نامزد کرده است. اگرچه ادوارد عاشق الینور است، اما مصمم است به تعهد خود به لوسی احترام بگذارد.

هنگامی که نامزدی فاش می‌شود، ادوارد انکار می‌کند و سرهنگ براندون به او پیشنهاد زندگی به عنوان یک کشیش در املاکش را می‌دهد. بعداً به الینور گفته می‌شود که آقای فرس ازدواج کرده است. الینور با این باور که آقای فرس مورد نظر ادوارد است، بسیار غمگین می‌شود در حالی که لوسی با برادر ادوارد، رابرت، ازدواج کرده است.

درهم تنیدگی و روابطی که براساس احساسات مختلف شکل می‌گیرد این رمان را برای خواننده جذاب می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای پی بردن به تمام رازهای این داستان جذاب و عاشقانه، حتما کتاب عقل و احساس را بخوانید.

یک نکته پایانی: دقت داشته باشید که رمان عقل و احساس و تقریباً بسیاری دیگر از رمان‌های عاشقانه‌ی کلاسیک، یک نسخه خلاصه شده نیز دارند. بنابراین دقت داشته باشید که نسخه کامل این رمان‌ها توسط نظر نی با ترجمه رضا رضایی منتشر شده است.

[ » معرفی و نقد کتاب: رمان گتسبی بزرگ – همراه با اینفوگرافیک ]

کتاب عقل و احساس

جملاتی از متن کتاب

اوه، از سرشان هم زیاد است! توی این دنیا کدام برادر حتی نصف این پول را به خواهرهایش می‌دهد، تازه به فرض که خواهرهای تنی باشند! این‌ها که ناتنی‌اند! اما، خب، تو آدم دست و دل بازی هستی! (کتاب عقل و احساس – صفحه ۱۸)

الینور! این‌طور است؟ منصفانه است؟ یعنی فکرهای من اینقدر محدود است؟ ولی منظورت را می‌فهمم. من زیادی راحت و خوشحال و بی‌ردربایستی بودم. قواعد کلیشه‌ای آداب معاشرت را رعایت نکردم. به جای اینکه خوددار و خشک و جوی و متظاهر باشم، رو راست و صادق بودم… اگر فقط از آب و هوا و وضع راه‌ها حرف زده بودم، اگر ده دقیقه به ده دقیقه یک کلمه می‌گفتم، شماها حالا این عیب و ایرادها را نمی‌گرفتید. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۵۸)

برای شناختن شاید هفت سال هم کافی نباشد، اما برای بعضی آدم‌ها هفت روز هم کافی است. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۶۹)

مثل همه دوست دارم خوشبخت باشم، اما من هم به سبک خودم. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۱۰۲)

هر مادر شیفته‌ای دوست دارد دیگران از بچه‌هایش تعریف و تمجید کنند، و زود باور است، انتظاراتش زیاد است، اما هر چیزی را دربست می‌پذیرد. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۱۳۲)

-ماریان عزیز، چه کسی جز او با تو بد کرده؟ چه کسی ممکن است او را به این کار واداشته باشد؟
-همه دنیا، جز قلب خودش. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۲۰۲)

خوب است که آدم خودش را برای روزهای بد آماده کند. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۲۹۴)

من نمی‌توانم چیزی را ببخشم که بیش از هر چیزی قلبم را جریحه‌دار می‌کند. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۳۵۴)

با این حال… به‌رغم آن‌که بعد از ترک‌کردن ماریان خیلی بد رفتار کرده بود… همیشه همان تصور واضحی را از ماریان داشت که در حالات و رفتارهای ماریان می‌پسندید. او در خفا ماریان را معیار کمال زنانه می‌دانست… چه بسیار زیبارویان که بعدها نگاه ویلوبی به آن‌ها افتاد اما چون با خانم برندن قابل مقایسه نبودند دلی از او نبردند. (کتاب عقل و احساس – صفحه ۴۰۴)

مشخصات کتاب
  • عنوان: عقل و احساس
  • نویسنده: جین آستین
  • ترجمه: رضا رضایی
  • انتشارات: نشر نی
  • تعداد صفحات: ۴۰۷
  • قیمت چاپ پانزدهم: ۳۶۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: مسعود قلاوند

نظر شما در مورد کتاب عقل و احساس چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید نظرات خود را در مورد آن با ما به اشتراک بگذارید. از میان کتاب‌‌های جین آستین کدام را خوانده‌اید و کدام یک را بیشتر می‌پسندید؟

[ لینک: کانال تلگرام کافه بوک ]


» معرفی چند کتاب عاشقانه دیگر:

  1. رمان عشق در روزگار وبا
  2. کتاب دختر سروان
  3. کتاب خطاب به عشق
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 102
دوست نداشتم: 57
میانگین امتیازات: 1.79

چاپ کتاب

8 دیدگاه در “کتاب عقل و احساس

من هم خیلی رمان های کلاسیک و عاشقانه رو دوست دارم و از فضای توصیفی این کتاب ها بسیار لذت می برم.
بلندی های بادگیر
جین ایر
غرور و تعصب
ترغیب
عقل و احساس
و ….
همشون عالی هستند.
ولی برام جالبه که در اون دوره در انگلستان چقدر دخترها دوست داشتن شوهر کنند.
برای مثال در کتاب عقل و احساس
اونجایی که الینور می بینه که ادوارد یکی دیگه رو دوست داره و بعدش ادوارد موفق نمیشه با ائن یکی دیگه ازدواج کنه و دوباره میاد سمت الینور

واقعا چرا الینور بازم دوستش داره؟
الینور در هر حال انتخاب دوم ادوارد بوده
اگر اون یکی دیگه منصرف نشده یود ادوارد مال اون بود نه مال الینور

خلاصه که دختران در کتاب های جین آستن همش دنبال ازدواجن. شوهر دوست دارن فقط.
البته جالبه خب. با فرهنگ انگلستان در قرن ۱۸ و ۱۹ آشنا شدیم.

چه قدر پیچیده هر چن ماریان بد بخ بود یه پیرمرد برادر هم نه پیرمرد 🤦😂

این کتابها، مخصوصا کتاب های جین استین و خواهران برونته بیشتر برای خانم ها مناسب هستن به نظرم و افایون نمیتونن با این کتاب ها ارتباط انچنانی پیدا کنن

اون چیزی که منو عاشق کتابای جین آستین و خواهران برونته می‌کنه روایت عالی و توصیف های گیرا و فضاسازی قرن ۱۸,۱۹ که دوسش دارم و شخصیت های به یادموندنی و احساسات قشنگیه که تو داستان‌اش نهفته اس. کتاب و در مقیاس بزرگتر هنر ، برای جنسیت خاصی نیست دوست من. ابزاریه برای تجلی روح همه انسان ها. سعی کن ازش لذت ببری:)

سلام
توصیه می کنم مینی سریال Sense and Sensibility تولید شده توسط BBC در سال ۲۰۰۸ رو ببینید .
این سریال یک اقتباس عالی از رمان هستش .

خیییلی دوست دارم کتابای جین آستین رو بخونم:) کلا فضا و حال و هوای انگلستان اون دوره رو خیلی میپسندم. بالاخره میخونم کتاباشو..:)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *