انتشارات متخصصان

شرمنده نباش دختر

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

شرمنده نباش دختر جدیدترین اثر ریچل هالیس است که با خرید حق انتشار در ایران از سوی انتشارات کتاب کوله پشتی منتشر شده است. این کتاب یک برنامه بدون شرمساری برای رسیدن به اهداف است که ایده اصلی نوشتن آن به گفته نویسنده با گوش دادن به یک آهنگ شروع شد.

در همه‌حال به این آهنگ گوش می‌کردم تا اینکه درنهایت سوالی به ذهنم رسید: من از چه چیزی متاسف و شرمنده نیستم؟

در قسمتی از متن پشت جلد کتاب آمده است:

من آدم‌های مبارزی را که هیاهو به پا می‌کنند دوست دارم. من عاشق کسی هستم که به خاطر خواسته‌هایش شرمنده نیست و اجازه نمی‌دهد دیگران ناامید و منصرفش کنند. منظورم این نیست که این افراد هرگز نترسیده‌اند، منظورم این نیست که هرگز در دام نظرات دیگران گرفتار نشده‌اند، نه، آنها هم انسان هستند و مثل همه ما گاه دچار نبودِ اعتماد به نفس شده‌اند، اما وقتی نوبت عمل فرا رسیده است، شک به دلشان راه نداده و دودل نشده‌اند، فقط سرشان را پایین انداخته و بدون توجه به دیگران به کارشان ادامه داده‌اند. مبارز بی‌پروا از نظر من یعنی این؛ یعنی حاضرید برای رسیدن به خواسته‌تان – هر چیزی که هست – تلاش کنید و منتظر نمانده‌اید تا کسی آن را دو دستی تقدیمتان کند و می‌دانید که این خواسته متعلق به شماست و به آن دست خواهید یافت.

برای خرید کتاب شرمنده نباش دختر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید و به آسان‌ترین شکل ممکن کتاب را همراه با تخفیف ویژه تهیه کنید:

این کتاب هم مانند اثر قبلی نویسنده – کتاب خودت باش دختر – رتبه یک پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز را کسب کرده است. از کتاب خودت باش دختر بیشتر از هفتصد و پنجاه هزار نسخه به فروش رفته است.

خلاصه کتاب شرمنده نباش دختر

ریچل هالیس در کتاب شرمنده نباش دختر که یک کتاب در زمینه خودسازی زنان، موفقیت، خوشبختی و عزت‌نفس محسوب می‌شود درباره یک ایده کلی صحبت می‌کند. اینکه اگر کاری را به خاطر خودت انجام دادی و هیچ‌کس آن را درک نکرد، شرمنده نباشی. هالیس اعتقاد دارد اگر شما بتوانید کاری بکنید که باعث احساس خوب در درونتان شود این کار ارزشمند است و «قدرتمندترین و دلنشین‌ترین احساس دنیاست.» و به هیچ وجه نباید شرمنده باشید.

رویایتان هرچه هست متعلق به شماست، نه من. مجبور نیستید چیزی را توجیه کنید، چون تا زمانی که به دنبال تایید و تصدیق دیگران نباشید نیازی به اجازه آنها ندارید. در واقع، وقتی این نکته را درک کنید و به این باور برسید که نیازی نیست رویایتان را برای بقیه توجیه کنید و برایش دلیل بیاورید، آن‌وقت است که به طور واقعی وارد مسیری شده‌اید که به آن کس که مقدر شده باشید ختم می‌شود. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۱۰)

کتاب در سه بخش اصلی نوشته شده است. در بخش اول که عنوان آن «بهانه‌هایی که باید کنار بگذارید» است، هالیس درباره بهانه‌هایی صحبت می‌کند که بیشتر مردم آن‌ها را باور کرده‌اند. در حدی که دیگر شاید به چشم یک بهانه به آن نگاه نمی‌کنند. اشکال مختلف این بهانه‌ها بررسی می‌شود و در نهایت با دیدی جدید تلاش می‌کند شما را از شر آن‌ها خلاص کند.

سرفصل‌های این بخش عبارت است از: زنانِ دیگر این کار را نمی‌کنند / من آدمی نیستم که خیلی به‌ دنبال اهدافش باشد / زمان کافی ندارم / من برای موفق شدن کافی نیستم / نمی‌توانم رویایم را دنبال کنم و هم‌زمان مادر – دختر – کارمند خوبی هم باشم / از شکست خوردن می‌ترسم / این کار قبلا انجام شده است / دیگران چه فکری خواهند کرد؟ / دختران خوب هیاهو به پا نمی‌کنند.

بخش دوم کتاب که «رفتارهایی که باید یاد بگیرید» نام دارد و تکمیل‌کننده مباحث بخش اول است. پس از اینکه بهانه‌ها را کنار گذاشتیم باید سراغ رفتارهای جدید رفت تا بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم. تمرکز این بخش روی رفتارهایی است که خواسته یا ناخواسته شیوه‌ای از زندگی ما شده‌اند و یا به عبارت دیگر تبدیل به عادت شده‌اند. حال باید عادت‌های بد را شناسایی کنیم و با شیوه‌های مفید جدید جایگزین کنیم.

رفتارهایتان شیوه‌ای استک ه هر روز و به طور مداوم از خودتان بروز می‌دهید. رفتارهایتان عادت‌های شما هستند؛ کارهایی که می‌کنید، حرف‌هایی که می‌زنید و طوری که زندگی‌تان را می‌گذرانید. آنچه باید در مورد رفتارهایتان بدانید این است که همه یک نوع انتخاب هستند. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۱۰۹)

سرفصل‌های بخش دوم عبارت است از: اجازه گرفتن را کنار بگذارید / یک رویا انتخاب کنید و با تمام وجود دنبالش بروید / جاه‌طلب باشید / درخواست کمک کنید / برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید / به دیگران اجازه ندهید منصرفتان کنند / نه گفتن را یاد بگیرید.

بخش سوم و آخر کتاب «مهارت‌هایی که باید کسب کنید» است. صحبت این بخش درباره مهارت است که طبیعتا هر فردی می‌تواند با تمرین آن‌ها را کسب کند. این بخش درباره استعداد صحبت نمی‌کند. هالیس در این مورد می‌گوید: «مهارت‌ها توانایی‌هایی نیستند که با آنها به دنیا آمده باشید، آنها توانایی‌هایی هستند که یاد می‌گیرید.»

سرفصل‌های بخش سوم عبارت است از: برنامه‌ریزی / اعتماد به نفس / استقامت / اثربخشی / مثبت‌اندیشی / مدیریت.

[ معرفی کتاب: کتاب آرامش در پرتو ایمان – اثر جوئل اوستین ]

شرمنده نباش دختر

درباره کتاب شرمنده نباش دختر

اولین نکته قابل توجه در مورد این کتاب این است که نویسنده کتاب را خطاب به زنان نوشته است. البته به شکلی مثبت این کار را انجام داده است و در واقع قصد دارد به توانایی‌های زنان تاکید کند. در قسمت‌های مختلف کتاب می‌توانید ببینید که ریچل هالیس جملات را چنین شروع کرده است: دخترها… – خواهران من… – خانم‌ها… البته طبیعی است هرکسی که به دنبال دست‌یابی به اهداف، آن هم بدون شرمساری است، می‌تواند از این کتاب استفاده کند.

کتاب در زمینه موفقیت کم نیست و استادان بزرگ کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته‌اند که هنوز هم پس از گذشت سال‌های سال کتاب‌های خوب و پرفروشی هستند اما کتاب شرمنده نباش دختر را می‌توان یک کتاب جدید و به روز شده در زمینه موفقیت دانست. کتابی که به مسائل جدید هم توجه دارد و مثلا به شما می‌گوید اگر در اینستاگرام با رفتار نامناسبی مواجه شدید که باعث ناامیدی شما در مورد اهدافتان شد چگونه واکنش نشان دهید.

علاوه بر به‌روز بودن، نکته مثبت دیگر کتاب این است که با صداقت کامل درباره زندگی خودش نیز صحبت می‌کند و مواردی را به شما پیشنهاد می‌کند که خودش هم در زندگی انجام داده است. برخورد طنزآمیز نویسنده با خطاهایی که در زندگی داشته و مطرح کردن آن بدون احساس شرمساری شاید قوی‌ترین جنبه کتاب باشد.

البته کتاب ممکن است برای هرکسی مفید و یا جذاب نباشد. اگر این کتاب را در زمان نامناسب مطالعه کنید و یا اگر قبل از آن، کتاب‌های مختلفی در زمینه موفقیت مطالعه کرده باشید، تقریبا می‌توان گفت استفاده زیادی از این کتاب نخواهید برد. در کل می‌توان گفت شرمنده نباش دختر کتاب خوبی است اما شگفت‌انگیز نیست همان‌طور که هیچ‌کدام از کتاب‌های موفقیت و خودیاری شگفت‌انگیز نیستند چون در نهایت همه‌چیز به خود شما برمی‌گردد. اگر قصد دارید زندگی بهتر داشته باشید و به اهدافتان در زندگی برسید این کتاب‌ها می‌توانند مسیر را برای شما مشخص کنند ولی در نهایت خود شما باید در این مسیر قدم بردارید.

پیشنهاد می‌کنم اگر به شکل جدی دنبال تغییر هستید و به کتاب‌های موفقیت هم علاقه دارید مطالعه این کتاب را هم از دست ندهید. نکات ساده و کاربردی این کتاب می‌تواند برای هر کسی مفید باشد.

در قسمت دیگری از متن پشت جلد کتاب نیز می‌خوانیم:

وزن و اهمیت نظرات دیگران برای بسیاری از زنان آن‌قدر سنگین و بالاست که تحمل کردنش بسیار دشوار است. آنها می‌ترسند از مکان امنی که برای خود ساخته‌اند قدم بیرون بگذارند. اما این خود واقعی‌مان نیست، نه؟ ما باید به دنبال اهداف و رویاهایمان برویم، باید جسور باشیم و شجاعت به خرج دهیم و شرایط را بپذیریم؛ چون شانس زندگی با استفاده از تمام توانایی‌هایمان، ارزش تمام واکنش‌ها و برخوردهای منفی‌ای را که در مقابل، دریافت خواهیم کرد دارد.

[ معرفی کتاب: از خوب به عالی – اثر جیم کالینز ]

جملاتی از کتاب شرمنده نباش دختر

چه می‌شود اگر به راهتان ادامه دهید؟ چه می‌شود اگر به خودتان باور داشته باشید؟ و نه فقط شما، اگر تمام زنان در سرتاسر دنیا تصمیم بگیرند تصورات خود را از کسی که هستند جایگزین انتظارات دیگران کنند، چه می‌شود؟ (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۱۲)

بگذارید صادقانه بگویم، باید خیلی پوست‌کلفت باشید که بتوانید به توهین‌ها و حرف‌های نامربوطی که مردم در اینترنت می‌زنند بی‌توجه باشید و اهمیت ندهید؛ برای من چند سال طول کشید تا جرئت صحبت در مورد رویاهایم را پیدا کنم. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۲۸)

اکثر زنان بدون در نظر گرفتن محیطی که در آن بزرگ می‌شوند، یاد می‌گیرند که برای یک زن خوب بودن باید به چشم بقیه خود به نظر برسند. مشکل ماجرا اینجاست که با این کار اجازه می‌دهید دیگران ارزش شما را تعیین کنند. تعجبی ندارد که نصف زنانی که من می‌شناسم از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند. آنها زیر فشار موج انتظارات و نظرات دیگران غرق شده‌اند. به ما یاد داده‌اند که اگر دیگران از ما راضی نباشند هیچ ارزشی نداریم، اما من مخالفم. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۳۷)

پیشرفت شخصی برای همه به یک شکل نیست، باید با شخصیت شما جور باشد و به شیوه‌ای انجام بگیرد که مناسبتان است. در غیر این صورت جواب نمی‌دهد و اثربخش نخواهد بود. در مورد هدفتان جدی و در مورد راه رسیدن به آن انعطاف‌پذیر باشید. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۵۸)

من دوست شما ریچل هستم و می‌گویم که من دوران سخت و دردناکی را پشت سر گذاشته‌ام؛ می‌گویم با من بدرفتاری شده، احساس زشت‌بودن و بی‌ارزش بودن و کافی نبودن داشته‌ام، آن هم به هزاران شکل مختلف، اما تصمیم گرفتم زندگی‌ام را اصلاح کنم. من زندگی‌ام را اصلاح کردم و بارها و بارها علیه دروغ‌ها و باورهای اشتباه جنگیدم. با نگاه به حقیقت، چنین قدرتی را به دست آوردم، نه با توجه کردن به نظرات دیگران. شما هم می‌توانید این کار را بکنید. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۶۵)

اگر آگاهانه تصمیم بگیرید که بدون اهمیت دادن به نظرات و افکار دیگران زندگی کنید، بهترین و رهایی‌بخش‌ترین تصمیم زندگی‌تان را گرفته‌اید. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۹۹)

آیا تا به حال لحظه‌ای را تجربه کرده‌اید که در آن با انگیزه و پرانرژی آماده حرکت به سوی هدفتان باشید؟ شاید می‌خواستید وارد مسیر کاهش وزن شوید، شاید می‌خواستید ادامه تحصیل بدهید، شاید داشتید برای شرکت در نیمه‌ماراتن تمرین می‌کردید. هرچه بود آماده انجام دادنش بودید و ناگهان… ناگهان یک نفر سر راهتان قرار گرفت. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۱۵۷)

خواهران من! بین شما و مقصدی که می‌خواهید به آن برسید تنها یک چیز وجود دارد و آن هم میل و خواسته خود شماست. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۱۸۲)

باید انتخاب کنید که مثبت باشید و فرصت‌ها و برکت‌های روزانه زندگی را ببینید. شما خودتان افکارتان را انتخاب می‌کنید و هیچ‌فکری وجود ندارد که بدون اجازه شما در ذهنتان ماندگار شده باشد، بنابراین هرگاه شروع کردید به منفی‌نگری، دست نگه دارید. حرف‌های نفرت‌انگیز را از خودتان دور کنید، صدایشان را ساکت کنید، سپس آنها را با افکار خوب جایگزین کنید. نکته امیدوارکننده این کار این است که چه در دوره‌ای خوب از زندگی‌تان قرار داشته باشید چه در دوره‌ای سخت، متوجه می‌شوید که توانایی کنترل دیدگاهتان را نسبت به ماجرا دارید. (کتاب شرمده نباش دختر – صفحه ۲۱۵)

مشخصات کتاب

  • عنوان اصلی: شرمنده نباش دختر
  • عنوان فرعی: یک برنامه بدون شرمساری برای رسیدن به اهداف
  • نویسنده: ریچل هالیس
  • ترجمه: هدیه جامعی
  • انتشارات: کتاب کوله پشتی
  • تعداد صفحات: ۲۲۴
  • قیمت چاپ پانزدهم: ۳۰۰۰۰ تومان

نظر شما در مورد کتاب شرمنده نباش دختر چیست؟ لطفا اگر این کتاب را خوانده‌اید، حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

[ لینک: اینستاگرام کافه‌بوک ]


» معرفی چند کتاب دیگر از نشر کتاب کوله پشتی:

  1. رمان خشکسالی
  2. رمان کتابفروشی کوچک بروکن ویل
  3. رمان بازگشت شازده پسر
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 194
دوست نداشتم: 259
میانگین امتیازات: 0.75

چاپ کتاب

8 دیدگاه در “شرمنده نباش دختر

کتاب شرمنده نباش دختر هم خوبو هم بداست « چرا باید شرمنده باشیم !» برای زنان در سن پایین پیشنهاد نمیکنم اگر زن پخته و آگاه نباشد باعث اختلاف بین زن و شوهر میشود .نویسند زیادی از خودش تعریف کرده ، تو صفحه ۳۷میگه : متصور کنید روزی پیش شما می‌آیم و می پرسم آیا دوست دارید ساعت۳ بعد از ظهر ملاقاتی با کریس همسورت برای صرف قهوه داشته باشید؟ قطعاً جوابتان مثبت خواهد بود زیرا این یک قرار ملاقات بسیار رویایی ست و اینکه او لهجه خاصی دارد و برایتان بسیار عجیب است که چرا کریس شما را میشناسد!!!!!! ! قطعاً این قرار ملاقات رابه عنوان ملاقاتی که باید حتما آن را انجام دهید در تقویم تان ثبت می کنید. زیرا با این ملاقات موضوعات بسیار جالب و خارق العاده‌ای را تجربه خواهید کرد پس اگر کسی از شما بخواهد که بچه ها را ساعت سه و ده به خانه بیاورید قطعاً پاسخ شما منفی خواهد بود و می گوید نمی توانم !!!!ااین شخص اصلا برای خیلی از زنها مهم نیست یا شاید برای خود نویسنده مهم باشد ،چه مثال عجیبی ، بهتر نبود یک مثل دیگری میزد، یک مادر اول برای آوردن کودکش به خانه برنامه ریزی می‌کند . بهشت زیر پای مادران است ، این حدیث بخاطر اهمیت نگهداری از کودک است .کودک شخصی بی دفاع است ،یک کودک را نمیشود به هر کسی سپرد .من مخالف کار زن نیستم خودم سی سال کار کردم ولی هر روز قبل از رفتن به سر کار اول به فکر مکان و مربی برای فرزندم بودم .دیگران از ما نگهداری کردند و ما هم باید از یکی دیگه نگهداری کنیم .برای یک مادر اولین مهم فرزند با فرزندانش هستند . کسی که این کتاب را ترجمه کرده باید کاشکی ، پژوهش میکرد نه ترجمه با فرهنگ خانواده همسو و هم خوانی ندارد ، از موفقیت خودش زیاد حرف زده .و اعتقاد داره کسی که خانه داراست هدف ندارد .زندگی شخصی خودش را تایید میکند ولی لابلای حرفاش به خانواده اعتقادی ندارد . از این دست مطالب فراوان دارد .

من این کتاب رو تازگی مطالعه کردم و خیلی آموزنده و پر مفهوم بود امیدوارم همه بتونن تهیه و مطالعه ش بکنند ممنون از شما بابت معرفی این کتاب عالی!

این کتاب ، خود من و در نتیجه زندگی من را دگرگون کرد ، مطالب و گفته های این کتاب بسیار ارزشمند هستند .
من سعی کردم و می کنم و خواهم کرد که در زندگی ام به توصیه های خانم ریچل هالیس (نویسنده کتاب) عمل کنم ، از نظر من جملاتی که نویسنده در کتاب اش بیان کرده است ، اصلا شعار نیستند ، بلکه حقیقت زندگی شخصی او هستند ،این جملات حاصل تجربیات او در چندین سال متوالی هستند ، زمانی که این جملات انگیزشی را می خواندم ، سرشار از انرژی مثبت بودند که به من قدرت ادامه دادن و متوقف نشدن می دادند ، لحن نویسنده بسیار صمیمی و خودمانی بود ، من که به شخصه خیلی این کتاب را دوست داشتم و به تمام خانم ها پیشنهاد می کنم که اگر این کتاب را تا به حال نخوندن ، تهیه اش کنند و در اولین فرصت بخوننش .

سایت خیلی خوبی دارید و بابتش متشکرم
ولی بهتره بجای معرفی این کتاب های روانشناسی زرد بیاین شفاف سازی کنید نه اینکه تازه خودتون معرفیشون کنید
ممنون

من این کتاب شیوا را خواندم فوق العاده بود . نویسنده از دیدگاه بسیار مثبت به همه تواناییهای خانمها اشاره میکند وانها را تشویق به پیشرفت در همه زمینه های کاری وبرنامه ریزی میکند . بسیار خوب ومفید است

من کتاب شرمنده نباش دختر، خیلی دوست داشتم. واقعا عالی بود. امیدوارم همه زنان سرزمینم بتونن این کتاب بخونن و مسیری که ریچل هالیس مشخص کرده طی کنن تا به اهدافشون برسن.مرسی از شما برای معرفی این کتاب🖒

چقدر تکراری و خسته کننده شده این کتابهای شعاری و بی محتوا… همش اینجوری باش… اونجوری نباش… خودت رو اینجوری… خودت رو اونجوری… بعد تازه سه چهار تا نشر همزمان با هم درمیارن و اصلا آدم نمیفهمه چی به چیه. کاش دوران کتابهای زرد تموم بشه و کاش سلیقه کتابخونی مردم ترمیم بشه. ما بد زخمی هستیم… بد. ممنون

اگه میخوای به رویا هات برسی بهتره اینجوری باشی و اون جوری نباشی!!!!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *