نشانک

موش‌ها و آدم‌ها | همراه با اینفوگرافیک

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب موش‌ها و آدم‌ها با عنوان اصلی Of Mice and Men رمان کوتاهی از جان استاین‌بک – John steinbeck – نویسنده آمریکایی است. جان استاین‌بک در سال ۱۹۶۲ به خاطر آثارش و به‌خصوص به خاطر دو کتابِ خوشه‌های خشم و موش‌ها و آدم‌ها توانست برنده جایزه نوبل شود.

موسسه نوبل در وصف او و آثارش نوشته است:

به خاطر تصویرسازی و رئالیستیک بودن نوشته‌هایش، و ترکیب کردن حس طنز دلسوزانه و ادراک اجتماعی حساس.

رمان موش‌ها و آدم‌ها یکی از کتاب‌های حساس و تاثیرگذار در زمان خود بود و سال‌ها در آمریکا جزء کتاب‌های ممنوعه به شمار می‌رفت.

[ لینک: رمان ماه پنهان است اثر جان استاین‌بک ]

خلاصه رمان موش‌ها و آدم‌ها

داستان این کتاب در مورد جورج و لنی است. دو نفری که ویژگی‌های بسیار متفاوتی با هم دارند اما هر دو کارگر کوچنده‌اند. برای پیدا کردن کار، از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر می‌روند و به امید اینکه روزی بتوانند زمین و مزرعه اختصاصی خودشان را داشته باشند زندگی می‌کنند.

جورج، فردی باهوش و وفادار است که جثه بسیار ریزی دارد و دوستش لنی، فردی سبک‌مغز و مهربان است که جثه‌ای عظیم دارد. قدرت لنی همیشه مورد توجه کارفرماها است و این نقطه قوتی برای آنان در جهت پیدا کردن کار محسوب می‌شود. اما مشکل اصلی لنی، سبک‌مغز بودنش نیست، چراکه همیشه جورج را در کنار خود دارد و او می‌تواند در مواقع لازم کنترل کار را در دست بگیرد. مشکلی اصلی لنی این است که قلب مهربانی دارد و همچنین نمی‌تواند قدرت خود را تحت کنترل داشته باشد.

لنی عاشق حیوانات است و چیزهای لطیف و قشنگ است. دوست دارد همیشه یک موش، خرگوش، توله سگ یا مثلا پیرهن لطیف داشته باشد که بتواند آن را ناز کند و دست مهربانی بر سر آن بکشد. طبیعتا در اثر نوازش‌های شدید همیشه جان حیوانات را می‌گیرد. اما همین علاقه به حیوانات به جورج فرصت می‌دهد تا بتواند او را کنترل کند. جورج رویاهای داشتن یک مزرعه را در ذهن لنی قرار می‌دهد که در آن لنی می‌تواند ده‌ها خرگوش داشته باشد و هرچقدر که بخواهد به آن‌ها رسیدگی کند و آن‌ها را نوازش کند.

جورج نگاه تندی به او انداخت و پرسید: «اون چی بود از جیبت درآوردی؟»
لنی زیرکانه گفت: «چیزی تو جیبم نیست!»
«می‌دونم، دیگه تو جیبت نیست. تو دستته! چیه تو دستت؟ چی قایم کردی؟»
«هیچی جورج، به خدا هیچی!»
«بدش به من، یالا!»
لنی دست بسته‌اش را از جورج دور برد. «چیزی نیست، یه موشه فقط جورج!»
«یه موش؟ یه موش زنده؟»
«نه جورج، مرده. اما من نکشتمش! به خدا نکشتمش. مرده پیداش کردم.»
جورج گفت: «بدش بیاد!»
«آخ جورج، بذا پیشم باشه!»
«گفتم رد کن بیاد!»
دستِ بسته‌ی لنی به آهستگی اطاعت کرد. جورج موش را از او گرفت و آن را به آن طرف آبگیر، به میان بوته‌ها، پرت کرد. «من نمی‌فهمم یه موش مرده به چه دردت می‌خوره!»
لنی گفت: «تو راه که داشتیم می‌اومدیم با شستم نازش می‌کردم.» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۱۳)

اکنون جورج و لنی از مزرعه‌ وید که در آن مشکلی برایشان پیش آمده بود فرار کرده‌اند و به دنبال کار وارد مزرعه جدیدی می‌شوند. جورج امیدوار است که لنی این بار قلب مهربانش را کنترل کند و هوس نوازش چیزهای لطیف به سرش نزند. در مزرعه وید که در آن کار می‌کردند، همین موضوع باعث دردسر آن‌ها شده بود. چیزی که جورج آن را برای اسلیم به این شکل توصیف می‌کند:

«هیچی، یه دختره رو دید که پیرهن قرمز تنش بود. لامصبِ خل از هرچی خوشش بیاد می‌خواد بس دست بماله. می‌خواد حتما نازش کنه. اون‌جام دست دراز کرد که پیرهن دختره رو ناز کنه که دختره جیغ کشید. جیغ که کشید لنی دستپاچه شد و چنگ انداخت و چسبید به پیرهن. آخه این جور وقتا هیچ فکر دیگه‌ای به کله‌ش نمی‌رسه. هیچی، دختره جیغایی می‌کشید که نگو. من همون دور و ور بودم و صدای جیغشو شنیدم. فورا خودمو رسوندم بشون. دیدم طفلک لنی به قدری ترسیده که چسبیده به پیرهن دختره. کار دیگه‌ای به کله‌ش نمی‌رسید بکنه. با یه دستک محکم زدم تو سرش تا ولش کنه. طوری از ترس دیوونه شده بود که نمی‌تونست پیرهن دختره رو ول کنه. خودت که می‌دونی چه زوری داره.»

اسلیم به او زل زده بود و به آهستگی سر تکان می‌داد. گفت: «خب، بعد چی شد؟»

جورج ورق‌ها را دوباره با دقت منظم چید برای یک دست فال دیگر. «هیچی، دختره نه گذاشت و نه ورداشت، یکراست رفت به پلیس شکایت که لنی بش دست‌درازی کرده. مردای وید جمع شدن و راه افتادن لنی رو تیکه‌تیکه کنن. ما مجبور شدیم تا هوا تاریک بشه تو یه نهر آبیاری قایم بشیم. فقط سرمون از آب بیرون بود و زیر بوته‌ها کنار کانال پیدا نبود. بعد هوا که تاریک شد زدیم به چاک.» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۶۲-۶۱)

در ادامه جورج و لنی که همچنان به رویای شیرین خود فکر می‌کنند مشغول کار در مزرعه جدید می‌شوند و داستان اصلی کتاب از اینجا به بعد آغار می‌شود. داستانی عمیق که پایانی بی‌نهایت تاثیرگذار دارد.

[ لینک: مزرعه‌ی حیوانات اثر جورج اورول – نشر ماهی ]

موش‌ها و آدم‌ها

درباره کتاب موش‌ها و آدم‌ها

این رمان، داستان بسیار جذاب و گیرایی دارد که جامعه آمریکا را در زمان دشوار رکود اقتصادی و خشکسالی به خوبی نشان می‌دهد. زمانی که بحران سال ۱۹۲۹ باعث بیکار شدن میلیون‌ها کارگر شد. خواندن کتاب موش‌ها و آدم‌ها را به شدت توصیه می‌کنیم. ما این کتاب را در لیست کتاب‌های پیشنهادی کافه‌بوک نیز قرار داده‌ایم.

موش‌ها و آدم‌ها داستان زندگی سخت کارگرانی است که برای لقمه‌ای غذا از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر کوچ می‌کنند. همیشه مورد ظلم قرار می‌گیرند و همواره به تندی به آن‌ها رفتار می‌شود. موش نیز در این رمان نماد همین قشر است. قشر کارگران بدبختی که همانند موش در چنگال اربابان گرفتارند به زندگی نکبت‌بار خود رضایت داده‌اند. با کارگران به بدترین شیوه ممکن رفتار می‌شود و هیچ امکانات رفاهی در اختیار آنان قرار داده نمی‌شود، این کارگران هیچ امیدی به زندگی ندارد و صرفا هستند و زندگی می‌کنند.

موضوع مورد توجه دیگری که در این کتاب بسیار به آن پرداخته می‌شود، موضوع تنهایی کارگران است. همه‌ی افراد این رمان به نحوی تنها هستند. حتی کرلی و زنش هم رابطه مناسبی با همدیگر ندارند و شاید از همه تنهاتر، آن‌ها باشند. دوستی جورج و لنی در این رمان بسیار مایه تعجب همگان است. کسی باور نمی‌کند که کارگری دوستی داشته باشد.

«چه می‌دونم. من هیچ دوتایی رو ندیدم که این‌جور دمشون به هم بند باشه. هیچ‌وقت ندیدم دو نفر همیشه با هم سفر کنن. کارگرا رو که می‌دونی چه جورن. میان این‌جا، یه تختخواب بشون می‌دی. یه ماهی کار می‌کنن و بعد می‌رن پی کارشون. تک و تنها! عین خیالشونم نیست که با کی کار می‌کنن یا همسایه‌شون تو خوابگاه کیه. اینه که وقتی می‌بینم یه خل و چل مث این بابا با یه جوون زبل زرنگ مث تو هیچ‌وقت از هم جدا نمی‌شن برام جالبه!» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۵۸)

سروش حبیبی – مترجم کتاب – در انتهای رمان به خوبی جنبه‌ی دیگر رمان را توضیح می‌دهد:

کتابی که وصف احوال اجتماعی آمریکاست نمی‌تواند از اشاره‌ای ولو مختصر به تبعیض نژادی و کینه، یا دست‌کم تحقیر سپیدپوستان نسبت به ساهان، خالی باشد. وصف کروکس را می‌خوانیم که حق ورود به خوابگاه سپیدپوستان را ندارد زیرا «بو می‌دهد»، مثل سگ کَندی. کروکس به تنهایی محکوم است و در آروزی یک همصحبت می‌پوسد. خود ار جزو جامعه‌ی انسان‌ها نمی‌داند. آروزی داشتن یک همصحبت دارد تا با حرف زدن با او پی ببرد که خواب می‌بیند یا بیدار است.

به اعتقاد من، مهم‌ترین پیام کتاب، پیام دوستی و برادری است. در جایی که کارگران تنها هستند، زندگی مناسبی ندارند، به فردای خود امید ندارد و نیز تبعیض نژادی وجود دارد، جورج و لنی کنار هم هستند. به آینده امیدوار هستند و با وجود همه‌ی سختی‌ها کنار هم باقی می‌مانند. جورج بارها و بارها به رفتار لنی اعتراض می‌کند و می‌داند که اگر او نبود، زندگی بسیار بسیار بهتری داشت. اما با این حال او را برادر خود می‌داند و حاضر نیست او را رها کند و در سخت‌ترین شرایط هم مسئولیت لنی را به عهده می‌گیرد.

[ لینک: کتاب گیرنده شناخته نشد از نشر ماهی ]

اینفوگرافی رمان موش‌ها و آدم‌ها

براساس کتاب موش‌ها و آدم‌ها یک اینفرگرافیک توسط کافه‌بوک ترجمه و بازطراحی شده است که در آن خلاصه کتاب و همچنین چنبه‌های مختلف رمان به خوبی منعکس شده است. البته باید اشاره کنیم که اگر این رمان را نخوانده‌اید و روی افشای داستان حساس هستید، مطالعه این اینفوگرافیک برای شما مناسب نیست.

اینفوگرافی رمان موش‌ها و آدم‌ها

جملاتی از متن موش‌ها و آدم‌ها

جورج از جا در رفت که: «سس مُس خبری نیست! تو هرچی نداشته باشیم همونو هوس می‌کنی! پناه بر خدا! اگه تو رو بیخ ریشم نداشتم زندگیم چه راحت بود! هر جا می‌رفتم برام کار بود. نه دردسری، نه دقمصه‌ای! آخرِ ماهم که می‌شد پنجاه چوقمو می‌گرفتم و می‌رفتم شهر و هر غلطی می‌خواستم می‌کردم. غذامو هرجا دلم می‌خواست می‌خوردم، تو هتل، یا هر جای دیگه، و هرچی‌ام می‌خواستم سفارش می‌دادم و این کارِ هر ماهم بود. یه گالن نوشیدنی می‌خریدم یا می‌رفتم توی یه کافه ورق‌بازی می‌کردم یا برا خودم بیلیارد می‌زدم!» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۲۰)

کروکس، متصدی سیاه‌پوست اصطبل، در یراق‌خانه می‌خوابید؛ اتاقکی چوبی کنار اصطبل. یک دیوار این اتاقک پنجره‌ای داشت چهارشیشه‌ای و دیوار مقابل آن درِ تنگِ یک‌لته‌ای که به اصطبل باز می‌شد. بستر کروکس صندوق درازی بود پر از کاه که او پتوهای خود را روی آن می‌انداخت. (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۹۳)

کروکس به‌نرمی گفت: «شاید حالا حالیت بشه. تو جورجو داری. تو می‌دونی جورج برمی‌گرده. حالا خیال کن هیچ‌کسو نداشتی! خیال کن اجازه نداشتی بری تو خوابگاه با اونای دیگه ورق‌بازی کنی! چون سیایی! تو دوس داشتی سیاه باشی؟ خیال کن مجبور بودی این‌جا قوقو تنها بشینی و فقط کتابتو بخونی. می‌تونسی تا هوا تاریک بشه نعل‌بازی کنی. اما بعد مجبور بودی تنها بشینی و کتاب بخونی. کتاب خوندن کیف نداره، آدم احتیاج داره یکیو داشته باشه. آدم می‌خواد یکی پهلوش باشه!»
با صدایی گریان ادامه داد: «اگر آدم کسی رو نداشته باشه دیوونه می‌شه. فرق نمی‌کنه طرف آدم کی باشه. هرکی می‌خواد باشه! اما پهلوت باشه!» و گریان ادامه داد: «من بت می‌گم. یادت باشه، آدم از تنهایی ناخوش می‌شه!» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۱۰۱)

زن پرسید: «خرگوشا مگه چی دارن که تو این‌جور دیوونه‌شونی!»
لنی مدتی فکر کرد تا ببیند چه جواب بدهد. با احتیاط به زن نزدیک شد و گفت: «من چیزای قشنگو دوس دارم ناز کنم. یه روز تو یه بازار مکاره از اون خرگوشای موبلند دیدم. انقد قشنگ بود که خدا می‌دونه! بعضی‌وقتا اگه چیز قشنگ‌تری گیرم نیاد موشارم دوس دارم ناز کنم.» (موش‌ها و آدم‌ها – صفحه ۱۲۴)

[ لینک: کتاب دوست بازیافته از نشر ماهی ]

قسمتی از کتاب موش‌ها و آدم‌ها

مشخصات کتاب

  • عنوان: موش‌ها و آدم‌ها
  • نویسنده: جان استاین‌بک
  • ترجمه: سروش حبیبی
  • انتشارات: ماهی
  • تعداد صفحات: ۱۶۰
  • قیمت چاپ نهم – تابستان ۱۳۹۶: ۸۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: سروش فتحی

نظر شما در مورد کتاب‌ موش‌ها و آدم‌ها چیست؟ آیا تا حالا کتابی از جان استاین‌بک خوانده‌اید؟ لطفا اگر این کتاب را هم خوانده‌اید، نظرات خود را در مورد آن با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند رمان دیگر از نشر ماهی:

  1. رمان رمانی با یک طوطی
  2. رمان گتسبی بزرگ
  3. رمان یک اتفاق مسخره
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

نقد و بررسی کتاب

قلم نویسنده

9

ترجمه

8

تاثیرگذاری و جذابیت کتاب

8

مشخصات ظاهری و قیمت

8

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 343
دوست نداشتم: 100
میانگین امتیازات: 3.43

چاپ کتاب

38 دیدگاه در “موش‌ها و آدم‌ها | همراه با اینفوگرافیک

*اسپویل

سلام
از خوندنش لذت بردم خیلی جذاب و گیرا بود ولی برام سوالی پیش آمده چرا جورج به لنی شلیک کرده؟؟؟؟🤔 همدیگه رو دوست داشتن من جای او بودم شاید لنی رو میکشم

کتاب گیرا و خوبیه
تو انتخاب این کتاب و خوندنش دو دل بودم اما خوشحالم که بالاخره خوندمش

سلام دوستان
نظر شما در رابطه با مقدمه ی ترجمه های این کتاب چیست ؟ تاثیری بر میزان دریافت خواننده دارد ؟

سلام فاطمه. چطوری؟ سوال خوبی پرسیدی:)
بنظر من بستگی به اون مقدمه ( یا موخره) داره گاهی اوقات یه سری از مترجم ها به قدری خوب مقدمه یا موخره برای کتاب مینویسن که خودش می‌تونه حکم نقد و تحلیل یا یه ریویوی قوی رو داشته باشه. مثلا من شنیدم آقای آتش بر آب مقدمه های خیلی خوبی واسه آثار داستایوفسکی نوشته.. یا مثلا همین موخره ای که سروش حبیبی واسه این کتاب نوشته ، جدای اینکه به درک بهتر داستان کمک می‌کنه ، یجورایی خوش و بش هم محسوب میشه مخصوصا اون طوری که آقای حبیبی بانمک نوشته و از این فرصت ( حق مترجم) استفاده کرده برای یه گپ و گفت با خواننده کتاب:))) اگه دنبال یه ترجمه خوب واسه خوندن این کتاب میگردی ، همین ترجمه سروش حبیبی نشر ماهی رو بگیر که بهترین ترجمه این کتاب تو بازاره:)

سلام ممنون از شما که پاسخ دادید 💐

عالی بود و تاثیر گذار

زیبا بود ، اما میتونست پایان بهتری هم داشته باشه

//خطر اسپویل کتاب موش ها و آدم ها //

این کتاب رو همین دیشب تموم کردم :))
کتاب موش ها و آدم ها کتاب فوق العاده ایه که به زندگی دو دوست می پردازه.فضاسازی جان اشتاین بک برای این کتاب حرف نداشت.تمام شخصیت های داستان تو ماجرای داستان دخالتی دارن و اینطور نیست که شخصیت پردازی درست و حسابی نداشته باشن.یه نکته دیگه هم اینکه اشتاین بک تو این کتاب خیلی خوب به درد و رنج طبقه کارگر پرداخته بود ؛ از فقر و بی پولی گرفته تا نداشتن هم صحبت و تنهایی..

ولی چیزی که منو شگفت زده کرد ، سیر شخصیتی جورج بود که از آدمی که همش به همسفرش به خاطر دست گل به آب دادناش ناسزا میگفت ، تبدیل شد به کسی که نداشت لنی به دست آدمای کثیف و بیگانه کشته بشه و خودش همونی شد که آخرین لبخند رو به لب لنی نشوند و خودشم اونو کشت.

تجربه فوق العاده ای بود خوندن این کتاب⁦☺️⁦♥️
موش ها و آدم ها سومین کتابیه که از جان اشتاین بک خوندم( «بعد از ماه پنهان است»و «اسب سرخ») انشالله اگه عمری بود سراغ بقیه آثارش هم میرم:)))
پیشنهاد میکنم حتما این کتاب رو بخونید⁦♥️⁩

کیا از سزیال فمیلی گای اومدن تا داستانو بخونن؟ 🙂

کتابی بسیار خوشخوان که در عین سادگی ، مفاهیم عمیقی را بازگو می کند.
از خواندن این کتاب بسیار راضی هستم و آن را به کتابخوان های عزیز پیشنهاد می کنم.
با تشکر از کافه بوک بابت یک اینفوگرافیک عالی دیگر.

کتابی که امید وانگیزه،وفاداری ومحبت،تنهایی ورنج زندگی با قلم استاین بک به خوبی به تصویر کشیده شده است.

فوق العاده زیبا و تاثیرگزار

کتاب خوبی بود…؟ممنون از اینکه تو کتابهای پیشنهادی آوردید

همه شخصیتهای داستان میتواند در یک فرد در تجلیهای گوناگون و شرایط خاص ظهور یا بروز کند انتخاب صحیح یعنی درست زندگی کردن//…

پایانش دیوونم کرد.نتونستم جلوی گریم رو بگیرم

این اولین اثری از استاین‌بک بود که خواندم و با همین اثر نسبتا کوتاه شیفته او شدم. خواندنش را به شدت توصیه میکنم.

خطر اسپویل
من این کتاب رو امروز خوندم.. کتاب زیبایی بود و پایانی تاثیر گذار داشت. نمیدونم اگه منم جای جورج بودم خودم لنی رو میکشتم یا نه ولی شاید میخواست مثل کندی بعدن پشیمون نشه که گفت خودم باید سگم رو میکشتم و نمیذاشتم غریبه ها بکشنش. و جالب بود که کروکس وقتی بحث مزرعه و داشتن خرگوش و تفریح و این جور حرفا شد گفت خیلیا رو دیدم که همین رویا رو داشتن ولی این رویا صرفن تو کلشون موند و پولی که بدست آوردن رو صرف الواطی و کافه رفتن و از این جور کارا کردن و شخصیت های داستان هم رویاشون به همین سمت رفت و در آخر جورج هم گفت تصمیم داره با پولش بره سراغ الواطی. در کل کتاب زیبا و تاثیر گذاری بود.. من از خوشه های خشم بیشتر دوستش داشتم

*اسپویل

سلام
من ترجمه آقای پرویز داریوش رو خوندم و از انتخابم راضیم
انتهای داستان خیلی منو متاثر کرد
شاید خیلیا ژرژ رو به دلیل کاری که میکنه سرزنش کنن و اون حرکتش رو نوعی خیانت و به عبارتی رکب زدن به دوست نزدیکش بدانند
ولی به نظرم اون لنی رو در حالی که راه چاره و فراری نداشت ، غرق در رویا و تصورات زیبایش و در اوج خیال پردازی مجذوب کننده ای که داشت به دامان مرگ سپرد و از گرفتاری و دردسری که براش پیش اومده بود نجات داد. نوعی مرگ شیرین با توجه به شرایط به وجود آمده.
مکالمه بین ژرژ و لنی بسیار دوس داشتنی بود و تیپ شخصیتی اونا رو میشد در صحبت هاشون لمس کرد
در انتهای داستان اشک از چشمان من جاری شد که این قدرت فوق‌العاده قلم نویسنده رو میرسونه
با سپاس

خیلی دوسش داشتم…هم داستان هم محتوا و هم ترجمه

منم از خوندنش لذت بردم… هم از داستان و هم از محتواش خوشم اومد… ترجمه آقای حبیبی رو هم دوست داشتم.

*اسپویل

من واقعا لذت بردم خیلی جذاب و گیرا بود آخر داستان که لنی از آرزو هاش میگفت و جورج به او شلیک کرد واقعا اشکم در اومد. اینهمه برای آینده برنامه ریزی کرد اما به سرانجام تلخی دچار شد

آثار جان اشتاین بک فوق العاده هستند. این آثار وظیفه ادبیات که همانا بیان حقایق هست را به خوبی به تصویر می کشد. حتما این کتاب را مطالعه کنید.

سلام کتاب جالبیه.پرمعناویک رمان اجتماعی هست
درسال۱۳۵۱فیلم ایرانی ساخته شدبه نام توپولی که سناریوی این فیلم رمان موش ادمهابود.البته بعضی کرکترهافرق میکردن ولی تاثیرات این رمان درجامعه جهانی بازتاب زیادی کرده وهست.فیلمنامه نویس وکارگردانش زندیادرضامیرلهی بود.

سلام . اول ممنون بابت سایت مفیدتون
کتاب موش ها و آدم ها توسط نشر ماهی خلاصه شده است یا متن کامل هستش؟

کسی میتونه در مورد شخصیتهای داستان تعریف کنه و نظرشو بگهـ
مخصوصا لنی و جورج?

سلام ممنون ازسایت کتاب بوک .چجوری میشه کتاب رو دانلود کرد؟

فضای سنگین زندگی آمریکایی توی این کتاب جاری هست، خوندنش رو پیشنهاد می کنم

حتما ارزش خوندن داره، من لذت بردم

*خطر اسپویل

کتاب جالبی بود. به نظرم تکرار شدن اتفاقات ، اتفاقاتی که برای موشها و آدمها رخ میده و یکسانه باعث میشه کتاب بیشتر دیده شه.
مثلا اینک لنی موشی رو نا خواسته میکشه و داخل بوته های کنار رودخانه رها میکنه و در آخر خودش در همون مکان کشته میشه.
زندگی موشها بازیچه دست انسانهاست. اونا زندگی میکنن طوریکه انسانها میخوان و زمانیکه انسانها اراده کنن میمیرن. جرج و لنی و بقیه کارگرا هم
افرادی هستن ک مثل موشها تو دام قویتر از خودشون (کرلی و باباش) گیر افتادن و مستقل زندگی کردن واسشون آرزو شده.

داستانی ساده در عین حال پرمغز حتی اسم کتاب هم جالبه. ارزش خوندن داشت .

همه شخصیتهای داستان میتواند در یک فرد در تجلیهای گوناگون و شرایط خاص ظهور یا بروز کند انتخاب صحیح یعنی درست زندگی کردن//…

کتابی بسیار ساده و در عین حال عبرت آموز از آدمهایی که اطراف ما زندگی می کنند از دوستانی که به انها صد در صد اطمینان داریم… از سادگی یک شخصیت و برخورد اطرافیان با او… بنظرم برای یکبار خواندن این کتاب کم حجم واقعا ارزشمنده.

مرسی از این تحلیل عالی،من عاشق مطالب ویژتونم
هر روزم کلی سایتتون رو چک میکنم کاش زود به زود آپدیت میکردین…سایتتون عالیه

سلام و درود
ممنون از انرژی مثبت شما – ما تلاش می کنیم هر روز مطلب جدید داشته باشیم اما ممکن است بعضی مواقع دو روز یا سه روز یک بار مطلب جدید قرار بدیم.
با احترام

سایتتون خیلی خوب و عالیه. دست تون درد نکنه. گاهی احساس می کنم شرمنده این لطف گردانندگان سایت هستم.‌ کیفیت خوب ‌و استانداردهای بصری و اطلاعات خوب و دخالت نظر خوانندگان و خیلی چیزهای دیگه باعث میشه برای سایت احترام فوق العاده ای قائل بشویم.‌‌ یا حق

ممنون از کلام انرژی‌بخش شما دوست گرامی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *